Monitor voor gamen en videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Fish1964
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-02 13:52
Beste mensen,

ik ben op zoek naar een grote monitor.
Ik gebruik het om te gamen maar ook om video te bewerken.
Wat is hier nu wijsheid? gaan voor een TN scherm of toch een IPS? En in hoeverre is de resolutie hier van belang?

Zlef kwam ik o.a. uit op deze: AOC q2963Pm (http://www.monitorstore.n...onitoren/aoc-q2963pm.html)
Ik ken echter AOC niet, maken die goede monitoren?

Fish

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05

Zenix

BOE!

AOC maakt prima monitoren. Als je meer informatie over hun wilt zie bijvoorbeeld deze wiki Wikipedia: AOC International
Heb zelf deze http://www.aoc-europe.com...onitoren.html?showUid=304 en ben daar tevreden over.

• Fish1964
niemand verder antwoord op mijn eerste vraag?
Qua resolutie ben ik er wel uit...

Fish

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28
Tja, het ligt er maar aan of kleurechtheid gebruikt bij videobewerking en of je het hinderlijk vind op zo'n scherm dat je view niet zo groot is voordat het beeld flets wordt.

Ikzelf heb vanwege foto en videobewerking gekozen voor een Dell u2713HM, maar daar betaal je ook voor.

Ikzelf zou de iets lagere refresh van een IPS scherm voor lief nemen ook tijdens gamen. Even vanuit gaande dat je niet competitief bent in FPSen.

Voor al het andere werk iig zou ik eerder voor een IPS gaan.

Resolutie op zo'n groot scherm zoals die AOC zou ik nooit lager dan 2560x1440 of iets in die range gaan.
FullHD op een 27 inch is al iritant (mijn opinie).
24 inch met fullHD is prima. Groter dan dat zou ik toch een hogere resolutie willen.

Het belang is meer welke waarde je er zelf aan hecht. Voor mij was de hogere resolutie iig een must. Hierdoor komt er veel meer op je beeld. een fullhd film is uiteraard 1920x1080. De kans is groot dat dit tijdens bewerken gewoon met alles er omheen goed binnen de hogere resolutie valt.

• Fish1964
Nee, ben geen diehard gamer maar op z'n tijd wil ik wel een keer Splinter Cell, Max Payne 3, Far Cry 3 of Football Manager spelen. Als dat fatsoenlijk lukt op een IPS scherm, zou dat mooi zijn...

Fish

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:04
Ik gebruik al meer dan een jaar de LG TM2792S IPS monitor voor zowel grafische doeleindes als gaming. Het is echt werkelijk voor alles geschikt en er is nauwelijks tot geen input lag te merken. Dus ja, gamen op een IPS is goed mogelijk. Let er wel op dat niet alle IPS schermen hetzelfde zijn en dus sommige minder geschikt zijn voor gaming. Het beste lees je over ieder model wat reviews of neem even een kijkje bij de lokale dealer.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
Fish1964 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 12:59:
niemand verder antwoord op mijn eerste vraag?
Qua resolutie ben ik er wel uit...
Dit kan je natuurlijk makkelijk zelf vinden. Dit is al meerdere malen voor gekomen op Tweakers. Maar ook via Google is er zat info te vinden.

Maar ik zal je op weg helpen:

Vandaag de dag is er wat betreft gaming weinig verschil meer tussen TN en IPS. Vroeger waren IPS schermen traag (veel inputlag en een lage reactiesnelheid) maar de nieuwe schermen hebben dat niet meer.
Ook op een IPS scherm is dus goed te gamen.

Het grote verschil zit em in de kijkhoek, kleuren en prijs. Waarbij de kijkhoek en kleuren beter zijn bij IPS maar de prijs doorgaans ook hoger is.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Fish1964
oké dank voor jullie tips en antwoorden. Ik kom uiteindelijk bij 3 monitoren uit: de Dell u2713HM, de Iiyama ProLite XB2779QS of de Philips 272C4QPJKAB
Welke het gaat worden moet ik nog ff bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Fish1964 op 19-06-2014 17:49 ]

Fish

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
De Dell lijkt me de beste keuze.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Zenix

Zenix

BOE!

Mij niet. Zovaak gelezen dat er problemen zijn met dat specifieke Dell scherm, veel mensen moet hem meerdere keren RMA sturen voordat hij een keer voldoet. Daarnaast zit er gewoon een ouder paneel in.

Ik zou voor scherm gaat met met en nieuw paneel zoals PLS en AHVA
De Iiyama ProLite XB2779QS, Asus PB278Q, Philips 272C4QPJKAB zijn voorbeelden daarvan.
Hierbij zou ik kiezen voor de Asus aangezien deze features heeft zoals pivot, wat de Iiyama niet heeft. Maar als je meer voor de looks gaat dan kan je de Iiyama beter nemen. Als je een AHVA scherm wilt, wat nog iets beter zou moeten zijn dan PLS kan je bijvoorbeeld de BenQ BL2710PT kopen, is wel wat duurder.

[ Voor 32% gewijzigd door Zenix op 20-06-2014 13:11 ]

• Arunia
Ik heb zelf de Dell 2713HM en totaal geen van jouw genoemde problemen.
Voor zover ik weet was dit een probleem bij de eerste series van dit model.
Wat ik weet is dit ondertussen allang verholpen.

Maar mijn ervaring is uiteraard geen feit.
Wellicht dat die andere ook wel beter zijn tegenwoordig.

• Zenix

Zenix

BOE!

Arunia schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:02:
Ik heb zelf de Dell 2713HM en totaal geen van jouw genoemde problemen.
Voor zover ik weet was dit een probleem bij de eerste series van dit model.
Wat ik weet is dit ondertussen allang verholpen.

Maar mijn ervaring is uiteraard geen feit.
Wellicht dat die andere ook wel beter zijn tegenwoordig.
Waarschijnlijk zijn de meesten ook gewoon goed. Het is niet iets wat alleen in het begin was, dit model bestaat al sinds 2012 en in en in 2013 waren er nog steeds problemen met de kwaliteit, als je naar de reviews kijkt op Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 20-06-2014 13:06 ]

• Arunia
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Ik doelde zelf op de ervaringen in het Dell Ultrasharp topic.
Vandaar.
Pagina: 1