Asus N550JV-CN270H - CPU underclocked zichzelf

Pagina: 1
Acties:

• xyler
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 21:23
Beste,

Ik heb recentelijk de Asus N550JV-CN270H gekocht, en ben er erg blij mee. Echter is mij vandaag opgevallen dat onder sommige omstandigheden de processor zichzelf underclocked tot een vrij lage snelheid (0.77Ghz).

Vervolgens heb ik de Prime95 CPU stress test uitgevoerd om te kijken of het probleem ook daadwerkelijk aan de CPU lag: geen underclocking onder 100% stress en de temperatuur blijft rond de 72-75 graden.

Daarna heb ik met Furmark de GPU onder stress gezet, en daarbij ging de CPU zichzelf wel underclocken toen de GPU alle componenten op aan het warmen was. De GPU werd hierbij 81 graden, maar de CPU raakte net de 76 graden (toen gebeurde het underclocken en daalde de temperatuur met -+ 10 graden).

Onder normale omstandigheden zijn de temperaturen als volgt:
CPU: 40-45C
GPU: 40-60C (deze koelt na een tijdje wel af, maar net na het spelen van een spel blijft de GPU een hele tijd hangen rond de 55-65 graden).
Moederbord: 40-50 graden

Mijn vraag is dus of het normaal is dat de GPU de performance van de laptop zo omlaag haalt bij een beetje inspanning. Bij het gamen zitten alle componenten altijd tegen de 75 graden aan, en als ik er dus een beetje extra belasting bij doe (naar Twitch.tv streamen bijvoorbeeld) dan gaat dit fout, en krijg ik elke 30 seconden een lagspike van 2-3 seconden om de CPU af te koelen.

Overigens lijkt het me handig dat ik toevoeg dat dit mijn eerste laptop is na altijd een desktopgebruiker te zijn geweest. Ik heb geen ervaring met dit soort problemen gehad, excuses dus als ik hier een hele domme vraag stel :X

Heel erg bedankt voor het lezen!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Staat je energie profiel op maximale performance? Bij deze temperaturen zou een laptop CPU nog niet mogen gaan throttlen. Dit gebeurt echter wel op het gebalanceerd profiel waar Windows standaard op staat ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 18-06-2014 02:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• xyler
Mijn energie profiel staat inderdaad op High Performance (Stond eerst op Power4Gear High Performance, had ik, om te kijken of het daar niet aan lag, op de normale High Performance gezet). Helaas!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

xyler schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 02:40:
Mijn energie profiel staat inderdaad op High Performance (Stond eerst op Power4Gear High Performance, had ik, om te kijken of het daar niet aan lag, op de normale High Performance gezet). Helaas!
Kan je de BIOS van je laptop in? Even kijken of daar nog energiebeheer / koelschemas staan. Een moderne laptop processor mag gerust de 85c aantikken als alles 100% gestressed word met stresstest programmas.

• xyler
Ik zal gelijk even kijken! Overigens is hier snel een screenshot van het moment waarop het gebeurd: http://puu.sh/9yk1V/8942a228cb.jpg

Edit: Je kunt overigens in de grafiek van task manager ook gelijk zien wanneer het underclocken gebeurd

[ Voor 28% gewijzigd door xyler op 18-06-2014 02:45 ]

• xyler
D4NG3R schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 02:43:
[...]

Kan je de BIOS van je laptop in? Even kijken of daar nog energiebeheer / koelschemas staan. Een moderne laptop processor mag gerust de 85c aantikken als alles 100% gestressed word met stresstest programmas.
Helaas staan er in de BIOS geen energiebeheer opties o.i.d. :(

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Door je windows energie profiel op high performance te zetten gaan je maximale temperaturen niet omlaag. Gemiddeld zullen de temperaturen fors omhoog gaan. En de batterijduur fors omlaag! Want het energie profiel zorgt ervoor dat de processor terug klokt als deze niets te doen heeft om energie te besparen. Een processor klokt zich terug bij oververhitting uit zelfbescherming, ongeacht het gekozen energie profiel.

Het lijkt erop dat de koeling van de laptop het niet goed aankan. Ook omdat je zegt dat de laptop lang warm blijft na belasting.

Ik vond deze review:

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-N550JV-CN201H-Notebook.98311.0.html

Hier hebben ze dus precies hetzelfde. Ze beschrijven exact hetzelfde gedrag:

In the stress test (Prime95 and FurMark run for at least one hour), the CPU only clocks at 800 MHz in mains operation and on battery. The GPU clocks at full speed (1163 MHz) in mains operation, but throttles to 291 MHz on battery. Apparently, the cooling system of the notebook cannot sufficiently cool the CPU and GPU when they are both used to capacity.

Knap waardeloos als je het mij vraagt en een vette min voor Asus.

