Koeling AMD A6-6400 K Boxed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeDijk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04-2024
Ik heb naar aanleiding van de BBG november 2013 mijn HTPC in elkaar gezet.
Processor: AMD A6-6400K Boxed
Processorkoeling: Scythe Shuriken Rev. B
Moederbord: Gigabyte F2A88XM-D3H
Geheugen intern: Crucial CT51264BA160BJ
Solid state drive: Samsung 840 EVO 120GB
Behuizing: Silverstone Milo ML04
Voeding: be quiet! System Power 7 300W

Als ik de temperatuur van de CPU bekijk via BIOS, of HMonitor is die zo rond de 60 graden, zonder dat ik ook maar iets doe met de HTPC, XBMC (nog) niet opgestart, alleen Windows 7.
Als XBMC draait, loopt het soms op tot 72 graden.
In eerste instantie meegeleverde pasta gebruikt (korrelmethode), daarna Arctis Silver 5 (korrelmethode), maar dat maakte geen verschil in temperatuur.
Mijn vraag is dan ook is dit te hoog? Hebben medebouwers van dezelfde HTPC dit ook?

Als tweede korte vraag het volgende, mijn Scythe Shuriken geeft sinds kort een naar fluitend geluidje?
Heb hem stofvrij gemaakt, maar dit bljft. Enig idee hoe dit op te lossen? Smeren lijkt me geen optie?
Of is ie reeds aan zijn einde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Het fluiten van je koeler zou iets te maken kunnen hebben met de stroomtoevoer, ik had vroeger ook een aantal fans die onder een laag voltage begonnen te piepen. Dit is dan de magneet die je hoort denk ik. Hoe heb je de fan aangesloten op je moederbord?

En misschien een beetje obvious, maar heb je de sticker wel van de processor en koeler gehaald toen je alles installeerde? Korrelmethode is in principe prima, maar plastic geleid niet echt lekker warmte.

Post ook even pics van je systeem als dat kan, wellicht is er iets wat je over het hoofd ziet wat andere tweakers hier wel opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeDijk
PAPPLE schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:00:
Het fluiten van je koeler zou iets te maken kunnen hebben met de stroomtoevoer, ik had vroeger ook een aantal fans die onder een laag voltage begonnen te piepen. Dit is dan de magneet die je hoort denk ik. Hoe heb je de fan aangesloten op je moederbord?

En misschien een beetje obvious, maar heb je de sticker wel van de processor en koeler gehaald toen je alles installeerde? Korrelmethode is in principe prima, maar plastic geleid niet echt lekker warmte.

Post ook even pics van je systeem als dat kan, wellicht is er iets wat je over het hoofd ziet wat andere tweakers hier wel opvalt.
De stickers heb ik er inderdaad vanaf gehaald. ;)
De fan zit aangesloten op de APU fan header (CPU_FAN) op het moederbord (volgens schema).

Foto's ga ik even proberen te maken en plaatsen komende dagen, voor een blik binnen in de kast.

Zit zojuist even wat te lezen over het aanzetten van AMD Cool&Quiet in het Bios en Win7?
Is dat een aanrader? Of krijg ik dan ernstige vertragingen in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Ik ben geen AMD kenner helaas. Maar zulke temps die worden waarschijnlijk eerder door een airflow probleem of iets dergelijks dan een bios setting. Al je bios settings zouden in ieder geval op normale temps moeten aansturen..

Ik ben benieuwd naar de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 22:14
die 6400K zijn inderdaad redelijke hittestokers, had zelf ook eerst dit probleem met een pc van een klant icm deze cpu, ding werd veel te heet, maar na de installatie van een simpele casefan was dit opgelost. Denk inderdaad even kijken naar je airflow in je kast.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:51
Cool & Quiet kan helpen je CPU cooler te houden aangezien als dit aanstaat de CPU multiplier door het OS aangepast kan worden afhankelijk van de load die je hebt.

Ofwel met cool & quiet aan kan je 3,6 GHz CPU ook op 800 MHz draaien als je dit in je energieschema aangeeft. Daarentegen als je zonder cool & quiet aan aangeeft dat je CPU op 20% moet draaien dan draait deze gewoon op 100%. (Ik heb daarentegen wel een oud AMD MOBO, nog geen UEFI of wat ook maar ik verwacht dat dit in nieuwe MOBO's niet anders is).

