Voltage verhogen windmolen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een windmolentje op het dak staan dat theoretisch 600W bij 12V kan leveren. De converter/controller die het omzet in 230v AC werkt het best met een ingangsspanning van 24V. Daarom zou ik graag het voltage van mijn molen verdubbelen.

De molen heeft een 3-fase aansluiting waar meestal tussen de 6v - 12v uit komt als je het gelijkricht.

Nu is er een probleem: omdat de molen moet worden kortgesloten bij te harde wind (dan staat de molen stil) kan ik er niet een boost converter tussen zetten die er continu 24v van maakt.
Ik heb al gezocht naar een transformator met een verhouding 1:2, maar deze kan ik nergens vinden geschikt voor 20 ampère.

Is er nog een andere simpele, niet al te dure manier om dit voor elkaar te krijgen?
Of weet iemand een goed adresje waar ik wat zwaardere 1:2 transformatoren kan kopen?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Zelf een trafo wikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:07
Heb je wel weer extra rendementsverliezen in de extra trafo. Dat kortsluiten gaat dat automatisch of moet je dat handmatig doen?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Waarom zou je 'm niet kunnen kortsluiten als er een boostconverter aan hangt?

Ik zie geen reden waarom die boostconverter het boeiend zou vinden als hij 0V op zijn ingang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op maandag 16 juni 2014 @ 16:35:
Heb je wel weer extra rendementsverliezen in de extra trafo. Dat kortsluiten gaat dat automatisch of moet je dat handmatig doen?
Dat gaat automatisch. De converter meet het voltage en amperage wat er binnen komt. Als dat teveel wordt weet hij dat de molen te hard draait, en sluit hij het automatisch kort. Als hij dus continu 24v binnen krijgt zal hij het altijd kortsluiten, en bij minder voltage sluit hij nooit kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

De converter/controller die het omzet in 230v AC werkt het best met een ingangsspanning van 24V.
Als hij dus continu 24v binnen krijgt zal hij het altijd kortsluiten, en bij minder voltage sluit hij nooit kort.
Hij werkt dus niet al te best bij 24V... een boost converter naar 22V zou dus goed moeten gaan?

Wil je ook dat de windmolen automatisch stil komt te staan bij een te harde wind, of maakt dat allemaal niet zo veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hoe werkt het kortsluiten ? relais ?

zo ja zou je gewoon een drietal "1:2" trafo's dekunnen pakken en het relais de kant van de winmolen laten kortsluiten

volgens mij doe een aantal 2e hand's ringkentrafos al wonderen zolang ze maar secundair (de kant met de dikke wikkelingen 2,5mm ongeveer een middenaftakking heeft

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 16-06-2014 21:29 ]

Iperf

Pagina: 1