GPU-Z geeft aan dat mijn videokaart PCI x8 gebruikt...

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb een GTX 660 en die zit in mijn donkerblauwe PCI sleuf. Die zou x16 speed moeten zijn.

Echter geeft GPU-Z aan dat hij op x8 speed draait. Ook als ik de render test start, en er dus geen sprake meer zou moeten zijn van power saving mode ofzo, blijft hij steken op x8.

Foute reading? Of werkt er iets niet optimaal? Ben ik een idioot?

Wat zou het kunnen zijn?

Edit:
CPU-Z ziet ook dat hij maar op x8 draait.

[ Voor 6% gewijzigd door Stab op 18-06-2014 10:30 ]

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:24
Je zou eens kunnen kijken in de Power Management opties van Windows, en dan met name de setting voor "PCI Express > Link State Management"

En wat denk ik sowieso geen verkeerd idee is, is de kaart even opnieuw in het slot steken (misschien niet alle pinnetjes maken contact?) en uiteraard de driver updaten.

• Stab
UTwizard schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:34:
Je zou eens kunnen kijken in de Power Management opties van Windows, en dan met name de setting voor "PCI Express > Link State Management"

En wat denk ik sowieso geen verkeerd idee is, is de kaart even opnieuw in het slot steken (misschien niet alle pinnetjes maken contact?) en uiteraard de driver updaten.
Thanks man.

Je had gelijk, Link State Management stond op een power saving mode. Heb nu geswitched naar 'Hoge prestaties' mode waarin die Linke State Management op 'uitgeschakeld' staat.

Testje gedaan, nog steeds x8 in GPU-Z. Ook tijdens render test.

Dus dat heeft het niet geholpen. GPU driver is al de laatste versie geloof ik. In ieder geval vaak geupdate al, maakt geen verschil.

Kan hem er nog een keer opnieuw instoppen zo, kijken of dat nog wat doet. Post wel hier als dat het oplost.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Het is misschien handig om ook even te vertellen wat de specificaties van je systeem zijn, en of je eventueel nog een ander PCI-e slot gebruikt voor een ander apparaat (dan kan het namelijk zijn dat de lanes verdeelt worden, en dat je primaire slots 'slechts' 8 lanes overhoud).

Ook kan het een instelling zijn in het BIOS wat niet goed staat.

• Stab
Nemesizz schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:31:
Het is misschien handig om ook even te vertellen wat de specificaties van je systeem zijn, en of je eventueel nog een ander PCI-e slot gebruikt voor een ander apparaat (dan kan het namelijk zijn dat de lanes verdeelt worden, en dat je primaire slots 'slechts' 8 lanes overhoud).

Ook kan het een instelling zijn in het BIOS wat niet goed staat.
Oke. Er zit trouwens niks anders in een PCI-slot.

CPU: i5 2500k (@ stock)
MoBo: Asus P8P67-M
GPU: Nvidia GTX 660
Mem: 8 GB Corsair @ 1333 MHZ
1 TB Samsung HDD

Windows 7 64-bit.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Normaal ben ik geen fan van BIOS updates, maar als ik nu even kijk wat de updates doen bij het P8P67-M moederbord zie ik bij de laatste 2 updates het volgende;
P8P67-M BIOS 3701
Fixed onboard & add-on VGA card compatibility issue.
en
P8P67-M BIOS 3703
Enhance compatibility with some PCIE device.
Dus ik zou toch kijken of de nieuwste BIOS versie (3703) een oplossing biedt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:50

M2M

medicijnman

En anders zou ik me er niet zo druk over maken. De bandbreedte van PCI-E is in een enkel zeldzaam geval een bottleneck. Zie ook hier: Link

-_-

• Stab
Heb net de BIOS geupdate naar laatste versie, maar heeft helaas geen verschil gemaakt.

Ik laat het maar zo dan. Scheelt toch maar een paar % performance toch.
Pagina: 1