@ t_captain en anderen,
ik ben geen belastingadviseur, maar ervaringsdeskundige en heb de belastingtelefoon medewerkers al eens moeten corrigeren (en ook de verwerking van mijn aangifte)
In EER: in principe mag je in het jaar van emigratie kiezen tussen buitenlandse en binnenlandse belastingplicht.
Voor de gevolgen van de keuze moet je onderscheid maken tussen inkomstenbelasting, toeslagen en sociale premies.
1. Toeslagen
Je bent verplicht je totale wereldinkomen op te geven. Anders wordt de toeslag teruggevorderd (over het deel dat je in NL belastingplichtig was).
2. Sociale premies moet je in het land waar je belastingplichtig bent afdragen. AOW opbouw in NL is vrijwillig bij buitenlandse belastingplicht en kost een percentage van je verzamelinkomen (is erg duur als je een Noors inkomen hebt!).
3. Inkomstenbelasting
A. Buitenlands belastingplichtig.
Dit is simpel: als je emigreert en voor buitenlands belastingplichtig kiest gaat dit in vanaf datum van emigratie (anders gaat het het volgende kalenderjaar in). Je hebt dan inderdaad in beide landen voordeel van een laag inkomen bij een progressief stelsel (dit is met de hoge Noorse inkomens vaak voordeligste keuze). Wel verlies je een aantal NL belastingvoordelen (niet-persoonlijke aftrekposten, IB deel van je loonheffingskorting, etc) en wordt het niet-IB deel loonheffingskorting en persoonlijke aftrekposten naar rato gekort.
B. Binnenlands belastingplichtig
IB bij binnenlandse belastingplicht hangt af van het belastingverdrag en berekening is ingewikkelder. Je hebt dan wel weer het voordeel van volledig behoud van je aftrekposten en heffingskortingen in NL.
In het geval van tijdelijk in het buitenland wonen (paar maanden in een jaar) is binnenlandse belastingplicht voor de hand liggend en spreekt BD niet zomaar van emigratie. Dan betaal je idd ook alle andere premies en geldt volledig NL belastingstelsel voor jou incl. het belastingverdrag met buitenland (NO in dit geval).
Je mag volgens mij wel kiezen voor tijdelijke fiscale emigratie. Dan moet je aan de criteria voor fiscale emigratie voldoen. Zie hier voor onofficieel lijstje van criteria dat BD hanteert:
http://www.emigratie-toos...tie-en-de-belastingdienst
Het kan wel aardig wat geld opleveren door even de regeltjes te lezen