Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk 100 meter verleggen (via tuin)

Pagina: 1
Acties:

• hosttech
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 19:17
Aangezien de meeste vergelijkbare topics die ik kon vinden redelijk oud zijn -en ik veronderstel dat er de afgelopen jaren nog is geïnnoveerd in de netwerk'industrie'- een vraag aan de experts:

Situatie: Woonhuis met 90 meter verder in de tuin een tuinhuis (toekomstig verblijf).
Oplossing gezocht voor: vanuit de (kabel)modem binnen in het woonhuis een snelle en degelijke (bekabelde) verbinding naar het tuinhuis (verblijf)

Is een "buitenkabel" UTP cat5 voldoende voor voldoende snelheid/betrouwbaarheid? Iemand ervaring met gebruikte routers/hubs/.. op het eindpunt/beginpunt? Bestaat er al een betaalbare oplossing dmv glasvezel?
Budget is minder belangrijk, aangezien het een oplossing zal zijn voor heel wat jaartjes te gebruiken.

_/-\o_

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:51

Nobby

Nuts!

Ik heb met UTP en buitenkabel over 140m gigabit kunnen gebruiken. Je zal hem toch moeten ingraven, dus ga dan voor een bredere flexibele pijp waar je ook wat extra trekkoortjes in blaast, zo kun je in de toekomst makkelijker uitbreiden.

Zoiets: Afbeeldingslocatie: http://static.aanbodpagina.nl/img/103/flexibele-slang-buis-kunststof-hdpe.jpg

Een rol UTP van 500m krijg je al voor rond de 100 euro. Je kan het zelfs testen van te voren door op een kabel van ±100m je netwerk verbinding te testen.

/Edit
Ik heb toen over een lengte van 350m twee simpele gigabit switches gebruikt als versterker/repeaters.

[ Voor 10% gewijzigd door Nobby op 16-06-2014 02:34 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hosttech schreef op maandag 16 juni 2014 @ 02:26:
Aangezien de meeste vergelijkbare topics die ik kon vinden redelijk oud zijn -en ik veronderstel dat er de afgelopen jaren nog is geïnnoveerd in de netwerk'industrie'- een vraag aan de experts:

Situatie: Woonhuis met 90 meter verder in de tuin een tuinhuis (toekomstig verblijf).
Oplossing gezocht voor: vanuit de (kabel)modem binnen in het woonhuis een snelle en degelijke (bekabelde) verbinding naar het tuinhuis (verblijf)

Is een "buitenkabel" UTP cat5 voldoende voor voldoende snelheid/betrouwbaarheid? Iemand ervaring met gebruikte routers/hubs/.. op het eindpunt/beginpunt? Bestaat er al een betaalbare oplossing dmv glasvezel?
Budget is minder belangrijk, aangezien het een oplossing zal zijn voor heel wat jaartjes te gebruiken.

_/-\o_
UTP voor buiten zal allicht werken op die afstand (er van uitgaande dat je binnenshuis niet meer dan 10 meter nodig hebt) maar een dergelijk lange koperkabel buiten is minder fijn qua gevoeligheid voor bliksem e.d.

Ik zou een glasvezeltje trekken, door een buis uiteraard, met vervolgens ofwel media converters aan beide kanten ofwel switches met SFP-modules erin. (Wat maar handiger is voor je situatie.)

Eventueel kun je trouwens hier ook prefab glasvezel voor direct in de grond krijgen: https://www.netwerkwinkel.com/prefab/. Kost wel wat meer alleen in termen van geld; aan de andere kant kost 't natuurlijk minder moeite om in te graven. (Kies daarvoor OM3; in een buis kun je met OM1 af voor lagere kosten.)

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 16-06-2014 02:40 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Ik zou ook een glasvezeltje trekken, alleen al wegens het aardpotentiaal

Daarnaast zou ik ook nog 2x een utp trekken, just in case, en misschien nog een coax (voor tv)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
De afstand is in elk geval geen belemmering, op 100 meter haal je prima 1Gbit/s op Cat5e (utp/sftp). Dus dat is niet het belangrijkste argument om voor glasvezel te kiezen. Aan beide kanten een switchje en je bent voor minder dan €100,- klaar. Een reden om voor glasvezel te kiezen is galvanische scheiding tussen de twee locaties, hierdoor heb je geen last van bijvoorbeeld blikseminslag of aardpotentialen.