• xyler
noguru schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:01:
Door je windows energie profiel op high performance te zetten gaan je maximale temperaturen niet omlaag. Gemiddeld zullen de temperaturen fors omhoog gaan. En de batterijduur fors omlaag! Want het energie profiel zorgt ervoor dat de processor terug klokt als deze niets te doen heeft om energie te besparen. Een processor klokt zich terug bij oververhitting uit zelfbescherming, ongeacht het gekozen energie profiel.

Het lijkt erop dat de koeling van de laptop het niet goed aankan. Ook omdat je zegt dat de laptop lang warm blijft na belasting.

Ik vond deze review:

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-N550JV-CN201H-Notebook.98311.0.html

Hier hebben ze dus precies hetzelfde. Ze beschrijven exact hetzelfde gedrag:

In the stress test (Prime95 and FurMark run for at least one hour), the CPU only clocks at 800 MHz in mains operation and on battery. The GPU clocks at full speed (1163 MHz) in mains operation, but throttles to 291 MHz on battery. Apparently, the cooling system of the notebook cannot sufficiently cool the CPU and GPU when they are both used to capacity.

Knap waardeloos als je het mij vraagt en een vette min voor Asus.
Dit is inderdaad precies waar ik last van heb,
Echter staat er in het verdict dat je hier in de praktijk nauwlijks iets van zou merken, en kwam het bij hun voor toen ze zowel Furmark als Prime95 draaien. Ik heb hier al last van als ik alleen Furmark draai, en ik merk het ook bij de volgende combinaties:

- Watch_Dogs (Niets anders, ik krijg hier precies dezelfde spikes gewoon tijdens het spelen)
- De meeste spellen + OBS - Ik kan dus geen enkel spel streamen zonder die lagspikes te krijgen. Orcs Must Die! 2 gaf precies hetzelfde resultaat, en dat nou niet bepaald een "prachtig spel".

Ik merk er dus in de praktijk wel heel veel van, en dat terwijl de CPU nauwlijks op de 50-60% load zit :(

Is mijn laptop kapot? Of kan ik hier zelf iets aan doen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het grote probleem is echter: De CPU en GPU worden verre van te warm 8)7 .

Een laptop CPU mag een stuk warmer worden als de desktop tegenhangers, 90c wanneer het complete systeem kunstmatig word gestressed is dan ook geen bijzonderheid en mag nog geen problemen geven.

• xyler
Ik heb zojuist de problemen bij Azerty gemeld :) Ik hoop natuurlijk dat ik hier een antwoord kan vinden op het probleem, maar als het nodig is dat ik de laptop omruil, dan heb ik dat tenminste al geregeld.

EDIT: Ik merk nu dat na een dagje gebruiken (geen zware applicaties, zelfs nauwlijks games) de laptop op idle rond de 54-63 graden zit (CPU, GPU, Motherboard). Dit gebeurde de afgelopen dagen niet (toen bleef alles keurig rond de 40-45 graden idle) :( Het lijkt er steeds meer op dat de laptop defect is, jammer.

Excuses, mijn fout 8)7

[ Voor 108% gewijzigd door xyler op 20-06-2014 10:37 ]

• xyler
Nou, tijd voor een update: Dit is blijkbaar een bekend probleem bij deze laptops, en het is geen (hardwarematig) defect. Het komt helaas maar in weinig reviews naar voren, vandaar dat ik er nog niets van af wist.

Ik heb gisteren even het grote N550JV topic op Notebookreview.com gelezen (bijna 200 pagina's :P) waar veel gebruikers die de GPU en de CPU tegelijk belasten hetzelfde probleem melden.

Een quote van het forum:
The Asus N550JV definitely has a throttling problem. Not some, not one, all of them. However, the problem does not lie where we'd expect, the cooling assembly is more than capable of handling the heat (at least in normal usage conditions). The real culprit is the software, or better yet the way the fans behave when temperatures rise. After a first throttling cycle when high GPU temps force the CPU to enter a low frequency state, the fans "inexplicably" lower their speed. This leads to a temperature rise, since the system is under load, and the throttling is bound to happen again in a short time. It is a loop. The frequency of the loop, the time between two throttles, is related to system load. If you're playing League of Legends it may happen once a minute, if you're stress testing with Furmark it will happen every few seconds.
Asus heeft hier helaas nog geen oplossingen voor gegeven. Er staan oplossingen in het topic, maar ik weet niet hoe slim het is voor de garantie om (softwarematig) fan controls te gaan wijzigen of de throttling eraf te halen.

Voorlopig heb ik gewoon de maximum processor speed in m'n power plan op 99% gezet, wat turbo mode uitzet waardoor de processor gelijk een stuk minder heet wordt. Dit kan ik altijd aanpassen indien ik de extra kracht nodig heb.

Ik heb in ieder geval mijn antwoord gevonden, bedankt voor het meedenken! :)

[ Voor 16% gewijzigd door xyler op 20-06-2014 10:49 ]

Pagina: 1