SSH opent de MacOS Keychain niet meer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 17:46

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ik gebruik nogal intensief SSH en heb mijn public key op een grote hoeveelheid servers staan. Kortom, ik wil liever niet deze key vervangen.

Voor extra veiligheid heb ik mijn private SSH-key dus voorzien van een wachtwoord. Tot zover alles goed.

Sinds enkele dagen, na een spontane vastloper van mijn complete macbook air (met OSX 10.9.3) wordt mijn SSH-key niet meer unlocked door de standaard MacOS X Keychain. Als ik nu een SSH verbinding maak, moet ik mijn wachtwoord om de SSH-key te openen invullen op de shell. Sterker nog, dat moet iedere keer (tenzij ik ssh-add eenmalig doe).

Tot voor kort kreeg ik 1x een login van MacOS X (keychain dacht ik) en was mijn SSH-sessie geopend. Kijk ik in de "Keychain Access"-tool dan staat daar nog steeds
SSH: /Users/whizzi/.ssh/id_rsa | Application password
Hoe krijg ik het nu weer terug dat als ik via de terminal een SSH-sessie open, dat mijn private key wordt unlocked door de Keychain van MacOS-X ?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 15:31
Wat zie je als je:
code:
1
ssh-add -l

Staat daar nog wel je key? De SSH agent van OS X zou inderdaad na een reboot je SSH key moeten unlocken vanuit je Keychain en toe moeten voegen aan je ssh agent.

Een test wat je kan doen is in je terminal:
code:
1
ssh-add

Dit zou moeten vragen om je wachtwoord die op je key zit, en daarna nog is het eerste commando runnen om te zien of je key nu wel is toegevoegd aan de agent..

Je kan je key verwijderen uit je Keychain en opnieuw toevoegen met:
code:
1
ssh-add -K ~/.ssh/<private_key_file>

de -K voegt hem toe aan de keychain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 17:46

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
ssh-add werkt wel ..

Nu nog dat Keychain dit weer doet :P

EDIT: Aaaaah.. found it (denk ik). Ik had openssh geïnstalleerd en deze heeft de ssh vervangen door de eigen variant. Als ik via /usr/bin/ssh start werkt het wel |:(

[ Voor 58% gewijzigd door WHiZZi op 18-06-2014 15:39 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dan heeft die waarschijnlijk geen support voor de OS X Keychain en zul je het met de standaard ssh-agent moeten doen. Misschien dat je nog een OpenSSH versie ergens vandaan kunt halen die wel die support heeft. Zo niet dan is het of wennen aan wat OpenSSH doet of de ingebouwde ssh client gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 15:31
WHiZZi schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:31:
ssh-add werkt wel ..

Nu nog dat Keychain dit weer doet :P

EDIT: Aaaaah.. found it (denk ik). Ik had openssh geïnstalleerd en deze heeft de ssh vervangen door de eigen variant. Als ik via /usr/bin/ssh start werkt het wel |:(
Dan zul je moeten kiezen :) , in feite doet ssh-add niets anders dan wat normaal je keychain doet maar dan op de CLI.