My favorite programming language is solder.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-11 02:15
90 meter moet te halen zijn met een standaard utp kabel. Volgens de specificaties moet dit kunnen.

Ik heb vaak genoeg gehoord dat zelfs 150+ gehaald word (industriele toepassingen).

Mijn tips:
- Gebruik minstens cat6 (dikkere kabel -> minder weerstand).
- Monteer de kabel in een stevige flexibele buis
- Mits mogelijk ga voor FTP of STP (helpt beetje)
- Bij het kopen van de kabel zorg dat je kabels 100% Cu zijn en geen CCA, deze laatste is gewoon aluminium en heeft een dubbel zo grote ohmseweerstand, die weerstand wil je ivm je lengte zo laag mogelijk!

Voor bliksem zou ik me geen zorgen maken

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Schiet mij even binnen.
Zet ergens ter hoogte van je ingegraven kabel een markering in je tuin.
Zo weet je in de toekomst dat de kabel daar ligt en niet per ongeluk met een spade door de kabel heen gaat.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De verbinding tussen twee ethernet apparaten is volgens de standaard al galvanisch gescheiden, tot 1500 Vac RMS of beter.
Meestal bevat de conntector isolatie transformatoren en soms zit er een blokje transformatoren in een product.

• Puch-Maxi
Dat klopt, maar als je een kabel neemt met een scherm of afscherming (STP/FTP) dan zou je een verschil in aardpotentiaal kunnen krijgen (tussen de twee locaties).

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 12:15
Het gaat hierom een woonhuis met een tuinhuis. 3x raden waar het stroom vandaan komt. vanuit het huis.
Dus de aarde van het huis is ook in de tuinhuis. Het gevaar van de aardpotentiaal/blikseminslag heb je sowieso al.

PS. Doe voor de zekerheid een shielded UTP kabel. (zie larsg)
PPS. In de bouw hebben ze generieke zwarte buizen. Waardoor ze zelfs water transporteren. kosten in verhouding niks en zijn gemaakt voor de bouw. Dus ook voor zware vrachtwagens die er over rijden. gaan bijna nooit stuk. Zelf heb ik een 115 meter UTP kabel zo liggen. werkt perfect.. al 14 jaar.

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:51
Powerline?

Verwijderd

waarom niet een straalverbinding?

Kijk hier maar eens:

http://www.interprojekt.c...ard-sxtg-2hnd-p-1331.html

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:22:
waarom niet een straalverbinding?
Waarom wel? Het enige wat je je daarmee bespaart is de eenmalige moeite om de kabel te trekken. Het is duurder (2x zo'n AP nodig, plus montagemateriaal, patchkabels en nog een switch of iets dergelijks in het tuinhuis), langzamer (over 2x2mimo 2.4GHz ga je bij lange na gigabit full duplex halen) en minder stabiel (2.4GHz is overbevolkt en sowieso blijft het draadloos altijd gevoeliger voor storingen dan een fatsoenlijke kabel).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:19
Ik zou een PVC pijp van je huis naar je tuinhuis ingraven en dan vervolgens utp grondkabel(s) door de pijp heen.

Neem dan gelijk een 110mm pijp, zodat je bijvoorbeeld later ook elektriciteit kan doorvoeren.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
GioStyle schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:46:
Neem dan gelijk een 110mm pijp, zodat je bijvoorbeeld later ook elektriciteit kan doorvoeren.
Zou ik eerder twee pijpen naast elkaar leggen, want volgens mij is het niet verstandig om hoog- en laagspanning in 1 pijp te hebben.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

GioStyle schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:46:
Ik zou een PVC pijp van je huis naar je tuinhuis ingraven en dan vervolgens utp grondkabel(s) door de pijp heen.

Leg dan liever 2 pvc pijpjes, officieel mogen lan en stroom niet door dezelfde buis heen. Iets met h/l spanning.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vanaalten schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:50:
[...]

Zou ik eerder twee pijpen naast elkaar leggen, want volgens mij is het niet verstandig om hoog- en laagspanning in 1 pijp te hebben.
Meh als het gewoon vmvk(as) is dan is het geen probleem imho

Iperf

• Puch-Maxi
internet4me schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 14:59:
Het gaat hierom een woonhuis met een tuinhuis. 3x raden waar het stroom vandaan komt. vanuit het huis.
Dus de aarde van het huis is ook in de tuinhuis. Het gevaar van de aardpotentiaal/blikseminslag heb je sowieso al.

