Toon posts:

Zeer stil desktop systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt, alle advies is welkom!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe het standaard desktop/office gebruik: het systeem dient voor een optimale internet ervaring te zorgen, een HD film te kunnen afspelen, en wat wellicht het belangrijkst - alle office werkzaamheden moeten vloeiend en zonder stress verlopen, eventueel met de mogelijkheid om een tweede scherm aan te sluiten om op hetzelfde moment media als office werkzaamheden te verrichten. Aangezien ik veel op internet zit met gemakkelijk 15 tabs en daarnaast evenzoveel Office/PDF files open, plus tel daarbij op lopende toepassingen zoals VLC, Freemind en VOIP.. mijn huidige laptop van 6 jaar oud heeft de neiging om bij het geringste te crashen, dus vandaar dat ik zeker wil zijn dat mijn nieuwe systeem stabiel, betrouwbaar en waar mogelijk geruisloos is.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Inclusief verzendkosten dacht ik aan zo'n 450/500 euro. Dit zou mijn eerste build worden :) Ik ben niet helemaal onwetend, vroeger het geluk gehad om hier wel mee te mogen stoeien, maar wegens de aanschaf van laptops er nooit toe gekomen om zelf een systeem in elkaar te zetten. En daar zijn altijd nog de vrienden die me verder kunnen helpen waar ik vast loop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Ja: Zowel de Intel i5 4440 als de Samsung 840 Pro 256gb heb ik voor een zachte prijs op de kop kunnen tikken - om precies te zijn; de kosten liggen samen zo'n 100 euro lager. De Dark Rock zou ik dan nog voor 25 euro kunnen overnemen - wat de prijs nog verder zou drukken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,50€ 154,50
1Asus H87M-E€ 71,04€ 71,04
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,47€ 31,47
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 45,95€ 45,95
1Corsair CX430M€ 42,50€ 42,50
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 162,50€ 162,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,96

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht geen extra videokaart nodig te hebben aangezien gamen er (waarschijnlijk) toch niet inzit. Wat betreft randapparatuur (scherm, toetsenbord, muis) - dit komt later. Ik zit op een budget, maar alle advies hierover is natuurlijk welkom!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee - op de eerder genoemde componenten na.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Micro ATX (ivm met de Fractal kast) en natuurlijk een zo efficient mogelijk energieverbruik. Wel is het geluidsniveau erg belangrijk, vandaar cpu koeler.

Wat betreft het interne geheugen: eerlijk waar ik kom er niet uit, vandaar dat ik deze ook even 'open' heb gelaten. Hopelijk kan iemand hier daar een bepaald type aanraden. Zelf dacht ik sowieso aan DDR3 2x 4gb 1600Mhz.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2014 03:20 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:39

D4NG3R

kiwi

:)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 12:48
Opletten met meerdere beeldschermen maar ik zie dat het moederbord hiervoor ondersteuning bied dus met deze setup komt het wel in orde.
Budget GPU's bij desktop kunnen doorgaans maar 1 monitor aansturen. Ik heb daarvoor destijds nog meerdere budget GPU geplaatst met passieve koeling. Van het moment de videokaart 2 schermen kon aansturen zat je met een fan. Maar gelukkig staat de techniek niet stil zo te zien!

Ik raad je aan om wat reviews te zoeken. Je wilt sowiezo de fans die in de kast zijn meegeleverd vervangen door stillere exemplaren. Ik zou ook de kast goed volhangen met stille fans zodat je voldoende luchtcirculatie hebt en een volledig passieve CPU koeler nemen.

Er bestaan ook volledig passieve voedingen. Wel maar heel beperkt in vermogen en doorgaans niet zo vlot beschikbaar. Ik heb er 2 geplaatst, 1tje heeft de geest gegeven op 3 jaar, de andere is still going op 4 jaar. Computers staan doorgaans dag en nacht aan, eigenaar is nogal lui op dat vlak.

