Toon posts:

Wat voor'n werkgeheugen kan ik het beste naar upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn processor is een FX 8350 en mijn GPU een HD 7950 boost.
Op het moment draai ik 8 GB single channel 1600hz valueRAM. De FX 8350 zou stukken betere prestaties moeten leveren dan ik nu krijg en heb ondertussen begrepen dat dit is omdat het single channel is.
Als ik een tweede bankje van dezelfde RAM als ik al heb in duw, wordt het dan een stabiele dual channel of is dat af te raden?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 20:45
Hoezo vallen je prestaties tegen?
De HD 7950 is toch alweer bijna 2 jaar oud. De processor 1,5 jaar, maar die kan nog wel goed mee.

2x dezelfde reepjes RAM geeft wel iets betere prestaties. Maar dat gaat het beste als je die 2 reepjes tegelijk koopt (als setje).
Maar als games niet goed draaien kun je beter naar een nieuwe videokaart kijken.

TheS4ndm4n#1919

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat werkt prima. Ik weet niet wat voor traagheid je nu ervaart?

[ Voor 46% gewijzigd door warhamstr op 15-06-2014 21:01 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:00:
De HD 7950 is toch alweer bijna 2 jaar oud. De processor 1,5 jaar, maar die kan nog wel goed mee.

2x dezelfde reepjes RAM geeft wel iets betere prestaties. Maar dat gaat het beste als je die 2 reepjes tegelijk koopt (als setje).
Maar als games niet goed draaien kun je beter naar een nieuwe videokaart kijken.
Als ik op youtube kijk zie ik mensen met een hogere schermresolutie en dezelfde specs (met uitzondering op de RAM channels) die BF3 en zelfs BF4 op hogere framerates draaien op ultra. En als ik mijn videokaart upgrade, wat is dan een goeie keus? Zat te denken aan R9 290 maarja..

Daarnaast kan het toch niet normaal zijn dat ongeacht de spelers, je op bepaalde maps gigantische framedrops krijgt wanneer je naar een bepaalde plek kijkt?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2014 21:15 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou eerder kijken of er niet een probleempje is met het een of het ander. Een HD7950 hoort nog heel leuk mee te komen, en een FX-8350 is een prima cpu.

Over welke game praten we eigenlijk, op welke resolutie, met welke onderdelen?

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

TS verwart een CPU met een APU. Een APU heeft inderdaad erg veel baat bij sneller dual channel geheugen, een CPU als de FX 8350 niet. De upgrade heeft voor TS dus bar weinig zin.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:21:
Ik zou eerder kijken of er niet een probleempje is met het een of het ander. Een HD7950 hoort nog heel leuk mee te komen, en een FX-8350 is een prima cpu.

Over welke game praten we eigenlijk, op welke resolutie, met welke onderdelen?
Battlefield 3 en Hardline, 1680x1050, FX 8350, HD 7950 Boost (MSI Twin Frozr OC editie), 8GB single-channel ValueRAM

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:04

two

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:24:
[...]

Battlefield 3 en Hardline, 1680x1050, FX 8350, HD 7950 Boost (MSI Twin Frozr OC editie), 8GB single-channel ValueRAM
Las in het topic dat mensen ook veel last hadden van lagere FPS in hardline dan BF4, dus zou zo maar kunnen kloppen.

Signature

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dual channel is wel wat sneller, maar de verschillen zijn voor CPUgebied niet schrikwekkend veel beter, in games merk je er zeker weinig van. Enkel met echt geheugenintensieve taken heeft het een significant verschil.
RocketKoen schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:00:
Dat maakt geen klap uit. Als die DIMMen maar compatible zijn maakt het weinig uit of ze uit een kitje komen of niet.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:24:
[...]

Gezien Hardline nog een beta is, moet je niet teveel kijken naar performance.

Maar, welk mobo en welke voeding? Wat zijn je temps?

Plotselinge framedrops liggen vaak een te hoge temperaturen.

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik draai BF 4 en hardline op ultra@1920x1080 met een HD 7950 en 8GB single channel ram. Zou het probleem bij de cpu zoeken

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:26:
[...]

Gezien Hardline nog een beta is, moet je niet teveel kijken naar performance.

Maar, welk mobo en welke voeding? Wat zijn je temps?

Plotselinge framedrops liggen vaak een te hoge temperaturen.
http://puu.sh/9tehr/24630f2fa0.png

http://puu.sh/9teko/a07df166e4.png
realizeer me net dat hier de temps bij staan, maar ik verstuur deze alsnog om even te laten zien wat de framedrops zijn. Dat is in Hardline, wanneer ik naar buiten kijk en ga dan zit ik op 30-50 FPS, zowel op Low als op Ultra.
Op Battlefield 3 zijn de percentages nagenoeg hetzelfde en krijg ik framedrops als ik bijvoorbeeld naar het midden van deathmatch Caspian Border kijk.
Temps van mijn CPU zouden goed moeten zijn (custom waterkoeling). Het heetste wat ik mijn GPU heb zien worden is 56 graden.

