Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Ook bij Canon schommelt de prijs. Bekijk gerust de tabel in de pricewatch per product om schommelingen te zien.
Edit: zie bijvoorbeeld pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
[ Voor 16% gewijzigd door Flying op 15-06-2014 23:26 ]
Nikon 70-200mm f/4 € 1069,- nu > € 1159,-
Nikon 70-200mm f2.8 € 1829,- nu > € 1949,-
Nikon 16-35mm f/4 € 899,- nu > € 999,-
Deze prijzen weet ik aangezien ik 2 weken geleden een 70-200 f/4 heb gekocht, en ook naar deze andere lenzen heb overwogen.
D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |
Je kan ook kijken of je de lens niet 2e hands kan vinden, wellicht kan je hem voor een leuk prijsje krijgen. Wel bij betrouwbare overkomende verkoper, ophalen, body meenemen en direct testen.Mandrake466 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 23:19:
Sinds kort zijn de meeste Nikon lenzen in prijs verhoogd en niet een klein beetje. De af-s 70-300mm was enkele dagen terug nog 460 euro en nu 550 euro! Bijna 100 euro duurder. Absurd!
Ik ben nieuw in de dslr wereld en ik schrok hier toch wel van hoor. Ik heb de aankoop van dit lens dan maar ook even in de koelkast gestopt.
Dan was je mooi op tijd met je aankoop.Dennis_sla schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:08:
Dit heb ik ook gemerkt de laatste tijd, zo zijn de volgende lenzen aanzienlijk duurder geworden:
Nikon 70-200mm f/4 € 1069,- nu > € 1159,-
Nikon 70-200mm f2.8 € 1829,- nu > € 1949,-
Deze prijzen weet ik aangezien ik 2 weken geleden een 70-200 f/4 heb gekocht, en ook naar deze andere lenzen heb overwogen.
Wel grappig om de prijzen te zien, ik heb de Nikon 70-200 f/2.8 VRII 3 jaar geleden gekocht bij Saturn voor 1589 euro (met de kortingsactie 15 euro korting per 100 euro)
[ Voor 37% gewijzigd door Toewan op 18-06-2014 13:41 ]
Right en je punt is precies?Brilsmurfffje schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:35:
vakantieseizoen is nu ook bezig dus iedereen is nog aan het kijken voor een camera. Omdat veel mensen de perceptie hebben dat een DSLR mooiere foto's maakt kopen veel mensen die dingen tegenwoordig.
Yen is tov Euro sinds verleden jaar ongeveer 10% in waarde gestegen. Zie daar je verschil.
vraag en aanbod, bij een grotere vraag kan je de prijzen verhogen.Barrycade schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:51:
[...]
Right en je punt is precies?
Yen is tov Euro sinds verleden jaar ongeveer 10% in waarde gestegen. Zie daar je verschil.
Yen koers lijkt mij niet echt van belang daar de lenzen in Thailand gemaakt worden.
[ Voor 12% gewijzigd door Brilsmurfffje op 18-06-2014 23:05 ]
De mensen die jij beschrijft zijn voornamelijk kit-lens gebruikers. Dat verklaard niet goed waarom het duurdere segment ook zo schommelt.Brilsmurfffje schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 23:04:
[...]
vraag en aanbod, bij een grotere vraag kan je de prijzen verhogen.
Yen koers lijkt mij niet echt van belang daar de lenzen in Thailand gemaakt worden.
Lijkt mij niet dat er in de zomer een stuk meer Nikon 70-200mm f2.8's worden verkocht.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Waar de lenzen zelf worden gemaakt is van minder belang want er worden ook lenzen gemaakt in China (vooral de kitlenzen en de goedkope primes)
Wat wel mee kan spelen is de onrust in Tailand. Ik weet niet of de staatsgreep van invloed is op de export condities. Maar wellicht is de invoer en uitvoer minder dan normaal wat de prijzen kan opdrijven.
Nikon zit gewoon in zwaar weer, en in plaats van nieuwe producten op de markt te brengen waar vraag naar is, brengen ze op dit moment gewoon matige meuk uit en verhogen ze de prijzen op bestaande producten.
Ik ben ook Nikon gebruiker, en heb er veel geld in geinvesteerd, maar de laatste tijd stellen ze erg teleur.
En brengen ze allemaal van die net-niet producten uit, waar eigenlijk niemand op zit te wachten.
En het feit dat de dollar de laatste maanden rap omhoog gaat helpt ook niet echt.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
En ja, ook Nikon heeft last van de wereldwijde crisis en de concurrentie van smartphones.
