Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi bereik vergroten in 1 netwerk en 1 SSID?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 21:08
Een kennis van me heeft een nieuwbouw woning en heeft op zolder geen bereik maar (daar heeft hij een klein kantoortje gemaakt om te werken.

Situatie:
Begane grond: hier komt glasvezel binnen en staat zijn Experiabox (dit in de meterkast). In de meterkast gaat een utp kabel richting zolder
Zolder (2e etage): hier is zijn kantoortje en komt de UTP binnen. Hij heeft hier vrijwel geen dekking op laptop en iPad.

Nu kan ik 2 dingen doen:
1. Ik koop een repeater en plaats deze op de 1e etage in een stopcontact. Helaas bestaat de kans dat de kids deze eruit trekken. Het signaal van de Experiabox pakt hij dan op en stuurt het door naar zolder. Dat de snelheid halveert is niet zo erg.

2. Ik koop een accesspoint en sluit deze aan op de switch die op zolder staat, deze is dus bekabeld. Ik had de TP-Link TL-WA801ND of de TP-Link TL-WA901ND hiervoor in gedachten.

Nu lees ik wel zaken als 'extender/repeater' maar ik zou graag het bestaande wifi-netwerk willen vergroten zonder dat er verschillende SSID's zijn.

Met andere woorden, als hij met de iPad in de woonkamer is en hij loopt naar zolder dan zou hij gewoon goede verbinding moeten hebben zonder handmatig naar het netwerk op zolder te moeten schakelen. Want volgens mij kiest een iPad of telefoon niet automatisch het sterkste netwerk.

Hoe is dit het makkelijke te realiseren?

In een soortgelijk geval heb ik in een appartement een (al door een andere kennis aangekocht accesspoint) aangesloten, maar had hij dus 2 netwerken en moet hij handmatig switchen.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:16
Als je een router/modem gewoon dezelfde naam geeft met dezelfde netwerksleutel moet dat gewoon werken.
Dus zorg dat het ssid hetzelfde is en het wachtwoord dan werkt het. Zet natuurlijk wel de beide netwerken even op een andere kanaal zodat het storingen kan voorkomen. Het apparaat dat ermee verbindt verbindt automatisch met het beste accespoint.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• DF1eCH
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-10 10:49
Je kunt het SSID op alle Accesspoints in je netwerk het zelfde instellen zolang ze maar allemaal op een eigen kanaal ingesteld zijn en de zelfde encryptie+netwerksleutel gebruiken.

Ik heb zo 3 ap's in gebruik : op elke verdieping 1 en zowel 2.4 als 5Ghz SSID's (6 in totaal dus) hebben de zelfde naam. Een ander voordeel hieraan is dat ik zonder connectie resets switch van het ene ap naar het andere.

Ik zou zelf gewoon een 2e hands routertje of ap zoeken en deze op zolder erbij plaatsen. Je hebt zo ook geen last van snelheids halveringen en pingtijden die de pan uit schieten.

[ Voor 4% gewijzigd door DF1eCH op 16-06-2014 13:56 . Reden: vereisten aangepast ]

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 09:48
Ik heb het persoonlijk nog geen enkele keer mee gemaakt dat een apparaat de verbinding verbreekt en een sterker netwerk kiest. En dan heb ik het over W7, W8, W8.1 en Android devices.

Thuis heb ik een Netgear 3700 stock en een 3200 (DD-WRT/AP-Mode) staan met dezelfde SSID's. Ik moet echt handmatig de verbinding verbreken voordat het sterkste signaal wordt gekozen.
Bij mijn moeder heb ik een Zyxel achter een Ubee hangen met hetzelfde probleem.
En zo heb ik bij wat vrienden ook andere AP's achter meestal een Ubee hangen. Windows en Android clients verbreken zelf de verbinding niet. Zelfs onder Android 4.x waar je de optie aanvinkt dat de zwakke verbinding niet gebruikt moet worden helpt hier niet.

Ik heb ermee leren leven. Op mijn telefoons is het een shortcut en een handeling van 2 tellen. Op mijn laptop duurt het iets langer. So be it.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Het schijnt dat met WDS dit probleem opgelost wordt. Maar dan heb je geen bekabelde aansluiting nodig naar je access points wat de doorvoer behoorlijk verlaagt.

• Binnetie
Dank voor je snelle antwoord. Ik heb wel eens gehad dat je net op een grens zit dat je weinig wifi signaal hebt bij het ene acces point maar dat hij dan niet switched naar het acces point met beter bereik.

