MS Access en TFS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
ik ben onlangs bij een bedrijf komen werken waar in Access een applicatie is ontwikkeld. Naast de huidige ontwikkelaar ga ik ook aan deze applicatie werken. Om met twee ontwikkelaars aan een pakket te kunnen werken hebben wij iets van source control nodig. Ik heb daarom een TFS server opgezet, en in de access omgeving SCC (source code control) en msscci geinstalleerd. Tevens Teamexplorer geinstalleerd tbv aanmaken van team projecten.

gebruikte versies:
- Access 2010
- TFS 2012 R4
- Team explorer 2012
- SCC 2010
- MSSCCI 2012

Het volgende lukt:
- team project aanmaken
- workspace aanleggen
- database koppelen aan TFS
- in- en outchecken in Access. via de webinterface van TFS zie ik dat bestanden op de server in- en uitgechecked zijn)

wat niet lukt:
inrichten van de ontwikkelomgeving op het ontwikkelstation van de andere ontwikkelaar. Ik neem aan dat alle code van de TFS server gedownload moet worden? Ik krijg dit niet voor elkaar, of is mijn denkwijze fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 15:54
Wat lukt er precies niet dan? Ik neem aan dat je de tools gebruikt die hier:

MSDN: How To Integrate Access 2010 with TFS 2010

Aangegeven worden? Krijg je een foutmelding? Je zal op de computer van die andere ontwikkelaar dezelfde tools moeten intstalleren en verbinding maken met TFS.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
de stappen in de link had ik al gevolgd.

ik gebruik de access ontwikkeldirectory op mijn werkstation als bron. De access database in deze directory koppel ik aan een team-project gemaakt met VS 2012 Team Express. Dit werkt goed. mijn access instantie werkt geheel via TFS, en ik kan uit- en inchecken.

Op een virtuele computer (lokale VMware machine) kopieer ik dezelfde directory. Deze directory is alleen gevuld met de accdb file, dus zonder access.scc directory en source control files. In Access koppel ik via de button [create from team foundation] deze database ook met TFS. Er wordt keurig een directory <access>.scc map gemaakt, en alle *.ACQ, *.ACM en *.ACF worden in deze directory geplaatst. Als ik in de virtuele omgeving bijvoorbeeld een formulier uit-check, dan kan ik deze op mijn lokale werkstation niet openen. TFS werkt dus goed tussen mijn werkstation en VM-werkstation.

Nu wil ik de computer van de tweede ontwikkelaar koppelen aan TFS. Ik kopieer dezelfde brondirectory naar zijn systeem. Dezelfde plugins zijn geinstalleerd. Ook hier klik ik in Access op de button [create from team foundation]. Ik maak een Workspace op zijn machine, en vervolgens krijg ik de melding: "there is already an existing file with the same name in the folder you choose. Do you want to overwrite it?"

Als ik dit met een Yes beantwoord, dan krijg ik een lege database. Bij No stopt de koppeling met TFS

Als ik een lege directory als basis voor de workspace neem, en daarin de koppeling met TFS probeer te maken, krijg ik de melding: "Failed to create a new database based on a new TFS project".

ik kom er niet verder mee. Wat ik o.a. geprobeerd heb is de extensies nogmaals installeren, de cache directory van TFS op de lokale werkstation gewist, nieuw team-project aangemaakt... ik kom er niet uit.

[update]
ik heb op yes geklikt op de melding "there is already an existing file with the same name in the folder you choose. Do you want to overwrite it?" .

Er wordt nu een lege database gecreerd, maar deze wordt met objecten van TFS gevuld. De database wordt dus ook steeds groter. Goed bericht totdat bij de import van een rapport Access geheel crasht?!?!

Het crasch veroorzakende rapport heb ik via mijn ontwikkelomgeving uit TFS verwijderd. De koppeling nogmaals gestart, en nu crasht access op een ander formulier? Dit formulier kan ik niet verwijderen omdat deze een onderdeel van de applicatie is! De access versies zijn gelijk, echter draai ik een 64 bits windows, de andere ontwikkelaar een 32 bits systeem. Kan hier de oorzaak in liggen?

[ Voor 17% gewijzigd door 107mb op 20-06-2014 11:17 ]