Goedenmorgen,
Ik heb sinds vorige week nieuwe RAM sticks in mijn PC gedrukt.
Deze uitvoerig getest met MemTest en dit gaf geen problemen.
Zie hieronder voor de belangrijkste specs van mijn PC:
Wat is nu het geval? Ik heb in CPU-Z bekeken wat de beste SPD-settings waren van deze RAM-sticks.
Dit was XMP-1600 op 8-8-8-24 2T. Helaas ondersteunt mijn moederbord geen XMP, dus pakte ik de #JEDEC 3 welke staat aangegeven op 1333 9-9-9-27 1T.
Kijk ik in mijn BIOS, dan klopt dit prima. Ik heb 2 kolommen bij de timings: SPD en Auto, en beiden staan op 9-9-9-27 bij een snelheid van 1333Mhz (=x6,66).
Omdat ik aan het overclocken ben, heb ik veel artikelen gelezen en bijna overal staat: zet allereerst je RAM op de SPD settings om te voorkomen dat door het gebruiken van de Auto settings je overclock niet stabiel zou kunnen zijn. Dus zo gezegd zo gedaan, alle SPD settings overgenomen. In principe verandert er dus helemaal niets, want daar stonden ze al op met de Auto settings.
Nu komt het gekke: vervolgens boot de PC helemaal niet meer op en kan ik de BIOS resetten.
Natuurlijk heb ik zelf ook e.e.a. geprobeerd om dit te verhelpen en wel het volgende:
- RAM voltage verhoogd van 1,6v (standaard bij Gigabyte moederbord) naar 1,65v
- Timings versoepeld naar 11-11-11-33
- Command Rate veranderd van 1T naar 2T
- FSB en CPU multiplier teruggeklokt naar stock settings
Helaas, niks helpt.
Hoe zou het kunnen komen dat als ik de settings van Auto naar Manual zet, maar dezelfde waardes invoer, de PC helemaal niet meer boot?
Elke tip is welkom, bedankt alvast.
Ik heb sinds vorige week nieuwe RAM sticks in mijn PC gedrukt.
Deze uitvoerig getest met MemTest en dit gaf geen problemen.
Zie hieronder voor de belangrijkste specs van mijn PC:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 0,- | € 0,- |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 26,62 | € 26,62 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 62,95 | € 62,95 |
1 | Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU | € 40,99 | € 40,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 139,96 |
Wat is nu het geval? Ik heb in CPU-Z bekeken wat de beste SPD-settings waren van deze RAM-sticks.
Dit was XMP-1600 op 8-8-8-24 2T. Helaas ondersteunt mijn moederbord geen XMP, dus pakte ik de #JEDEC 3 welke staat aangegeven op 1333 9-9-9-27 1T.
Kijk ik in mijn BIOS, dan klopt dit prima. Ik heb 2 kolommen bij de timings: SPD en Auto, en beiden staan op 9-9-9-27 bij een snelheid van 1333Mhz (=x6,66).
Omdat ik aan het overclocken ben, heb ik veel artikelen gelezen en bijna overal staat: zet allereerst je RAM op de SPD settings om te voorkomen dat door het gebruiken van de Auto settings je overclock niet stabiel zou kunnen zijn. Dus zo gezegd zo gedaan, alle SPD settings overgenomen. In principe verandert er dus helemaal niets, want daar stonden ze al op met de Auto settings.
Nu komt het gekke: vervolgens boot de PC helemaal niet meer op en kan ik de BIOS resetten.

Natuurlijk heb ik zelf ook e.e.a. geprobeerd om dit te verhelpen en wel het volgende:
- RAM voltage verhoogd van 1,6v (standaard bij Gigabyte moederbord) naar 1,65v
- Timings versoepeld naar 11-11-11-33
- Command Rate veranderd van 1T naar 2T
- FSB en CPU multiplier teruggeklokt naar stock settings
Helaas, niks helpt.
Hoe zou het kunnen komen dat als ik de settings van Auto naar Manual zet, maar dezelfde waardes invoer, de PC helemaal niet meer boot?
Elke tip is welkom, bedankt alvast.