Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 14:22
Indien je een lease auto berijdt en je betaalt hiervoor een eigen bijdrage ivm prive gebruik, dan kan deze bijdrage in mindering worden gebracht op de bijtelling.

Echter, is de eigen bijdrage een betaling aan werkgever van je *netto* loon of van je *bruto* loon?

Dit ivm het bereken van de kosten/baten van een lease auto.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Volgens deze site van de Rijksoverheid:
Wat zijn de regels voor bijtelling als ik een auto van de zaak heb?
Als u in een auto van de zaak rijdt, moet uw werkgever een bedrag bij uw loon optellen. Dit geldt omdat u voordeel heeft van het privégebruik. Het bedrag is de zogenaamde bijtelling. De hoogte van de bijtelling hangt af van de auto waarin u rijdt. Uw werkgever berekent over deze bijtelling loonbelasting/premie volksverzekeringen. Uw nettoloon gaat hierdoor omlaag.

Berekening bijtelling
Uw werkgever berekent het voordeel van het privégebruik over de catalogusprijs van de auto. Het voordeel ligt tussen 4% en 25 % van de catalogusprijs. Als u in een zuinige auto rijdt, gelden lagere tarieven. De bijtelling voor milieuvriendelijke auto's hangt af van het moment waarop de auto voor het eerst een kenteken heeft gekregen.

De tarieven voor 2014 en 2015 staan in het Overzicht wijzigingen in de belastingheffing per 1 januari 2014.

Eigen bijdrage voor privégebruik
Heeft u met uw werkgever afgesproken dat u een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik? Dan wordt deze eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken. U betaalt dan alleen belasting over deze verlaagde bijtelling.

Geen bijtelling bij weinig privégebruik
Rijdt u niet meer dan 500 kilometer per kalenderjaar privé? En kunt u dit bewijzen? Dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon op te tellen. U kunt hiervoor de ‘Verklaring geen privégebruik auto’ gebruiken die u bij de Belastingdienst aanvraagt. Het aanvraagformulier kunt u downloaden via de website van de Belastingdienst. U kunt het formulier ook aanvragen bij de Belastingtelefoon.

Geen bijtelling bestelauto voor zakelijk gebruik
Heeft u een bestelauto van uw werkgever? En gebruikt u die alleen voor werk en niet privé? Dan kunt u een 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' indienen. Uw werkgever hoeft dan geen bijtelling bij uw loon te doen. U kunt het formulier ook opvragen bij de Belastingtelefoon.

Wijzigingen doorgeven aan Belastingdienst
Verandert er iets in uw situatie? Dan geeft u dit zo snel mogelijk door aan de Belastingdienst. Bijvoorbeeld: u heeft een 'verklaring geen privégebruik auto'. Maar u gaat nu meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden in uw auto van de zaak. U meldt dit dan aan de Belastingdienst met het formulier Wijziging of intrekking Verklaring geen privégebruik auto. U geeft de verandering ook door aan uw werkgever.

Welke andere wijzigingen in het privégebruik van uw auto u moet doorgeven, vindt u op de website van de Belastingdienst.
toon volledige bericht
Er wordt altijd over *bruto* loon gesproken, nooit over *netto* loon.
Het is namelijk onafhankelijk van de inkomstenbelastingschaal...

Maar waarom zou je een eigen bijdrage betalen? Wil je per se een grotere / duurdere auto dan dat je zou mogen leasen van je baas?

[ Voor 3% gewijzigd door BastaRhymez op 18-06-2014 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jan Smit schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 00:39:
Echter, is de eigen bijdrage een betaling aan werkgever van je *netto* loon of van je *bruto* loon?
Een eigen bijdrage wordt doorgaans van je nettoloon ingehouden. Maar wel van de bruto bijtelling afgetrokken, waardoor je in de praktijk dus voor elke euro die je aan eigen bijdrage betaald iets van 0.42 of 0.52 euro minder aan bijtelling betaald.

Er stond 'vroeger' nog expliciet bij dat als je een 'bijdrage ivm overschrijding budget' hebt, dat dat in principe niet ingehouden mag worden op de bijtelling. Maar hierboven en hier wordt daar niets meer over gemeldt. Dus wellicht werd dat te ingewikkeld en is het afgeschaft.
BastaRhymez schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 07:28:
Maar waarom zou je een eigen bijdrage betalen? Wil je per se een grotere / duurdere auto dan dat je zou mogen leasen van je baas?
Het is heel gebruikelijk dat je een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto of van de hoogte van het leasebedrag als werknemer aan je werkgever vergoedt (nouja, moet vergoeden).

