Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aanschaf nieuwe router voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor thuis zijn we op zoek naar een nieuwe router, omdat de oude router niet goed meer is (af en toe wegvallen, vanzelf rebooten).

Omdat ik niet heel veel verstand heb van wat goeie routers zijn vraag ik hier om advies.

Deze router zou goed moeten functioneren met meerdere smartphones (sws 4, soms 6-8), 2 mensen aan het die hard gamen (CS:GO) en nog 2 laptops voornamelijk gebruikt voor browsen/emailen.

Allebei de gamers zitten op dit moment aan de kabel, maar omdat 1 kabel niet mooi weg gewerkt kan worden zou het mooier zijn als er ook gewoon stabiel gegamed kan worden op de WiFi.

Tips over waar ik op moet letten bij de aankoop zijn zeer welkom, en suggesties voor een bepaalde router ook zeker.

Alvast bedankt,

Peter

Edit:

Ook handig om te weten, we zitten bij UPC en hebben daar een pakket met internet verbinding van 120Mb down en 6Mb up

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2014 14:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stabiel gamen en WiFi? Afrader. Kan soms goed gaan enzo, maar Wet v Murphy zegt dat de buurman net iets in de microgolfoven gaat opwarmen als jij echt geen lag kunt permitteren. Doe jezelf een plezier en hou het bedraad. Beter wegwerken kan altijd. Focus daar liever op.

Verder wil je een router die dmv QoS zorgt dat geen enkele toepassing de hele upload mag plattrekken, dat houdt je ping laag.

Verder geef je te weinig info om met concrete suggestie te komen. Ik mis max MiMo config van laptops (3x3 of max 2x2?), of 802 11ac support relevant is, en niet minst belangrijk wat je budget is.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 16 juni 2014 @ 16:05:
Stabiel gamen en WiFi? Afrader. Kan soms goed gaan enzo, maar Wet v Murphy zegt dat de buurman net iets in de microgolfoven gaat opwarmen als jij echt geen lag kunt permitteren.
Dat valt denk ik wel mee, aangezien de router op de overloop komt te staan en de draadloze gamer op zolder zit. Maar inderdaad, het zou alleen mooi zijn als hij draadloos kan, als dat niet lukt doen we gewoon een draad.
dion_b schreef op maandag 16 juni 2014 @ 16:05:
Ik mis max MiMo config van laptops (3x3 of max 2x2?), of 802 11ac support relevant is, en niet minst belangrijk wat je budget is.
De watte? 802.11ac is denk ik niet relevant, volgens mij ondersteunt minstens de helft van de pc's en laptops dat niet hier. Budget is niet echt vast gesteld, we kopen gewoon 1 die goed is.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:47

JT

VETAK y0

dion_b heeft gewoon gelijk. In gecontroleerde omgevingen werkt wifi prima. Thuis is een ongecontroleerde omgeving omdat er allerlei factoren zijn waar je geen invloed op hebt. De draadloze bel van de buurman op dezelfde frequentie, een magnetron inderdaad, een babyfoon in de buurt, allemaal stoorzenders. Van tevoren weet je gewoon niet hoe het gaat werken. Je kunt het wel eerst proberen maar is toch jammer als je geld weg gooit. Ik zou inderdaad kijken naar wegwerken, kabelgootjes is al een heel ander porem.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 17-06-2014 17:01 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 16:26:
[...]

Dat valt denk ik wel mee, aangezien de router op de overloop komt te staan en de draadloze gamer op zolder zit. Maar inderdaad, het zou alleen mooi zijn als hij draadloos kan, als dat niet lukt doen we gewoon een draad.
Gewoon draad doen. En volgende keer dat je verhuist gelijk bij het inrichten zorgen dat er in ieder geval van boven naar beneden (bij eengezinswoningen) of van ene kant naar andere (bij appartementen) mooi weggewerkt goed UTP kabel ligt. Om een of andere reden zie je dit soort discussie nooit over coax (TV) kabels terwijl die ook bijna overal liggen en gebruikt worden...
[...]

De watte?
MIMO. Google zelfs als je de details wilt weten, maar kort gezegt komt het erop neer dat met WiFi het aantal radio's + antennes van je WiFi implementatie bepaalt hoeveel data streams je kunt hebben. Twee data streams is twee keer zo snel als een enkele. Drie is drie keer zo snel als een enkele.

Low-end prut (waaronder alle telefoons en veel tablets, maar ook goedkope laptops) doen geen MIMO en kunnen dus max enkele stream aan.
Mid-range laptops en de betere tablets kunnen 2x2 MIMO, dus twee streams. Dat is dus twee keer zo snel als een device met maar een enkele stream.
High-end laptops kunnen 3x3 MIMO aan, dus drie streams - en drie keer zo snel als low-end prut onder zeflde omstandigheden.

