De keuze voor een top level domain

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om meer controle over mijn email te krijgen ga ik een domein aanschaffen. Maar een keuze maken voor een juiste top level domain vind ik toch nogal lastig.

.com en .net gooien al je informatie zomaar op internet in de whois, behalve als je het laat verbergen door een derde partij, die dan feitelijk houder wordt van je domein. Dat vereist toch nogal wat vertrouwen in die (meestal onbekende) derde. Bij privacyprotect.org bijvoorbeeld staat niet eens op hun website wie ze zijn, waar ze gevestigd zijn of wat het hun oplevert.

In de whois verbergt EURid alle contactgegevens behalve je emailadres. En indien je emailadres getoond wordt, dan wordt het getoond in de vorm van een plaatje. Dit is een uitstekende privacy bewuste service waar ik graag gebruik van wil maken.

Maar ja, als ik Google naar meningen over .eu domeinen, dan zie ik dat veel mensen de .eu extensie (en vooral mail daarvan) niet helemaal vertrouwen. De .nl extensie is veel vertrouwder in Nederland.

Als organisatie 'close to home' is SIDN ook handiger als je problemen hebt met je registrar, en SIDN bekend is met de Nederlandse wensen betreft privacy en ook niet zo veel Europese registrars heeft die je info zomaar kunnen inzien. Ik neem aan dat bij valse klachten je er ook makkelijker met SIDN uitkomt dan met EURid.

Veel mensen kiezen tegenwoordig ook voor .nu, maar ja, hoewel je privacy daar goed bewaakt wordt oogt het niet erg betrouwbaar. En ik vrees dat het .nu domein ook op een dag niet meer bestaat, omdat het van een vaag eilandje komt.

Dus ik was benieuwd naar jullie mening hierover. Is een .eu domein minder betrouwbaar dan een .nl domein? En maakt het bijvoorbeeld nog uit voor de continuiteit voor welk domein je kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Minder betrouwbaar is het niet. Maar wat je zegt over mensen die "bang" worden van een .eu extensie, dat zie ik helaas als een aannemelijk scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Een (top level) domain wordt gekozen vanuit PR en de directeurkamers cq regionen...
Het is voor het eerst dat men aan privacy/technische issues denkt daarbij.

Als techneut zijn andere zaken ook belangrijk, maar de keuze vaak niet.

Mijn advies is om de .eu niet te gebruiken. .nl is veel vriendelijker in (technisch) beheer en uitstraling. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door internet4me op 17-06-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
internet4me schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 14:21:
.nl is veel vriendelijker in (technisch) beheer
Waar moet ik daarbij aan denken?

Misschien ben ik een beetje naief hierin, maar ik dacht altijd dat als je, als eenvoudiger afnemer, je DNS hebt ingesteld dat je daar verder nooit meer naar hoeft om te kijken, behalve als iets mis gaat. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Bij .eu heb je iets vaker last van ver- cq hernieuwingen, registratie problemen. Ook later in de tijd.

Ook krijg je wat meer "spam" van de .eu registar cq controlesysteem.

(allemaal relatief.)

Qua dns instellingen zelf, is het vaak in het zelfde scherm als je .nl domein(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08 16:04
FYI: privacyprotect.org is eigendom van Directi, een grote partij op het gebied van domeinnamen uit India. Ze zijn bekend van klantensite BigRock, reseller ResellerClub en hun registrarplatform LogicBoxes. Ze registreren domeinnamen onder de bedrijfsnaam PublicDomainRegistry Ltd.

Als je liever geen gebruik maakt van privacy protection en ook niet al je persoonlijke gegevens open en bloot op het internet wilt hebben is .nl de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
internet4me schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 14:52:
Bij .eu heb je iets vaker last van ver- cq hernieuwingen, registratie problemen. Ook later in de tijd.

Ook krijg je wat meer "spam" van de .eu registar cq controlesysteem.

(allemaal relatief.)

Qua dns instellingen zelf, is het vaak in het zelfde scherm als je .nl domein(en).
Hoezo last, .eu wordt standaard per jaar geregistreerd. .nl kan afhankelijk van de registrar per maand, kwartaal of jaar geregistreerd worden.

Qua uitstraling is .nl inderdaad wel wat breder geaccepteerd in Nederland.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Pagina: 1