Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuzemoment - slooppremie auto

Pagina: 1
Acties:

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28
Hoi allemaal,

Momenteel rij ik een Renault Clio 1.5 dci uit 2002 (Clio 2 phase 2), een dieseltje dus. Daarnaast rij ik momenteel ook ~30.000km/jaar, dus een dieseltje is fiscaal voordeliger.
Aangeschaft voor €1900, redelijk standaard, geen opties als airco en cruise control en de stoelen zijn ook matig. In een half jaar tijd heb ik er €600 aan reparaties gehad, en nu net een verse APK.

Maar nu kreeg ik een brief van de gemeente (Utrecht).
In het kort, omdat het een wat ouder dieseltje is, in het kader van milieu enzo bieden ze:
€1500 standaard slooppremie (tot 1 juli 2015).
€750 als ik een Euro 6 emissienorm wagen neem (benzine na 2001, diesel van na 2013)
€250 als ik binnen 2 weken beslis/de subsidie aan vraag.

Opties, voor zover ik ze zie:
Auto blijven rijden tot volgend jaar APK (of eerder ivm dure reparatie), dan de €1500 cashen en iets anders kopen. Dan ook beslissen wat het wordt, benzine of erg nieuwe diesel. Voordeel is dat ik niks om onderhoud hoef te geven, hij gaat toch naar de sloop over een jaar.

Of, nu geld lenen van vader (mogelijkheid is er) en met een 50-50 deal een nieuw wagentje als een Kia Picanto of VW Up! kopen voor ~€10k. Met de slooppremie heb ik dan afgelopen jaar eigenlijk zonder kosten gereden (voor de mensen die in afschrijving enzo rekenen), of nu een "korting" van €2500 op aanschaf.

Wensen op dit moment zijn zuinig, goedkoop, wel airco en cruise control.
Ook mogelijk is iets "meer auto", en de bijbehorende hogere maandelijkse kosten accepteren.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 08:48

dodo79

witte dikke tonnie

met 30k kilometer per jaar zou ik niet in een picanto of een up gaan rijden.
Leuke wagentjes, zeker wel maar niet voor die afstanden.

Je zou kunnen kijken naar een hybride auto.
Groot en ruim, verbruik van een kleine, en wegenbelasting van benzine EN korting op je wegenbelasting.

Zelf heb ik mezelf vorig jaar een 2e hands (2010) honda insight elegance (full option)aangeschaft.
Die zijn goed betaalbaar in aanschaf,wegenbelasting ,verzekering en rijd 1 op 20.

omdat het kan!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Up en Picanto zijn er niet in diesel dus met die afstanden is dat sowieso onvoordelig. Liever een klein dieseltje waar net de kop af is. Vooral een niet helemaal nieuwe is fijn. Om de simpele en stomme reden dat de grootste kostenpost op een nieuwe auto je afschrijving is.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

En wat is nu precies je vraag?

We kunnen niet in je portemonnee kijken natuurlijk en hoeveel waarde je hecht aan een auto.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• DropjesLover
In eerste plaats is het strikt een vervoersmiddel voor woon-werk verkeer. Ik woon in Utrecht, niet al te ver van het centrum, privé heb ik hem niet/nauwelijks nodig.

Momenteel heb €600 op mn spaarrekening, vorige maand mn auto afbetaald en vakanties geboekt, vandaar.

Veel zit er niet in, een 2e hands hybride van 20+k zeker niet. Vandaar dat ik nu ook dus een oudere Clio rij en klein moet kijken.
Tevens ook fiscaal gezien een diesel, maar dan moet hij van na 6-2013 zijn. Dat is nagenoeg nieuw (al ligt dat over een jaar wel weer wat gunstiger).

Niks Frans meer, nu al wat electrische problemen en iets met dci motoren en lagers die er nogal eens uit lopen...

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 16-06-2014 23:39 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je verder geen geld hebt, dan wordt het een lastig verhaal.

Aan de andere kant, heb je nu € 3500 in handen (dagwaarde, slooppremie, euro 6 premie, snelle beslissers premie)... Misschien dat je voor weinig geld iets nieuwe kunt gaan rijden, maar voor een dergelijke diesel (na 6/2013), moet je al minimaal € 10000 uitgeven (€ 6500 als je je inruil en subsidies eraf trekt).