Er is geen enkele andere factor dat zoveel uit kan maken qua snelheid. Bijkomend voordeel is dat meerdere streams ook robuuster werken, dus minder snel uitvallen onder slechte omstandigheden. Je wilt echt max halen op dit vlak.

Je hebt routers die slechts een enkele stream aan kunnen, die twee aankunnen en die drie aankunnen (vier zie je ook maar is totaal onzinnig voor thuisgebruik, geen client device kan daar wat mee). Lastige is dat laatstgenoemde ook de duurste zijn, al scheelt het vaak maar een tientje of twee. Als je ook maar een apparaat hebt wat 3x3 aankan, dan wil je echt die derde radio+antenne in je router. Heb je geen enkel dergelijk apparaat, dan ga je exact nul winst halen tov een goedkopere router die maar 2x2 doet.

Dus zoek uit wat voor adapter er in je laptops zit en google dan op naam daarvan plus "MIMO". Daar komt geheid 2x2 of 3x3 uitrollen. Zo niet is het ws 1x1 of 1x2 prut en is het sowieso een idee het te vervangen voor iets beters.
802.11ac is denk ik niet relevant, volgens mij ondersteunt minstens de helft van de pc's en laptops dat niet hier.
Als ook maar een het ondersteunt, is het zinnig. Vooral ook omdat ac niet alleen zeer snel kan zijn (leuk) maar ook betere performance levert voor andere devices als een van je apparaten met ac werkt (leuker en bovendien zinnig) doordat het de radio minder lang bezet houdt.
Budget is niet echt vast gesteld, we kopen gewoon 1 die goed is.
Er zijn goede maar bescheiden routers van EUR 25 en er zijn goede high-end routers van EUR 200...

Vergelijk maar met auto's. Een Daihatsu Cuore van EUR 8k nieuw is een goede auto. Een Bentley Continental GT van EUR 225k nieuw is ook een goede auto - maar 1) je weet bij voorbaat dat iemand voor wie de een 'goed' is niet gebaat is met de ander en 2) hoogstwaarschijnlijk zal een gemiddelde autokoper iets ertussenin willen - maar of dat nu een Volvo station of een Golf GTI of een Nissan Leaf is, daarvoor is het zinnig om te weten wat je er exact mee wilt doen :o

Als je gewoon niet na wilt denken kun je vrij blind een router van EUR 200 kopen en weten dat dat gaat voldoen voor je. Waarschijnijk gooi je daarbij wel minimaal EUR 100 en mogelijk EUR 150 over de balk aan features en performance die je niet nodig hebt. Als je die EUR 100-150 niet over de balk wilt smijten moet je anderen die wel verstand hebben van de techniek voeden met info om jou te helpen...

Oslik blyat! Oslik!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:33
Kijk eens naar:

Budget:
pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 (als je voornamelijk 2x2 MiMo devices hebt)
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300 (als je een aantal devices hebt die 3x3 MiMo ondersteunen).

Duurdere segment:
pricewatch: Asus RT-AC66U (Ben je gelijk voorbereid op de AC standaard)
pricewatch: Asus RT-N66U (vergelijkbaar met AC66U, maar zonder AC)

• JT

JT

VETAK y0

WDR3600 kan ik zeker NIET aanraden. Ik had een TP-Link 1043 en daar had ik goede ervaringen mee dus een 3600 gekocht (en daarvoor al een keer mogen testen maar ik dacht dat dat een maandagmorgen apparaat was). Wat een slecht bereik. En als je op Google zoekt dan zie je velen die dat ook hebben ervaren. Echt veel. Beter dan een 4300 of 4900 pakken. In het duurdere segment vergeet je de Netgear R7000 imho.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:33
Oke.

Ik heb een WDR3600 in gebruik als accespoint, en dat gaat prima. Was mij puur te doen om m'n netwerk 5Ghz geschikt te krijgen. Zit er meestal maar 2 meter vanaf (heb hem achter m'n TV-meubel gegooid, zit met m'n laptop op de bank). Dus bereik is minder van belang.

• Keebs
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-02-2023
ThinkPadd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 09:14:
Kijk eens naar:

Budget:
pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 (als je voornamelijk 2x2 MiMo devices hebt)
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300 (als je een aantal devices hebt die 3x3 MiMo ondersteunen).
Deze routers zouden beide genoeg moeten zijn voor twee gamers en twee 'gewone' gebruikers. Zoals al eerder gezegd in dit topic is het niet optimaal om draadloos online te gamen, je verliest al snel een derde van je snelheid via wi-fi. En zeker als beide gamers tegelijk aan het gamen zijn is denk ik een kabel een must. Dat verschilt natuurlijk wel per woning, afhankelijk van waar het wi-fi signaal doorheen moet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JT schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:13:
WDR3600 kan ik zeker NIET aanraden. Ik had een TP-Link 1043 en daar had ik goede ervaringen mee dus een 3600 gekocht (en daarvoor al een keer mogen testen maar ik dacht dat dat een maandagmorgen apparaat was). Wat een slecht bereik. En als je op Google zoekt dan zie je velen die dat ook hebben ervaren. Echt veel. Beter dan een 4300 of 4900 pakken. In het duurdere segment vergeet je de Netgear R7000 imho.
Je zit tussen de WDR3600 en 1043 appels en peren te vergelijken.

