• stalgie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10-2025
Beste tweakers,

Ik heb ongeveer een half jaar geleden het volgende systeem aangeschaft:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 181,-€ 181,-
1ASRock Intel H81 H81M€ 46,50€ 46,50
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 269,-€ 269,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Sharkoon T28€ 54,90€ 54,90
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 77,-€ 77,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,09€ 13,09
1Seasonic M12II 520W€ 70,45€ 70,45
1Samsung 840 EVO 120GB€ 67,90€ 67,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 825,84

Ik heb er nooit geen problemen mee gehad tot vorige week.

Mijn beeldscherm bevriest gewoon tijdens het spelen van bepaalde spellen (watch dogs, Enemy Front). In het begin werkt het perfect maar na een tijdje(15-30 min) loopt mijn pc vast en wordt mijn hele beeldscherm grijs en ben ik genoodzaakt om de pc uit te drukken . Ik heb zelf geen idee waardoor dit komt aangezien ik andere zware grafische spellen zoals: farcry 3, hitman en Assassins creed black flag wel gewoon zonder problemen op ultra settings kan spelen.

Drivers zijn verder up to date dus daar zal het probleem niet liggen.
Verder heb ik eigenlijk nog niet zo heel veel geprobeerd omdat ik geen flauw idee heb waar te beginnen.
Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen!

Ik hoop echt dat een van jullie weet waar het probleem ligt.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

stalgie

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe warm wordt je videokaart? Met een programma zoals bijv MSI Afterburner kun je dat vrij makkelijk in de gaten houden.
Zie je iets in je eventlogs voorbijkomen dat op een probleem zou kunnen wijzen?

• stalgie
TERW_DAN schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:46:
Hoe warm wordt je videokaart? Met een programma zoals bijv MSI Afterburner kun je dat vrij makkelijk in de gaten houden.
Zie je iets in je eventlogs voorbijkomen dat op een probleem zou kunnen wijzen?
Bedankt voor je super snelle reactie,

Temperaturen zijn goed 60-65 graden dus daar zal het niet aan liggen.
En wat betreft eventlogs daar weet ik niks vanaf 8)7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak je eventlogs erbij (start -> run -> eventvwr.msc) en kijk gewoon naar alles dat een error geeft en of daar wat zinnigs uit te halen is.

• stalgie
TERW_DAN schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:56:
Pak je eventlogs erbij (start -> run -> eventvwr.msc) en kijk gewoon naar alles dat een error geeft en of daar wat zinnigs uit te halen is.
Eentje onder de categorie "kritiek" staat Kernel power
En onder de categorie "fout" staat er WMI

Voor de rest staat er eigenlijk niks zinnigs

Verwijderd

Zijn de games up to date die kuren vertonen?
Is er een uefi update?
Draai eens een nachtje memtest.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 07:01 ]

• stalgie
De games zijn up to date.

Ik kan niet voorstellen dat het aan het geheugen ligt aangezien andere spellen wel draaien, misschien een probleem met de voeding? Toch te weinig Watt?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:44
Grey screen of death is een bekend fenomeen bij AMD videokaarten, al zeker sinds de HD 5000 reeks. AMD beweerde dat het een software probleem was in combinatie met een Windows hot fix maar we spreken dus wel al over jaren geleden. Welk OS gebruik je, Windows 7 of 8.1?

Het zijn volgens mij niet toevallig twee games van geen maand oud die problemen geven. Volgens mij moet je even wachten tot AMD driver aanpassingen daarvoor gemaakt heeft. Je zegt dat je de laatste drivers gebruikt, maar is dat dan 14.4 of 14.6 beta? Die laatste heeft al aanpassingen voor Watch_dogs.

Denk niet dat je verder hardware problemen hebt. Als er al een hardware probleem is, is het die videokaart. Maar je geheugen en voeding zijn in orde volgens mij.

• stalgie
Ik gebruik windows 7 ultimate (64 bit uiteraard)

Ik zal dan toch die beta driver even installeren kijken of het daarmee is opgelost!

[ Voor 24% gewijzigd door stalgie op 17-06-2014 15:03 ]

• stalgie
Ik heb de laatste beta driver geprobeerd maar het probleem blijft bestaan!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

GSoD (Grey Screen of Death) word vaak veroorzaakt doordat het geheugen niet de juiste voltage krijgt.
Gezien je een factory-oc model hebt kan het zijn dat de fabrieks overklok instabiel is, dus ik zou beginnen met de kaart 'underclocken' naar normale snelheid van een 280X (geheugen althans, dat is de grootste boosdoener).

Andere optie is, de clockspeeds en voltages vast zetten. Dit kan vaak via overklok programma's of via een CCC Overdrive profiel (moet je handmatig de clockspeeds en bijbehorende voltages invoeren en dan het profiel laden).

Zorg ook dat er geen andere dingen op de achtergrond draaien die mogelijk gebruik maken van de videokaart. Denk hierbij aan het afspelen van een filmpje of een internetbrowser (met Youtube of iets dergelijks).
Dan kunnen de clockspeeds en voltages soms in de knoei komen en op een te lage waarde blijven waardoor de kaart instabiel word (game vereist dat de kaart naar de maximale snelheid gaat, maar de kaart blijft dan 'vast' zitten op medium settings voor filmpjes/internetbrowser).

En anders blijft er RMA over, maar probleem daarmee is, is dat je het probleem wel moet kunnen reproduceren. Heel vaak maken ze zich bij een RMA-afdeling er vrij makkelijk vanaf als je niet duidelijk aangeeft hoe/wat/wanneer het gebeurt. "Hij geeft hier gewoon beeld en crashed niet" > BAM onderzoekskosten en je krijg je kaart terug en zelf heb je wel problemen bij bepaalde toepassingen.

• stalgie
Ik heb het geheugen van de kaart gedowngraded naar 1400 MHz ipv 1580 MHz en heb zojuist 1 uur enemy front gespeeld zonder GSoD dus voorlopig lijkt het te werken. Hartelijk dank voor jullie snelle en hulpvolle reacties. Mocht het probleem blijven bestaan dan zal ik hier nogmaals om hulp vragen!

Nogmaals Bedankt!

• stalgie
Even een laatste update,

Ik heb nu 2 dagen gespeeld zonder problemen,
Ik heb de kaart toch weer iets overgeclockt naar 1500MHz
En voorlopig werkt het nog steeds!

Bedankt voor de reacties en tips! _/-\o_ _/-\o_

Admins hier mag een slotje op! :w

[ Voor 11% gewijzigd door stalgie op 21-06-2014 17:58 ]

Pagina: 1