Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
Beste Tweakers,

Een van mijn projecten moet op DVD worden uitgebracht. Het betreft een filmopname van een theaterstuk, wat alles bij elkaar zo'n 140 minuten duurt. Alle beelden zijn geschoten in 1080p.

Vanuit Sony Vegas Pro heb ik de eerste 70 minuten bewerkt en geëxporteerd naar 1080p "internet" MP4. Dit levert me prima kwaliteit op, en een bestand wat verrassend genoeg slechts ~4Gb groot is. De volle 140 minuten zouden dus logischerwijs op een dual-layer 9.4Gb DVD moeten passen, zodat er geen Blu Ray-disc nodig zou zijn om dit HD-beeldmateriaal af te spelen.

Zou dit werken? Ik lees op internet overal dat HD-materiaal niet op een DVD zou passen, en dat men daarom voor Blu Ray-discs zou moeten kiezen, wil men het materiaal op 1080p met redelijke bitrate kunnen bekijken. Mijn exportje lijkt dus echter prima op een duallayer te passen.

Maak ik een denkfout? Of is het om andere redenen niet mogelijk om 1080p op een DVD te branden?

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes,
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Je kunt het bestand prima branden op een dvd, maar je kunt het natuurlijk alleen afspelen met een computer en niet met een dvd-speler.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zoals Universal Creations zegt, je kunt alles op een dvd branden, ook foto's of PDFs of zo. Maar als het de bedoeling is dat het af te spelen is op een set-top dvd speler (zoiets wat mensen in de woonkamer hebben staan) dan moet je een dvd-video branden, en dat is een ander verhaal: dat kan sowieso niet in progressief HD maar in interlaced SD, en ook MP4 is dan ook geen optie. Ik heb Vegas al heel lang niet gebruikt, maar is er een optie om te exporteren naar MPEG-2?
Op een Dual Layer video-dvd kun je met redelijk fatsoen wel een uurtje of drie kwijt dus wat dat betreft zou je goed moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
Dat is erg jammer, dan zal ik het moeten exporteren naar 480p MPEG-2. Het moest in eerste instantie namelijk via dvd-spelers af te spelen zijn. Als de kwaliteit dan echter toch te erg achteruit gaat, misschien dat ik het dan alsnog gewoon als bestand op dvd brand. Zal ik wat mee moeten vergelijken. Bedankt voor jullie heldere uitleg!