PS. Doe voor de zekerheid een shielded UTP kabel. (zie larsg)
PPS. In de bouw hebben ze generieke zwarte buizen. Waardoor ze zelfs water transporteren. kosten in verhouding niks en zijn gemaakt voor de bouw. Dus ook voor zware vrachtwagens die er over rijden. gaan bijna nooit stuk. Zelf heb ik een 115 meter UTP kabel zo liggen. werkt perfect.. al 14 jaar.
Die waterleidingen (HDPE) zijn hier inderdaad prima voor geschikt! Heb zelf driemaal coax in zo'n Tyleen 'mantelbuis' liggen, je kunt ze ook eenvoudig aan elkaar koppelen en het is nog waterdicht ook!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Puch-Maxi schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:57:
[...]

Die waterleidingen (HDPE) zijn hier inderdaad prima voor geschikt! Heb zelf driemaal coax in zo'n Tyleen 'mantelbuis' liggen, je kunt ze ook eenvoudig aan elkaar koppelen en het is nog waterdicht ook!
Waterdichte waterleidingen zijn wel tof ja :P
cat6 licht hier door een slagvast pvc buisje.

Iperf

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:50:
[...]

De netspanning van 230 V is geen hoogspanning maar heet evenals de 400 V tussen de fasen nog steeds laagspanning. Hoogspanning heb je pas boven 1000 V. Het terrein van heel lage spanningen voor signaaltechniek, telefoon etc. heette vroeger zwakstroom, een term die tegenwoordig niet meer wordt gebruikt omdat ze niet meer de volledige techniek er van omvat. Bovendien kan het woord verwarring wekken omdat daar lang niet altijd sprake is van slechts zwakke stroompjes. Nu spreekt men onder meer over installatietechniek en informatietechniek met o.a. de elektronica. Maar dat bedoel je ongetwijfeld ook.

Inderdaad verbiedt de NEN1010 signaalleidingen en draden voor het licht door dezelfde buis. Maar zoals fish het al verwoordt, als die netspanningsleiding een afgeschermde kabel is die samen met één of meer signaalkabels zoals utp in een dikkere buis ligt is er noch technisch noch in verband met voorschriften iets op tegen.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
En toch raadde de organisatie die bij ons de boel aangelegd heeft (3 fase krachtstroom 60A) toch echt aan om datakabels een halve meter van stroom af te leggen in schutbuizen. Zeker met veel vermogen werd dit aangeraden.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En toch lagen bij mijn oude werk de cat 5 kabels tegen de 125ampere aan zonder problemen
(ook dikkere naar de verdeelkasten waar de 125ampere uit kwam maar die waren gewoon dik :P )

Maar jij neemt dus serieus aan dat zijn schuur 40KW trekt ?

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 18-06-2014 00:13 ]

Iperf

• BlackWhizz
fish schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 00:10:
En toch lagen bij mijn oude werk de cat 5 kabels tegen de 125ampere aan zonder problemen
(ook dikkere naar de verdeelkasten waar de 125ampere uit kwam maar die waren gewoon dik :P )

Nee. Maar als je de mogelijkheid hebt zou ik het risico niet willen lopen ;)

Verwijderd

larsg schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 01:20:
Mijn tips:
- Gebruik minstens cat6 (dikkere kabel -> minder weerstand).
Idd, anders ga je geen gigabit kunnen gebruiken.
Dit heb ik ooit eens geprobeerd, zonder succes. Weet niet of het aan de afstand (+/- 30m), de oudere bekabeling in ons huis of de differentieel lag die er tussen zat. Maar werkte telkens slechts 15 minuten, waarna de verbinding verbroken werd. Zo instabiel als de pest en de snelheid was om te huilen.
LnC schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 12:34:
Schiet mij even binnen.
Zet ergens ter hoogte van je ingegraven kabel een markering in je tuin.
Zo weet je in de toekomst dat de kabel daar ligt en niet per ongeluk met een spade door de kabel heen gaat.
Volgens de regels dienen kabels voor electra en/of data op 60cm diepte in een (rode) buis (van minimum 40mm) te liggen, net om dit te voorkomen :)

