Is een USB 3.0 schijf snel genoeg om direct vanaf te editen?

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben van plan een (7200 rpm) USB 3.0 harde schijf te kopen. Ik heb een Panasonic GH3 en edit normaal gesproken de native .mov files zonder problemen op mijn PC. (i5 2500k, GTX 660, 8 GB geheugen)

Maar zou dit ook gaan, als de filmbestanden op de externe harde schijf gaan? Is USB 3.0 snel genoeg om geen / weinig vertragingen op te leveren?

Ik heb trouwens ook een eSATA 3Gb/s port. Dat is langzamer dan USB 3.0 toch? Maar wel weer stabieler / minder heavy voor de CPU toch?

Zou een externe schijf met eSATA dan nog beter zijn of niet?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volledige bandbreedtes haal je sowieso nooit, ongeacht welke bus er gebruikt wordt. :)
Het beste kun je kijken naar reviews van de schijf die je wilt kopen, dan weet je het gauw genoeg. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 16-06-2014 00:09 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb altijd gedacht dat het editen in je RAM gebeurd, en niet op je schijf. Dus dan is het allemaal niet relevant.
Dan heb je alleen met de schrijf en lees snelheid van de harde schijf te maken. Voor zo een schijf mag je blij zijn met 120 MB/s lezen en misschien maar 20 MB/s schrijven. Dat ligt een beetje aan de file. Wordt de schijf voller en ouder, dan kakt het natuurlijk nog verder in.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

20MB schrijven ? Ik weet niet wat voor kreupele disk je gebruikt, ik haal gewoon 120MB read en 105MB write op mijn externe usb 3.0 disk.
Dat is dus ruim snel genoeg voor dagelijks werk.

Verwijderd

Bij de Green die ik had maakte het qua snelheid niet uit of ik intern aan de SATA hing of extern aan USB3 :) Nu is dat niet de snelste schijf, maar het is dus best rap.

Ideaal gezien zou je natuurlijk gewoon een interne HDD kopen. Waarom is dat geen optie?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, ik ben bang dat de schijf maximaal gefragmenteerd is, en ook aardig vol.
Toen die nieuw was, was het in ieder geval wel veel beter.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-01 21:18
Op papier is USB 3.0 misschien sneller, maar in werkelijkheid kun je hdd beter op eSATA hebben.
eSATA is eigenlijk gewoon SATA met beetje andere connector.
In behuizing zit eSATA direct op hdd zonder enige chips en ook in de computer zit die vaak direct op zelfde sata controler als je normale schijven.
Je kan ook behuizingen krijgen die zowel USB 3.0 als eSATA hebben.
Bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/491451/

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is niet meer zo. USB 3.0 is sneller (tenzij je tegelijkertijd meer usb 3.0 devices aanspreekt), zeker als je OS en externe disk UASP ondersteunen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Theoretisch gezien is USB3.0 sneller omdat je daarmee 5Gbps kunt halen ipv 3Gbps van die SATApoort. In de praktijk is USB3.0 wel een stuk trager, omdat je daar een stuk meer overhead hebt dan met SATA.

Verder vind ik eSATA toch wat stabieler dan veel USB3.0-oplossingen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat niet iedere USBcontroller even fatsoenlijk in elkaar steekt.

In de praktijk maakt het weinig uit, omdat je disk de snelheden van de interface toch niet haalt.
Pagina: 1