Die 2 computers hebben overigens enkel speciale fans zitten in de kast, al de rest (gpu, cpu, voeding, moederbord) is passief. Geluid is zo stil dat in een stille kamer je hem nog niet hoort. Is soms wel lastig omdat je niet weet of het ding nu nog aan staat of niet (kast is bescheiden design en dus geen ledjes die branden)

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-04 12:42

amas

Law of Nature: Chaos

Als je alleen basistaken ermee gaat doen, is het dan niet een goed idee om naar een NUC achtig apparaat te kijken? Die componenten zijn bijna allemaal passief. Als je een zuinige CPU neemt dan hoeft de fan ook niet hard te draaien.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Topicstarter
@ D4NG3R
Dank voor de tip. Ik zie wel dat het topic in 2007 is gestart; ben al een beetje aan het spitten maar het is zo wel direct een stortvloed aan info!

@Sprankel
De keuze voor de Corsair is/was de prijs voor een modulaire voeding in combinatie met de fractal design. Het leek me dat ik daarmee de air flow op de meest basale manier positief kon beinvloeden. Zelf heb ik niet stilgestaan bij een volledig passieve voeding, misschien is dit wel een goede optie, of anders toch semi passief. Aan de andere kant vraag ik me af of een zeer stille actief gekoelde voeding op halve belasting (want daar zal het op neer komen) niet vrijwel onhoorbaar zal zijn?

Wat betreft de vervanging van de fans: dit ligt ook in de planning! Misschien kom ik in het eerder aangehaalde topic tegen wat ik zoek, voor een redelijke prijs. Maar mocht je specifieke aanraders hebben?

@TheAmassama
CPU is zoals aangegeven al een go! net als de ssd. Het systeem is inderdaad primair gericht op basistaken, maar ik zou graag wel de mogelijkheid bewaren voor een eventuele upgrade in de toekomst, zonder weer opnieuw een compleet systeem te moeten kopen / samen te stellen. Toch bedankt voor je inbreng!

Ik begrijp dat de CPU (ook in combinatie met de relatief dure 840pro) wellicht een overkil is voor de uiteindelijke functie, maar dit is wel mijn startpunt. Daarnaast wil ik natuurlijk niet dat de overige componenten het totale systeem naar beneden trekken, dus nogmaals; alle advies is welkom - met name mbt type geheugen/moederbord. Hier wil ik nog aan toevoegen dat ook bepaalde data mining software soepel moet kunnen draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2014 03:21 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik weet niet hoe je die CPU koeler in dat kastje wilt gaan stoppen, of laat je de zijkant open? ;)
pricewatch: Cooler Master Silencio 352 is erg stil en biedt wel ruimte voor een hogere (120mm fandiagonaal+ tower) cpu-koeler. een topflow-koeler zou in de Core 1000 ook wel kunnen.
in de CM krijg je echter ook een stillere kast in z'n geheel, stoffilters en een betere koeling. hierin zou je bijvoorbeeld een Tranquillo kwijt kunnen, die voor jou ruim voldoende gaat zijn (en een stuk goedkoper als je nieuw zou kopen)
als je de goede voeding uitkiest en een stille kast hebt is deze ook zo goed als onhoorbaar, tenzij je er natuurlijk met je oor tegenaan zit. een be Quiet 300W is in principe voldoende, en met zo'n setup zou ik me geen zorgen maken over airflow door kabels, bovendien staat de CX-M serie niet heel erg positief bekend als ik 't forum zo lees. een passieve voeding is vooral erg duur, maar vaak ook erg zuinig.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Niemand opgevallen dat er geen RAM in zit?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

br00ky schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:51:
Niemand opgevallen dat er geen RAM in zit?
Wat betreft het interne geheugen: eerlijk waar ik kom er niet uit, vandaar dat ik deze ook even 'open' heb gelaten. Hopelijk kan iemand hier daar een bepaald type aanraden. Zelf dacht ik sowieso aan DDR3 2x 4gb 1600Mhz.
maar ik zal er even op reageren ;)
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU pakken, gewoon snel genoeg, boven 1600mhz merk je bij Intel vrij weinig, 8gb is genoeg en dit is goedkoop

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Als je een stil systeem wilt, zou ik voor zoiets gaan.
Voldoet prima voor wat default kantoor/internet geneuzel.

