Toon posts:

Zoek nieuwe grafische kaart,wachten op de directx12 kaarten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb 2 grafische kaarten in mijn gedachten namelijk de Asus GTX780 DC2 OC 3gig (448,99 euro)
en de Asus Ati R9 290 DC 2 OC 4 gig (389,99 euro)

Nu komt het probleem.

Volgend jaar komen de eerste directx 12 games aan.

Eind dit jaar worden er directx12 grafische kaarten op de markt gebracht.

De Laatste serie grafische kaarten die nu op de markt zijn, krijgen een update zodat ze compatible zullen zijn (heb ik begrepen). http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/
Nu lijkt mij dat hardwarematische directx12 kaarten beter zullen zijn.
Er is sprake dat directx12 alleen op windows8.1 zal komen.

Ik kan nu 2 dingen doen, wachten tot de nieuwe directx12 kaarten komen, en ze aanschaffen.
Of nu 1 van de 2 boven genoemde kaarten kopen.
Ik heb nu een nieuwe pc gekocht, (i7) maar zonder grafische kaart.
Ik heb nu zolang een oude Asus GTX 275. (Nog een directx10 kaart)

http://nl.hardware.info/n...ft-kondigt-directx-12-aan

http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Ik vind het een moeilijke keuze, hoe denken jullie hierover?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

Moeilijke keuze? Pas 3 jaar nadat DX11 uit kwam werd het grootschalig toegepast. De vraag is vrij simpel:

Ben je het nu nodig? Dan koop je het nu. Kan en wil je wachten? Dan wacht je.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een krachtigere pc gekocht zodat ik beter kan gamen. Maar als ik dan de nieuwe pc heb, en ik moet nog zo lang wachten op een directx12 kaart, dan is dat wel jammer.
Een GTX275 is dan niet zo slecht voor tijdelijke oplossing. Maar zo goed is hij niet tegenover de bovenste genoemde GTX780 en de Asus Ati R9 290.
En nu heb je al, dat er sommige directx11 only games zijn, die ik met mijn directx10 kaart niet kan spelen.
Het zou zonde zijn als dit nu in een korte periode weer zal gebeuren maar dan met de directx12.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 23:46 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:28
Een tijd terug kwam er een artikel van nvidia langs met dat alle dx11 kaarten ook DX12 krijgen.

"NVIDIA will support the DX12 API on all the DX11-class GPUs it has shipped; these belong to the Fermi, Kepler and Maxwell architectural families"

Source: Nvidia blog

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Verwijderd

Topicstarter
ShittyNL schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:45:
Een tijd terug kwam er een artikel van nvidia langs met dat alle dx11 kaarten ook DX12 krijgen.

"NVIDIA will support the DX12 API on all the DX11-class GPUs it has shipped; these belong to the Fermi, Kepler and Maxwell architectural families"

Source: Nvidia blog
Klopt, maar zou een hardwarematisch directx12 kaart dan niet beter zijn voor directx12 games?
Het is wel zo, dat een directx11 kaart, moeilijker kan omgaan met een directx10 game.
Dus zou dit dan ook zo gaan met directx12 kaarten voor de directx11 games?
Directx12 lijkt me dan wel een totaal andere engine, als voorgaande directx voorlopers.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 23:51 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

