Windows installeren zonder bootcamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:50
Ik heb een Mac Mini met SSD waar ik Windows (8.1) op wil zetten.
Ivm ruimte gebrek lijkt het me handig om dit zonder OSX partitie te doen.
Het installeren van Windows 8.1 zonder bootcamp (en OSX partitie) zal geen probleem zijn maar ik ben eigenlijk op zoek wat de nadelen hiervan zijn.

Mijn grootste voordeel is dus de ruimte besparing. Maar wat zouden de nadelen hiervan zijn?

Oftewel lang verhaal kort:
Zal een Windows installatie zonder bootcamp/OSX performance-problemen en/of foutmeldingen geven op een Mac Mini?

Dank je hyptonize. :D

[ Voor 18% gewijzigd door WRT54G op 16-06-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Dat je een hele dure windows computer hebt.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik kan grapjes zeker waarderen maar het geeft me nu niet echt een bevredigend antwoord.

Begrijp me niet verkeerd ik ben Apple/OSX "fan" en werk dagelijks met mijn MBP op OSX maar voor het project wat ik ermee wil doen werkt OSX gewoon niet, dus Windows zal erop moeten.
Hoeveel pijn dat ook doet... 8)7

Lang verhaal kort: ik ben op zoek naar (technische) min-punten om geen OSX partitie te behouden.
Geld, of het verhaal of Windows nu wel of niet goed is staat hier buiten...

[ Voor 25% gewijzigd door WRT54G op 16-06-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 11:43

garriej

Ik las ondertieten.

Marcel_EA schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:58:
Ik kan grapjes zeker waarderen maar het geeft me nu niet echt een bevredigend antwoord.

Begrijp me niet verkeerd ik ben Apple/OSX "fan" en werk dagelijks met mijn MBP op OSX maar voor het project wat ik ermee wil doen werkt OSX gewoon niet, dus Windows zal erop moeten.
Hoeveel pijn dat ook doet... 8)7
Als je osx niet wilt is het enige nadeel dat je een mac heb zonder osx. Het heeft verder geen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-07 21:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Laat ik even je vraag herformuleren om verdere opmerkingen als hierboven te voorkomen:

Zal een Windows installatie zonder bootcamp/OSX performance-problemen en/of foutmeldingen geven op een Mac Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:22
Nee behalve bij Thunderbolt, de rest is gewoon een normale PC.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Is het aan te raden om MBR te gebruiken of GUID in het geval je geen OSX partitie meer hebt.
OSX gebruikt standaard (natuurlijk) GUID als partition table maar aangezien OSX niet meer aanwezig is zou het beter zijn om MBR te gebruiken icm Windows 8.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-07 14:26
Als het slechts voor een project is het dan niet makkelijker om het in een VM te installeren?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Het is een langdurig project. :9

[ Voor 7% gewijzigd door WRT54G op 16-06-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-07 15:53
Als je Mac Mini een Thunderbolt poort heeft, is het dan niet het overwegen waard om gewoon de boel (lees windows) vanaf een externe schijf te booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-07 16:04
dennissimeau schreef op maandag 16 juni 2014 @ 17:10:
Als je Mac Mini een Thunderbolt poort heeft, is het dan niet het overwegen waard om gewoon de boel (lees windows) vanaf een externe schijf te booten?
dat werkt niet, ik weet dat osx kan wel opstarten van een externe hardeschijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb in het begin wel eens een dualboot partitie gemaakt met Windows 7 dat deed helemaal niks met OSX.
Wat me wel opviel was dat toen ik de door Apple meegeleverde drivers installeerde (die bootcamp voor je aanmaakt) Windows een stuk slomer aan voelde. Maar probeer het eens uit, Windows kan je een tijdje zonder te activeren testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-07 16:17

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

garriej schreef op maandag 16 juni 2014 @ 16:00:
[...]

Als je osx niet wilt is het enige nadeel dat je een mac heb zonder osx. Het heeft verder geen nadelen.
Windows zal gewoon prima werken.