Signalisatie is altijd extra veilig, maar de vrouwtjes zijn meestal niet zo'n fan van een mooi aangelegde tuin vol met waarschuwingsbordjes ;)
fish schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 00:10:

Tenzij het om een werkplaats gaat waar zwaar getuig gebruikt wordt, is de kans op elektromagnetische interferentie nihil. Zeker als de paren van de UTP getwist zitten. Een tuinhuis met 4 (LED) lampen en twee stopcontacten, dat verbruikt toch gewoon niets...? Maar volgens de regels dient 230V spanning inderdaad gescheiden te worden van laagspanning (12V-24V) en data, met een minimum van 10 tot 20 cm afstand.
STP is inderdaad beter, maar (veel) duurder. Dat geld steek ik liever in iets anders: cat6 ipv cat5 bijvoorbeeld.

Een uitzondering hierop is de toevoerkabel van een woning/bedrijf. Via m'n werk heb ik eens meegemaakt dat er een UTP-kabel naast deze dikke kabel liep, over 10 meter. Zeer veel ruis op de telefoon en een instabiele internetverbinding tot gevolg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 12:45 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:16
Techneut schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:28:
[...]
Inderdaad verbiedt de NEN1010 signaalleidingen en draden voor het licht door dezelfde buis. Maar zoals fish het al verwoordt, als die netspanningsleiding een afgeschermde kabel is die samen met één of meer signaalkabels zoals utp in een dikkere buis ligt is er noch technisch noch in verband met voorschriften iets op tegen.
De NEN1010 verbiedt helemaal niet dat signaalleidingen en stroomkabels niet in een buis mogen.
Je moet alleen wel rekening houden met de kabeldichtheid van de buis (dus hoeveel er in mag) en dat de isolatie en afscherming van alle kabels geschikt is voor de hoogste spanning in de buis. Maar normaal worden afschermingen voor >1,5kV gemaakt dus gaat wel goed.
Anders zouden de gemiddelde domotica-installaties ook niet mogen, die hebben ook een signaalkabel naast de stroomdraden liggen.
BlackWhizz schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 00:03:
En toch raadde de organisatie die bij ons de boel aangelegd heeft (3 fase krachtstroom 60A) toch echt aan om datakabels een halve meter van stroom af te leggen in schutbuizen. Zeker met veel vermogen werd dit aangeraden.
Ik kan me niet voorstellen dat het signaal na een maar cm nog invloed heeft, ik denk dat ze gewoon op zoek waren naar meer arbeid :P
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:31:
[...]
Volgens de regels dienen kabels voor electra en/of data op 60cm diepte in een (rode) buis (van minimum 40mm) te liggen, net om dit te voorkomen :)
[...]
Huh? Het is toch tot 60 cm in buis, meer dan 60 cm onder de grond gewoon afgeschermde (-AS) kabel?

[ Voor 31% gewijzigd door Xiphalon op 19-06-2014 13:35 ]

Verwijderd

darkmage schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:28:
[...]
Anders zouden de gemiddelde domotica-installaties ook niet mogen, die hebben ook een signaalkabel naast de stroomdraden liggen.
Dat hangt dan weer af van het type (bus)kabel en de bijhorende voorschriften. In geval van KNX-kabel, staat volgende informatie in de trainingshandleiding:
(...) KNX kabel en 230 V kabel mag je naast elkaar leggen. (...) Een 230 V ader mag naast een KNX kabel liggen. (...) Een KNX ader moet 4 mm gescheiden zijn van een 230 V kabel. (...) Een KNX ader moet 4 mm gescheiden zijn van een 230 V ader. (...)

Die 4mm heeft overigens met mogelijke spanningsoverslag te maken.
Maar gebruik je voor je bus-kabel UTP, weet ik dus niet of dit ook geldt. Nogmaals: hangt af van de kabel en de voorschriften.
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat het signaal na een maar cm nog invloed heeft, ik denk dat ze gewoon op zoek waren naar meer arbeid :P
Hangt af van de gevraagde arbeid die door de kabel gaat :+

In ieder geval: Better be safe than sorry |:(
[...]

