Upgrade desktop 955 -> i5

Pagina: 1
Acties:

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:29
Heel recentelijk (lees dit weekend) heb ik wat nieuwe aankopen gedaan.
Ik heb zo'n idee dat nu ik toch bezig ben ik maar net zo goed door kan gaan, dus ik overweeg meer upgrades.

Wat wil je bereiken
Betere game prestaties op 1920x1080.
Ik speel op het moment vooral mechwarrior online en titanfall.
Maar ik heb een brede interesse in games.

wat mag het kosten
ongeveer 450 denk ik?

Voorkeuren
Nope, niet echt

Huidige systeem
Moederbord: MSI 870A-G54
Processor: AMD 955BE
Geheugen: 4gb 1333 9cl
Koeler: Coolermaster 212
GFX: Asus 7970 (aankoop van het weekend)
Voeding: OCZStealthXstream 750W
Kast: Coolermaster Elite
Monitor: Dell Ultrasharp 24" 16:9 (tweede aankoop van het weekend)

De monitor, voeding en videokaart wil ik graag houden.
Maar ook mijn harde schijven, inclusief SSD blijven.
Het systeem mag stil zijn, al is het niet heel kritisch gezien de 7970 reference die er al inzit.
Ik heb mijn keuze op suggesties in dit forum gebaseerd en een lichte voorkeur om alles bij norrod Groningen te halen.

Mijn lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,80€ 184,80
1Asus H97M-PLUS€ 83,-€ 83,-
1Cooler Master Silencio 352€ 49,-€ 49,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,37

Vragen oa.

Is moederbord goed genoeg? (die gekozen omdat norrod 'm heeft)
Kan de voeding in de silencio?
Past de gfx kaart in de silencio? (wat ik opgezocht heb vij makkelijk zelfs, maar ook met de non-modulaire voeding?)
Ga ik daadwerkelijk een fps increase zien? bottlenecked de 955 de 7970?

Alvast bedankt.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je moederbord is prima, de voeding past ook, eveneens voor de GPU.

Maar hoezo een 955, je gaat toch een 4690 halen?

• Lynx
Meer of de 955 nu een bottleneck is en ik dus terecht upgrade... :-)

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ja, dat is slim om te doen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Voordat je een upgrade gaat doen, installeer eens een tool waarmee je het pc-gebruik kunt monitoren tijdens het gamen. Bijvoorbeeld MSI Afterburner en activeer daarvan de on screen display (met zeker cpu gebruik en gpu gebruik weergegeven). Afterburner is van MSI maar werkt ook met andere merken, het overklokken tot op zekere hoogte, maar die OSD werkt zeker.

Probeer dan al eens een intensieve game met je nieuwe gpu en kijk dan hoeveel procent je cpu belast wordt. Zit je aan 100% op een core, dan is je cpu de bottleneck. Nu zijn er wel games die heel slecht multithreaden en die gaan dan makkelijker een core volledig belasten, persoonlijk vind ik zo'n games slechte benchmarks. Ik zou zeker eens zelf testen want je gaat toch niet iemand anders op z'n woord geloven dat je systeem bottleneckt als je het zelf niet eens gezien hebt ;).

Ik heb een Core i5 750, die ongeveer gelijkwaardig is aan jouw Phenom II 955, maar mijn i5 is wel redelijk overklokt dus misschien is mijn systeem iets sneller. Ik kan je zeggen dat mijn cpu nog niet vaak de bottleneck vormt, van recente games was er wel AC4 Black Flag, maar die zat 100% op één core en 20% op de rest, dus tsja gewoon slecht geoptimaliseerd en dan nog waren de framerates acceptabel (met als gpu een GTX 760).

Je gaat waarschijnlijk wel een fps verhoging zien met een 4690, maar voor 1080p ga je al heel vaak rond of boven de 60fps zitten en dan zit je volgens mij nog goed. Als je nu geld wilt investeren is een 4690 natuurlijk geen slechte keuze en kun je daar ook weer jaren mee verder, maar ik denk dat je cpu nog net geen bottleneck is. Wat je in elk geval wel kunt gebruiken is een RAM upgrade naar 8GB. Je zou eventueel nu 8GB DDR3 kunnen kopen en begin volgend jaar upgraden naar Broadwell en je RAM meenemen. Maar zoals de planning er nu uit ziet, gaat Broadwell op desktop alleen een overklokkersversie zijn.

Meet dus in elk geval eens wat je cpu belasting is bij het gamen en dan kun je zelf besluiten wat er eerst een upgrade verdient ;).

• Lynx
Ik heb AMD overdrive op mijn andere scherm draaien tijdens het spelen van beide eerder genoemde games.
titanfall op 1920 en alles open vraagt max van alle vier cores.
MWO is waarschijnlijk slechter geoptimaliseerd en vraag voornamelijk max van 1 enkele core.
Het lijkt dat een krachtigere CPU toch wel een oplossing brengt?

Nog even een vraag over het moederbord
In de specificaties op norrod.nl zie ik staan dat er een SPDIF op zit, maar als ik naar de plaatjes kijk zie ik dit niet terug.

Zowel in de pricewatch als op norrod laten de plaatjes allerlei onzin zien over super geluid, maar nergens optische aansluitingen.
Ligt het nu aan de plaatjes of staat er een fout in de specs op de site?

En even voor de zekerheid, waarom geen sniper B1 (icm ATX kast) boven deze? (buiten dat norrod 'm niet levert).
Wat is het voordeel van de H97? nog steeds DDR3 standaard volgens mij?
Dus volgende upgrade is waarschijnlijk voor de nieuwe DDR standaard en moet ik dan sowieso een nieuw mobo?

hmm.. gaat die silencio wel 2 HDD's en een SSD slikken? Helemaal met evt nog een SSD die gaat komen?

[ Voor 52% gewijzigd door Lynx op 20-06-2014 09:19 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Bedoel je een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5? Voordeel van de H97 is dat die M.2 PCIe ondersteunt en dus later compatibel is met snellere SSD's terwijl dat B85 moederbord blijft steken op SATA600. De H97 ondersteunt ook meer USB3 poorten (totaal 6 tegenover 4). Geheugen is nog steeds DDR3 de standaard voor Haswell en Broadwell, dus of je nu een 8 of 9 reeks moederbord neemt maakt niet uit. Je moet wel opletten dat als je een 8 reeks moederbord neemt, er een BIOS update moet zijn die de Haswell Refresh processor ondersteunt (en of dat BIOS dan ook geïnstalleerd is). Vraag anders aan de winkel of zij die willen installeren.

Het Asus moederbordje is verder heel basic, de audio codec is al jaren oud, mijn moederbord uit 2009 heeft dezelfde. Er is ook geen externe SPDIF poort, daar bezuinigt Asus naar mijn zin veel te vaak op. Er is wel een SPDIF header op het moederbord, maar dan moet je daar nog een bracket voor zien te vinden (zoals deze http://www.benl.ebay.be/i...ain_0&hash=item3efd71a77e). Het Gigabyte moederbord is op vlak van audio veel beter (is wel nog ALC898 en niet 1150 maar toch wel gaming functies) en heeft ook een Intel netwerkaansluting wat wel stabieler is. Op vlak van onderdelen is de G1.Sniper B5 dus een stuk beter. En volgens mij is het ook gewoon praktischer om een ATX moederbord in een ATX kast te bouwen. Ik las hier wel een gebruiksreview die niet zo positief was, maar die moet toch een slecht exemplaar hebben gekregen want het is een heel vaak gebruikt moederbord.
Pagina: 1