Als je het budget overschrijdt komt daar doorgaans nog een stuk bij. Maar dat stuk mocht een paar jaar geleden nog niet van de bijtelling worden afgetrokken en zoals ik hierboven al aangeef heb ik geen idee of die uitzondering nog steeds bestaat.

Dus stel je zoekt een auto van 20.000 euro uit en moet 25% bijtelling betalen en een 'normale' eigen bijdrage van 5% op jaarbasis van de cataloguswaarde. Dan krijg je deze cijfers:

Bruto bijtelling: 5000 euro
Totaal eigen bijdrage: 1000 euro

De bijtelling die dan bij je brutoloon wordt opgeteld is dan 4000 euro. Als je 42% belasting betaalt, blijft daar netto 1680 euro van over.

Als je geen eigen bijdrage had zou je op 2100 netto bijtelling uitkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door ACM op 18-06-2014 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zo gebruikelijk is dat niet, maar er zijn zeker bedrijven die het doen. En inderdaad, bij mij wordt de eigen bijdrage van het netto loon afgetrokken, en vervolgens in mindering gebracht op de bruto bijtelling. :)

Overigens kan ik (behoudens kleine overschrijdingen en bijzondere situaties) het alleen maar afraden om significant zelf bij te betalen voor een leaseauto. Vaak zit er een contract bij waardoor je met handen en voeten gebonden bent aan je huidige werkgever, iets wat je niet wilt. Sterker: ook als je wordt ontslagen, moet je doorgaans de eigen bijdrage voor de rest van de looptijd betalen. Dat lijkt mij geen prettige situatie.

[ Voor 49% gewijzigd door Krisp op 18-06-2014 08:37 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien een idee om "bijtelling berekenen" in Google te gooien? Kosten voor privé gebruik zijn aftrekbaar van de bijtelling. Officieel gaat het van je netto loon af, maar simpel gezien gaat het van je bruto loon af.

Overigens zijn álle privé kosten aftrekbaar. Zelfs wasbeurten, tol, ect. Of de accountant er vrolijk van wordt is een ander verhaal...

Edit: Er is trouwens niks mis met een eigen bijdrage op een lease auto. Zelf betaal ik deze ook omdat de zaak toch meer kosten maakt omdat ik er prive mee rijd en niet alleen zakelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 18-06-2014 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
De belastingdienst heeft ook de mogelijkheid om een werkelijk percentage te gebruiken i.p.v. de 7/14/20/25 schaal. Als je relatief veel privé rijdt (bv dicht bij je standplaats wonen en een periode klussen in de buurt), kan je bijtelling dan aardig oplopen. Dus ja, je kan met wasbonnetjes aan de slag. Ik weet alleen niet of dat altijd even handig is. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Deveon schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:00:
Officieel gaat het van je netto loon af, maar simpel gezien gaat het van je bruto loon af.
Bij mij gaat het toch echt van het netto loon af hoor en bij alle personele administraties (3) die ik heb gehad was dat het geval :)
Edit: Er is trouwens niks mis met een eigen bijdrage op een lease auto. Zelf betaal ik deze ook omdat de zaak toch meer kosten maakt omdat ik er prive mee rijd en niet alleen zakelijk.
Ik denk dat hij meer doelde op de eigen bijdrage voor de scenario's waarbij je boven je budget gaat rijden. Die moet je vaak wel helemaal ineens vergoeden bij beeindiging van je contract, hoewel in 'onze' voorwaarden dan wel staat dat dat alleen geldt als een medewerker zelf ontslag zou nemen (wederom bij al die drie regelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ACM schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 12:22:
[...]

Bij mij gaat het toch echt van het netto loon af hoor en bij alle personele administraties (3) die ik heb gehad was dat het geval :)
Dat zeg ik toch ook. Officieel van je netto loon en zo staat het ook je loonstrook.

VB:
Bruto maandsalaris: 1000
Bijtelling: 200
Eigen bijdrage: 100

1000 (salaris) + 100 (bijtelling - eigen bijdrage*) = 1100 belastbaar inkomen
1100 (belastbaar inkomen) - 400 (inkomsten belasting) - 100 (bijtelling) - 100 (eigen bijdrage) = netto loon

* = dat de eigen bijdrage van de bijtelling af gaat staat bij mij niet op mijn loonstrook.
[...]

