Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PHP code in firefox en safari goed, in IE9 niet?

Pagina: 1
Acties:

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:03
Een deel van mijn website werkt in IE9 niet goed.
Het rare is dat dezelfde code in firefox en safari wel goed werkt.
De link waar het om gaat is www.computertalk.nl en dat je dan achter een nieuwsbericht klikt op de 0 (reacties).

Er moet een reden zijn waarom IE9 op zijn snuit gaat maar waarom slikken firefox en safari hem dan wel?

Ik heb al gezocht op "verschillende resultaten zelfde website ie vs firefox" of "verschillende resultaten zelfde website ie vs safari" en dat soort verschillende manieren maar dan krijg je zo'n breed antwoord wat totaal niet gaat over mijn vraag.

Nu heb ik al heel vaak het php bestand doorgelopen maar ik vind gewoon geen fout, wat natuurlijk niet betekend dat het er niet in zit maar toch.

Hier een screenshot van de vergelijking:
Afbeeldingslocatie: http://www.kene.nl/vergelijk.png

Misschien weet iemand van jullie het :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11 17:15
Het zal sowieso niet aan de php liggen, daar heeft de browser namelijk niets mee te doen.

Zoek het eerder in de CSS/HTML hoek. Het lijkt erop dat je plaatje en andere dingen te groot worden weergegeven in IE9.

Zo heeft de IMG tag een width van 100%, wat waarschijnlijk een max-width moet zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PHP is serverside, iedere browser krijgt dus dezelfde code van je server. Waar het fout zal gaan is dus ergens in de clientside. Dus de code die uitgespuugd wordt door je server wordt door de verschilende browsers anders geïnterpreteerd.

Het kan in die zin aan je PHPcode liggen dat je daarmee de verkeerde code naar de browser gooit. Maar zonder ook maar 1 regel code in je topic te zien is dat echt niet te bepalen.
Veel waarschijnlijker is gewoon dat je CSS niet helemaal klopt.

• knorde
Hierbij de code van het betreffende php bestand:

<--SNAP-->

Doe maar even niet. Niemand gaat 3k non relevatne regels code voor je doornemen.

[ Voor 169% gewijzigd door Janoz op 15-06-2014 21:39 ]

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 16:03
Met alle respect, maar je denkt toch niet dat er iemand zo gek is om bijna 3 duizend regels code door te lezen? Probeer eens te focussen op 't punt waar het mis zou kunnen gaan. Heb je al geprobeerd te debuggen?

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11 17:15
Tip: maak in IE gebruik van de developer tools (f12). Daar kun je bijv. de css bekijken per element waar iets mis mee is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met het probleem te pinpointen, 2000 regels aan code ga ik iig niet voor je doornemen, dat mag je echt zelf doen.

Post de relevante stukken stukken hier, dus het punt WAAR het fout gaat. Dit kun je zoals frietsje al zegt checken met de developer tools in IE.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:56

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik krijg in de IE9 (Vista x86) developer console de volgende meldingen:
code:
1
2
3
4
5
6
HTML1113: Document mode restart from IE9 Standards to Quirks 
comment.php?comment.news.154
HTML1115: X-UA-Compatible META tag ('IE=edge,chrome=1') ignored because document mode is already finalized. 
SEC7115: :visited and :link styles can only differ by color. Some styles were not applied to :visited. 

IE9 schakelt dus om de een of andere reden over naar Quirks mode. Als ik handmatig terug ga naar IE9 standards mode is de layout weer goed.

Als ik de zelfde pagina opvraag met wget zie ik dat die begint met een UTF8 BOM. Ik ben er niet zeker van of dat het probleem veroorzaakt maar ik kan me indenken dat IE9 daar niet (helemaal) goed mee om kan gaan. Als je de BOM niet opzettelijk meestuurt kan het zijn dat je een editor gebruikt die standaard in unicode wegschrijft.

Helaas verklaart dat nog niet waarom het probleem zich wel voordoet op je reactie pagina en niet op je nieuws pagina. Voor zover ik kan zien zijn de headers van beide verder hetzelfde.

Edit: gevonden, je stuurt de BOM twee keer mee voor de betreffende pagina, alleen moffelde mijn tekst editor om de een of andere reden er gewoon 1 weg. IE ziet dus iets voor de document type declaratie en negeert die daarom. Overigens muit ook IE11 (onder andere) daarover.

