Toon posts:

Tijdelijke oplossing: water koelen met ijs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Over een paar weken ga ik beginnen aan waterkoelen, maar ik heb nu geen tijd om een radiator te kopen, en ik wil niks gaan bestellen want die radiators zijn zo duur. Oftewel ik wil gewoon naar een autosloop gaan en daar een radiatortje op de kop tikken. Maar pas over een paar maanden, eerst wil ik dit:
Een reservoir met daarin een pomp. In dat reservoir komen water EN wat ijsklontjes. Het systeem wordt een TB1200@ergens rond de 1500, dus iets van 80/90watt ofzo uit m'n hoofd. Ik ga geen peltier gebruiken. Heeft dit zin? Zoja, hoevaak moet ik de ijsklontjes vervangen en kan ik condens verwachten?

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

je kan er natuurlijk ook van die koelblokken in ploegen dienst in doen..
maar zoduur is een radiatortje op de sloop toch niet ?

Verwijderd

waarschijnlijk om het kwartier ofzo lijkt me niet echt handig. Of je moet er een ijsblokjemachine naast hebben staan ;)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:20
als je water onder de 10C komt krijg je al condens, ligt natuurlijk ook aan je luchtvochtigheid. en met 90W heatload wordt het water rap warmer.

denk niet dat het een oplossing is die je graag gebruikt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet een systeem maken. Water tap je automatisch onder uit reservoir. Dat gaat in ijsmachine. Deze poept ijs uit in ut reservoir. Op deze manier recycle je het water, dus je bent milieubewust bezig!!! (Dat is voor een echte twieker nl. erg belangerijk :P )

ff serieus ==> koop een radiator. IJs werkt, maar niet lang. Lijkt me irri om tijdens potje Unreal T ineens ijs te moeten bijvullen.

• Rickysaint
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03-2025
haha. een ijspauze.
Ik ben zelf bezig met een koeltoren alleen moet je daar zo nu en dan het water bijvullen wat ook irri is!

every man is wise, until he speaks

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 21:05 schreef Vo0 het volgende:
want die radiators zijn zo duur.
NOT.

10 piek op de autosloop. Vraag naar een kachelradiateur. :)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 16:54

talin

ES-MA

als je toch bij de sloop een koeler gaat halen waarom neem je niet meteen de koelvin die ervoor zit mee ?

gewoon laten draaien voor de koeler , voor mijn part neem je er 2 mee ( aan beide kanten 1 ) .
gesloten systeem met een thermokoppel ertussen waar de vin weer op aanslaat en klaar is case !

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:44

aKra

Intentionally left blank.

Ik heb nu gewoon helemaal geen radiator en ik leg er van die icepacks in, (erg veel), het water is 34 graden voor icepacks, 18 graden na icepacks...

Dus dat werkt redelijk goed, zo'n icepack kost 1,50. 5 voor 5 piek. (Blokker / Laren).

Het is een 1,2GHz AXIA op 1,4GHz lopen...

Met een MCW462-B en een Eheim 1200 l/u pompje... :)

Intentionally left blank.

Verwijderd

Effe rekenen..

200 cc water (beker) in de magnetron..
van 20->100 is ca. twee minuten

750 watt 0,2 ltr delta T=80
bij een 75 watt COU dus 2 liter voor een delta T van ook 80 zou dus 10x10 keer zolang duren

na 200 minuten van 10 naar 90 graden
100 naar 50 graden..

Moet je dus elk uur het ijs vervangen of zo :)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Waarom koop je niet ven een luchtkoelertje en w8 je even met waterkoeling tot je alles hebt? :?

lijkt me wel zo verstandig

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 21:05 schreef Vo0 het volgende:
Over een paar weken ga ik beginnen aan waterkoelen, maar ik heb nu geen tijd om een radiator te kopen, en ik wil niks gaan bestellen want die radiators zijn zo duur. Oftewel ik wil gewoon naar een autosloop gaan en daar een radiatortje op de kop tikken. Maar pas over een paar maanden, eerst wil ik dit:
Een reservoir met daarin een pomp. In dat reservoir komen water EN wat ijsklontjes. Het systeem wordt een TB1200@ergens rond de 1500, dus iets van 80/90watt ofzo uit m'n hoofd. Ik ga geen peltier gebruiken. Heeft dit zin? Zoja, hoevaak moet ik de ijsklontjes vervangen en kan ik condens verwachten?
Hoe weet je nou dat je TB1200 ergens rond de 1500 gaat lopen? Je hebt je TB1200 nog niet eens (zie sig). En als je toch bezig bent met het bouwen van een systeempje, doe het dan meteen goed. Gewoon fatsoenlijk spul aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 12:36 schreef Michiel_H het volgende:

[..]