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 16:17
Kijk ook eens bij de Intel NUC's en soorgelijke systemen.

Wij gebruiken er een aantal als office pc (en ja, casual flash games ;-)) en het is zeer stil en degelijk. Gemonteerd achter een monitor via vesa neemt het ook weinig buro ruimte in.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Der Rudi schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:00:
Kijk ook eens bij de Intel NUC's en soorgelijke systemen.

Wij gebruiken er een aantal als office pc (en ja, casual flash games ;-)) en het is zeer stil en degelijk. Gemonteerd achter een monitor via vesa neemt het ook weinig buro ruimte in.
Hij heeft die core i5 al :)

Ik zou nog even verder kijken voor de kast. Deze is niet echt stil, de voorkant is een open mesh. Dat koelt prima en ziet er naar mijn mening goed uit maar een dicht stuk plastic dempt geluid veel beter.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-04 19:17
in plaats van een passieve atx voeding kan je ook een pico psu nemen: een 150W pico psu (de 120W picopsu heeft geen 12V P4 stekker) + 120W adapter kosten €36 + €42 bij http://www.logicsupply.nl/power-supplies/

120W zou ruim voldoende moeten zijn voor het voorgestelde systeem.

• sprankel
Best is dat je even op google gaat zoeken, noiseblock m12 is zéér stil maar moeilijk te krijgen en ook vrij prijzig. Je moet rekenen dat voor een echt stille fan je toch snel tussen de 10 a 15 euro kwijt bent per stuk.

Maar als je naar speciale fans grijpt om het volume naar beneden te brengen zou ik absoluut niet gaan voor een standaard voeding. Ook al draait hij maar op half aantal toeren. Veel lawaai geeft dat op zich niet maar het is nogal stom om voor een zo stille pc mogelijk te gaan en daarin te investeren en dan op vlak van de voeding steken laten vallen.

Overigens als ik niet vergis waren bepaalde series van corsair niet bepaald deftig => google dus zeker de voeding na.
Overigens uit een quick google => http://www.tomshardware.c...lent-passive,3189-11.html
Seasonic SS-460FL2 komt daar als zeer goed uit de test als volledig fanloze voeding.

Overigens zijn passieve voedingen doorgaans vrij moeilijk te krijgen (lees, ze hebben ze doorgaans nergens echt op voorraad maar hetzelfde geld voor die speciale fans)

Let wel dat je genoeg fans plaatst en een goede luchtstroom als resultaat. Immers die héél stille fans hebben doorgaans maar een vrij beperkte luchtverplaatsing.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou een kast nemen met geluidswerende meuk erin, dat doet echt wonderen.

pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black is een best grote ATX kast, bitumen geluidsdemping, stille 14cm fans met veel luchtverplaatsing. erg stil hierdoor, maar ook prijzig, groot en zwaar.

pricewatch: Fractal Design Define Mini is zijn wat kleinere, lichtere, goedkopere broertje. 12CM fans ipv 14cm fans, maar nogsteeds lekker stil.

pricewatch: Corsair Carbide 330R is ook leuk, lijkt een soort schuim te hebben ipv bitumen, maar ook deze is nog lekker stil. Een voordeel is dat het deurtje ook aan de andere kant gezet kan worden.

pricewatch: Cooler Master Silencio 352 is lekker goedkoop, schuimengeluidsdemping en koelt volgens mij wat minder goed dan de andere kasten.