De 1043 is een high-end 2.4GHz-only apparaat, de WDR3600 is een mid-range dualband apparaat, waar 2.4GHz vooral als extratje voor legacy meuk erop zit.

Voor 2.4GHz staat als paal boven water dat je beter de 1043 kunt nemen - maar anno 2014 is 2.4GHz in veel plaatsen nauwelijks bruikbaar en presteert sowieso slechter dan 5GHz. Daar is de WDR3600 voor gemaakt.

Bijna alle dual-band routers hebben veel betere 5GHz dan 2.4GHz (mijn Asus RT-AC66U heeft 5GHz waar je U tegen zegt, zeker jaar terug toen bijv R7000 etc er nog niet waren, maar 2.4GHz is niet beter dan van een low-end Sitecom geval). Enige vendor die ik ken die 2.4GHz meer aandacht geeft dan 5GHz bij dual-band is inderdaad Sitecom. Heb hier een WLR-7100 liggen die in 5GHz zeer acceptabel presteert maar daadwerkelijk snelste 2x2 2.4GHz apparaat is wat ik ooit getest heb (145Mbps throughput op locatie waar ik met AC66U bijv max 105Mbps haal en zelfs met een 1043 maar 135Mbps haal (let wel, client is 2x2, mt een 3x3 client zou het nog steeds 145Mbps met de WLR-7100 halen, maar verwacht ik van de 1043 meer richting 200Mbps)).

Dus zoals ik al aangaf, wat de beste keus is hangt totaal af van wat voor apparatuur je verder hebt liggen en van wat je eisen zijn. Zonder dat te weten zit iedereen maar z'n eigen favoriete hw te roepen en zie je idd dat mensen het oneens zijn over bijv WDR3600 vs 1043 simpelweg omdat hun eigen eisen anders zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

• JT

JT

VETAK y0

5ghz bereik vond ik ook erg triest van dat ding anders. Op grofweg 4-5 meter met 2 dunne wandjes van een monumentaal pand bood 5ghz nog amper meerwaarde boven de 2,4ghz qua snelheid. Als je 2,4ghz kanalen vol zitten dan komt er nog een extra overweging bij maar voor een apparaat dat nu evenveel of meer kost dan de 1043 destijds had ik toch meer verwacht.

Ecodan warmtepomp

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In een monumentaal pand zit 2.4GHz juist behoorlijk snel vol (zat van de week bij een collega thuis in de grachtengordel met 68 SSID's en 52 unieke APs in de lucht in 2.4GHz :X ), dus lijkt me dat sowieso meewegen. Maar goed, als je vergelijkbare ervaring wilt als de 1043 moet je ook een vergelijkbare (3x3) geval nemen, wat bij TP-Link neerkomt op de WDR4300. Die presteert inderdaad beter op zowel 2.4GHz als 5GHz. Als je qua specs een stapje terug doet bij overstap van 2.4GHz-only naar dual-band moet je niet raar opkijken als de ervaring anders is.

Oslik blyat! Oslik!

• JT

JT

VETAK y0

Hier niet hoor :D 5 AP's in de buurt. Maar met 5ghz op 2m afstand was die wel weer sneller. Alleen de snelheid vond ik niet het grootste probleem, het bereik vond ik wel dramatisch. Op diverse plekken in huis 7-15dbi minder op 2,4ghz en 5ghz nog veel dramatischer. Ik weet dat er verschil zit tussen 2,4 en 5ghz (tenzij je een R7000 hebt :7 ) maar het verschil tussen 2,4ghz op de 1043 en 5ghz op de 3600 vond ik te belachelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door JT op 18-06-2014 22:52 ]

Ecodan warmtepomp

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan stukje verwachtingsmanagement: bijna alle dual-band routers hebben beroerde 2.4GHz (in vergelijking met 5GHz). Die Sitecom WNR-7100 is echt enige uitzondering die ik ken. Ook niet vreemd trouwens: om echt goede 2.4GHz + 5GHz te leveren zou je zes externe antennes moeten hebben. Daar zit vrijwel niemand op te wachten, dus gaat 2.4GHz over de interne.

Oslik blyat! Oslik!

• JT

JT

VETAK y0

Dat is inderdaad waar ik achter ben gekomen en waarom ik heb besloten dan maar een sloot geld uit te geven voor een dual band router die het ook op 2,4ghz goed doet.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1