Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is deze setup veilig?

Pagina: 1
Acties:

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-11 11:45
Net goedkoop een D-Link DIR845L op de kop getikt ter vervanging van een oud access point. Omdat deze veel meer mogelijkheden heeft dan de Sagem 3464 modem/router heb ik de laatste in bridged mode gezet en de D-link via PPPoE verbinding laten maken.

Tussen de Sagem en de D-link zit echter een switch. Er loopt dus:
- één kabel van de Sagem naar de switch
- één kabel van de switch naar de internet (WAN)-poort van de D-link
- nog eentje van de switch naar een van de poorten van de D-link zodat het interne netwerk via de D-link een verbinding kan maken met het internet.

Dat werkt zoals het moet, maar nu is mijn vraag: is deze setup wel veilig? Er zit namelijk een switch tussen de Sagem (modem) en de D-link (router). Als 'ze' dus toegang tot de Sagem krijgen kunnen ze op het hele netwerk. Als het de D-link router is die de PPPoE-sessie opzet, komt "het internet" dan enkel daar binnen en is die Sagem 'veilig'?

Ik hoop dat ik toch ietwat duidelijk ben geweest :).

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/21cv9lj.png

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Hang je Sagem rechtstreeks aan de WAN van de D-Link
Sluit vervolgens de switch op een van de LAN poorten aan, dan is je probleem weg :)

Edit: met de Sagem in bridge heb je nu feitelijk je hele netwerk aan het internet gehangen zonder router ertussen, maar enkel een modem. Dat is dus niet bepaald veilig tenzij je alles dichtgetimmerd hebt in de firewall, maar ik gok dat bestandsdeling gewoon open staat op je PC's. Met een beetje pech krijgt zelfs 1 van jou PC's het WAN IP toegewezen na een reboot, en dan ligt de rest van je netwerk plat.

[ Voor 60% gewijzigd door DJSnels op 17-06-2014 23:52 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:23

Fiber

Beaches are for storming.

Nee. Je kan beter Sagem Modem ----> D-Link Router ----> Switch ----> PC en andere apparaten schakelen.

Als die switch überhaupt al nodig is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-11 11:45
De switch is zeker nodig, en op die locatie (Sagem staat in garage, router op zolder). Slecht idee dus, snel alles terug draaien. Jammer!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 14:42
Wat je ook kan doen is de kabel van de sagem -> Switch en Switch -> Router aan elkaar knopen met zo'n koppelstukje (Als je niet makkelijk een langere kabel kan trekken)
Afbeeldingslocatie: http://www.goedkope-accessoires-online.nl/images/producten/rj45-netwerk-kabel-koppelstuk_b.jpg

Dan kan je de kabel van de Router -> Switch gewoon laten liggen en hoef je verder niks aan te passen.

De setup zoals je het nu hebt is in ieder geval niet veilig, zoals al aangegeven, nu kan ieder apparaat in je netwerk je WAN IP krijgen, en het lijkt me niet dat je dat wil :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Aangezien je internet over PPPoE gaat is dat op zich niet onveilig, maar handig zou ik 't ook niet direct noemen. Die switch vervangen door een managed variant met vlans lijkt me een stap in de goede richting.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1