PC voor het draaien van VM en af en toe te gamen

Pagina: 1
Acties:

• Peter PV
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-04 20:17
Mijn huidige desktop is ondertussen 4 jaar oud. Vorig jaar is de optische drive kapot gegaan en vorige week zijn alle USB poorten gestopt met werken. Tijd om een nieuw systeem samen te stellen dus :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de topictitel al zegt wil ik virtuele servers (Windows, Sharepoint, Exchange) kunnen draaien, voornamelijk om zelfstudie te doen.
Af en toe speel ik nog wel eens een game, meestal racesims (van Simbin), arcade racers (F1, GRID, NFS), af en toe een single player shooter zoals Dead Space of Crysis.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer onder 500 euro te blijven, exclusief grafische kaart. Verzending tel ik hier niet mee, dat zie ik wel als ik in 1 of meerdere winkels moet shoppen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De enige componenten die volgens mij nog te gebruiken zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX520W€ 0,-€ 0,-

De Scythe Mugen zou op een socket 1150 passen, volgens de website van Scythe. Momenteel staat ie op een socket 1156.
De voeding zou, ondanks de leeftijd, toch voldoende moeten zijn voor de nieuwe hardware. Geen idee wat de levensduur van een voeding is?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,80€ 184,80
1MSI H87M-G43€ 66,16€ 66,16
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 90,91€ 90,91
1Xigmatek Midgard II€ 64,57€ 64,57
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1LG GH24NSB0 Zwart€ 12,87€ 12,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 482,26

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Na het lezen van de vele BBG's, reviews, forumthreads op Tweakers en andere sites heb ik een lichte voorkeur voor een Intel systeem. Ook het MSI bordje dat ik heb gevonden lijkt me interessant vanwege de interne USB 3.0 header en de gekantelde SATA aansluitingen.
Waarom ik een µATX heb gekozen? ATX moederborden hebben extra functionaliteit die ik niet nodig heb en dus de meerprijs niet waard zijn.
Het is misschien raar dat ik een µATX moederbord in een tower steek, maar ik heb een groot aantal schijven en vind de extra docking bovenaan de Midgard II handig.
Het low profile geheugen van Crucial zou beter passen in combinatie met de Scythe. Ik twijfel nog tussen 8 GB en 16 GB, maar denk dat ik klein ga beginnen. Extra geheugen is later toe te voegen omdat er nog 2 vrije slots zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Als alles in de case past en de pc opstart is het prima :+

Ga je overklokken?
Nee, dat is niet de bedoeling.

In heel mijn verhaal spreek ik nergens over een videokaart. Ik heb begrepen dat de interne graphics van de i5 net iets beter presteert dan mijn huidige kaart, een HD5850. Dat wil dus zeggen dat ik mijn huidige games kan blijven spelen zonder een kaart te moeten kopen. Als ik later toch nog nieuwe games wil spelen kan ik nog een R9 270x of R9 290 kopen. Dan zijn de prijzen ook weer gezakt ;) De CPU is tegenwoordig geen bottleneck meer voor de zware games.

