Oude harde schijf met Linux op windows aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Shantii
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-01 12:57
Hallo,
Ik heb een oude harde schijf wat in mijn oude pc gewoon de harde schijf was (logisch.)
Daar staan dus allemaal bestanden op waar ik bij wil kunnen nu.
Op die oude pc had ik Linux Mandriva (welke versie, geen idee) geïnstalleerd en geen windows.
Nu had ik bij het bouwen van mijn nieuwe pc geen sata kabel voor de oude HD dus heb ik windows geïnstalleerd en gebruik ik de pc al een week of 2. Nu heb ik een sata kabel gekregen van iemand en hem aangesloten, ook op de voeding. De pc herkent hem alleen niet.
Ik had eigenlijk ook niks meer verwacht maarrr.. ligt het aan het feit dat ik windows alleen heb geïnstalleerd met de nieuwe schijven of aan het feit dat het linux is..?
De vraag is dus, wat moet ik doen?
:)
Maakt het nog uit dat ik de oude linux versie niet weet? en kan ik de spullen wel van de schijf afhalen en het op de windows schijf zetten? Moet ik daarvoor linux installeren? of moet ik windows herinstalleren met de nieuwe schijf erbij?

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:50
Ziet hij de schijf wel in disk manager?

Verwijderd

Windows kan geen linux volume (waarschijnlijk ext3?) mounten/lezen
Wat je kan doen is de schijf aansluiten op je pc (met een sata kabel of via een externe disk behuizing via USB)
Dan een linux live cd branden en deze opstarten. Dan kan je zowel de windows harddisk als de linux harddisk mounten en de data van de linux harddisk naar de windows harddisk kopieren.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:06
Het gaat niet om de linux versie, maar om het gekozen bestandssysteem op de harde schijf. En als het een oude linux is, dan zou ik in eerste instantie gokken dat het EXT2 of EXT3 is.

Mijn tip: installeer eens een EXT2 voor windows driver - hier te vinden.

Verwijderd

Beter pak je gewoon een Linux live CD van een of andere distributie en kopieer je de bestanden naar een USB stick. Of naar online opslag.

Veel handiger dan een EXT2/3 tool voor Windows te installeren.

EXT2 voor windows driver
WARNINGS:

The driver may crash your system and ruin your data unexpectedly, since there might be software conflicts and I could only test it on some of the popular platforms. You should use it with care and use it at your own risk!
Daarom een Linux live CD dus.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 18:53 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Als je data wil benaderen heb je een manier nodig om ext3/4 te benaderen in windows. Genoeg over te vinden op google. Of inderdaad met een linux live cd.

[ Voor 13% gewijzigd door brid op 17-06-2014 18:50 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Shantii
Hij ziet de schijf inderdaad niet in de disk manager..
ik ga linux downloaden en kijken hoe het daarmee werkt..
wordt vervolgd....

• Shantii
Wat ik mij wel afvraag..
Als ik met linux die bestanden overzet naar een andere schijf dan ziet windows het toch nog steeds niet?
Of ligt dat nou aan mij?
Overigens nog niet geprobeerd..
Ziek thuis en nergens een kopieerbare cd te bekennen

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

De data wordt vertaald als je het overzet om even simpel weg te zeggen... Dus als je het doet branden naar CD is het uit te lezen op een windows OS.

Filesysteem heeft overigens meer te maken met de manier van indeling van een schijf, hoe wordt alles bijgehouden enzovoorts, niet hoe de daadwerkelijke data is.

Een CD heeft bijvoorbeeld ook een andere indeling (filesysteem) dan een HDD, of dan een DVD.

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2014 11:50 ]

Verwijderd

Ziek thuis en nergens een kopieerbare cd te bekennen
Dan brand je het toch op een usb-stick? :p
Pagina: 1