Wil je overstappen naar benzine, dan kan je misschien met weinig geld dat voor elkaar boksen. Betrouwbare auto's (Toyota Yaris, 2003, 75k KM, €3000) en je kunt misschien nog wat geld overhouden. We hebben zelf een 2003 Yaris gehad en met 1:16/1:17 kan je nog best redelijk concurreren tot 30.000 km per jaar met een diesel. Dan rijdt je wel iets betrouwbaars.

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
Ik heb zelf sinds een paar weken een Honda Civic Hybrid (2008) en merk dat deze auto:

a) een stuk zuiniger rijdt dan mijn voorgaande auto (Toyota Starlet);
b) een hoop leuke opties heeft voor zijn prijsklasse (tweedehands prijzen rond de 8000 euro).

Ik rij dan slechts 20.000 km per jaar, maar ik kan me niet voorstellen om weer in een klein wagentje te kruipen met zulke reisafstanden. Ook qua betrouwbaarheid scoort de Honda goed (dankzij de Suzuki site dit onderzoek tegengekomen).

Overigens kwam ik gisteren op Geenstijl dit artikel tegen en begreep dat je met deze regeling je ook beschikbaar maakt voor marketing- en PR-doelstellingen van de gemeente. Succes met de beslissing!

• DropjesLover
Ik zie inderdaad Civics te koop staan vanaf €4000, dat kan nog wel eens interessant zijn ja! :)

BThGvNeOA

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
* Benzine is waarschijnlijk niet interessant vanwege het aantal privekilometers.
Alleen de auto's in het A-segment vallen qua verbruik in dezelfde orde als je Clio, maar met 30k km per jaar wil je waarschijnlijk toch tenminste een B-segmenter rijden (Clio, 208, Polo, Corsa...). Dan is 2500 euro zo uitgegeven bij de benzinepomp. Stel dat je nieuwe auto 1:15 loopt op benzine en je huidige auto 1:19 op diesel, dan ga je zomaar 100 euro meer aan brandstof betalen per maand. 2500 euro slooppremie - 800 euro (?) inruil = 1700 euro = in anderhalf jaar op aan extra brandstofkosten.

* Diesel valt af vanwege de hoge aanschafprijs van de euro-6 modellen v.a. 2013. Je zit gauw aan 14-18k aanschaf, ik zou zo'n schuld niet willen.

Ik zou kijken naar een hybride. Prius uit 2008 ofzo. maatje ruimer dan je Clio. Rijdt zonder moeite 1:17 of 1:18 en koop je voor minder geld dan een nieuwe Up.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:26:
* Benzine is waarschijnlijk niet interessant vanwege het aantal privekilometers.
Alleen de auto's in het A-segment vallen qua verbruik in dezelfde orde als je Clio, maar met 30k km per jaar wil je waarschijnlijk toch tenminste een B-segmenter rijden (Clio, 208, Polo, Corsa...). Dan is 2500 euro zo uitgegeven bij de benzinepomp. Stel dat je nieuwe auto 1:15 loopt op benzine en je huidige auto 1:19 op diesel, dan ga je zomaar 100 euro meer aan brandstof betalen per maand. 2500 euro slooppremie - 800 euro (?) inruil = 1700 euro = in anderhalf jaar op aan extra brandstofkosten.

* Diesel valt af vanwege de hoge aanschafprijs van de euro-6 modellen v.a. 2013. Je zit gauw aan 14-18k aanschaf, ik zou zo'n schuld niet willen.

Ik zou kijken naar een hybride. Prius uit 2008 ofzo. maatje ruimer dan je Clio. Rijdt zonder moeite 1:17 of 1:18 en koop je voor minder geld dan een nieuwe Up.
De MRB moet ook meegenomen worden in vergelijking van diesel met benzine, al zal daar geen 100 euro per maand verschil in zitten.

@TS: Krijg je trouwens naast de "slooppremie" ook nog de inruil op je auto? Klinkt een beetje vreemd..

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 17-06-2014 14:24 ]

• DropjesLover
Geen idee, maar volgens mij niet. Ik moet hem zelf echt naar de sloop brengen dacht ik. Geen inruil bij een dealer/handelaar.

BThGvNeOA

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27
Ik vind die hele regeling maar bizar.. Voor diesel geldt 1500 slooppremie bij DET van voor 1 juli 2001, voor benzine geldt 750 en voor 1992..
Had ik vorig jaar maar een oud dieseltje aangeschaft!!