Ik denk dat hij meer doelde op de eigen bijdrage voor de scenario's waarbij je boven je budget gaat rijden. Die moet je vaak wel helemaal ineens vergoeden bij beeindiging van je contract, hoewel in 'onze' voorwaarden dan wel staat dat dat alleen geldt als een medewerker zelf ontslag zou nemen (wederom bij al die drie regelingen).
Aangezien de TS het volgende zegt lijkt eigen bijdrage te horen bij prive rijden van lease auto auto van de zaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 18-06-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:39:
De belastingdienst heeft ook de mogelijkheid om een werkelijk percentage te gebruiken i.p.v. de 7/14/20/25 schaal.
De bijtelling varianten zijn 0/4/7/14/20/25 % van de catalogusprijs.

0% geldt alleen als je de auto niet gebruikt (of minder dan 500 KM rijdt, maar die 500 privé KM's zijn eigenlijk ooit in het leven geroepen om afwijkingen in de KM registratie op te vangen. Zie het als een correctie op de snelheid bij snelheidsovertredingen).

4% voor auto's met 0 gram CO2 uitstoot (met andere woorden elektrisch).

7/14/20/25% zijn voor auto's die wel CO2 uitstoten (de normen voor benzine en diesel zijn verschillend).

Andere varianten voor bijtelling van een auto van de zaak bestaan niet.
Als u in een auto van de zaak rijdt, moet uw werkgever een bedrag bij uw loon optellen. Dit geldt omdat u voordeel heeft van het privégebruik. Het bedrag is de zogenaamde bijtelling. De hoogte van de bijtelling hangt af van de auto waarin u rijdt. Uw werkgever berekent over deze bijtelling loonbelasting/premie volksverzekeringen. Uw nettoloon gaat hierdoor omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:52
Dat is niet waar PolarBear. Als de belastingdienst bovenmatig (in verhouding heel veel privé tov zakelijk) privégebruik vermoedt zijn ze gerechtigd dat percentage te verhogen. Ik heb geen idee of dat in de praktijk ook gebeurt, ik denk het niet, want het is lastig aan te tonen, al kan ik me voorstellen dat 't bij management-bv's/ holdings waar alleen een DGA in zit die op die manier, voordelig, bijv. een Jaguar rijdt dit wel gebeurt. Wie heeft er nu namelijk zakelijk gezien zo'n type auto nodig?

Edit: tenzij dit heel recent gewijzigd is

[ Voor 4% gewijzigd door rik86 op 18-06-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Andere varianten voor bijtelling van een auto van de zaak bestaan niet.
Jawel:
Is de werkelijke waarde van het privégebruik van de auto hoger dan de bijtelling van 25 of 35%? Bijvoorbeeld omdat u veel privékilometers rijdt en weinig zakelijke kilometers? Dan wordt de werkelijke waarde bijgeteld.
Maar het wordt natuurlijk wel heel ongunstig om nog een auto van de zaak te rijden als je 5 jaar lang ieder jaar 35% van de waarde (of wat het percentage maar zou zijn) als belasting zou moeten betalen... Dan kan je al gauw beter proberen om een mobiliteitsbijdrage te krijgen en vervolgens zelf iets kopen :P

En bovendien is de argumentatie wel erg vaag, je hebt geen idee wat precies 'veel' of 'weinig' is.

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 18-06-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:07

Elp

Indien je een lease auto berijdt en je betaalt hiervoor een eigen bijdrage ivm prive gebruik, dan kan deze bijdrage in mindering worden gebracht op de bijtelling.

Het ligt aan de regeling met de leasemaatschappij.

Gebruikelijk is netto, maar bruto is ook een mogelijkheid. Bij bruto mag je echter je eigen bijdrage niet meer van de bijtelling aftrekken. Daarnaast wordt bij bruto betaling je salaris lager, wat gevolgen heeft voor je vakantiegeld, pensioenopbouw, etc. Dus, ga maar van netto uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Deveon schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 12:45:
[...]

Dat zeg ik toch ook. Officieel van je netto loon en zo staat het ook je loonstrook.