Zelf denk ik dat die CM al prima is voor jouw doeleinden, al is de Define R4 [uiteraard] zo'n beetje de koning onder de stille cases.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Let er op dat je ventilatoren aanschaft met 4 pins aansluiting zodat het moederbord deze kan regelen, dan heb je stilte als je niet al te ingewikkelde dingen doet, maar als je wat meer power nodig hebt is dat ook geen probleem.

• Rrob
zie net dat je voor €47 een fanless cpu koeler hebt pricewatch: Nofan CR-80EH Copper - Passive, icm een pico psu en een ssd heb je dan helemaal geen geluid dempende kast nodig omdat er NIETS meer in je kast zit dat geluid maakt!

Totale stilte kost dus €125.

Dat is ongeveer 2x zo veel als een normale voeding + aftermarket cpu koeler kosten en dan hoef je ook nog eens géén extra geld uit te geven aan stillere ventilatoren

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die warme lucht moet wel weg kunnen, en er moet ook wel nieuwe lucht bij komen. Convectie is een heel leuk gegeven, maar dat gaat op deze temperaturen echt traag.

Imo kun je dan beter een borderline-superkoeler nemen, zoals een Mugen, True Spirit 140, Macho of iets in die richting, en die dmv van een weerstandje langzaam laten draaien, al weet ik uit ervaring dat een Define R4 een Macho heel erg lang heel erg stil/onhoorbaar houdt.

People as things, that’s where it starts.

• Rrob
VasZaitsev schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:16:
Die warme lucht moet wel weg kunnen, en er moet ook wel nieuwe lucht bij komen. Convectie is een heel leuk gegeven, maar dat gaat op deze temperaturen echt traag.

Imo kun je dan beter een borderline-superkoeler nemen, zoals een Mugen, True Spirit 140, Macho of iets in die richting, en die dmv van een weerstandje langzaam laten draaien, al weet ik uit ervaring dat een Define R4 een Macho heel erg lang heel erg stil/onhoorbaar houdt.
een i5 systeem dat office/internet/media doet draait 95% van de tijd idle en verbruikt dan max 25W, die warmte raak je prima kwijt via (de gaten in) de behuizing. Dat zal idd niet zo snel gaan maar dat is ook niet nodig aangezien er erg weinig warmteontwikkeling is

Ik heb laatst een i3 4130 systeem gebouwd met een ssd, boxed koeler en G360 voeding en dat trekt idle (office werk) 14 tot18 watt uit het stopcontact (dat is 10x zo weinig als mijn i7 920 8)7 )

• sprankel
wel rekening houden dat als je op een warme zomerdag dan toch is even de cpu naar 100% trekt, om welke reden dan ook, dat de boel niet vast loopt. Hoewel tegenwoordig de computer zich niet uitschakelt als vroeger maar dat de CPU een agressieve throtthle toepast. Pas als dat niet helpt zet hij zich uit. (maar de computer word wel heel traag als hij dat doet).

Overigens zou ik er op zich niet echt mee inzitten. Gewoon wat in de gaten houden. Niets houd je tegen om als het achteraf blijkt bij uitzonderlijke omstandigheden dat het toch net wat te warm word, een fan op de cpu koeler te plaatsen. En de tijden waarbij er geen beveiliging was tegen oververhitting is al lang gepasseerd.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:32:
Let er op dat je ventilatoren aanschaft met 4 pins aansluiting zodat het moederbord deze kan regelen, dan heb je stilte als je niet al te ingewikkelde dingen doet, maar als je wat meer power nodig hebt is dat ook geen probleem.
ik denk dat 3pins ook wel gaan ik kan ze teminste regelen vanuit de bios op mijn mobo. Alleen de cpu is 4pins

• Rrob
sprankel schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:54:
wel rekening houden dat als je op een warme zomerdag dan toch is even de cpu naar 100% trekt, om welke reden dan ook, dat de boel niet vast loopt. Hoewel tegenwoordig de computer zich niet uitschakelt als vroeger maar dat de CPU een agressieve throtthle toepast. Pas als dat niet helpt zet hij zich uit. (maar de computer word wel heel traag als hij dat doet).

