Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onverklaarbaar upload probleem met 1 laptop

Pagina: 1
Acties:

• Singularity3000
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-07 14:20
Beste Netwerkvrienden,

Ik heb een heel appart probleem, wat ik maar niet kan begrijpen. Ik ben absoluut geen leek op computer gebied en kan over het algemeen prima problemen op lossen, maar hier snap ik werkelijk niks van.

Wij hebben op de zaak een 20/20mbit glasvezellijn waar verder alle computer dmv een gigabitswitch aanhangen. De eerste switch hangt direct aan het glasvezelmodem, de 2e voor de 2e verdieping hangt daar weer aan.
Alle computers in het netwerk halen via speedtest.net keurig 19/19mbit snelheid, behalve mijn laptop als deze bekabeld is aangesloten op de 2e gbswitch. Draadloos zit mijn laptop ook op een keurige snelheid van 19/19, maar bedraad valt dat terug naar 19/0.6. Diverse servers getest, maakt niet uit. De ping blijft overigens altijd bedraad of draadloos rond de 10, en de download snelheid levert dus nooit problemen op.
Op dezelfde kabel dmv ompluggen doen andere laptops het prima en halen hun volledige upload snelheid. Ook heb ik geen probleem om via het interne netwerk bestanden van mijn laptop naar de server over te kopieren met inderdaad 1gbit, dus de upload snelheid binnen het netwerk is prima te noemen.
Verder kan ik bedraad aangesloten ook geen mails verzenden via smtp, wat uiteraard draadloos prima werkt.

Erg vervelend dit want ik heb het interne netwerk nodig op 1gbit, maar ik moet soms ook uploaden en dan moet ik weer draadloos gaan werken. Ik ben al met van alles aan de gang geweest, maar krijg het niet opgelost. Ik heb de MTU waarde van de laptop nu op de ideaal berekende waarde van 1492 staan, dat was het laatste wat ik nog kon bedenken.

Wie weet raad?

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:50
Je kan proberen je laptop met een Linux live cd op te starten.
Vervolgens onder linux testen of je daar ook dezelfde problemen tegenkomt. (smtp testen wat lastiger wellicht)

Heeft Linux het probleem ook dan is het hardware gerelateerd, heeft linux het probleem niet dan zal je het in je installatie van OS / Driver combi moeten zoeken

Bla Bla Bla

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Hoe staan je powersettings? Probeer die eens op "high performance" te zetten.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:47
Ik mis in je verhaal of je laptop hetzelfde euvel vertoont op allebei de switches. Maar als ik het zo lees, dan denk ik als eerste aan een hardware probleem.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Singularity3000
@marcelhoek, Bedankt voor de tip! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ben hem aan het downloaden.

@devster, powersettings lijken mij ongerelateerd, maar die staan uiteraard hp zodra ik aan het net hang.

Ik ga ook nog testen of mijn laptop thuis bedraad ook de upload bottleneck heeft, en ik ga hem zo aan de eerste switch hangen om te zien of hij wellicht problemen heeft met het feit dat hij over 2 switchen loopt. Dat slaat nergens op uiteraard, maar het hele probleem slaat nergens op. Waarom haal ik 1gb upload bedraad over het netwerk, werkt mijn internetverbinding draadloos prima op 19mbit, maar kan ik dan niet bedraad uploaden met 19mbit. Zo vreemd...

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37

skoozie

SCSI

2 swicthes op een modem, dus alle computers hangen direct aan het internet? of dient modem ook als router? je eigen pc al op een andere netwerk poort geprobeerd, die het wel goed doet? ip adressen niet conflicterend, static/dynamic ip? laptop werkt thuis bekabeld wel goed? heb je een losse usb-netwerk ethernet kaart om te testen?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Singularity3000
Excuus, tussen modem en switch hebben we nog een Linksys E2000 die op DDWRT draait. Switch 2 waar ik aan hang, hangt aan switch 1, die aan de linksys, die aan het modem.
Laptop heeft maar 1 netwerkpoort helaas, geen andere (usb) mogelijkheden hier om bedraad op deze laptop anders te testen.

IP adressen niet conflicterend,
Statische ip standaard, dynamische ook even tijdelijk geprobeerd.
Thuis ga ik nog proberen, probleem gister ontdekt en ik kon mijn laptop niet mee gisteren.
Ik ga nu proberen om hem rechtstreeks aan Switch 1 of rechtstreeks aan de linksys te hangen.

Resulaten zo.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:51
Kijk ook eens bij de eigenschappen van de netwerkadapter, mogelijk dat je daar ook iets van energiebesparingsfuncties uit kunt zetten.

