iMac van binnen schoonmaken (stof in fans)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik heb een early 2009 iMac waar ik onlangs een SSD in heb gezet. Ik zag toen dat de ventilatoren links en rechts (gpu en optical drive) redelijk stoffig waren. Ook vind ik hem idle niet zo stil meer, waardoor ik het idee had om hem een keer te ontstoffen. Mogelijk draaien de fans dan wat stiller.

Wat is de beste manier om dit te doen? Ik lees dat stofzuigen schadelijk kan zijn door statische elektriciteit en dat je beter perslucht kunt gebruiken. Echter blaas je dan het stof de hele imac door en ik vraag me af of dat nou zo'n goede oplossing is. Ik zat zelf te denken aan de combinatie van perslucht en de fans na assemblage een tijdje op 100% laten draaien, zodat de kleine stofdeeltjes de kast uit geblazen worden. Maar of dat echt werkt?

Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van een iMac? En hoe kan ik op de meest eenvoudige wijze de fan onder het logic board (hdd fan) schoonmaken? Is de enige optie een complete demontage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 13:01
Je hebt bij computer zaken van die busjes perslucht. Deze bevatten volgens mij enkel perslucht. Let wel even goed op dat je hem rechtop houdt.

Verder kan je kijken of je een blaasbalgje kan vinden :) Stofzuigen is een minder goed idee, maar kan volgens mij wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 11:22
Stofzuigen kan prima maar is sterk afhankelijk van de mond van de stofzuiger. Zolang deze kunststof is geen probleem, is het staal moet je even uitkijken inderdaad met statische electriciteit.
Aanrader:
Spuitbusje lucht (zit ook vloeistof in, meestal een soort drijfgas) gebruiken in combinatie met de stofzuiger.
Gewoon de stofzuiger niet ergens aan houden maar vlak er voor.

hoeveel kan jij hebben? https://www.doneeractie.nl/actie/50779

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
De stofzuiger heeft een kunststof mond, dus dat zou dan goed moeten komen in combinatie met wat perslucht.

Iemand nog ideeën voor de HDD fan? Moet daarvoor het hele logic board eruit, of zijn er shortcuts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik doe het bij PC's en laptops vaak gewoon met stofzuiger en een goedkoop verfkwastje (Action). Wel zorgen dat je de fan blokkeert (even tierip ofzo erin steken) omdat hij anders enorm hard gaat draaien en je hem daardoor kan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
Ik zou er niets uit halen, gewoon zorgen dat je voldoende lucht in je spuitbusje hebt of eventueel eerst voorzichtig met een kwastje aan de gang. Voordat je iets doet wel altijd eerst even een stalen leiding aanraken om statische elektriciteit van jezelf te ontdoen (verwarmingsbuis ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-05 11:49
Zorgen dat de fan niet gaat draaien tijdens het stofzuigen. Dit wekt namelijk elektriciteit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
eazyq schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:58:
Ik zou er niets uit halen, gewoon zorgen dat je voldoende lucht in je spuitbusje hebt
Het probleem is dat 1 fan onder het logic board zit en je daar volgens mij niet bij kunt zonder het hele logic board te verwijderen. Daarvoor moet zo'n beetje de hele iMac uit elkaar. Althans, dat vrees ik, want ik hoop dat iemand nog een handigere manier kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 21:22
Tja, en dan nu toch een waarschuwing: Al 2 maal meegemaakt. Bij het schoonmaken met een stofzuiger, niet het geheugen aanraken met een borstel of zo. Bij mij is tot twee maal aan toe door de ontstane statische elektriciteit mijn geheugen op die manier naar de filistijnen geholpen.Sindsdien haal ik de reepjes er eerst even voorzichtig uit. Tis maar een weetje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
SlaadjeBla schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:54:
[...]

Het probleem is dat 1 fan onder het logic board zit en je daar volgens mij niet bij kunt zonder het hele logic board te verwijderen. Daarvoor moet zo'n beetje de hele iMac uit elkaar. Althans, dat vrees ik, want ik hoop dat iemand nog een handigere manier kent.
Tegenwoordig heb je toch van die spuitbusjes met een flexibel slangetje er aan?
Dan kun (wel voorzichtig) achter het board blazen.Anders creatief zijn en bijvoorbeeld zelf een rietje oid monteren op je spuitbusje lucht.

Pagina: 1