Edit: hetzelfde als hierboven wordt aangeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 16-06-2014 14:00 ]

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 22:38
Die Bruine schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:56:
Ik heb het persoonlijk nog geen enkele keer mee gemaakt dat een apparaat de verbinding verbreekt en een sterker netwerk kiest. En dan heb ik het over W7, W8, W8.1 en Android devices.
...
Android doet nogal moeilijk inderdaad. Als je naar je WiFi netwerken gaat kan je daar op je menu knop drukken of ergens de instellingen vinden. Daar staat een optie zoals: "Automatisch sterkste signaal kiezen".
Het is een tijdje geleden dat ik een Android had, maar deze optie deed wonderen.
iOS gaat wel goed om met een gedeelde SSID, alhoewel je wel merkt dat hij overschakelt(AirPlay bijv.)

Windows kan je bij de netwerkdriver verschillende dingen instellen, zodat deze ook agressief het sterkste wifi punt gaat selecteren.

• Binnetie
Ik zit even te kijken op mijn telefoon met android 4.1.1 maar kan die optie 'automatisch sterkte signaal kiezen' niet vinden. Iets soortgelijks ook niet.
Nu heeft hij een iPad in gebruik, een laptop en een recente HTC smartphone dus mogelijk zit daar die optie wel in.

• DF1eCH
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-10 10:49
Die Bruine schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:56:

Ik moet echt handmatig de verbinding verbreken voordat het sterkste signaal wordt gekozen.
Zodra het signaal te zwak wordt om erover te kunnen werken scant je device en als hij dan een sterker signaal vind switcht het automatisch.
In bv. android wordt zolang je verbinding hebt welke sterk genoeg is maar om de 3600 seconde een re-scan gedaan. op een geroot toestel is dat wel aan te passen. Als er tijdens zo een scan een sterker signaal wordt gedetecteerd schakeld hij ook om .

Zo werkt het hier al enkele jaren probleemloos!

In huis heb ik een nighthawk + 2 AC BGN ap's en voor buiten een wndr 3700 en een 3800 op open wrt en dd-wrt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
ShittyNL schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:48:
Als je een router/modem gewoon dezelfde naam geeft met dezelfde netwerksleutel moet dat gewoon werken.
Dus zorg dat het ssid hetzelfde is en het wachtwoord dan werkt het. Zet natuurlijk wel de beide netwerken even op een andere kanaal zodat het storingen kan voorkomen. Het apparaat dat ermee verbindt verbindt automatisch met het beste accespoint.
Hier draait het ook nog op hetzelfde kanaal, zonder problemen.

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 22:38
ToFast schreef op maandag 16 juni 2014 @ 14:10:
[...]

Hier draait het ook nog op hetzelfde kanaal, zonder problemen.
Het werkt wel, maar aanbevolen is het niet ;)
Lekker op een ander kanaal zetten dus. :9

@Binnetie
Dit menu bedoelde ik: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2422689,00.asp

[ Voor 14% gewijzigd door Remz op 16-06-2014 14:15 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je wilt voorkomen dat een client blijft hangen op een zwak signaal, kan je de twee WiFi stations (Experiabox en het extra AP op zolder) zo instellen / afschermen dat het signaal minimaal overlapt. Dus zo dat je op zolder geen bereik meer hebt van de Experia en op de begane grond geen bereik van het 'zolder-AP'.

Door het zendvermogen te verlagen bespaar je ook nog eens op je stroomrekening en de hoeveelheid straling waar je aan wordt blootgesteld :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Binnetie
Dat is wel een goed idee. Een beetje spelen met het vermogen om de overlap te verminderen.
De door mij gekozen TP-Links zijn aan te bevelen?

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:31
Die zijn prima maar niet simultaan dual band. Als je toch iets gaat aanschaffen zou ik wel een AP/router nemen die zowel 2,4 als 5 Ghz gelijktijdig uitzend. Anders kan je over een jaar weer naar de winkel rennen..

Ik zou een TP-Link WDR3600 nemen en deze als AP instellen.

• Binnetie
Is de WDR3600 ook geschikt om de Experiabox volledig te vervangen? Ik heb zelf Vodafone internet, maar weet niet of het tv-signaal van KPN via de Experiabox gaat of gaat deze direct vanuit het glasvezelmodem naar de settopbox in de woonkamer?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Nee, de wdr3600 is geen volwaardige vervanger voor de Experiabox. Al is het alleen maar omdat je de Experiabox moet behouden voor de telefonie (VoIP).

