I7 860 Bottleneck

Pagina: 1
Acties:

• kingre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2025
Hallo!

Ik zat even met een vraag.

Ik heb een i7 860 en een gtx 770 maar ik heb het idee dat ik niet het maximale uit de kaart haal.
Kan het zijn dat ik me processor moet upgraden?
Verder heb ik 8GB ram en een standaard moederbord van hp geen idee welke is kon ook niet zo snel vinden toen ik de kast openmaakte.

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:54
Waardoor heb je het idee dat je niet het maximale eruit haalt?
En waar heb je dat maximale voor nodig?

Zonder specs van het mobo, chipset, ram enz en je doel wordt het erg moeilijk je te helpen.

• kingre
Doordat ik games als borderlands 2 niet helemaal vloeiend speel op de hoogste instellingen terwijl dat op mijn laptop met i7 4800mq en gtx 850m wel lukt.

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:54
Draai anders even een programma als AIDA64 voor de specs

• kingre
Mobo is een MSI MS-7613,
Ram is van samsung met 4x 2GB als ik goed zie op 1333
Chipset is van Intel Lynnfield IMC

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Misschien omdat je RAM een lage frequentie heeft?, maar je processor lijkt me niet een bottleneck.
Wordt je CPU niet te warm?

• kingre
Het moederbord ondersteund geen 1600mhz dus waarschijnlijk upgrade ik dan processor ram en mobo tegelijk.

CPU wordt zeker niet te warm die blijft rond de 50 graden doorgaans

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

667MHz RAM in dualchannel (daar ga ik even vanuit) zal niet snel een bottleneck veroorzaken hoor.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:50
Laat taakbeheer aanstaan terwijl je gamed, en kijk vlak nadat je de game afsluit hoeveel load je CPU heeft gehad. Als dit constant richting de 100% zit heb je wel een bottleneck. Je RAM zou niet moeten bottlenecken, 1333 MHz is genoeg en 8GB ook. Je videokaart moet normaal gesproken in games altijd op 100% draaien en de CPU niet.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• kingre
Ik zal is even met taakbeheer aan gaan kijken!

Edit

Ik heb even watch dogs op maximale instellingen gezet en de CPU draait op 60% ongeveer en een fps van 50 maar ik heb toch idee dat het een beetje hapert.

Waar kan dat aan liggen want 50FPS is natuurlijk niet slecht.

[ Voor 71% gewijzigd door kingre op 16-06-2014 21:20 ]

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-02 14:01

Gmount

Ecorunner lid

heb je een ssd in je pc zitten?
Kan ook zijn dat je laptop een lagere resolutie heeft, maar ik denk niet dat dat het is/ verschil kan veroorzaken.

weet het niet helemaal zeker maar ik meen dat de 4700mq niet heel veel krachtiger is dan een i7 860.
taakbeheer gebruiken is een goed idee.
zijn er nog meer spellen die je kunt testen?

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• kingre
Gmount schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:19:
heb je een ssd in je pc zitten?
Kan ook zijn dat je laptop een lagere resolutie heeft, maar ik denk niet dat dat het is/ verschil kan veroorzaken.

weet het niet helemaal zeker maar ik meen dat de 4700mq niet heel veel krachtiger is dan een i7 860.
taakbeheer gebruiken is een goed idee.
zijn er nog meer spellen die je kunt testen?
Beide Full-HD
Ik heb overigens een 4800MQ en in me vorige post heb ik een edit gedaan

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
kingre schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:12:
Ik heb even watch dogs op maximale instellingen gezet en de CPU draait op 60% ongeveer en een fps van 50 maar ik heb toch idee dat het een beetje hapert.
En hoe is de belasting per core? Als er 1 core op 100% draait kan dat al negatieve invloed hebben op de prestaties terwijl dat maar een belasting van 12,5% (8 threads) betekent.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

WD hapert altijd, zelfs met mijn R9 290 + AMD X6 1100T hapert de boel nog, settings maken ook bar weinig uit. Framedrops horen bij dat spel.

Dat je BL2 niet op het maximale kan spelen is wel vreemd, dat lukte zelfs met mijn oude HD5870 nog op fullHD, en dan ook alles op max.

Tempraturen van alle andere onderdelen?
Voeding?

People as things, that’s where it starts.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Installeer anders eens MSI Afterburner en zet het onscreen display aan met het GPU en CPU gebruik. Zoals al eerder gezegd, als een CPU core 100% haalt, is dat een bottleneck.