Huh? Het is toch tot 60 cm in buis, meer dan 60 cm onder de grond gewoon afgeschermde (-AS) kabel?
Weet niet hoe de voorschriften gelden in NL, maar in BE is het 60cm diepte, ongeacht buis of niet.
Bijvoorbeeld de documentatie van leverancier Telenet: http://media.tn-media.be/...hures/KabelbrochureNL.pdf
Het gedeelte van de kabel dat door je voortuin loopt, leg je in
een buis van 40 mm doorsnede op een diepte van minimum
60 cm
Maar ik heb dit doorheen m'n jeugd van verschillende bedrijven/instanties/vakmensen zo opgepikt. M'n moeder werkt voor Eandis (Belgische electr. installaties, zowel particulier als bedrijven) en zij werken op dezelfde manier in ieder geval. Ze zijn onlangs bij ons een nieuwe (slimme) meter komen installeren. De toevoerkabel werd toen ook vernieuwd en ligt ook op 60cm diepte, zonder buis weleenswaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 13:50 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

De NEN1010 verbiedt helemaal niet dat signaalleidingen en stroomkabels niet in een buis mogen.
Je moet alleen wel rekening houden met de kabeldichtheid van de buis (dus hoeveel er in mag) en dat de isolatie en afscherming van alle kabels geschikt is voor de hoogste spanning in de buis. Maar normaal worden afschermingen voor >1,5kV gemaakt dus gaat wel goed.
..............
De NEN1010 verbiedt in principe draden in één buis die tot verschillende stroomketens behoren. In principe, want zoals bij zoveel zaken worden er een aantal duidelijke uitzonderingen genoemd. Een ervan is "als het moeilijk anders kan". Het valt moeilijk te verdedigen dat een utp-kabel daaronder zou mogen vallen. Verder hebben al die uitzonderingen wel de strekking van functioneel bij elkaar horend, zoals stuurleidingen behorend bij de stroomkringen van die installatiedraden. Een onbekende elektricien herkent als het volgens de regels is geïnstalleerd onmiddellijk wat ooit werd bedoeld, in tegenstelling tot gevallen waar het totaal niets met elkaar heeft te maken.
Verder noemde ik draden in één buis, maar nu begin je over kabels. Dat is toch echt wat anders dan afzonderlijke draden. Kabels hebben al een eigen gezamenlijke omhulling die een samenleggen met andere kabels in een dikkere buis of een koker op geen enkele manier in de weg ligt. Dus wat bedoel je precies in je opmerking, draden of kabels. Het lijkt me nuttig om de dingen wel bij de correcte naam te noemen, anders krijg je onvermijdelijk spraakverwarringen.

Edit:
Wat betreft onderstaande reactie van re-fan: "Krijgen we dit "regeltjes" gezeik weer..."
Iemand vroeg zich een en ander in verband hiermee serieus af, wat mankeert er dan aan een serieus antwoord?
Als iemand dat niet wil weten (of niet wil begrijpen), dan is dat toch zijn zaak?

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 19-06-2014 19:11 ]

• shure-fan
Krijgen we dit "regeltjes" gezeik weer...

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
shure-fan schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:33:
ik leg meestal fiber, dan moet ik me hier niets van aantrekken ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

shure-fan schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:33:
Beetje doodoener he, ze zijn er niet voor niets
vezekeringstechnisch ook handig als er wat gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 19-06-2014 22:27 ]

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PerfectPC schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:36:
[...]

ik leg meestal fiber, dan moet ik me hier niets van aantrekken ;)
* CyBeR verwijst naar de 2e post in dit topic.

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07 09:37
Ik zit in een gelijkaardige situatie als de OP, waar iets minder dan 100m afstand afgelegd moet worden. De kabel zal in een beschermende buis komen naast een elektrische leiding.

Op netwerkproducten.com bestaat de categorie 'Netwerkkabel voor buiten'. Die kabels zijn bestand tegen zonlicht en indringend water. Om even zeker te zijn heb ik gebeld naar het bedrijf Draka (zie link onder) om te vragen of die wel nodig zijn in mijn geval. Ze antwoordden dat in PVC buizen water kan komen en dat in HDPE buizen condens een laagje water in de buis vormt indien de eindpunten niet hermetisch afgesloten worden. Hierdoor zouden 'outdoor kabels' wel nodig zijn.

https://netwerkproducten....el-voor-buiten-c-333.html

Zijn outdoor kabels wel nodig? Ze kosten een pak meer en lijken me wat overkill, want ze mogen zelfs los in de grond geplaatst worden.