Thoughts and comments please. Jullie mening wordt ten zeerste gewaardeerd.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
Ik zie dat je je processor koeler wil houden. Heeft hij de goede bevestigings punten voor de socket van de i5-4590 (uit mijn hoofd 1055, waarschijnlijk fout) bij de productinformatie staat wel dat die socket ondersteund wordt, maar op het moment dat jij hem kocht bestond die socket nog niet.
Kan je niet de kast van je oude pc pakken? Dan prik je met het bespaarde geld een mx100 SSD van crucial.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 15:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ivm virtualisatie zou ik zeker een Xeon overwegen. Ik had op een gegeven moment de zelfde vraag en mij werd het zelfde geadviseerd, Xeon E5 :)
Verder zou ik zeker 16GB ram pakken. Die 8GB zit zo vol. Ik heb een i7 met 8GB van de zaak waar ik VM's op draai, en een VM met 6GB zorgt al voor crashes, simpelweg doordat het host OS ook bijna 2GB gebruikt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Peter PV
Pataar schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:44:
Ik zie dat je je processor koeler wil houden. Heeft hij de goede bevestigings punten voor de socket van de i5-4590 (uit mijn hoofd 1055, waarschijnlijk fout) bij de productinformatie staat wel dat die socket ondersteund wordt, maar op het moment dat jij hem kocht bestond die socket nog niet.
Kan je niet de kast van je oude pc pakken? Dan prik je met het bespaarde geld een mx100 SSD van crucial.
Overclocken ga ik niet doen, dus misschien is de stock koeler wel voldoende?
Een SSD vind ik niet nodig. Te duur en een beperkte levensduur voor een snelheidswinst bij het booten. Dan heb ik liever een HD met meer opslagruimte.
The Eagle schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:49:
Ivm virtualisatie zou ik zeker een Xeon overwegen. Ik had op een gegeven moment de zelfde vraag en mij werd het zelfde geadviseerd, Xeon E5 :)
Verder zou ik zeker 16GB ram pakken. Die 8GB zit zo vol. Ik heb een i7 met 8GB van de zaak waar ik VM's op draai, en een VM met 6GB zorgt al voor crashes, simpelweg doordat het host OS ook bijna 2GB gebruikt.
De Xeon piste heb ik nog niet verkend. Ik zal daar eens wat over lezen.
Een VM met 6 GB geheugen in gebruik? Ik draai momenteel 2 VM's op een Win7 32 bit. Gaat ook, maar werkt niet zo prettig :) Mijn VM's hebben bijna geen load. Ik ben de enige gebruiker op die systemen.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:13

hidde212

Free your mind...

Ten eerste heb je best een redelijke build samengesteld.
Opmerkingen:
Peter PV schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:17:
[...]
De voeding zou, ondanks de leeftijd, toch voldoende moeten zijn voor de nieuwe hardware. Geen idee wat de levensduur van een voeding is?
Dit soort kwalitatief prima voedingen moeten het toch eigenlijk wel een jaar of 10 uithouden.
Na het lezen van de vele BBG's, reviews, forumthreads op Tweakers en andere sites heb ik een lichte voorkeur voor een Intel systeem. Ook het MSI bordje dat ik heb gevonden lijkt me interessant vanwege de interne USB 3.0 header en de gekantelde SATA aansluitingen.
De pricewatch: ASRock B85M Pro4 heeft dit ook, is daarnaast een tientje goedkoper.
Het is misschien raar dat ik een µATX moederbord in een tower steek, maar ik heb een groot aantal schijven en vind de extra docking bovenaan de Midgard II handig.
De pricewatch: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) heeft dit ook en is wat stiller, kwestie van persoonlijke voorkeur.
Het low profile geheugen van Crucial zou beter passen in combinatie met de Scythe. Ik twijfel nog tussen 8 GB en 16 GB, maar denk dat ik klein ga beginnen. Extra geheugen is later toe te voegen omdat er nog 2 vrije slots zijn.
Zoals hierboven ook al wordt aangegeven; in verband met je VM zou ik ook 16GB aanraden. Je weet echter zelf het best hoeveel je nodig hebt :)
In heel mijn verhaal spreek ik nergens over een videokaart. Ik heb begrepen dat de interne graphics van de i5 net iets beter presteert dan mijn huidige kaart, een HD5850.
Wait, wut? Een HD5850 zit naar mijn weten op het niveau tussen een HD7770 en een HD7850. Hier kan de Intel HD 4600 niet eens bij in de buurt komen!
Dat wil dus zeggen dat ik mijn huidige games kan blijven spelen zonder een kaart te moeten kopen. Als ik later toch nog nieuwe games wil spelen kan ik nog een R9 270x of R9 290 kopen. Dan zijn de prijzen ook weer gezakt ;) De CPU is tegenwoordig geen bottleneck meer voor de zware games.
Precies, hou gewoon lekker je HD5850, wat een prima kaart is, en doe een upgrade over een jaar of twee (kijkende naar de games die je speelt) als bijv. de energiezuinige Maxwells op 20nm uit zijn.
Peter PV schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:10:
[...]

