Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-10-2024
Yo tweakers !

Ik zit met het volgende en kan maar geen keuze maken:
Ik ben pas afgestudeerd (Bedrijfskundige informatica)
Tijdens mijn studie ben ik me heel erg in programmeren gaan verdiepen en heb 2 jaar niet gewerkt om van alles te gaan leren. Uiteindelijk kon ik dmv mijn verworven kennis geld verdienen door webapps/websites/plug-ins/apps te maken als zzp'er. Ik heb altijd heel veel waarde gehecht om continue nieuwe dingen te leren.

Ik verdien nu aardig en ben er ook tevreden mee maar heb een tijd gedacht ik wil graag even weer voor een bedrijf werken.

De afgelopen weken heb ik het forum goed doorspit naar verschillende bedrijven.
Ik hecht het meeste waarde aan persoonlijke ontwikkeling (nieuwe dingen leren) maar dat betekent niet dat ik voor een minimale loon wil gaan werken.

En daar zit het probleem:
Alle bedrijven nemen je aan als Young professional wat ik opzich niet erg vind maar het aanbod is overal ongeveer hetzelfde. Rond de 1500 euro netto met auto etc. Ik hecht geen waarde aan auto's en ben tevreden met de mijne maar ik vroeg me af waarom de salaris zo laag is ?

Verwacht ik er gewoon te veel van of is de markt gewoon er niet zo goed aan toe ?

Ik twijfel om nu een aantal jaar door te gaan als zzp'er of toch te gaan werken bij een bedrijf.

Iemand advies ?

Ps: Het enige waarom ik dus wil stoppen met freelancen is omdat ik dus eigenlijk iets nieuws wil proberen en tegelijkertijd nieuwe dingen ga leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
lf2 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:47:
En daar zit het probleem:
Alle bedrijven nemen je aan als Young professional wat ik opzich niet erg vind maar het aanbod is overal ongeveer hetzelfde. Rond de 1500 euro netto met auto etc. Ik hecht geen waarde aan auto's en ben tevreden met de mijne maar ik vroeg me af waarom de salaris zo laag is ?
Zo te horen solliciteer je vooral bij de (grotere) dienstverleners. Dan zal je inderdaad een dergelijk aanbod krijgen. ( Voor een HBO schoolverlater ergens tussen de € 2000,- en € 2500,- bruto, en voor het laatste zul je wel eerst moeten overtuigen dat je al meer kennis/ervaring hebt dan de normale schoolverlater. )

Bij kleinere bedrijven is er veel meer maatwerk mogelijk. Maar je moet je wel beseffen dat je nog niet veel ervaring hebt als je net van school af komt. Ik kan natuurlijk het niveau van jouw werk niet inschatten, maar ZZP werk tijdens je opleiding zou ik niet zo zwaar meewegen als je bij mij komt solliciteren. Dan zal je toch iets van een portfolio moeten laten zien om een potentiele werkgever te overtuigen dat dat echt van hoog niveau is.

Ik denk dat een van de grote nadelen van als ZZP'er blijven werken is dat je nog nooit een andere omgeving gezien hebt, en dus helemaal vast zit in jouw eigen belevingswereld. Juist op het moment dat je nog een hoop wil leren is feedback van andere ( meer ervaren ) professionals zeer belangrijk.

Verder weet ik niet precies wat je verwacht te gaat verdienen, maar je moet daarbij wel in overweging nemen dat je in loondienst natuurlijk niet de bedragen krijgt dan die je in ZZP krijgt, want daar heb je ook nog extra kosten en een grotere factor risico.

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 16-06-2014 11:15 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat vind je zelf een passend salaris als ik vragen mag? Overigens weet ik dat je bij Capgemini ook je leasebudget bruto kan laten uitkeren.

Veel Young professional functie zijn vaak dat je veel van een bedrijf te zien krijgt en ze uit zoeken waar en of je binnen het bedrijf past. Wanneer je eenmaal je plek hebt staat daar een beter salaris tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Dit lijkt vooral een kwestie van "hoeveel wil je investeren".