[ Voor 5% gewijzigd door FlaffTweakr op 19-06-2014 23:31 ]

• BlackWhizz
Hier liggen al meerdere jaren datakabels door de grond (en dat zijn gewone ouderwetse Cat5e kabels die voor binnen bedoeld zijn). Geen problemen, komt fijn gigabit doorheen dus ik zou het niet doen.

Zeker in een schutbuis zou ik mij er weinig zorgen over maken zo gauw de schutbus maar binnen komt op de vloer van de meterkast om waterinstroom te voorkomen.

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07 09:37
Bedankt voor het snelle antwoord! ;) Ik zal ruimte vrijhouden in een wachtbuis en nu voor een gewone kabel gaan.

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:06
Of koop 2 mediaconverters ala 30-50 euro en trek een fiber door de buis.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
Grappig hoe vaak deze topics de laatste tijd voorbij komen, en altijd op dezelfde manier:

1. TS wil kabel op afstand leggen.
2. Mensen roepen glasvezel (overkill maar ook de kwalitatief beste oplossing waarschijnlijk)
3. Mensen halen discussie blikseminslag aan
4. Mensen steller voor kabel naast stroom in ader te leggen
5. NEN discussie barst los, regel vs advies etc...
6. Glasvezel wordt toch echt geadviseerd
7. TS legt utp door de grond/in een buis :P

TS: Leg inderdaad gewoon een UTP verbinding. We hebben het hier niet over een bedrijfskritische verbinding en qua afstand moet het prima lukken over utp. Over bliksem zou ik mij geen zorgen maken.
Heb je het geld ervoor over? Leg glas, dat is vanuit techniek oogpunt wel super vet en zou ik ook graag in mijn hut willen leggen (maar is mij te duur)

CISSP! Drop your encryption keys!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41

RvV

Jaren geleden heb ik een keer 130 meter UTP getrokken door de grond (weiland). Een smalle sleuf gegraven van 20cm diep, kabel erin, klaar. Niks geen beschermende zooi, maar ik had ook niet de intentie om er 50 jaar gebruik van te maken. Na een jaar of 8 werkte het overigens nog wel gewoon. Ik denk dat de opsomming van laurens aardig klopt. :)

Y'24

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
bij >100meter heb ik wel altijd mijn twijfels. Zover ik het begrepen hebt is de limiet van 100m niet zozeer door signaalverlies maar door timing implementatie van de ethernet standaard die met maximaal 100m rekening houdt. Ik zou zelf niet zo snel >100meter utp trekken maar schijnbaar werkt het toch prima :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• shure-fan
Dit dus
laurens0619 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:37:
Grappig hoe vaak deze topics de laatste tijd voorbij komen, en altijd op dezelfde manier:

1. TS wil kabel op afstand leggen.
2. Mensen roepen glasvezel (overkill maar ook de kwalitatief beste oplossing waarschijnlijk)
3. Mensen halen discussie blikseminslag aan
4. Mensen steller voor kabel naast stroom in ader te leggen
5. NEN discussie barst los, regel vs advies etc... <<<met name dit
6. Glasvezel wordt toch echt geadviseerd
7. TS legt utp door de grond/in een buis :P

TS: Leg inderdaad gewoon een UTP verbinding. We hebben het hier niet over een bedrijfskritische verbinding en qua afstand moet het prima lukken over utp. Over bliksem zou ik mij geen zorgen maken.
Heb je het geld ervoor over? Leg glas, dat is vanuit techniek oogpunt wel super vet en zou ik ook graag in mijn hut willen leggen (maar is mij te duur)

• hosttech
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 19:17
*Door omstandigheden nu pas het topic opnieuw kunnen checken*

Bedankt voor de reacties!
Ik ga me beraden met het advies, en post later nog wel wat (test)resultaten.
Vermoedelijk ga ik zoals veel aangehaald voor een 'gewone' ftp/utp kabel cat6 (of 2) kiezen, ofwel als de portemonnee het haalbaar vindt, glasvezel. Dit ben ik (onder invloed van de reacties) van plan in een los apart buisje te leggen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Glas hoef je niet in een aparte buis te leggen overigens.

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:51
Ik zou sowieso de kabel via een losse buis leggen. Je hebt de boel toch open liggen met graven.
Kabel + touwtje er door, en dan kun je in de toekomst zo nog iets anders door trekken, coax voor TV ofzo bijvoorbeeld.
Pagina: 1