Oh en mijn powersupply is niks bijzonders..80+ (volgens mij bronze of gewoon..weet niet meer zeker) 750 watt voeding. Mijn mobo is een Asus Sabertooth 990FX

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2014 21:32 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Welk mobo? Als je een mobo hebt met weinig fases kan dat je probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dark_f schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:26:
Ik draai BF 4 en hardline op ultra@1920x1080 met een HD 7950 en 8GB single channel ram. Zou het probleem bij de cpu zoeken
Probleem is, anderen met dezelfde setup maar dan met dual channel RAM draaien games stukken beter dan ik. Gerucht is ook, dat deze CPU hongerig is naar dual channel RAM.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:25:
Dual channel is wel wat sneller, maar de verschillen zijn voor CPUgebied niet schrikwekkend veel beter, in games merk je er zeker weinig van. Enkel met echt geheugenintensieve taken heeft het een significant verschil.

[...]

Dat maakt geen klap uit. Als die DIMMen maar compatible zijn maakt het weinig uit of ze uit een kitje komen of niet.
Ik weet dat het in het algemeen nauwelijks uit maakt, vandaar dat ik voor single channel was gegaan bij het bouwen. Maar zoals ik zei, andere mensen met een setup die verder hetzelfde is hebben betere prestaties. en zoals in mijn vorige reactie op een andere reactie, is het wel vaker gezegd dat de FX 8350 beter presteert met dual channel RAM

Verwijderd

Heb je niet een andere PC staan waaruit je even snel een setje kan jatten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:36:
Heb je niet een andere PC staan waaruit je even snel een setje kan jatten?
Niet echt. Mijn moeders HTPC heeft dual channel 4GB, maar dan heb je weer 4GB vs 8GB.

EDIT: Als voor wat voor'n RAM ik precies heb: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11/8

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2014 21:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:37:
[...]

Niet echt. Mijn moeders HTPC heeft dual channel 4GB, maar dan heb je weer 4GB vs 8GB.

EDIT: Als voor wat voor'n RAM ik precies heb: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11/8
Nou ja, als die 4GB beter presteert dan je 8GB weet je wel gelijk waar het aan ligt ;) Maar je kan eens Memtestx86 draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:51:
[...]

Nou ja, als die 4GB beter presteert dan je 8GB weet je wel gelijk waar het aan ligt ;) Maar je kan eens Memtestx86 draaien.
Holy cow hoe download/installeer ik dit..

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:58:
[...]

Holy cow hoe download/installeer ik dit..
Volgens mij gewoon branden op een CD'tje/ bootable USB en dan daarop booten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:00:
[...]

Volgens mij gewoon branden op een CD'tje/ bootable USB en dan daarop booten.
Heb ik allebij niet bij de hand :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:00:
[...]

Heb ik allebij niet bij de hand :/
Gewoon een bootable USB maken? Je hebt toch wel een USB-stick liggen? Als het daarmee kan dan, maar volgens mij kon dat.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2014 22:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:01:
[...]

Gewoon een bootable USB maken? Je hebt toch wel een USB-stick liggen? Als het daarmee kan dan, maar volgens mij kon dat.
Nope, heb geen USB stick liggen...Gebruik geen externe opslag meer (behalve een externe harde schijf)

Oh btw: YouTube: Bf3 Ultra settings on Fx 8350 and radeon 7950
YouTube: Gpu for gaming (fx 8350 radeon 7950 bf4 benchmarks)

EDIT: Net even een temperatuurcheck gedaan...65 graden onder 55% load...Eh.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2014 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hiervan maak ik expres even geen edit...Het ligt volgens mij idd aan mijn gpu (of iniedergeval de temps). Ik heb mijn fan instellingen anders gezet en nu draait BFH op ultra met 50-150 FPS, héél soms wat stutter en framedrops naar 45.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

AMD heeft profijt bij hoger geclockt geheugen. Je zou eens kunnen kijken naar:
http://tweakers.net/categ...bD9jBnqAyXuCp-WJrkKdN1fQM

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Frozen schreef op maandag 16 juni 2014 @ 00:27:
Mijn mobo ondersteund max 1866 mhz dual channel. De 8350 ondersteund ook max 1866 mhz dual channel (en 1600 mhz quad channel)
Qua RAM kan ik dus het beste voor 1866 mhz dual channel gaan?
En zoals net wat eerder vermeld; temps waren schijnbaar zeker ook een probleem. Kan zeker komen doordat ik mijn computer eerlijk gezegd al een tijdje niet schoon gemaakt heb, 8)7 Ga proberen een kannetje air duster aan te schaffen en mijn computer schoon te maken. Daarna eens BFH draaien met verdraagbare fan speeds en kijken hoeveel fps ik dan krijg op ultra.
Als dat goed uitpakt kijk ik nog even op standard fan speeds
Als dat ook goed uitpakt hoeft er denk ik niks geüpgrade te worden woo. (nja, RAM upgraden wil ik sws doen. Voel me gewoon niet zo comfortabel meer met deze RAM)

Verwijderd

Frozen schreef op maandag 16 juni 2014 @ 00:27:
Dat geldt toch alleen wanneer je een APU hebt?

Verwijderd

Topicstarter
http://puu.sh/9vOa0/d937f6c1ce.png CPU temps en load wanneer ik BF3 of BFH speel (BF3 caspian border lagt harder (soms drops naar 43 fps) dan BFH's High Tension (50 fps minimum)) De grote bottleneck is duidelijk mijn GPU (cpu usage: 50-70%, RAM: 70-90%). Toch heb ik nog steeds het gevoel dat ik ook al betere prestaties krijg met dual channel RAM, daarnaast is deze RAM echt shit voor overclocken.
Pagina: 1