VB:
Bruto maandsalaris: 1000
Bijtelling: 200
Eigen bijdrage: 100

1000 (salaris) + 100 (bijtelling - eigen bijdrage*) = 1100 belastbaar inkomen
1100 (belastbaar inkomen) - 400 (inkomsten belasting) - 100 (bijtelling) - 100 (eigen bijdrage) = netto loon

* = dat de eigen bijdrage van de bijtelling af gaat staat bij mij niet op mijn loonstrook.
Hoezo officieel? Het gaat gewoon van je nettoloon, want over die €100 betaal je loonbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 14:22
Mijn werkgever heeft het volgende verteld:
de bijtelling staat aan de netto kant. Echter, omdat je dan de bruto bijtelling kunt verminderen met de eigen bijdrage, telt de eigen bijdrage uiteindelijk ook als bruto.
Stel dat de bijtelling € 500 is, en de eigen bijdrage ook € 500 is, dan is de netto loondaling 260 euro bij 52% belasting.
VOor mij is de vraag beantwoord, bedankt.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

Mx. Alba

hen/die/zij

De eigen bijdrage wordt ingehouden van je *netto* loon en daarna afgetrokken van je *bruto* bijtelling.

Voor het gemak reken ik hieronder met 40% belasting...

Zonder E.B.Met E.B.
Bruto Loon€3.000€3.000
Bijtelling€300€300 - €100 = €200
Belasting0,40 * €3.300 = €1.3200,40 * €3.200 = €1.280
Netto Loon€3.000 - €1.320 = €1.680€3.000 - €1.280 - €100 = €1.620

Zoals je ziet resulteert €100 eigen bijdrage in een daling van €60 in je netto loon, "alsof" de eigen bijdrage van je bruto loon is afgetrokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 01-07-2014 14:27 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montarrier
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-08-2022
Hi all,

Ik zit met een vraag over eigen bijdrage en vond dit topic.

Ik heb een leasebudget van 825 Inc brandstof.
De auto die ik voor ogen heb kost 900 Inc brandstof. Ik twijfel of ik 75 aan eigen bijdrage wil betalen, omdat ik niet weet wat dit me gaat kosten per maand.

De ene calculator laat iets anders zien dan de andere dus vraag ik jullie hulp:

Belasting: 40,85
Catsloguswaarde: 38.500
Bijtelling: 22%

Privé gebruik: ja.

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Heel simpel dit bedrag gaat netto van je loon af.

Dus naast de bijtelling die van je loon wordt ingehouden zal er ook €75,- worden ingehouden.

Dit is namelijk een eigen bijdrage t.b.v. een grotere / duurdere / mooiere auto.

Er zijn ook bedrijven die kiezen eigen bijdrage t.b.v. privegebruik auto. Deze eigen bijdrage mag je wel in mindering brengen van de bijtelling. Per saldo betaal je dan vaak iets meer per maand voor de auto.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-07 21:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Montarrier schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:05:
Hi all,

Ik zit met een vraag over eigen bijdrage en vond dit topic.

Ik heb een leasebudget van 825 Inc brandstof.
De auto die ik voor ogen heb kost 900 Inc brandstof. Ik twijfel of ik 75 aan eigen bijdrage wil betalen, omdat ik niet weet wat dit me gaat kosten per maand.

De ene calculator laat iets anders zien dan de andere dus vraag ik jullie hulp:

Belasting: 40,85
Catsloguswaarde: 38.500
Bijtelling: 22%

Privé gebruik: ja.

Zouden jullie mij kunnen helpen?
toon volledige bericht
Er zijn natuurlijk tools die dit voor je uit kunnen rekenen, maar:

fiscale waarde: €38500
(bruto) 22% bijtelling: € 705,83
Eigen bijdrage: €75

Bruto bijtelling (na aftrek Eigen bijdrage): €630,83
Belasting op bruto bijtelling: €257,70
Netto bijtelling: € 332,70

Echter: dit gaat alleen op als je werkgever ook aangeeft dat je eigen bijdrage (€75,-) wordt belast vanwege privé rijden. Anders gaat het niet op :)

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 15-08-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06
Kicken van een 4 jaar oud topic is niet zo geschikt. Mocht er nog een vraag open staan dan ajb een nieuw topic openen. Daarbij wel de vraag danwel het advies voor een iets scherpere vraagstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-07 21:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Rukapul Mea culpa, had ik ook niet gezien
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.