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Wat zijn de milieueisen van de gemeente Utrecht? Anders is een Yaris diesel misschien een optie?
Weet alleen niet wat die qua prijs doen. Of misschien een Corolla ofzo. Toyota is degelijk spul.

Zoek je een model met airco uit, en bouw je zelf nog cruise control in (zelf gedaan bij m'n Yaris benzine met een setje van Conrad voor 130 euro, werkt perfect).

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2014 14:44 ]

• DropjesLover
Op zich mag ik met mijn autootje nog gewoon in mijn wijk parkeren, maar de hele binnenstad (alles binnen de grachten en jaarbeurs-terrein) mag ik dan niet meer komen.
Wat de eisen precies zijn weet ik zo niet.

Nadeel van veel japanners is dat ze niet/weinig in diesel geleverd zijn.
Nog een nadeel (sowieso), de meesten zijn stationwagons. Sorry, ik heb nog geen 1.4 kinderen van 8 en 12 :P

Nog een itempje, ik ga over 1,5 week op gesprek bij een bedrijf dat hier in de stad zit. Dat zou de noodzaak voor een auto compleet weg nemen, en dus ook dit "probleem" :P

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 17-06-2014 19:07 ]

BThGvNeOA

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gasbom mag dat? En wat zijn je maximum maandlasten?

Overigens zijn er zat benzine autos van na 2001 die niet onder de Euro 6 norm vallen volgens mij, hoe zit dat precies?

[ Voor 108% gewijzigd door GoldenSample op 18-06-2014 00:05 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Even voor de goede orde, de Euro VI norm voor benzine auto's is pas geldig vanaf september 2014. Nou zullen fabrikanten ongetwijfeld nu al voldoen, maar ik denk zeker niet vanaf 2001 al. Dat zijn allemaal nog Euro III auto's. Sauce

Voor wat betreft je dilemma, je zegt geen of weinig geld nu te hebben voor een nieuwe auto. Dus dan is de zaak in feite al besloten dat je dit niet kan doen. Ik zou hier niet voor gaan lenen of krap zitten. Die "premie" die je krijgt is toch al een lachertje. Als je (nieuw) iets groters dan A-segment zou willen kopen is het slechts een druppel op een gloeiende plaat. Bovendien, je hebt net een vergelijkbaar bedrag aan reparaties besteed. Ik zou dan lekker doorrijden.

De fiscale voordelen voor zuinige wagens lopen ook heel hard terug. Ze moeten inmiddels weer wegenbelasting betalen gewoon volgens het normale tarief. Je hebt dan nog alleen een beetje voordeel in de lage BPM, maar goed, dat is toch maar een eenmalig iets bij aanschaf.

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-11 11:22
nu dat je clio nog goed rijd kun je hem beter dit jaar nog oprijden en zien wat er gebeurd.

Tevens krijg je alleen de sloop premie en die 750 euro alleen bij bepaalde normen en eisen(waar veel auto's niet aan voldoen).

Dan is die 1500 euro het niet waard tenopzichte voor wat je erbij moet doen om een nieuwe te kopen.
Stel je wilt een ander kopen omdat je die regeling treft. Dan ben je bijna verplicht om een goede 2ehands bezine te kopen(hoger vebruik maar minder belasting) of een nieuwe diesel(weinig verbruik maar hoge belasting)

Aanschaf bezine auto in het juiste segement om die clio te evenaren kwa brandstof verbruik(kijk even naar eigen ervaring rij een TSI 2008 met een gemiddeld verbruik van 1:18) zit je rond de 9000 a 9500 euro.
Trek daar die 1500 vanaf (even vanuit gaande dat je die alleen krijgt omdat de "andere" auto niet aan de norm voldoet) dan houd je 7500 a 8000 over wat erbij moet.

Aanschaf Diesel auto in het juiste segement zit je aan een praktisch nieuwe diesel en deze zijn er ook zo rond de 10k(ook wel wat minder maar dat is echt what you see is what you get) trek dan de 1500 eraf
dan moet er ook 8500 bij.

in beide gevallen kun je met dat geld wat erbij moet omgerekend aardig wat jaren tuffen in die kleine clio van je.