Overigens zou ik er op zich niet echt mee inzitten. Gewoon wat in de gaten houden. Niets houd je tegen om als het achteraf blijkt bij uitzonderlijke omstandigheden dat het toch net wat te warm word, een fan op de cpu koeler te plaatsen. En de tijden waarbij er geen beveiliging was tegen oververhitting is al lang gepasseerd.
Of je zet gewoon je case open op een warme dag, er komt toch 0 geluid uit

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2014 @ 01:07:
Alvast bedankt, alle advies is welkom!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe het standaard desktop/office gebruik: het systeem dient voor een optimale internet ervaring te zorgen, een HD film te kunnen afspelen, en wat wellicht het belangrijkst - alle office werkzaamheden moeten vloeiend en zonder stress verlopen, eventueel met de mogelijkheid om een tweede scherm aan te sluiten om op hetzelfde moment media als office werkzaamheden te verrichten. Aangezien ik veel op internet zit met gemakkelijk 15 tabs en daarnaast evenzoveel Office/PDF files open, plus tel daarbij op lopende toepassingen zoals VLC, Freemind en VOIP.. mijn huidige laptop van 6 jaar oud heeft de neiging om bij het geringste te crashen, dus vandaar dat ik zeker wil zijn dat mijn nieuwe systeem stabiel, betrouwbaar en waar mogelijk geruisloos is.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Inclusief verzendkosten dacht ik aan zo'n 450/500 euro. Dit zou mijn eerste build worden :) Ik ben niet helemaal onwetend, vroeger het geluk gehad om hier wel mee te mogen stoeien, maar wegens de aanschaf van laptops er nooit toe gekomen om zelf een systeem in elkaar te zetten. En daar zijn altijd nog de vrienden die me verder kunnen helpen waar ik vast loop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Ja: Zowel de Intel i5 4440 als de Samsung 840 Pro 256gb heb ik voor een zachte prijs op de kop kunnen tikken - om precies te zijn; de kosten liggen samen zo'n 100 euro lager. De Dark Rock zou ik dan nog voor 25 euro kunnen overnemen - wat de prijs nog verder zou drukken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,50€ 154,50
1Asus H87M-E€ 71,04€ 71,04
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,47€ 31,47
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 45,95€ 45,95
1Corsair CX430M€ 42,50€ 42,50
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 162,50€ 162,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,96

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht geen extra videokaart nodig te hebben aangezien gamen er (waarschijnlijk) toch niet inzit. Wat betreft randapparatuur (scherm, toetsenbord, muis) - dit komt later. Ik zit op een budget, maar alle advies hierover is natuurlijk welkom!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee - op de eerder genoemde componenten na.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Micro ATX (ivm met de Fractal kast) en natuurlijk een zo efficient mogelijk energieverbruik. Wel is het geluidsniveau erg belangrijk, vandaar cpu koeler.

Heeft de CXM serie van Corsair niet die CapXon capacitoren en dus van matige kwaliteit? Ik meen het ergens te hebben gelezen hier tussen deze topics maar kan het niet terugvinden

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
sprankel schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:54:

Ik heb per ongeluk een dag 'getest' met een onbedoeld passief gekoelde Pentium G3220... die ging binnen ongeveer 10 minuten werk naar de 88 graden. Dus dat zou ik met een i5 niet al te gauw doen, alleen maar passief koelen... Zelfs in idle raak je de warmte zo langzaam kwijt, dat elke seconde load er weer een paar graden bovenop gooit.

Sowieso moet je een throttlend systeem niet willen denk ik, grote kans dat je binnen de kortste keren dingen sloopt. Voor stilte en een degelijk systeem zou ik vooral naar stille fans en een goede case kijken, daar is veel te winnen. Kleine behuizingen met 80mm fans vallen dan eigenlijk al snel af, en gewicht van een case is ook van belang (om vibratie tegen te gaan). Hoe stiller het systeem des te meer andere geluiden van de pc op gaan vallen.

