Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 08:35
Beste Tweakers,

Vorige week ben ik weer gekomen uit Italie en ben nu bezig de foto's uit te zoeken.
Ik heb foto's gemaakt met mijn Canon 40D en met met Nexus 5 telefoon.

Wat mij opvalt is dat de 40D een waas over de landschapsfoto's heeft en de Nexus (edit:) niet veel minder.

Wat heb ik hier verkeerd gedaan?

40D met waas
https://drive.google.com/...vN25ObXM/edit?usp=sharing

Nexus met minder waas
https://drive.google.com/...YTGdWMDQ/edit?usp=sharing

[ Voor 7% gewijzigd door Redbull4u op 16-06-2014 22:12 ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:31
Ehh, 2 linkjes neergezet zonder uitleg welke welke is, waar we naar kijken, en waar de waas die jij bedoelt zichtbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 17:23

Moofnor

King of my castle

Die blauwe waas is vrij normaal op grotere hoogtes.
De reden dat de nexus dit niet/minder heeft, komt omdat die uit zichzelf waarschijnlijk meer contrast toepast. En verder lijkt de foto ook wat warmer. Als je in Lightroom/Photoshop deze bewerkingen zelf uitvoert, zou je op ongeveer dezelfde foto moeten komen.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 08:35
Moofnor schreef op maandag 16 juni 2014 @ 22:06:
Die blauwe waas is vrij normaal op grotere hoogtes.
De reden dat de nexus dit niet/minder heeft, komt omdat die uit zichzelf waarschijnlijk meer contrast toepast. En verder lijkt de foto ook wat warmer. Als je in Lightroom/Photoshop deze bewerkingen zelf uitvoert, zou je op ongeveer dezelfde foto moeten komen.
Bedankt voor de reactie. Ik ga het proberen, maar dit is niet op de camera zelf in te stellen?
cctl01 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 22:02:
[...]

Ehh, 2 linkjes neergezet zonder uitleg welke welke is, waar we naar kijken, en waar de waas die jij bedoelt zichtbaar is?
Excusses, ik dacht dat het duidelijk te zien was. Heb het er bij gezet.

[ Voor 23% gewijzigd door Redbull4u op 16-06-2014 22:14 ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:39
Zonnekapje doet ook wonderen.. Zie het verschil maar eens als je je hand als zonnekap gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

De waas waar jij het over hebt (het blauwige, haze-achtige) is ook bij de nexus aanwezig, alleen door de toevoeging van meer contrast iets minder duidelijk zichtbaar. Ik zie een normale landschapsfoto. Ik denk dat veel camera's dat hebben hoor. Je camera kan het niet 1 op 1 overnemen zoals je oog het ziet he. Dit zijn normale dingen. Extra contrast toevoegen moet je zelf doen, en daarnaast ligt het grotendeels ook aan de lens hoe een foto eruit komt.
Deze foto zou bijvoorbeeld met een 70-200 een stuk contrastrijker zijn dan met bijvoorbeeld een 17-55.

Als ik op zo'n punt sta met mijn 40D, dan kan ik ook deze foto eruit krijgen, afhankelijk van de lens die ik gebruik.
Je zou kunnen overwegen om een polarisatiefilter of een UV filter (wel van een goed merk) te gebruiken en kijken of je wat diepere contrasten krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 17-06-2014 11:11 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Je hebt niets verkeerd gedaan. Je Nexus heeft inderdaad standaard een iets contrastrijker beeldinstelling, maar je Nexus lijkt ook een iets donkerdere belichting te hebben dan de 40D. Contrast is gewoon bij nabewerking toe te voegen aan je 40D (andersom gaat het moeilijker, contrast verminderen geeft meestal minder mooiere resultaten dan toevoegen).

Een polarisatiefilter gaat hier inderdaad wonderen doen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:58

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Redbull4u schreef op maandag 16 juni 2014 @ 22:00:
Wat heb ik hier verkeerd gedaan?
waarschijnlijk de kleurruimte
de naam van de file verraad het al; de underscore ipv I