Overigens ben ik het wel eens dat er naar de airflow in de kast gekeken moet worden om het probleem echt op te lossen (gezien aangeven mbv cool & quiet en je enegie schema dat je CPU maar tussen de 30% en 60% mag werken houd je CPU wel cooler maar lost het oorspronkelijke probleem niet op, airflow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeDijk
De binnenkant van mijn HTPC....Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/obwqkr9tx53ble5/2014-07-19%2019.51.00.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogeo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 22:36
Is dat niet de standaard koeler die amd leverd? Dit is toch niet de Scythe Shuriken Rev. B?

Ik zie weing aanvoer van koele lucht van buiten. Ik zou een casefan plaatsen van 80x80 als dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeDijk
Neogeo schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:57:
Is dat niet de standaard koeler die amd leverd? Dit is toch niet de Scythe Shuriken Rev. B?

Ik zie weing aanvoer van koele lucht van buiten. Ik zou een casefan plaatsen van 80x80 als dat past.
Ja klopt, de standaard koeler zit er sinds eergisteren in, omdat de Scythe Shuriken bijgeluiden maakt, die ik nog op wil/moet lossen, of als "overleden" moet beschouwen, omdat ik hem al schoon heb gemaakt en de geluiden blijven.

Aan de rechterkant van de kast kunnen er 4 stuks 80mm casefans geplaatst worden.
Is het dan handiger om warme lucht af te voeren of, koude lucht aan te voeren?
De HTPC staat in een tv meubel met aan de linker-, rechter-, en bovenkant 10 cm ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogeo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 22:36
Heb je al gekeken naar bios instellingen? bijv snelhied van de ventilator en wanneer die aanslaat?

Ik zou zowiezo 1 ingang maken voor aanzuig en andere kant voor afzuigen. Jou voeding hoort die zo? zit het rooster van de voeding niet dicht tegen de behuizing?

Meestal kun je deze ook gebruiken voor afzuigen. Htpc heeft niet veel nodig omdat het een kleine ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeDijk
Vanmiddag een Cooler Master Blade Master 80mm aangesloten, luchtafvoer naar buiten.
Het resultaat mag er zijn, 45 graden (idle), dat is dus al een stuk beter en acceptabel volgens mij.

Scythe Shuriken teruggeplaatst, maar zelfs met 865 toeren is die te horen, irritant mee-draai-geluidje uit het centrum van de koeler.
Het is echt de Scythe Shuriken, heb voor de zekerheid het stekkertje even er uit gehaald, en dan ben ik haast geluidloos. Zelfs de standaard koeler is dan stiller.
Iemand nog een optie hiervoor? Of gewoon maar vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Nieuw fannetje? terugbrengen/sturen omdat de fan herrie maakt lijkt me sterk, maar je kunt t altijd proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeDijk
PAPPLE schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 00:43:
Nieuw fannetje? terugbrengen/sturen omdat de fan herrie maakt lijkt me sterk, maar je kunt t altijd proberen...
Probleem van de fan is opgelost.
Had de fan losgehaald en het viel me op dat ie ondersteboven dat geluid niet maakte als je de fan liet draaien. Vervolgens dus zo maar op de Scythe Shuriken gezet.
Geluidje is weg, en de temperatuur 43 graden idle.
Ik ben wel tevreden zo.
Bedankt voor alle inbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Misschien is het lagertje van de fan kapot. Omkeren zal dan even helpen maar het piepen komt waarschijnlijk weer terug. Deze Scythe ventilatoren hebben een simpel sleeve lager wat niet goed tegen een horizontale positie kan. Een fan met een kogellager is dan aan te raden, mocht het zo ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeDijk
noguru schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:36:
Misschien is het lagertje van de fan kapot. Omkeren zal dan even helpen maar het piepen komt waarschijnlijk weer terug. Deze Scythe ventilatoren hebben een simpel sleeve lager wat niet goed tegen een horizontale positie kan. Een fan met een kogellager is dan aan te raden, mocht het zo ver komen.
Oké, bedankt voor de tip alvast ivm het soort lagers waar ik dan op moet gaan letten.
Pagina: 1