Het enige waar ik tegenaan liep bij een iMac, is dat het echt lastig was om Mac OSX er weer op te krijgen. Deze Mac had namelijk nog geen OS X Internet Recovery en dan moet je een USB stick maken vanaf een andere mac, wat heel lastig is als je alleen maar Windows pc's om je heen heb staan.

Dus als je geen internet recovery hebt op je mac, maak eerst een usb stick ;)

Volgens mij hebben alle mac's dat vanaf 2011, dan kan je de boel eenvoudig weer herstellen door CMD + R te drukken bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Dank voor alle reacties.
Ik heb een Mac Mini mid 2011 en heeft idd wel Internet Recovery.
Overigens heb ik standaard een usb stick liggen met OSX Mavericks erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 21:55
Wat een nadeel is, is dat de IR receiver niet werkt. Onder OSX kon ik een logitech harmony prima laten werken. Onder windows moest ik een aparte IR receiver installeren voordat ik een afstandsbediening kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 15:46
Lekkerbek312 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 18:54:
Wat een nadeel is, is dat de IR receiver niet werkt. Onder OSX kon ik een logitech harmony prima laten werken. Onder windows moest ik een aparte IR receiver installeren voordat ik een afstandsbediening kon gebruiken.
Daarvoor kun je toch gewoon de Windows drivers gebruiken die bij BootCamp geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-07 12:22
Marcel,
Ik heb hetzelfde gedaan op mijn MacBook Pro Retina.
SSD ingedeeld als MBR en Windows geïnstalleerd.

Werkt allemaal prima en voelt snel aan. Werk er al een aantal weken mee.
Enige min-punt waar ik tegenaan gelopen ben is dat mijn thunderbolt naar ethernet adapter alleen werkt als deze er bij het opstaerten in zit. Wanneer deze ingestoken wordt nadat windows is opgestart wordt deze niet herkend.

Maar hier zul je bij je Mac Mini niet mee te maken krijgen.

Edit: EFI updates kunnen trouwens alleen onder Mac OS X geïnstalleerd worden maarja hiervoor zou je tijdelijk Mac OS X kunnen starten via een externe schijf.

[ Voor 14% gewijzigd door Klumpke op 17-06-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 21:55
ThomasG schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 18:56:
[...]
Daarvoor kun je toch gewoon de Windows drivers gebruiken die bij BootCamp geleverd worden?
Mij niet gelukt en in mijn zoektocht leek het er ook sterk op alsof het niet kon. Is alweer een aantal maanden geleden, dus wellicht zijn er nu wel drivers beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Klumpke schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:51:
Marcel,
Ik heb hetzelfde gedaan op mijn MacBook Pro Retina.
SSD ingedeeld als MBR en Windows geïnstalleerd.

Werkt allemaal prima en voelt snel aan. Werk er al een aantal weken mee.
Enige min-punt waar ik tegenaan gelopen ben is dat mijn thunderbolt naar ethernet adapter alleen werkt als deze er bij het opstaerten in zit. Wanneer deze ingestoken wordt nadat windows is opgestart wordt deze niet herkend.

Maar hier zul je bij je Mac Mini niet mee te maken krijgen.

Edit: EFI updates kunnen trouwens alleen onder Mac OS X geïnstalleerd worden maarja hiervoor zou je tijdelijk Mac OS X kunnen starten via een externe schijf.
Thanks en goed om te horen!
Ik ga ermee aan de slag. :9
Heb jij wel de bootcamp drivers geïnstalleerd? Of heb je hem "kaal' gehouden en zelf drivers (eventueel) geïnstalleerd?

[ Voor 4% gewijzigd door WRT54G op 18-06-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-07 12:22
Ik heb wel de bootcamp drivers gebruikt. Dit omdat ik geen zin had om alle drivers bij elkaar te zoeken (a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
OK, duidelijk. Ga snel aan de slag ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:11:
[...]
Volgens mij hebben alle mac's dat vanaf 2011, dan kan je de boel eenvoudig weer herstellen door CMD + R te drukken bij het opstarten.
Ja maar dan toch, ik heb van een early 2011 mac mini met internet recovery wel eens de schijf op een andere computer helemaal leeg moeten maken voordat dat wilde werken.
Pagina: 1