Fans en luchtstroom Fractal R4?

Pagina: 1
Acties:

• i_am_rambo1991
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-02 11:56
Beste mede-tweakers,

Nog ongveer een maandje en dan ga ik mijn Game PC bestellen. Nu heb ik alleen nog een vraag.

Voor koeling van mijn CPU ben ik gegaan voor een H100i deze heb ik voorzien van 2x SP120 Corsair fans omdat deze static pressure zijn maar zijn deze fans goed genoeg zijn er betere?

Voorin de case ben ik gegaan voor 2x de AF140 van Corsair met rode led dit past bij het kleur schema.
En achterin ben ik ook gegaan voor de AF140 met rode led. Zijn er betere fans hiervoor met rood of zijn deze perfect.

Nu het grootste vraagteken hoe moet de luchtstroom er in de R4 zijn. ik dacht:

Intake vooraan: 2x AF140 rode led
Intake boven door rad van H100i: 2x SP120
Outlet achterkant: 1x AF140 rode led
Onder geen fan is wel mogelijk

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien snap ik het niet maar:

intake boven is altijd fout (warme lucht stijgt op, dus je moet niet proberen tegen de stroom op te pompen).

hoeveelheid in = hoeveelheid out. Dus bijv 2 out (boven, boven achter), 2 in (onder, onder voor)

grafische kaart en voeding is elk een klein volume out.

• i_am_rambo1991
bedankt voor de snelle reactie maar wordt mijn H100i rad dan niet iets warmer door de wat warmere lucht die er uit komt?

• Reepje
  • Niet online
De ventilator gaat over de rad, de lucht neemt de warmte van de rad op en die warme lucht moet je kwijt. Dat is het principe.

• i_am_rambo1991
Ok bedankt dan ga ik voor die airflow setup. de fans zijn die goed?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik snap de gedachtegang van TS, de lucht wordt immers eerst opgewarmd in de kast (door GPU/mobo/HDD's) alvorens deze bij de RAD komt en deze met warmere lucht gekoeld moet worden. ik vraag me alleen af waarom je LED-fans in de R4 voorkant wilt hebben, je ziet ze niet ;) intake boven is zeker niet altijd fout. als je de H100i als outtake doet zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de achterste AF140 als intake te laten fungeren, tezamen met een fan onderin om een beetje overdruk te creëren. dan heb je de achterste fan die koele lucht rechtstreeks naar de RAD brengt.
zelf heb ik 2 AF120 LED's in m'n setup zitten, erg stil op lage toeren (met redelijke luchtverplaatsing), en licht hoorbaar op hoogste toeren (maar dan wel met een airflow van U)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• i_am_rambo1991
NLBUURMAN schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:07:
ik snap de gedachtegang van TS, de lucht wordt immers eerst opgewarmd in de kast (door GPU/mobo/HDD's) alvorens deze bij de RAD komt en deze met warmere lucht gekoeld moet worden. ik vraag me alleen af waarom je LED-fans in de R4 voorkant wilt hebben, je ziet ze niet ;) intake boven is zeker niet altijd fout. als je de H100i als outtake doet zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de achterste AF140 als intake te laten fungeren, tezamen met een fan onderin om een beetje overdruk te creëren. dan heb je de achterste fan die koele lucht rechtstreeks naar de RAD brengt.
zelf heb ik 2 AF120 LED's in m'n setup zitten, erg stil op lage toeren (met redelijke luchtverplaatsing), en licht hoorbaar op hoogste toeren (maar dan wel met een airflow van U)
De fans met led ben ik voor gegaan omdat het toch wel deels in mijn case te zien is? en aan de voorkant van de R4 zitten toch kleine lucht roosters lijkt me gaaf om daar een beetje rood uit te zien. overdruk is toch iets dat je wil om zo stof te voorkomen?

• Reepje
  • Niet online
Stof voorkom je door stoffilters bij de intake te plaatsen.
Als er meer intake dan outtake is, zal alle intake lucht dan door de stoffilters gaan.
Als er meer outtake dan intake is, zal lucht ook door overige kieren de kast in kunnen stromen, en die lucht kan stof bevatten omdat daar geen stoffilters zitten.
Pagina: 1