My favorite programming language is solder.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:41
Indien je een goede repeater zoekt voor een mooie prijs, moet je bij Ubiquiti zijn. Ik krijg redelijk vaak het verzoek om een draadloos netwerk te verbeteren, vaak adviseer ik dan deze modellen:

Alleen 2,4GHz: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
2,4GHz + 5GHz: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

Ik heb al aardig wat routers/ accespoints in mijn handen gehad, Ubiquiti zorgt echt voor de beste resultaten! Ook handig; wanneer je er meer ophangt kan je ze allemaal vanaf 1 interface configureren/ instellen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Binnetie
Dat is denk ik hetzelfde als de Meraki's die we op het werk hebben, deze kan je via 1 interface allemaal instellen. Werkt super, maar is boven het budget helaas.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Is Mikrotik geen optie? Die zijn misschien iets vriendelijker voor je portemonnee :).

My favorite programming language is solder.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43
Hammetje schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:29:
Indien je een goede repeater zoekt voor een mooie prijs, moet je bij Ubiquiti zijn. Ik krijg redelijk vaak het verzoek om een draadloos netwerk te verbeteren, vaak adviseer ik dan deze modellen:

Alleen 2,4GHz: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
2,4GHz + 5GHz: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band

Ik heb al aardig wat routers/ accespoints in mijn handen gehad, Ubiquiti zorgt echt voor de beste resultaten! Ook handig; wanneer je er meer ophangt kan je ze allemaal vanaf 1 interface configureren/ instellen.
En er staan er 2 te koop V&A
V&A aangeboden: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

U+

• Binnetie
Als ik voor alleen 2.4 GHz zou gaan dan is het prijstechnisch wel gunstig. Je hangt ze op begrijp ik? En dan hang je er op elke etage eentje op?

• Jeroen_ae92
Correct en correct

U+

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 00:35
Afgelopen maand heb ik de oude router vervangen omdat bekabeld de maximale internetsnelheden niet meer gehaald konden worden. Beneden in de meterkast staat de ubee(non-wifi)-modem. Daar heb ik een TP-Link Archer C7 (pricewatch: TP-Link Wireless-AC1750 DualBand Router - ArcherC7) op aangesloten omdat deze een vrij hoge WAN naar LAN doorvoersnelheid heeft en relatief voordelig is. De benedenverdieping wordt netjes gedekt door de TP-Link. Er loopt utp naar de eerste en zolderverdieping. De oude Linksys router is nu geflashed met DD-WRT en staat aan de kabel op zolder (AP1). Ik heb tweedehands een oudere Linksys WRT54 gekocht. Dat werden er uiteindelijk bij levering twee d:)b De eerste staat nu in de uitbouw aan de achterkant zodat de tuin ook een prima dekking heeft (AP2) Ik moet nog even kijken waar ik de laatste definitief neer ga zetten :9 Maar als je dus tweedehands goedkope dd-wrt geschikte routers koopt kun je met weinig investeringen toch een prima wifidekking door het hele huis en de tuin krijgen.

Ter illustratie
Meting van plaatje is van zolder.

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/83363c59bacd1da320372deb89cf3df97bb4d667.jpg

Netwerk rood is van hier ;)
Kanaal 1 is de TP-link, kanaal 5 is de 2e-hands WRT54, kanaal 9 is de oude Linksys die eerst primaire router beneden was. Kanaal 13 is ook een 2e-hands WRT54 die ik gratis bij de eerste kreeg, voor deze moet ik nog een plaatsje zoeken, maar is niet echt nodig want ik haal overal minimaal 20mbit; en via de TP-link kan het nog veel harder met nieuwe apparatuur (n/ac). Dus samengevat 1 router en 3 AP`s die allemaal dezelfde SSID broadcasten d:)b Werkt als een trein alleen gamen/downloaden gaat via UTP uiteraard.

• Jeroen_ae92
Dus je hebt de Ubee, een nieuwe TP-Link en 3 Linksys routers. M.i. een beetje too much ook gezien je inSSID plaatje. Overal een zeer sterk signaal (op de TP-Link na). En dan heb je neem ik aan nog ergens een switch liggen. Lijkt me 100W/h, 2,4Kw per dag, 876KW per jaar en bijna 200 euro op jaar basis.

Moraal, meer is niet altijd beter en in dit geval ook niet goedkoper ;-)

U+

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 00:35
Je hebt ook helemaal gelijk. Die ene linksys had ik er alleen aanhangen omdat ik hem net binnen had gekregen en had ingesteld. Die andere is alleen voor in de zomer. Als het buiten weer vriest of regent kan me goede wifidekking in de tuin gestolen worden :9 In de herfst staat alleen de TPlink beneden te zenden en 1 router met DD-WRT als AP op zolder. En ook dan is het bereik binnenshuis prima :)

Trouwens de TP-Link geeft het sterkste signaal van allemaal alleen de meting is op zolder gedaan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Chiel op 17-06-2014 22:08 ]

Pagina: 1