In loondienst zul je inderdaad een stuk minder gaan verdienen. Wat er wel tegenover staat, is carriereontwikkeling. Je rouleert langs projecten en rollen (niet alleen bij detacheerders, ook als je bij een wat grotere organisatie "intern" bent is dat mogelijk), je stijgt en passant in ervaring en niveau. Uiteindelijk kun je eventueel op een beter inkomen belanden dan wat je als freelance developer binnenhaalt.

Er zitten veel persoonlijke factoren aan deze overweging. Ik kan slechts een paar handreikingen geven:

* Een "YP pakket", bestaande uit een salaris van 2200, leaseauto, pensioen, etc heeft een totale waarde van ruim 40.000 euro per jaar (2200 * 12, vakantiegeld, werknemersverzekeringen, door werkgever betaalde pensioenpremie, inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering, werkgeversbijdage zorgpremie, privevoordeel leaseauto). Als je als freelancer een goed gevulde agenda hebt, kun je zo'n 1600 uur per jaar voor klanten maken. Quitte spelen doe je al met uurtarief van 25 euro ex BTW. Nu ga je natuurlijk niet voor niets risico lopen. Je ondernemersrisico's zijn gecompenseerd bij een tarief van je een euro of 35 per uur.

* Financieel kun je het verschil tussen je huidige omzet en de totale waarde van het aanbod van een werkgever zien als een investering. Stel dat je nu je agenda weet te vullen voor 45 euro per uur en dat dat tarief in de toekomst constant blijft (ik reken graag conservatief. de invloed van je toenemende ervaring streep ik af tegen de prijsdruk in de markt). Bij deze gegevens is de investering die jij doet in een baan ongeveer 32.000 euro bruto per jaar, aflopend naarmate je loonsverhogingen krijgt van een werkgever. Rond de tijd dat je salaris is gestegen tot 3600 euro bruto, speel je quitte. Daarna moet de investering van de voorgaande zich gaan terugbetalen.

Hint: in technische rollen gaat dat niet gebeuren, niet in NL tenminste.
Veel werkgevers zijn van mening dat je met 3500 + leaseauto als senior software engineer goed bent betaald. Buiten de detachering kun je in technische rollen vaak tot 4000 a 4500 en bij de betere werkgevers tot 5000 a 5500 bruto, maar dan houdt het vaak wel op.

Puur financieel gezien is het plan om een baas te gaan werken dus geen goed idee. Dan komen de persoonlijke motieven:

* Misschien ligt je hart wel buiten de techniek, ambieer je een coordinerende of leidinggevende functie. Dan kan het plaatje anders uitvallen.

* Misschien vind je het fijn om bij een groter geheel te horen.

* Misschien is de ontwikkeling van je persoonlijke en vakinhoudelijks vaardigheden om niet-financiele redenen een belangrijke motivatie.

* ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een huis wilt gaan kopen als ZZP'er wordt er gekeken naar het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Als je (zeer) binnenkort een huis wilt kopen is het handiger om in loondienst te gaan. Zodra de hypotheek rond is kan je natuurlijk wat anders gaan doen als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:57:
Als je een huis wilt gaan kopen als ZZP'er wordt er gekeken naar het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Als je (zeer) binnenkort een huis wilt kopen is het handiger om in loondienst te gaan. Zodra de hypotheek rond is kan je natuurlijk wat anders gaan doen als je dat wilt.
Ik zou de keuze om in loondienst te gaan zeker niet af laten hangen van het feit of je een huis wil kopen, zeker niet om dat "even" te doen.

Op zich is de eis van de bank om 3 jaarcijfers te hebben niet zo'n hele gekke. In die periode kun je immers ook netjes je buffer opbouwen om een slechtere periode te kunnen overbruggen.