• Singularity3000
Bij op de router en bij de buurman hetzelfde probleem, mijn laptop werkt daar bekabeld qua upload even traag. smtp werkt uiteindelijk wel ben ik ook achter, maar je moet wel 2 minuten wachten tot je mailtje is verzonden.

Het probleem is nu al volgt te omschrijven:
Bedraad werkt mijn laptop op internet slechts op 20/0.6 (ipv 20/20)
Draadloos werkt hij keurig op 20/20
Interne netwerk wat ook over tcp/ip werkt, gaat bestanden versturen bedraad wel met 1gbit/s

Ik ga nu wachten tot de ubuntu cd gedownload is en het daarmee testen volgens de tip van marcelhoek.

Overigens heb ik een killerkaart, maar ik gebruik de software daarvan niet. (Dat QOS programmatje wat je er bij krijgt, ik hekel bootware namelijk) De laptop is een MSI GT70.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als op LAN 1Gbps (aub op hoofdletters letten - maakt echt uit bij netwerken :o ) prima gaat weet je dat je geen hardware issue hebt met de NIC. Je zegt dat je geen QoS gebruikt, maar dit klinkt wel verdacht als QoS bedoeld om de upload vrij te houden en zo ping voor gaming laag: vrij normale feature voor een gaming laptop.
Minder gebruikelijk dat je op het werk een gaming laptop gebruikt - issues daarmee zijn keerzijde van BYOD en dan afwijkende hardware meenemen :z

Zou het stiekem kunnen dat "dat QoS programmatje" enkel is om QoS te beheren, maar dat de QoS ook zonder programma aan staat?

Oslik blyat! Oslik!

• Singularity3000
@dion_b, Ja, dat zou kunnen daar ben ik op het moment inderdaad mee bezig, maar ik heb het programma'tje aangezet, en QoS staat daarin niet geactiveerd. (Voor zo ver ik kan zien, er zijn geen regels aangemaakt)

Dat het op LAN wel goed gaat vind ik ook verdacht, lijkt idd mij ook onmogelijk dat er iets met de hardware is in dat geval, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

P.S. De gaming laptop ís van de zaak, konden we 2 jaar terug met een goede deal krijgen, en is krachtig genoeg voor de toepassingen die ik gebruik (o.a.a vrij intensief 3ds max) t'is ook deels mijn bedrijf dus BYOD is dan relatief hé ;) Dat ik er ook leuk op kan gamen en dat ook wel doe is een leuke bijzaak. :9

• Singularity3000
Via Ubuntu Live CD niets aan de hand dus duidelijk een driver/windows probleem. Tenzij iemand hier specifiek weet waar dat aan zou kunnen liggen kan ik me daar vast wel weer even mee bezig houden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan zeker in driver opties neuzen. Bij Configure - Advanced zit vast iets.

Edit:
Even op "GT70 upload" gegoogled en gezien dat je verre van de enige bent:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=167836.0

Daarin staat een link naar een andere thread met inderdaad een driver setting, de "Deterministic Network Enhancer". Probeer die eens uit te zetten ;)

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=177276.0

Oslik blyat! Oslik!

• Singularity3000
Dank! Dat kon wel eens super waardevolle informatie zijn. Ik heb zelf nu de killer driver vervangen door de driver van de Atheros AR816X waar de killer op gebaseerd is. Die werkt wel, maar lost het probleem niet op. Ik ga nu aan de slag met jou informatie. (na de lunch ;) )

• Singularity3000
Vrienden! Het is opgelost. Ik vond in de nieuwe Atheros AR816X driver die ik nu voor de Killer E2200 gebruik de setting 'Grote verzendings-offload (IPv4)' Daar waren 2 versies van. Blijkt dat als je de eerste versie uitzet dat de upload snelheid niet meer geknepen wordt op 0.6 Mbit, maar de volledige 19 weer beschikbaar is!

Zou leuk zijn als iemand weet hoe dat kan, maar het voornaamste is dat het weer opgelost is!

Iedereen bedankt!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je toevallig de EN-talige versie van die setting? NL-talige settings zijn altijd ad-hoc vertaald en dus per apparaat (of soms zelfs per driver versie...) verschillend dus niet te googlen en niet te vergelijken :(

Oslik blyat! Oslik!

• Singularity3000
Dat is Large Send Offload (IPv4). Opgezocht door even bij de engelse variant te kijken. Je hebt ook nog Large Send Offload v2 (IPv4) en Large Send Offload v2 (IPv6), maar die beinvloeden het verder niet.

Hier is een uitleg die ik zelf heb gevonden, ik begrijp de grote lijnen, maar waarom dat nu precies hier (en bij de buurman) fout gaat is mij niet helemaal duidelijk.
http://www.peerwisdom.org...-and-network-performance/

[ Voor 38% gewijzigd door Singularity3000 op 18-06-2014 14:30 ]

Pagina: 1