Stel nou je koopt wel een benzine en zegt ik wil echt een ander en dat vebruik is me niet zo spannend ja dan kom je al snel aan de bedragen van 2000 a 3000 euro dan is het een minder moeilijke keuze(wel in acht genomen dat je maandelijks meer kwijt bent aan de pomp dan je lief hebt)

• DropjesLover
Helaas, de vraag is weer opgerezen.

Startmotor overleden, kosten pakweg €300-350 om te vervangen. Natuurlijk bij terugkomst van vakantie.

Ik denk dat ik hem laat slopen en voor zo'n €3000 iets anders koop. Helaas kan ik het occasion gezocht topic niet meer vinden.

Eisen zijn:
Klein, zuinig, goedkoop, airco (en eventueel cruise control). Hoogstwaarschijnlijk wel nog steeds diesel, al weet ik niet of ik bij mn huidige werkgever blijf (detachering). Dat weet ik pas over 1 maand. Lekkere timing allemaal :')

BThGvNeOA

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:48

Speedmaster

Make my day...

Zoek hier eens: http://www.gaspedaal.nl/

[ Voor 17% gewijzigd door Speedmaster op 13-08-2014 09:34 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DropjesLover schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:26:
Eisen zijn:
Klein, zuinig, goedkoop, airco (en eventueel cruise control). Hoogstwaarschijnlijk wel nog steeds diesel, al weet ik niet of ik bij mn huidige werkgever blijf (detachering). Dat weet ik pas over 1 maand. Lekkere timing allemaal :')
Dat lijkt mij een goed moment om met je werkgever te praten over een eventuele lease-auto lijkt me :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Hooglander1 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:35:
[...]

Dat lijkt mij een goed moment om met je werkgever te praten over een eventuele lease-auto lijkt me :)
Hey ik was druk bezig dat idee te typen!

Maar inderdaad mooi moment. Had nog beter geweest als je al een periode op je werk wat laat vallen over een sputterende auto en 't dilemma waar je een andere auto van gaat betalen ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door PROnline op 13-08-2014 09:39 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hooglander1 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:35:
[...]

Hoezo niet? Als de TS duidelijk uitlegt dat hij zijn huidige auto moet gaan vervangen en of een lease auto mogelijk is lijkt me niet dit invloed heeft op het wel/niet verlengen van het contract.

@TS: Misschien een idee om 2 á 3 merken en modellen te noemen die jou aanspreken? Klein is namelijk nogal een relatief begrip. In het keuze leaseauto topic wordt zelfs een kleine C-segment (Volvo V40) al verklaard als té klein, maar je hebt natuurlijk ook auto's zoals de Aygo, C1 en 107.

• DropjesLover
Mja, ik ben er absoluut niet zeker van of zij mij hier willen, en of ik hun hier wel wil (mn relatie met directe leidingevende is nogal... gespannen).

Lease-auto doen ze sowieso niet aan hier, mn detacheerder misschien wel bij een andere opdracht.

Mijn idee van klein is formaat Golf (hatchback) en kleiner. Ik gebruik mn wagen immers eigenlijk alleen woon-werk verkeer, groter hoeft niet. Geen kinderen (iig de komende 3 jaar). Ik zie hem ook strikt als vervoersmiddel, alles wat ik wel leuk vind gaat snel buiten budget. Op een Mazda mx5 na :P

[ Voor 38% gewijzigd door DropjesLover op 13-08-2014 10:01 ]

BThGvNeOA

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

dit topic bedoel je waarschijnlijk

En een startmotor van de sloop? Je zit nu in een situatie waarin je wellicht van baan veranderd en dan misschien zelfs helemaal geen auto meer nodig hebt. Een startmotor op de sloop koop je vaak voor weinig en als je een beetje handig bent is een startmotor wisselen ook geen moeilijke opgave (een brug is wel handig).

Ik zou hem zo goedkoop mogelijk repareren en over een maand (als je weet of je een andere baan hebt ja of nee) de beslissing nemen. Of nu kiezen voor een zuinige benzine die je, als je die nieuwe baan krijgt, evt. ook zou kunnen behouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 13-08-2014 14:34 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inderdaad. Voor een paar tientjes haal je een gebruikte startmotor. Die kan je er zelf inzetten, of laten doen door een beun/garage. Dan kan je voor weinig geld weer verder rijden.
Ik ken de staat van je Clio niet, maar dat zou ik met mijn auto (ook uit 2002) doen.
Pagina: 1