Hoe weet je nou dat je TB1200 ergens rond de 1500 gaat lopen? Je hebt je TB1200 nog niet eens (zie sig). En als je toch bezig bent met het bouwen van een systeempje, doe het dan meteen goed. Gewoon fatsoenlijk spul aanschaffen.
Omdat ik al wist dat het een AXIA zou worden :)
En ik heb em vandaag binnen gekregen, een lekkere AXIA core met een 'y' op de derde regel. Gemiddelde overclockbaarheid volgens een site op 1425. Met waterkoeling gaat dat gast wel hoger >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 10:23 schreef talin het volgende:
als je toch bij de sloop een koeler gaat halen waarom neem je niet meteen de koelvin die ervoor zit mee ?

gewoon laten draaien voor de koeler , voor mijn part neem je er 2 mee ( aan beide kanten 1 ) .
gesloten systeem met een thermokoppel ertussen waar de vin weer op aanslaat en klaar is case !
Wat bedoel je nou?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 10:15 schreef MrK het volgende:

[..]

NOT.

10 piek op de autosloop. Vraag naar een kachelradiateur. :)
Ja, dat wilde ik ook gaan doen. Maar hoe zit het met die fittings etc...?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 13:24 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Omdat ik al wist dat het een AXIA zou worden :)
En ik heb em vandaag binnen gekregen, een lekkere AXIA core met een 'y' op de derde regel. Gemiddelde overclockbaarheid volgens een site op 1425. Met waterkoeling gaat dat gast wel hoger >:)
Wat een onzin. Ik hoop voor je dat "die site" er ook bij heeft gezegd dat hij misschien nauwelijks te overklokken is. Een AXIA geeft helemaal geen garantie dat die te overklokken is.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 18:28 schreef Michiel_H het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ik hoop voor je dat "die site" er ook bij heeft gezegd dat hij misschien nauwelijks te overklokken is. Een AXIA geeft helemaal geen garantie dat die te overklokken is.
Ik geloof het wel hoor. Ik heb em al ff snel op 9x145 ipv 12x100 gezet, op standaard voltage. Gaat helemaal perfect. Ik ga nu nog ff niet hoger, ff wachten tot m'n repetitieweken klaar zijn, dan waterkoeling :9~

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

lol, hoe lager de watertemp, hoe meer condens je krijgt, maar hoe hoger de water temp, hoe meer ijsklontjes het je gaat kosten.
Kortom; als je iets doet doe het dan goed.
Je moet niet verw8en, je watertemp onder de 15 graden te krijgen denk ik, of je kamer temp moet al beneden de 15 graden zijn, en je moet een groot reservoir hebben. maar met deze temp, kun je dus al wel condens verw8en. ik zelf denk, als je kamertemperatuur 25 graden is, en da's normaal in de zomer, dat je water temp, ook ongeveer gelijk zal zijn aan deze, als je er genoeg ijs in gooit, let wel, bij 25 graden, smelt ijs snel :D .
als je dit wilt doen, zou ik gebruik maken van 2 of 3 koelelementen, waar je het water door heen laat stromen, en deze om het half uur verwisselen ofzo, want volgens mij zie je de temp snel stijgen van het water.
Kortom, neem geen ijs sh^t, dan maar wat warmer water, en een groter reservoir. dan heb je ook geen condens, en een stil systeem. Ik kan dus echt wel een radiator aanraden, voor die paar 10tjes op de sloop. 25,- ofzo. en een peltier is wel nodig als je echt wilt oc-en, op de manier die je beschrijft kost het veeeeeeeeel ijs, en condens. Kortom, je moet toch echt je id aan passen. of graag ijs moeten verwisselen, en isoleren :D

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 19:20 schreef FFF het volgende:
lol, hoe lager de watertemp, hoe meer condens je krijgt, maar hoe hoger de water temp, hoe meer ijsklontjes het je gaat kosten.
Kortom; als je iets doet doe het dan goed.
Je moet niet verw8en, je watertemp onder de 15 graden te krijgen denk ik, of je kamer temp moet al beneden de 15 graden zijn, en je moet een groot reservoir hebben. maar met deze temp, kun je dus al wel condens verw8en. ik zelf denk, als je kamertemperatuur 25 graden is, en da's normaal in de zomer, dat je water temp, ook ongeveer gelijk zal zijn aan deze, als je er genoeg ijs in gooit, let wel, bij 25 graden, smelt ijs snel :D .
als je dit wilt doen, zou ik gebruik maken van 2 of 3 koelelementen, waar je het water door heen laat stromen, en deze om het half uur verwisselen ofzo, want volgens mij zie je de temp snel stijgen van het water.
Kortom, neem geen ijs sh^t, dan maar wat warmer water, en een groter reservoir. dan heb je ook geen condens, en een stil systeem. Ik kan dus echt wel een radiator aanraden, voor die paar 10tjes op de sloop. 25,- ofzo. en een peltier is wel nodig als je echt wilt oc-en, op de manier die je beschrijft kost het veeeeeeeeel ijs, en condens. Kortom, je moet toch echt je id aan passen. of graag ijs moeten verwisselen, en isoleren :D
Ik ga ook een radiator kopen, maar geen peltier. Ik heb geen plaats/zin in extra voeding enzo.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Ijsblokjes zal idd niet lukken. Ik heb ermee zitten spelen om te kijken wat de invloed is. Das dus maar even een paar graden.

Waarom geen groot open reservoir met een fannetje erop :?

One of the animals has left its cage today.

Pagina: 1