DX blijft een stukje software wat alleen draait op specifieke hardware - nee verwacht geen gigantisch verschil in performance met native DX12 kaarten. Waarom? Omdat DX12 alleen op specifieke hardware werkt, en de huidige Nvidia kaarten deze hardware blijkbaar hebben.. Als deze DX12 kaarten op DX11 zeg wat 20% sneller zijn, zullen ze in DX12 echt niet spontaan 30% sneller zijn, dit verschil zal oplopen tot een paar procent.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 17-06-2014 23:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:28
En die paar procent die het beter zal zijn heeft gewoon te maken met de ontwikkeling van de videokaart. Niet omdat hij standaard DX12 ondersteund. De Xbox One krijgt ook DX12 terwijl daar nu een DX11 kaart inzit. Ik zou gewoon de TOP nu kopen als je het aan kan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Ik denk dat je met die GTX 275 ondertussen echt bijna niet verder kunt. DirectX 12 komt eind dit jaar uit, maar de eerste games gaan nog langer laten wachten en waarom verwacht je eigenlijk dat er dan ook meteen native DirectX 12 videokaarten gaan komen? Maxwell is er nu al en dat is de architectuur die Nvidia in de highend ook gaat gebruiken dus daarbij is zelfs de volgende generatie niet "native" DirectX 12, maar de vraag is of je kunt zeggen dat er zoiets is als "native DirectX 12" want ik vind dat eerlijk gezegd nonsens. Als een GTX 780 alle functies van DX12 ondersteunt dan is dat net zo goed als native. De volgende generatie gaat sneller zijn maar dat is altijd zo. Je zit nu op een moment dat er de eerstkomende maanden, misschien zelfs half jaar geen nieuwe videokaarten gaan verschijnen, dus ga je ondertussen de investering van die i7 gewoon stof laten happen?

Dat DirectX 11 videokaarten minder goed zijn in DX10 vind ik ook heel onwaarschijnlijk, kun je dat bewijzen? Vrij moeilijk als je van plan bent DX11 gewoon over te slaan (wat dus niet gaat lukken want DX12 zal pas gemeengoed zijn tegen 2016 ofzo, ga je zo lang wachten met gamen...).

Verwijderd

Topicstarter
oke dan ga ik niet langer wachten op de directx 12 kaarten, dus dan is het nu nog alleen nog de keus tussen de

Asus Ati R9 290 DC 2 OC 4 gig (389,99 euro) en de Asus GTX780 DC2 OC 3gig (448,99 euro)

Ik weet niet of de Asus Ati R9 290 DC 2 OC 4 gig (389,99 euro) ook de directx12 zal ondersteunen.

Ik heb wel benchmarks gezien, end aar kwam de Asus Ati R9 290 DC 2 OC 4 gig (389,99 euro) er beter uit dan de Asus GTX780 DC2 OC 3gig (448,99 euro) terwijl de nvidia ook nog duurder is.

http://www.tomshardware.c...ew-benchmarks,3663-6.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 15:55 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:50

M2M

medicijnman

In dat geval is je keuze toch al gemaakt?

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Lees ik het hier goed dat de directx12 ook gaat werken op de nu laatste generatie van radeon?

Today, AMD (NYSE: AMD) announced support for Microsoft® and its revamped graphics application programming interface, DirectX® 12, a new “console-like” version of the graphics API that has inspired PC gaming for nearly two decades. During the Microsoft®-sponsored panel, DirectX: Evolving Microsoft's Graphics Platform, AMD revealed that it will support DirectX® 12 on all AMD Radeon™ GPUs that feature the Graphics Core Next (GCN) architecture.
http://www.amd.com/en-us/...monstrates-2014mar20.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 16:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik lees nu toch veel verhalen dat de R9 2900 veel problemen heeft

http://www.extremetech.co...ar-attack-is-heavy-handed

http://forums.amd.com/gam...catid=440&threadid=169188

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 17:08 ]

• warddekinderen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11-2025
Dit betreft alleen de versie met de stock koeler. Een versie met aftermarket koeler zal veel stiller en koeler zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Here’s how the maximum fan speed slide works in practice. As the GPU’s temperature rises, the fan speed rises as well. The fan will hit the user-defined maximum speed around the time the GPU hits 92-93 degrees Celsius. If this fan speed is not able to keep the GPU below 95C, the GPU clock will throttle down to prevent damage to the chip. The R9 290X’s 55% fan speed “Uber” mode is high enough to prevent GPU throttling in workloads, even under sustained load. The R9 290′s 47% maximum default fan speed isn’t. Raise the R9 290′s default fan speed to 50%, and the problem goes away.

