Missende GB SSD

Pagina: 1
Acties:

• Rcve
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-10-2025
Goedemorgen,

Na gisteravond wat gespeeld te hebben met de partitie's op mijn ssd ben ik plots 5 GB kwijt.
De SSD is een Samsung 840 EVO en is nog geen jaar oud.

Doelstelling was om de C:/ en de D:/ partitie's samen te voegen.
De partities bestaan beide nog maar ben van de C:/ schijf ongeveer 500 MB kwijt en van de D:/ partitie 4,5 GB. Gebruikt progamma is EaseUS.

Het staat ook niet aangegeven als niet toegewezen ruimte

Enig idee of dit terug te krijgen is?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geen idee, ligt eraan wat je allemaal geprutst hebt. Je ging samenvoegen maar je hebt de partities nog. Is er iets misgegaan ?

• Rcve
schijnbaar.. ik moest windows herstarten en en toen begon hij met samenvoegen.
Daarna was windows gewoon geboot maar miste ik 5 GB en had ik nog steeds 2 partities.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

D:\ schijf backuppen op externe media. Met windows diskmanager d:\ verwijderen en daarna c:\ extenden.
Dat is wat je eigenlijk had moeten doen :)

• Rcve
Als ik dat nu doe en ik ga alles formateren en opnieuw instaleren.
Bestaat dan de kans nog dat ik die 5 GB terug krijg?
was toch de overstap van win 7 naar 8.1 van plan

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je toch schoon begint dan kun je tijdens de Win 8.1 setup je partities weggooien en opnieuw aanmaken en dan heb je je disksize weer terug.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kijk eens met minitool partition wizzard. Dat is een handig programma dat bovendien ook nog eens goed werkt. Daar zie je eenvoudig waar de 5 GB gebleven is.

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-01 17:25
Ik weet even niet hoe het heet, maar er is een feature die data veilig zet op de SSD (dit kost je dus een paar GB's). Volgens mij kan je dit terug vinden in de Samsung Magician Tool.

Edit: Over Provisioning heet het.

[ Voor 9% gewijzigd door JerX op 16-06-2014 16:54 ]

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Rcve
Jullie zijn geweldig :) bedankt!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

JerX schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:45:
Ik weet even niet hoe het heet, maar er is een feature die data veilig zet op de SSD (dit kost je dus een paar GB's). Volgens mij kan je dit terug vinden in de Samsung Magician Tool.

Je hebt de basis goed, maar gezien de GB's wél aanwezig was voor de change, was dat dus niet over provisioning capaciteit.
Die zal ook niet zichtbaar zijn, die is puur voor de hardware zelf.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56

Overprovisioning is niet data veilig wegzetten op een SSD, maar ervoor zorgen dat de SSD minder problemen heeft om vrije ruimte voor writes te vinden. Vergelijk het maar met fragmentatie op een harddisk die bijna vol is. Waar een harddisk moet seeken om de data kwijt te kunnen, moet een SSD gedeeltelijke blocks teruglezen, samenvoegen en herschrijven als ie bijna vol is.

Als je ineens ruimte mist nadat je met partities geschoven hebt kan het ook zijn dat je de partitie wel vergroot hebt, maar het filesystem niet. Met een linux live CD zou je met ntfsresize eens kunnen kijken of je NTFS filesystems de hele partitie innemen ipv een gedeelte daarvan.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Data veilig wegzetten, dus dat bij beschadigd nand toch nog uitgelezen kan worden?
Dat is een RAID engine, alleen dan voor SSDs RAIN (redundant array of NAND) genoemd.

Veel SSD's gebruiken pariteit bits om zo data integriteit te verhogen, als er NAND uitvalt... Hierdoor verlies je dus wat capaciteit op je drives.
Maar samsung doet helemaal niks hieraan... Dus geen bits gaan verloren aan "data veilig wegzetten".
Zoals andere al hebben aangegeven, over-provisioning is een extra potje aan capaciteit gewoon, voor performance en levensduur.

Verder, gericht op Rcve...

Het mergen van paritities is vaak niet zonder risico's, bestanden die spontaan verdwenen zijn in limbo en andere capaciteits fratsen die jij nu tegenkomt gebeuren vaker.
Zoals _JGC_ ookal aangeeft, blocks worden verplaats, het file systeem toevallig niet, hoop verwarring kan gebeuren.
Zou ook zijn methode even volgen.

Maar wil je echt de boel mergen op een juiste manier. Dan zou ik zeggen, kopieer alles wat je lief is naar een externe schijf en installeer windows schoon.

[ Voor 37% gewijzigd door Swordlord op 17-06-2014 10:47 ]

Pagina: 1