Toon posts:

Upgrade '6 jaar' oude game pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Ik denk er aan om mijn oude game pc te upgraden. Na een tijdje weinig gegamed te hebben, is het tijd om de pc klaar te maken voor nieuwe spellen. Ik heb mij deze jaren ook weinig verdiept in de nieuwe ontwikkelingen op hardware gebied, dus vandaar de hoop dat jullie daarin kunnen adviseren!
Het doel is bijvoorbeeld om GTA 5 -over een paar maanden- goed te kunnen draaien. Het budget ligt rond de 600 euro.

Op dit moment bestaat mijn pc uit het volgende:
Videokaart: xfx radeon hd 5850 1024mb
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB, Tray 1
Scythe CPU Koeler Mugen (Infinity) Koper 1
Moederboord: GigaByte GA-X48-DS4 1
Geheugen: Mushkin DDR2 XP2-8000 Redline Dual Channel 4 GB, PC8000, 1000 MHz, 5, Kit Of 2 1
Voeding: Antec Earthwatts EA-650EC 650 Watt, 20+24 Pins 1
Opslag: -Samsung Spinpoint F1 640 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
- SSD Crucial m4 128 GB

Welke componenten zal ik behouden en welke vervangen?

Ik dacht zelf in ieder geval aan een nieuw moederboord (Gigabyte G1.Sniper B5) en daarbij een nieuwe processor (Intel Core i5 4570 / 3.2 GHz - 6 MB cache). Ik neem aan dat mijn voeding dit zou moeten kunnen trekken? Verder zal de videokaart vervangen moeten worden, tips hiervoor zijn welkom!

Qua geheugen dacht ik aan: Kingston HyperX Beast 8GB DDR3-2400 CL11 kit of Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3L-1600 CL8 kit

Alvast bedankt voor de hulp!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bij een PC van deze leeftijd zul je inderdaad het "hart", oftewel cpu + moederbord + geheugen moeten vervangen. Het geld dat daarna over blijft kun je steken in een videokaart.

De keuze van componenten ziet er weloverwogen uit, het moederbord lijkt me waar voor zijn geld en biedt niet teveel overboedige poespas. De voeding is ruim voldoende, ook een 400w model zou dit nog wel aankunnen.
Kun je een indicatie geven hoeveel budget je overhoudt voor je grafische kaart na de aanschag van de eerdergenoemde componenten?

🖥️ | 🚗

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Dat 2400MHz Kingston geheugen zou ik niet aanraden op een B85 moederbord. Dan zou ik van Kingston HyperX Fury of Genesis (waar halen ze hun merknamen toch vandaan...) 1600 nemen maar dat Crucial Tactical geheugen is ook heel goed. Hou het in elk geval gewoon op 1600 of 1866 MHz.

Je koeler gaat waarschijnlijk niet meer passen op socket 1150, die ga je ook moeten vervangen. Maar de stock koeler volstaat misschien ook. Ik heb een i5 4570 in mijn werkpc en heb toch niet te klagen van lawaai.

De voeding moet je inderdaad niet meteen vervangen, die zal dit wel getrokken krijgen. Het kan wel zijn dat je een videokaart kiest die een 8 pin PEG connector vereist en ik vermoed dat jouw voeding alleen maar 6 pins connectors heeft. In dat geval ga je een omzetter moeten gebruiken, die een 6 pin naar 8 pin omzet of van 2 molexen een 8 pin maakt. Maar neem best geen te zware videokaart zoals een R9 290 die zou misschien teveel van de gebruikte 12V lijn vereisen en omdat oudere voedingen meestal niet singlerail zijn, levert de 12V maar een deel van het totale opgegeven vermogen.

@MadMarky Als ik zo snel even reken, blijft er nog rond de €300 over voor de videokaart.

Een GTX 770 of R9 280X zouden goede videokaarten zijn in dat geval.

Verwijderd

Topicstarter
Beiden dank voor de reactie!

-Qua processor zie ik dat er een iets nieuwere versie beschikbaar is. Ik gok dat dit zijn geld wel waard is:
Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz - 6 MB cache = 189,- euro vs
Intel Core i5 4570 / 3.2 GHz - 6 MB cache = 169,- euro

Echter, ik zie dat deze lijn over een grafische chip beschikt. Is dit tegenwoordig gebruikelijk in desktop processoren? Zijn er dan geen goedkopere -gelijkwaardige- varianten qua performance, alleen dan zonder de grafische chip?