Or at least, it should.
http://www.extremetech.co...ar-attack-is-heavy-handed

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
warddekinderen schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:10:
[...]

Dit betreft alleen de versie met de stock koeler. Een versie met aftermarket koeler zal veel stiller en koeler zijn.
maar deze, http://www.mycom.nl/compo...-radeon-r9-290-dcii-oc4gb

zal deze ook zo heet worden, of zit dan daar ook betere coolers op?

EDIT: ik zie het al ook erg heet

Asus' R9 290X DirectCU II OC has a bit of a problem; its cooler was actually designed for the larger GK110 GPU on its GeForce GTX 780 Ti board.

http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-6.html

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 17:25 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die is uiteraard beter gekoeld.

De Asus, MSI, Gigabyte, Sapphire en Club3D R9 290's, met non-referencekoeler natuurlijk, zijn allemaal prima gekoeld. Alleen van XFX zou ik wegblijven, die DD koeler is meuk.

People as things, that’s where it starts.

• warddekinderen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11-2025

Hier worden een aantal bekende uitvoeringen vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
toch lees ik hier dat de asus die ik aangaf wel het probleem heeft

Asus' R9 290X DirectCU II OC has a bit of a problem; its cooler was actually designed for the larger GK110 GPU on its GeForce GTX 780 Ti board.

EDIT: o nee hier staat een x achter dat is toch weer een andere.

Maar als ik het goed begrijp werden de pas nieuwe gereleasde kaarten met standaard coolers op de markt gebracht, (met hitte problemen.)
En dat in 2014 pas de verkoop kwam met eigen coolers. Zodat deze hitte niet meer zou optreden?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 17:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb je ook nog een uitgebreide test resultaat met verschillende merken.
http://nl.hardware.info/t...byte-en-sapphire#comments

De Asus kwam uit op 64 graden en de gigabyte 81 graden.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:26:
Maar als ik het goed begrijp werden de pas nieuwe gereleasde kaarten met standaard coolers op de markt gebracht, (met hitte problemen.)
En dat in 2014 pas de verkoop kwam met eigen coolers. Zodat deze hitte niet meer zou optreden?
Je moet opletten welke videokaart je koopt ja, er zijn er met reference en met custom coolers. Maar het is 2014 dus moet je je er toch niet druk in maken, die custom coolers zijn er al maanden. Als je nog een reference model vindt, gaat dat waarschijnlijk ook een stuk goedkoper zijn.

Ik zou zeggen kies een model met custom cooler dat je het goedkoopst kunt krijgen, en zoals je ziet is de Asus R9 290 DC2 niet zo slecht. De Gigabyte R9 290 uit de HWI test waar jij naar linkte was wel de Windforce rev1, de meeste zijn nu Windforce rev2 en die is best goed.

De GTX 780 en R9 290 gaan in veel benchmarks redelijk gelijk op, de verschillen worden vooral groter bij hogere resoluties, daar is de R9 290 beter in.

DirectX 12 gaat bij Nvidia ondersteund worden vanaf de Fermi gpu's (sinds de GTX 460 of 480 maar Nvidia verkoopt nog steeds Fermi's in de 700 reeks, bepaalde versies van de GT 730 zijn nog Fermi). Bij AMD wordt DirectX 12 ondersteund vanaf GCN 1.0 wat het grootste deel van de HD7000 reeks is en ook de R9 2X0 reeks (eigenlijk alle videokaarten die Mantle ondersteunen, ondersteunen DX12). Eigenlijk kun je dus al jaren een DX12 compatibele gpu hebben. Er zijn uitzonderingen in die nieuwe reeksen maar dat zijn altijd heel low power videokaarten die eigenlijk meer dienen voor htpc's of basispc's, alle gaming kaarten sinds 2012 ongeveer ondersteunen DX12.