En ja, Nikon heeft een significante financiele voorziening moeten treffen voor het D600 debacle (terughalen van alle exampleren).
So what?
Nikon is een groot bedrijf, met een grote buffers. Het gaat echt niet omvallen.
Sterker nog, ze gaan nog eens flink investeren: http://uk.reuters.com/art...ans-idUKKBN0ES0MI20140617
Dat artikel is gebaseerd op een verhaal van nikonrumors.
Als je op google gaat zoeken op "nikon corp bloomberg restructuring" dan kan ik niets vinden dat dit onderbouwd.
Really?Nikon zit gewoon in zwaar weer, en in plaats van nieuwe producten op de markt te brengen waar vraag naar is, brengen ze op dit moment gewoon matige meuk uit en verhogen ze de prijzen op bestaande producten.
Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.
Dat is echt een uit de lucht gegrepen gerucht wat niet te onderbouwen is.yzf1kr schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 07:55:
Nikon zit gewoon in zwaar weer, en in plaats van nieuwe producten op de markt te brengen waar vraag naar is, brengen ze op dit moment gewoon matige meuk uit en verhogen ze de prijzen op bestaande producten.
Jij wilt de nieuw aangekondigde D810 als meuk bestempelen?
Wil ik graag van jou een goed onderbouwde review.
Ja de prijzen zijn omhoog, dit is ook bij Canon het geval. En eerlijk gezegd, dat is maar goed ook. De markt zoals deze gecreeerd was door prijsafschieters is niet gezond. Hierdoor worden veel zaken die nog wel een gezicht durven hebben en niet alleen vanaf een zolder leveren gedwongen onder marges te gaan verkopen. Hierdoor help je een hele economie om zeep.
Nu de economie weer aan het aantrekken is zal er langzaamaan een gezondere prijsstelling gezocht worden. Waarin mensen ook weer wat zekerder van hun baan kunnen zijn in de retail en producten niet voor inkoop+btw verkocht hoeven te worden.
[ Voor 5% gewijzigd door RZor op 26-06-2014 14:35 ]
Gruwelijk gejatte Icoon!
Verwijderd
Ik stond op het punt om een Nikkor 70-200 2.8 aan te schaffen toen ik zag dat de prijs boven de €2000 was uitgekomen. Dat werd mij echt te gortig, ik kan het niet meer rechtvaardigen richting mijn familie. Daarom heb ik me verdiept in alternatieven en komt de Tamron er helemaal niet zo slecht vanaf. Iets minder stevig gebouwd en iets langzamere AF, maar veel goedkoper. Daar kan ik mee leven. Bovendien, ik stootte onlangs mijn 'pro' 17-55 ergens tegenaan - €400 reparatiekosten! Ook 'pro' kwaliteit heeft z'n grenzen.
Ik heb me ook afgevraagd waarom die prijzen zijn gestegen, maar de Euro is de laatste maanden flink duurder geworden t.o.v. de Yen (25%) - of de Yen goedkoper, als gevolg van de hoeveelheid geld die de Japanse regering in de economie pompt. Met dezelfde hoeveelheid Euro's zouden we meer Yens moeten kunnen kopen, dus zou Japanse waar goedkoper moeten zijn voor Eurobetalers. Maar wellicht zijn er andere krachten aan het werk.
En wat betreft Nikon en niet om kunnen vallen: Kodak is omgevallen, GM is failliet gegaan maar gered door de Amerikaanse regering. Nokia en Blackberry zitten in zwaar weer, Lehman Brothers, PanAm en de Free Record shop, allemaal voorbeelden van eens gevestigde namen die of verdwenen zijn of in zeer zwaar weer zitten. In deze tijd van activistische aandeelhouders en private equity kan ieder bedrijf omvallen. Daar maak ik me geen illusies meer over. En ik zie Nikon nu niet echt vooroplopen in echte innovaties (mirrorless bijvoorbeeld zoals de Sony A7s...)
Concurrentie van smartphones? Als DSLR bedrijf zou ik je dan toch maar ernstig zorgen gaan maken ... lijkt mij erg stug hoor.Vishari Beduk schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:53:
OK, blijkbaar heeft Nikon de prijzen verhoogd.
En ja, ook Nikon heeft last van de wereldwijde crisis en de concurrentie van smartphones.
En ja, Nikon heeft een significante financiele voorziening moeten treffen voor het D600 debacle (terughalen van alle exampleren).
[...]
Wat betreft die D600 (en ook D800) hebben ze het gewoon niet slim aangepakt en duurde het wel erg lang voordat ze met een oplossing kwamen, met grote tegenzin, waarna ze vervolgens met de D610