Lijkt me weinig waarschijnlijk dat die CPU echt een bottleneck vormt, ik heb een Core i5 750 (ook Lynnfield, OC naar 3,6 GHz) en GTX 760 en heb zelden een bottleneck. WD doe ik voorlopig nog niet, maar AC4 had 100% belasting op één core en 20% op de rest, dus als WD net zo slecht multithreaded is verbaast het me niet dat je haperingen ziet, maar ik zou geen honderden euro's investeren omdat Ubisoft hun pc ports niet serieus neemt (ziedaar waarom ik dus geen WD speel, en AC4 zat gratis bij videokaart)..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rrob schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:29:
[...]

En hoe is de belasting per core? Als er 1 core op 100% draait kan dat al negatieve invloed hebben op de prestaties terwijl dat maar een belasting van 12,5% (8 threads) betekent.
dit idd ^

Ik had een i7 860 op 3,6ghz en dat liep wel nog echt relaxed. Maar op stock is het maar 2,8 ghz waarvan ik me bij sommige spellen voor kan stellen dat er een thread ge-bottlenecked kan worden.

specs

• kingre
Ik zal straks even kijken hoe hij loopt terwijl ik msi afterburner aan heb staan.

Nu wil ik waarschijnlijk toch gaan upgraden omdat ik ook wil gaan overklokken en dat met standaard hp moederbord niet kan

Verwijderd

Vaak ligt het aan de hardeschijf. sommige mensen hebben de games op de hardeschijf geinstaleerd waar ook windows op staat. En WD green is een wat minder stabiel.
denk er ook aan dat er een swapfile (virtual geheugen) ook nog eens op dezelfde hardeschijf meedraait.

• kingre
Ik heb Watch dogs op een aparte hardeschijf staan, Borderlands draait wel vanaf de zelfde hardeschijf als windows.

Nu heb ik bij tombraider en dergelijke wel goede FPS dus waarschijnlijk ligt het inderdaad gewoon aan ubisoft.
Ik speel ook laatste tijd vooral spellen van hun en wou unity ook voor de pc halen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
Watchdogs heeft een stutter problem. er komt binnenkort een patch voor zeggen ze bij ubisoft.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een i7 860 en gtx 770 lightning gehad, en kon borderlands zonder problemen spelen.
Heb 'm zelf niet overgeclocked oid. Heb zelf alleen haperingen in AC black flag ervaren.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Tomb Raider is heel cpu onafhankelijk, daar haal je zelfs met een trage cpu nog heel goede framerates als je een goede gpu hebt (*kuch* developers, zo hoort het!!).

Als je veel en graag Ubisoft games speelt, dan heb je misschien wel een cpu met snellere single core prestaties nodig. Ik ben die spellen persoonlijk wat moe gespeeld, het zijn altijd variaties op hetzelfde thema en de enige goede variatie in mijn ogen van de laatste jaren was FarCry 3 die dan weer nog vrij goed liep op een mindere cpu.

Wel spijtig van je moederbord want die cpu was een leuke overklokker geweest. Die 1 GHz mogelijke overklok had je echt gevoeld in games, maar alleen het moederbord vervangen heeft weinig zin, dan ga je beter gewoon naar Haswell.

• kingre
MacPoedel schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:13:
Tomb Raider is heel cpu onafhankelijk, daar haal je zelfs met een trage cpu nog heel goede framerates als je een goede gpu hebt (*kuch* developers, zo hoort het!!).

Als je veel en graag Ubisoft games speelt, dan heb je misschien wel een cpu met snellere single core prestaties nodig. Ik ben die spellen persoonlijk wat moe gespeeld, het zijn altijd variaties op hetzelfde thema en de enige goede variatie in mijn ogen van de laatste jaren was FarCry 3 die dan weer nog vrij goed liep op een mindere cpu.

Wel spijtig van je moederbord want die cpu was een leuke overklokker geweest. Die 1 GHz mogelijke overklok had je echt gevoeld in games, maar alleen het moederbord vervangen heeft weinig zin, dan ga je beter gewoon naar Haswell.
Waarschijnlijk als ik wat ga vervangen dan pak ik het meteen goed aan en gaat er een nieuwe processor in, nieuw moederbord, waterkoeling, nieuwe kast en een ssd dus ben al beetje aan het rond kijken :) komt dan waarschijnlijk rond kerst en dergelijke want zo haast heeft het nog niet.
Pagina: 1