Verwijderd

Topicstarter
wat vinden jullie van de Club 3D Radeon R9 290 royalAce 4GB?
in vergelijking met de Asus' R9 290 DirectCU II OC

ik kan geen test resultaten vinden

Verwijderd

Topicstarter
ASUS prijs € 380

Aansluiting PCIe x16

PCIe-versie 3.0

Bezet slot(en) 2

Voeding Aansluitingen 6-pin PCIe 1

6+2-pins PCIe 1

Max. Verbruik 208 Watt

Grafische chip Benaming AMD Radeon R9 290

Klokfrequentie chip 1000 MHz

Stream processoren 2560

Shader model 5.0

DirectX Version 11.2

OpenGL Version 4.3

Kenmerken AMD UVD 3, AMD PowerPlay, AMD PowerTune, AMD ZeroCore, AMD Eyefinity, AMD HD3D

Geheugen Beschikbaar 4096 MB

Type GDDR5

Klokfrequentie 5040 MHz

Geheugen verbinding 512 bit

MPEG2 Weergave Ja

MPEG2 Encoding Ja

Heatpipe koeling Ja

Opmerking Actief gekoeld (CoolTech Fan)

Aansluitingen Direct HDMI 1

DisplayPort 1

DVI-D 2

Afmetingen (HxBxD) 41 x 147 x 287 mm

Toebehoren Power kabel, Driver-CD

Overige informatie De ATI Eyefinity technologie zorgt ervoor dat je op één R9 serie GPU tot drie/ zes beeldschermen kan aansluiten. (Doormiddel van de DisplayPorts) Met behulp van de AMD Catalyst Control center, kan je gemakkelijk al je schermen schikken en instellen, zodat je efficiënter kan werken en dieper in je games kan duiken.
DisplayPort Multistream: De DisplayPort 1.2 biedt ondersteuning om tot vier monitoren met Displayport aansluitingen te 'daisychainen', zodat je tot zes monitoren kunt gebruiken.

=================================================================================================================================================================

CLUB3D PRIJS €350

Aansluiting PCIe x16

PCIe-versie 3.0

Bezet slot(en) 2

Voeding Aansluitingen 6-pin PCIe 1

6+2-pins PCIe 1

Max. Verbruik 250 Watt

Idle verbruik (2D/Desktop) 20 Watt

Grafische chip Benaming AMD Radeon R9 290

Klokfrequentie chip 1040 MHz

Stream processoren 2560

Shader model 5.0

DirectX Version 11.2

OpenGL Version 4.3

Kenmerken AMD UVD 3, AMD PowerPlay, AMD PowerTune, AMD ZeroCore, AMD Eyefinity, AMD HD3D

Geheugen Beschikbaar 4096 MB

Type GDDR5

Klokfrequentie 5400 MHz

Geheugen verbinding 512 bit

MPEG2 Weergave Ja

MPEG2 Encoding Ja

Heatpipe koeling Ja

Opmerking Actief gekoeld (Tripple Fan CoolStream koeler)

Aansluitingen Direct HDMI 1

DisplayPort 1

DVI-D 2

Afmetingen (HxBxD) 53 x 125 x 308 mm

Toebehoren Driver-CD, Handleiding, Snelstartgids

Overige informatie De ATI Eyefinity technologie zorgt ervoor dat je op één R9 serie GPU tot drie/ zes beeldschermen kan aansluiten. (Doormiddel van de DisplayPorts) Met behulp van de AMD Catalyst Control center, kan je gemakkelijk al je schermen schikken en instellen, zodat je efficiënter kan werken en dieper in je games kan duiken.
DisplayPort Multistream: De DisplayPort 1.2 biedt ondersteuning om tot vier monitoren met DisplayPort aansluitingen te 'daisychainen', zodat je tot zes monitoren kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelezen dat de asus geen geheugen cooling heeft?
Pagina: 1