Advies nodig betreft voeding

Pagina: 1
Acties:

• EmperorBaal
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
Beste tweakers,

Ik heb recentelijk een nieuwe computer samengesteld, en zit nu met een lastig probleem. De videokaart die ik wilde is niet meer leverbaar, en de webwinkel heeft me een betere aangeboden. Maar ik betwijfel of mijn voeding nu wel krachtig genoeg is.

Systeem specs:
Mobo: MSI X79A-GD45 Plus
Cpu: I7 4820K
Cooling: Corsair H110i
Ram: 2 x 4gb crucial ballistix elite
Sata: 840 evo Samsung
PSU: CM 600W B

De videokaart die ik nu aangeboden krijg is een R9 290.
Op online reken tools (http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) kom ik uit op ~500 maar ik verschillende reviews en benchmarks merk ik toch op dat de cpu 160w en de R9 290 380w gebruiken. Is het verstandig om deze voeding voor de R9 290 te gebruiken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een CPU die 160W verbruikt terwijl de TDP op 130W ligt lijkt me sterk. En 380W voor een R9 290 lijkt me ook schromelijk overdreven.
Met een goede 600W voeding moet je een heel eind komen. Wat ik zo lees over die CM B 600W is dat het geen supervoeding is, maar dat hij 't op zich wel aardig zou moeten doen (maar daar kun je natuurlijk altijd wel even op zoeken). Het wattage is in elk geval zat voor jouw config.

• EmperorBaal
Klinkt uiteraard logisch betreft de cpu. Ik blader nog even verder door wat andere sites met R9 290 benches. Thnx alvast.

Verwijderd

Als die voeding écht 600W kan leveren, dan is die voeding goed. 600W is genoeg voor jouw systeem. Een goede 500W voeding zou het inderdaad ook nog wel kunnen, volgens mij een goede 450W zelfs nog wel.

Hoe goed die voeding die je nu hebt is, moet je aan The_Mask vragen in het voedingentopic, hij weet er super veel van.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Ik denk dat die 380W die jij leest over de R9 290 het totaalverbruik van het testsysteem betreft. Je kunt het verbruik van de videokaart alleen niet volledig meten, zelfs als je met stroommeters de stroom in de PEG-kabels meet, weet je nog niet wat er door de PCIe poort geleverd wordt. Het verbruik van de R9 290 is echt maximum 250W, dus zelfs als je cpu nog over het TDP van 125W gaat (je gaat OC'en misschien?) kom je er met 500W wel en dan zal die 600W voeding wel volstaan.

Toch even een tip, je koopt een socket 2011 systeem, X79 moederbord, maar je neemt slechts twéé geheugenlatjes? Die processor heeft een vier kanaals geheugencontroller, ik zou dus zeker 4 latjes nemen! En dan misschien minder snel geheugen als je er maar 2 nam uit bezuinigingsoverwegingen. Bizarre lijn trouwens, Corsair Ballistix Elite ;), dat zal dan wel Crucial zijn. 1600MHz is voldoende, en 4 reepjes ipv 2 gaat je een veel grotere snelheidswinst geven dan 2133 of 1866 tegenover 1600 MHz. Later bij kopen is mischien een optie, maar is om gezever vragen.

• EmperorBaal
Toch even een tip, je koopt een socket 2011 systeem, X79 moederbord, maar je neemt slechts twéé geheugenlatjes?
Om niet al mijn geld erdoorheen te gooien heb ik besloten om pas later 2 geheugen latjes bij te bestellen. Hetzelfde geld voor een 4tb hdd en SB zx

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
R290 heeft voor zover ik weet 8+6 pins PCI-e stekkers, betekent 150 (8pin) +75 (6pin) +75 (moederbord) = 300W maximaal op de 12V lijn. CPU heeft TDP van 130W, dus als jouw PSU minimaal 430W op de 12V lijn kan leveren moet ie voldoen.

