Toon posts:

SSD plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik had een vraagje over het plaatsen van de SSD schijf.

Ik heb een ssd schijf en wil deze plaatsen in mijn laptop zonder dat er data verloren gaat. Nu kan dat met een SATA kabel heb ik gezien. Maar het leek me misschien ook mogelijk dit op een andere manier te doen.

Ik heb een externe behuizing met USB-aansluiting. Als ik hier nou de SSD kaart eerst inplaats, de data van mijn HDD hiernaar kopieer. Vervolgens zet ik de SSD in de laptop en voila het is gedaan.

Het is misschien dom hoor, maar gaat het zo simpel of moet ik het toch echt via SATA gaan doen?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Ja hoor dat gaat prima.

Ik neem aan dat je (een deel van) je schijf wilt gaan klonen naar de ssd?
Dat gaat ook prima via usb

Verwijderd

Topicstarter
Oh dat is mooi om te horen.

Dat klonen klinkt heel erg moeilijk. Is dat het zelfde als de volledige schijf kopieren en plakken op de (dan nog) externe ssd schijf?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:07
Als ik het zo hoor wil je je HDD vervangen door een SSD. Dan kun je beter niet clonen of wat dan ook. Als je alleen alles kopieert gaat windows ook niet werken.

Je kan beter:
- SSD plaatsen
- Windows installeren
- HDD in je externe behuizing plaatsen en belangrijke data (dus niet windows en alle andere meuk) kopieren.

En je moet natuurlijk niet vergeten een backup te maken.

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 11:17
Het kan met een programma zoals clonezilla, maar wellicht is het handig om de pc opnieuw te installeren zoals Craven al zei...

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-01 17:09

garriej

Ik las ondertieten.

Craven schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:12:
Als ik het zo hoor wil je je HDD vervangen door een SSD. Dan kun je beter niet clonen of wat dan ook. Als je alleen alles kopieert gaat windows ook niet werken.

Je kan beter:
- SSD plaatsen
- Windows installeren
- HDD in je externe behuizing plaatsen en belangrijke data (dus niet windows en alle andere meuk) kopieren.

En je moet natuurlijk niet vergeten een backup te maken.
dit is de beste oplossing.

• timberleek
Opnieuw installeren is inderdaad het allerbeste

Maar clonen is juist niet moeilijk.
Je neemt een gratis programmatje als partitionwizard, klikt op de oude schijf, kies clone drive in het menu en volg de wizard. Daarna start hij je pc opnieuw op en gaat hij data kopieren. Als hij klaar is kun je de ssd op de plaats van de hdd zetten en start hij zo weer op

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik een nieuwe laptop is dacht ik dat het niet zo'n probleem is om te klonen, omdat er nog niet zoveel troep op staat. Of is dit een misvatting?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:07
timberleek schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:15:
Opnieuw installeren is inderdaad het allerbeste

Maar clonen is juist niet moeilijk.
Je neemt een gratis programmatje als partitionwizard, klikt op de oude schijf, kies clone drive in het menu en volg de wizard. Daarna start hij je pc opnieuw op en gaat hij data kopieren. Als hij klaar is kun je de ssd op de plaats van de hdd zetten en start hij zo weer op
Alleen is je performance om te janken t.o.v. een clean install. Niet alleen omdat een clean install altijd sneller is op wat voor hardware dan ook. Maar omdat bij clonen je sectors niet aligned worden door meeste clone apps.
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:17:
Omdat ik een nieuwe laptop is dacht ik dat het niet zo'n probleem is om te klonen, omdat er nog niet zoveel troep op staat. Of is dit een misvatting?
Dan zou ik helemaal een clean install doen. Er staat nog niks op dus mis je ook niks na een clean install.

[ Voor 20% gewijzigd door Craven op 16-06-2014 11:19 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor een clean install is wat te zeggen, voor een kloon ook.

Zelf ben ik voor klonen. Het gaat simpel, snel en eenvoudig. Performance is juist niet om te janken: je had een HDD, je stapt immers over naar je SSD : je pc lijkt opeens een snelheidsmonster.

Ik heb mensen zien klooien met een verse install van een oud systeem. Die zijn na uren ploeteren nog bezig om 300 windows updates binnen te krijgen waarin het systeem zich vervolgens verslikt. Soms kunnen de goede drivers niet gevonden worden enz. Werkt dan alles komen ze erachter dat ze de meeste programmas ook weer moeten her instaleren omdat ze niet werken.

Met een nieuwe laptop heb je daar allemaal minder last van bij een nieuwe instal, maar juist bij een verse windows is die nog redelijk zuiver en is klonen een makkelijke optie.

Als je een Samsung of Crucial koopt, leveren ze er ook een cloning programma bij.

• timberleek
Craven schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:18:
[...]

Alleen is je performance om te janken t.o.v. een clean install. Niet alleen omdat een clean install altijd sneller is op wat voor hardware dan ook. Maar omdat bij clonen je sectors niet aligned worden door meeste clone apps.
Zo dramatisch is het verschil nou ook weer niet imo. Ja als je een zwaar vervuilde installatie hebt wel, maar dat is nooit een eerlijke vergelijking.

Wat betreft sector alignment, daarom raadde ik ook partitionwizard aan. die doet dat wel. (al zie ik dat ik niet heb gezegd dat je het vinkje moet zetten in de wizard :X ).

Maar het is vooral wat de TS wilt natuurlijk.
Als hij de 'moeite' wilt nemen om hem opnieuw te installeren zou ik dat ook doen.
Als hij dat te veel werk vind is klonen prima

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal voor de reacties. Ik ga morgenochtend naar Brazilie dus heb niet al te veel tijd. Heb daarom gekozen voor het klonen en ben hier nu mee bezig. Nogmaals dank allemaal voor de snelle antwoorden :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Craven schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:18:
[...]

Zwaar ovetrokken reaktie, vanaf W7 zijn je partities aligned. Als je een fatsoenlijk cloneprogramma gebruikt, gaat dat gewoon mee. Zeker als je b.v. de magician gebruikt die samsung met de ssd's meelevert.

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
je had misschien voor de gemak, een samsung 840 EVO laptop setje kunnen kopen.

Daar kreeg je dus een usb kabel bij en software om je harddisk te clone.

Dus hoef je A. niet in je externe harddisk behuizing te bouwen en B. je hoeft niet te zoeken naar backup software.
Pagina: 1