[ Voor 19% gewijzigd door Vayra op 20-06-2014 02:23 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Rrob
Vayra schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 02:17:
[...]

Ik heb per ongeluk een dag 'getest' met een onbedoeld passief gekoelde Pentium G3220... die ging binnen ongeveer 10 minuten werk naar de 88 graden. Dus dat zou ik met een i5 niet al te gauw doen, alleen maar passief koelen... Zelfs in idle raak je de warmte zo langzaam kwijt, dat elke seconde load er weer een paar graden bovenop gooit.

Sowieso moet je een throttlend systeem niet willen denk ik, grote kans dat je binnen de kortste keren dingen sloopt. Voor stilte en een degelijk systeem zou ik vooral naar stille fans en een goede case kijken, daar is veel te winnen. Kleine behuizingen met 80mm fans vallen dan eigenlijk al snel af, en gewicht van een case is ook van belang (om vibratie tegen te gaan). Hoe stiller het systeem des te meer andere geluiden van de pc op gaan vallen.
had jij "per ongeluk" een andere cpu koeler in je kast die er voor ontworpen is om passief te werken....?

We hebben het hier niet over een boxed koeler zonder fan maar over een speciale passieve cpu koeler pricewatch: Nofan CR-80EH Copper - Passive

• sprankel
Als je totale koeloppervlak maar groot genoeg is kan je perfect 1000 I7 CPU's koelen zonder 1 enkele fan te gebruiken. Het enige wat een fan doet is de efficentië van je koeloppervlak vergroten.

Of maw, alles is passief te koelen. In theorie heb je ook geen casefans nodig.
Echter enkel Zalman had daar een speciale kast voor destijds met een pittig prijskaartje van 1000 euro. De kast was in feite 1 groot koelblok dat met een speciale constructie rechtstreeks verbonden was aan de cpu/gpu.

En uiteraard wil je geen systeem dat aan het trothlen slaagt maar mijn punt gaat erom als blijkt dat het toch iets te krap is je computer er wel even tegen kan door de veiligheidsmaatregelen. Lang geleden was dat helemaal anders, monteerde je de koeler verkeerd kon je na 5 seconden terug je gulden boven halen om een nieuwe te gaan halen.

En zoals Rrob al aanhaalt zijn er speciale passieve koelers te krijgen. Dit zijn in feite gigantische koelblokken zonder fan. Ik heb overigens 2 I7 geplaats, volledig passief gekoeld.

Dat jouw pentium te warm werd is al meteen te verklaren doordat je onbedoeld passief zat te koelen. Je zat met een koelblok dat te klein was om zijn warmte kwijt te geraken zonder fan. Maar als je op diezelfde pentium een koelblok zet dat 4 keer zo groot is zal die wel koel blijven.

Wel is het zo dat passief koelen lastiger is. Bij actieve koeling kan je gaan regelen door fans harder of zachter te draaien en dus de effecientie van je koeloppervlak te regelen. Bij passief koelen kan je niets regelen en moet je dus zien dat je genoeg koeloppervlak hebt voor wat de omstandigheid ook is.
Vandaar dat ik ook aangaf dat het niet meteen kwaad kan als het toch te krap berekend is voor een warme zomerdag/full load. Het is namelijk héél moeilijk om echt op voorhand te kunnen zeggen of het genoeg is. Zo kan het achteraf perfect mogelijk zijn dat je toch nog 2 extra case fans moet bijplaatsen. Uiteraard ga je voor een kast die veel fans kan hebben om je ruimte te geven voor mocht het nodig zijn.

edit:
Google anders is op wat plaatjes van een Nofan CR95 & hoe groot dat monster is in je kast.
Dit houd je I5 continu onder stress op 55 graden en een I7 op 62 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door sprankel op 22-06-2014 01:26 ]

Pagina: 1