Moederbord, SSD en geheugen niet meegenomen in de berekening, maar heel erg hard gaat zoiets nou ook weer niet. Uiteraard is het niet de bedoeling om op het randje te gaan zitten met die 430W.

De CM B-series 600W doet 564W op de 12V lijn, dus lijkt me wel goed te zitten.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wel moet je kijken naar de rest van de kwaliteit van de voeding, en de B lijn is daar nogal een B gevalletje in als ik het goed heb.

Als je de voeding nog kan veranderen, zou ik naar een S12 of M12 van Seasonic kijken.

People as things, that’s where it starts.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
EmperorBaal schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:27:
[...]

Om niet al mijn geld erdoorheen te gooien heb ik besloten om pas later 2 geheugen latjes bij te bestellen. Hetzelfde geld voor een 4tb hdd en SB zx
Als je niet al je geld er door wou gooien, kocht je een Haswell Core i5 of i7 met Z97 moederbord in plaats van die IB-E, en dan had ik ook niets gezegd over die 2 latjes geheugen want die hebben dualchannel geheugencontrollers. Je gaat toch niet bezuinigen op dat ene deel waar je platform net goed in is en dat is geheugen. Die 2 latjes geheugen kosten je rond de €60-70 meer en als je die later wilt bij kopen heb je er echt geen garantie op dat die quad channel gaan draaien. Zoals ik al zei ben je ook veel meer gebaat met iets trager maar wel 4 latjes geheugen dan 2 snelle. Dus bv beter 4 x Ballistix Tactical dan 2 x Ballistix Elite. Neem een MX100 SSD in plaats van die 840 Evo en je hebt al bijna je geheugen gecompenseerd.

Ik begrijp wel dat je niet teveel geld wilt uitgeven, maar als je zo nodig naar socket 2011 wilt, dan moet je wel beseffen dat je in de enthousiast class en die kost nu eenmaal geld. De Core i7 4790K is sneller dan die 4820K en de moederborden daarvoor zijn goedkoper dus misschien moet je eens goed nadenken wat dat socket 2011 platform jou nu eigenlijk te bieden heeft.

Na wat nalezen zou ik je toch ook aanraden van voeding te veranderen, van Coolermaster de VS reeks of Seasonic S12/M12. 550W zou al moeten volstaan.

@_JGC_ Het is niet omdat een GPU die stekkers heeft, dat dat ook het verbruik is. De R9 295X2 heeft 2 x 8 pins en toch een TDP van 500W, en niet 375W. Maar goed de R9 290 blijft wel een eind onder de 300W, volgens mij citeerde de OP cijfers van testen van het volledige systeem, dat kan dan wel 380W zijn.

• EmperorBaal
MacPoedel schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 00:43:
[...]
Ik begrijp wel dat je niet teveel geld wilt uitgeven, maar als je zo nodig naar socket 2011 wilt, dan moet je wel beseffen dat je in de enthousiast class en die kost nu eenmaal geld.
Ik heb een aantal redenen waarom ik de 2011 wil. De belangrijkste twee reden zijn de projecten van mijn studie software engineering, en een hobby java game engine project waar ik bijna een jaar lang aan werk.

Ik heb een bedrag gespaard voor dit systeem, 4x4gb en r9 280x royalking, en daarna besteld en alles gekregen, behalve de gpu, die was niet meer leverbaar. Dus ik kan nu de r9 290 krijgen, maar dan lever ik die 2 ram sticks in. Ik heb alles al in de kast gebouwd en weggewerkt, dus vandaar dat ik wilde weten of de psu de r9 290 aan kan, zodat ik niet de psu weer eruit moet halen en hopen dat ik hem nog mag ruilen.

Verwijderd

De kwaliteit van de Cooler Master B-serie 600W is een beetje ver te zoeken en is daarnaast ook te duur voor wat je krijgt.

pricewatch: Seasonic S12G 450W is een goede voeding voor een goede prijs en kan meer dan genoeg leveren zolang je niet gaat overklokken.
Pagina: 1