Verder ben ik het helemaal eens met t_captain. Ik zou alleen vooral waken voor het feit dat het risico als ZZP'er groot is dat je in een soort isolement terecht komt. Je hebt niet altijd mensen om je heen die je feedback geven, en dat is een gevaar voor de toekomst. Dat is natuurlijk ook vooral afhankelijke van wat voor projecten je doet. Als je in je eentje een website voor een klant bouwt is dat compleet anders dan dat je een onderdeel van een groter geheel maakt, waar je ook samenwerkt met een team van andere professionals.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met Woy en @TS: in het begin van je loopbaan gaat je ontwikkeling als professional razendsnel. Als ZZP-er wordt je ongetwijfeld steeds beter in de inhoudelijke kant van je vak, maar terugkijkend heb ik de eerste jaren van mijn loopbaan vooral geleerd hoe een professionele organisatie dingen organiseert zodat de development niet tot een grote puinhoop wordt. Teamsamenstelling, kennisdeling, processen en procedures, tooling. Vooral bij grotere bedrijven gaat er een wereld voor je open.

Een populaire tussenweg is om een aantal jaar in loondienst te werken en daarna solo te gaan. Ik zie die beweging vaak bij mensen die graag in de detachering werken en graag in technische rollen zitten, maar al na 7 of 8 jaar tegen een salarisplafond aanlopen (vooral grote detacheerders hebben hun plafonds erg laag liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:04:
[...]

Ik zou de keuze om in loondienst te gaan zeker niet af laten hangen van het feit of je een huis wil kopen, zeker niet om dat "even" te doen.
En ik zou zeker mee nemen met een keuze maken :+. Er zijn verschillende gevallen te bedenken waarom je dit wel zal doen. Jouw reactie is veel te kort door de bocht. Als TS een goede reden heeft om binnen een korte tijd een huis te willen kopen dan wil je dit zeker meenemen in je overweging.
Op zich is de eis van de bank om 3 jaarcijfers te hebben niet zo'n hele gekke. In die periode kun je immers ook netjes je buffer opbouwen om een slechtere periode te kunnen overbruggen.
De hypotheeknemer wilt graag jouw inkomen weten van de afgelopen 3 jaren. Of je zelf een gedeelte aan het huis direct mee betaald is een ander verhaal. Je buffer wordt niet meegenomen. Niks weerhoudt je er van om die buffer morgen in de achtertuin op te branden. Dit is voor de hypotheeknemer geen zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-10-2024
Thanks voor jullie eerlijke antwoorden. Ik wilde gewoon de ongezouten mening horen.

Gewoon een paar grote bedrijven langs en de aanbod naast elkaar leggen (mocht ik die krijgen) maar denk dat iedereen ongeveer dezelfde geeft.

Nog tips waar ik op moet letten bij een aanbod ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je lijkt de werkgevers allemaal in dezelfde hoek te zoeken, de grotere detacheerders. Waarom zou je niet bij kleine en middelgrote organisaties kijken en bij interne functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:32
Je zou ook voor de middenweg kunnen gaan; op sites als freelance.nl worden aan de lopende band ZZPers gezocht die voor X maanden op lokatie aan een project kunnen werken. Op die manier kun je eens kijken hoe het bevalt om (min of meer) bij een bedrijf te werken, op kantoor te zitten e.d. terwijl je wel verder gaat als ZZPer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 16:22

harlekein

Creator Owner

Je zegt dat voor een bedrijf wil werken. Wat is je motivatie daarvoor? Die afweging moet je maken. Geld en carriere zijn geen doel op zich.

Ik lange tijd in loondienst gewerkt, en ik heb daar zeker veel geleerd. Ik kreeg ruimte om dat te doen en ik kon de richting op welke ik wilde gaan. Wat dat betreft is het heel goed geweest.

En ja, je leerst ook met processen omgaan, maar eerlijk gezegd heb ik dat steeds meer gezien als obstakel dan hulpmiddel. Wat specifieke tooling en processen betreft, daar heb je vaak weer weinig aan op het moment dat je naar een ander bedrijf gaat.

Het salaris ligt laag omdat er blijkbaar veel mensen mee akkoord gaan. Het blijft marktwerking. Een bedrijf betaalt liever een laag salaris aan een junior die ze zelf opleiden en voor meerdere jaren tenzij ze echt een medior of senior nodig hebben.
Pagina: 1