-Voor de koeler wacht ik even af hoe het gaat. Een optie zou uiteindelijk deze kunnen zijn: Cooler Master Hyper 412S = 34,- euro.

-Geheugen wordt dan: Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3L-1600 CL8 kit = 70,- euro

-Het moederboord kost 74,- euro (Gigabyte G1.Sniper B5). Na wat zoeken bleek dat deze ook wel wordt aangeraden: "MSI Z87-G45 GAMING" (115,- euro). Iemand ervaring mee?

@MacPoedel... De videokaart die je voorstelt, lijkt me een goed idee: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB = 260,- euro
De voeding blijkt ook een 8 pin connector te hebben ( http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=110 onder aan de pagina)

Als ik zo de specificaties van GTA 5 lees, zou dit een mooie setup zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2014 20:27 ]

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Ziet er prima uit, moederbord biedt inderdaad veel waar voor zijn geld. Het MSI bordje is duurder maar biedt niet veel meerwaarde ten opzichte van de Sniper B5. Ik zou het lekker houden zo.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:50
De K achter de processornaam betekent dat je de CPU kunt overklokken. Daarvoor heb je wel een moederbord met een Z-chipset nodig. Als je niet wilt overklokken kun je prima een normale i5 nemen en een B85 bord, dat bespaart je ook nog geld. Als je wel wilt overklokken is dat MSI bord wat je aanhaalt een goede keuze. Je hebt dan wel een goede CPU koeler nodig. Een CPU koeler is sowieso wel verstandig, ook als je voor een niet-overklokbaar systeem gaat (dan is het handig voor de stilte en temperaturen).
Heb even onderstaand lijstje voor je samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,50€ 154,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,85€ 66,85
1Asus R9280X-DC2T-3GD5€ 267,04€ 267,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,29

Goedkope i5, moederbord wat je al voorstelde, R9 280X met goede koeler, een stille CPU koeler en een normaal 8GB setje dat prima is. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En met die Sniper B5 kun je ook nog wel overclocken hoor, ook al trekt de chipset dat officieel niet.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:00
Ik lift even mee, dank jullie wel voor bovenstaande i5 configuratie. Ook ik wil mijn 6 jaar oude PC, met gelijkwaardige specs, gaan upgraden voor GTA 5.

Ik lees over de Asus kaart dat er problemen zijn mbt artefacts bij load, onder andere ook op dit forum. Is deze kaart nog steeds aan te bevelen?

Verder vraag ik mij af hoe energiezuinig een en ander is als er niet onder load wordt gewerkt. Er zullen plenty situaties zijn dat er niet zal worden gegamed, en dan is het natuurlijk jammer als alles 100% warmte staat te verstoken. Ik weet dat de Intel CPU behoorlijk zuinig is, maar hoe zit dat met de grafische kaart?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Ik kan je niets zeggen over de Asus kaart en artefacts, maar als die zich voordoen, lijkt het mij door de stevige overklok te zijn. Je kunt die dan een beetje terugschroeven en een DC2T kost blijkbaar op veel plaatsen evenveel als een DC2 dus zie geen reden om dan niet de DC2T te nemen (het verschil is de hogere kloksnelheid, maar zelfs als je die wat terugschroeft blijft die hoger).

Wat zuinigheid in idle betreft, dat is ook getest geweest: reviews: R9 280X: videokaarten strijden in de subtop - update. Die specifieke Asus zit er niet tussen, maar je kunt zien dat de meeste R9 280X'en ongeveer evenveel verbruiken in idle. De Matrix versie is nog meer overgeklokt en verbruikt daarom ook nog meer. Dat verbruik van 81-93W in idle lijkt veel, maar dat is het verbruik van het volledige systeem en de gebruikte i7 4960X en is echt geen zuinige cpu. Met een Haswell kan het idle verbruik een stuk lager liggen (je ziet het ook aan het TDP 4960X is 125W en 4670K is 84W).

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen, moederbord en processor zijn inmiddels besteld. Met de videokaart wacht ik nog even tot bijvoorbeeld GTA 5 uit komt. Qua CPU koeling, probeer ik het eerst met de standaard koeling.

Dank allen!
@ MartijnLoarne Thanks, handig lijstje. Na wat vergelijken ben ik voor de Intel Core i5 4440 i.p.v. de Intel Core i5 4570 gegaan.
Pagina: 1