Overclocken ga ik niet doen, dus misschien is de stock koeler wel voldoende?
Correct, is stil genoeg zolang je niet de hele dag prime95 draait.
Een SSD vind ik niet nodig. Te duur en een beperkte levensduur voor een snelheidswinst bij het booten. Dan heb ik liever een HD met meer opslagruimte.
Wat betreft prijs/GB is zijn SSDs de afgelopen jaar steeds aantrekkelijker geworden. Zeker als je VMs draait is kunnen deze nog wel eens snelheidswinst halen uit betere schijfprestaties; daarnaast kun je altijd nog SSD en HDD met elkaar combineren. Maar waar haal je vandaan dat SSDs bij gemiddeld gebruik een beperkte levensduur hebben?
De Xeon piste heb ik nog niet verkend. Ik zal daar eens wat over lezen.
Een VM met 6 GB geheugen in gebruik? Ik draai momenteel 2 VM's op een Win7 32 bit. Gaat ook, maar werkt niet zo prettig :) Mijn VM's hebben bijna geen load. Ik ben de enige gebruiker op die systemen.
Voordat je een Xeon hebt die significant beter presteert dan de i5 én een IGP zit je over de €250. Zonder IGP en met hyperthreading zit je ook al op €215 (wel lagere clocks), dat kan nog interessant zijn. Echter, voor 2 VMs en met dit budget denk ik niet dat een Xeon aan de orde is.

...and your ass will follow

• Peter PV
hidde212 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:30:
De pricewatch: ASRock B85M Pro4 heeft dit ook, is daarnaast een tientje goedkoper.
Ziet er een goed bord uit. Ik merk dat er in vele BBG's ASRock wordt gebruikt en dat er goede reviews zijn, maar op bv. http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157388 zijn de reviews iets minder positief. Zelf heb ik nog niet met ASRock gewerkt, enkel met MSI (positieve ervaringen) en Asus (negatieve ervaring, dat is mijn huidige bord).
De pricewatch: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) heeft dit ook en is wat stiller, kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ik vind het een mooie case. Het deurtje draait wel de verkeerde kant op en als ik die sloop is de front van de case niet zo mooi. Je bent ook een USB 3.0 aansluiting kwijt doordat de front connector in een poort achteraan gestoken moet worden. Foutje bij het ontwerp? SD kaart lezer is weer een plus. Nu moet ik altijd gaan zoeken naar een losse cardreader tussen mijn rommel.
Wait, wut? Een HD5850 zit naar mijn weten op het niveau tussen een HD7770 en een HD7850. Hier kan de Intel HD 4600 niet eens bij in de buurt komen!
Ik heb me gebaseerd op een 3DMark 11 test http://www.futuremark.com/hardware/gpu
Een HD5850 krijgt een score van 3820 terwijl een Intel HD Graphics 4600 een score van 4430 krijgt.
Als jij gelijk hebt ben ik wel heel blij dat ik mijn kaart nog kan gebruiken! Die was duur genoeg :)
Wat betreft prijs/GB is zijn SSDs de afgelopen jaar steeds aantrekkelijker geworden. Zeker als je VMs draait is kunnen deze nog wel eens snelheidswinst halen uit betere schijfprestaties; daarnaast kun je altijd nog SSD en HDD met elkaar combineren. Maar waar haal je vandaan dat SSDs bij gemiddeld gebruik een beperkte levensduur hebben?
Ik heb dat ooit gelezen, in de beginjaren van de SSD denk ik. Ofwel heb ik zelf ooit die conclusie getrokken omdat de wear leveling extra read/write cycles gaat genereren en je dus sneller aan de limiet van cycles zit.
Wat ik nu lees ziet er al een stuk interessanter uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 840 EVO 120GB€ 65,50€ 65,50

Deze zou al voldoende kunnen zijn om OS, applicaties en enkele VM's op te installeren. Overige data staat bij mij toch op andere disks en op een NAS.
Voordat je een Xeon hebt die significant beter presteert dan de i5 én een IGP zit je over de €250. Zonder IGP en met hyperthreading zit je ook al op €215 (wel lagere clocks), dat kan nog interessant zijn. Echter, voor 2 VMs en met dit budget denk ik niet dat een Xeon aan de orde is.
Na de reactie van The Eagle ben ik wat aan het lezen geweest. Xeons zijn inderdaad iets duurder. Er zou wel wat prestatiewinst zijn, maar je hebt gelijk dat dit voor mijn beperkt aantal VM's weinig interessant is.
Het budget zal door toevoeging van een SSD al een beetje stijgen.
Pagina: 1