[ Voor 10% gewijzigd door Tribits op 16-06-2014 08:00 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 22:12
Gebruik je een sessie?
Probeer die anders later te starten. IE zet de browser in quirks modus als de sessie voor de document type wordt gestart. Ik had er ook last van.
Je zal moeten uitzoeken waarom je Internet Explorer in quircks modus gaat.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:19

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

ShittyNL schreef op maandag 16 juni 2014 @ 08:30:
Gebruik je een sessie?
Probeer die anders later te starten. IE zet de browser in quirks modus als de sessie voor de document type wordt gestart. Ik had er ook last van.
Je zal moeten uitzoeken waarom je Internet Explorer in quircks modus gaat.
Wat een wazig en vooral heel erg incorrect antwoord. Sessies worden serverside afgehandeld, met enkel een cookie die naar de client gaat. Als je daarmee IE overhoop kan schoppen, werkt IE niet goed, maar elke website op het web bewijst dat dit wel goed werkt. Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt, maar er klopt geen hout van.

IE gaat in quirksmode omdat de HTML invalid is, bijvoorbeeld door het eerder genoemde BOM, een missende doctype of door simpelweg brakke HTML. Niet door cookies.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Daniel.
MueR schreef op maandag 16 juni 2014 @ 08:44:
[...]

Wat een wazig en vooral heel erg incorrect antwoord. Sessies worden serverside afgehandeld, met enkel een cookie die naar de client gaat. Als je daarmee IE overhoop kan schoppen, werkt IE niet goed, maar elke website op het web bewijst dat dit wel goed werkt. Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt, maar er klopt geen hout van.

IE gaat in quirksmode omdat de HTML invalid is, bijvoorbeeld door het eerder genoemde BOM, een missende doctype of door simpelweg brakke HTML. Niet door cookies.
Dan is het voor jou een verkeerd antwoord maar het had bij mij een keer dit probleem opgelost. Ik vond het zelf ook gek, maar na meerdere keren heen en weer verplaatsen van de sessie loste dit het bij mij op.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-11 17:55

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ShittyNL schreef op maandag 16 juni 2014 @ 08:52:
[...]

Dan is het voor jou een verkeerd antwoord maar het had bij mij een keer dit probleem opgelost. Ik vond het zelf ook gek, maar na meerdere keren heen en weer verplaatsen van de sessie loste dit het bij mij op.
Maar in feite weet je nu nog steeds niet wat je probleem was (nouja, heel oppervlakkig dan), en hoe je het opgelost hebt weet je al helemaal niet. Het starten van een sessie zorgt er alleen voor dat IE in quirks mode gaat draaien als je dat op een compleet verkeerde plek doet. Bovendien is PHP dan ook niet in staat de sessie over meerdere requests aan de bezoeker te koppelen omdat er geen cookie is gezet.

In jouw geval kan het dus zo zijn dat je sessies sinds je het probleem hebt opgelost niet meer werken, of dat ze juist daarvoor niet werkten. Ik denk echter dat je in al je onwetendheid gewoon per ongeluk een compleet ander probleem opgelost hebt.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Los van het feit dat je zelf moet gaan debuggen in de HTML, zou je eens kunnen kijken of een <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge"> in de head kunnen zetten en kijken of het helpt.

Enne ShittyNL, een sessie kan nooit invloed hebben op je frontend code. Dat het verplaatsen ervan het probleem oplost geeft alleen maar aan dat er een probleem met je code is. Een sessie moet altijd worden gestart voor er iets naar de browser is gestuurd.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05:56
ShittyNL schreef op maandag 16 juni 2014 @ 08:52:
[...]

Op zich kan dit wel, maar alleen ivm het volgende:
- De sessie op een verkeerde plek starten kan veroorzaken dat er een "warning" wordt meegegeven voor de daadwerkelijke HTML output. Dit kan veroorzaken dat de browser in quirks mode gaat, omdat de output daardoor anders is dan verwacht.

Ik ken het probleem an sich wel, maar dat is dan de oorzaak, niet zozeer de positie van de sessie, maar de geoutputte warning dat de sessie op de verkeerde plek wordt gestart.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Probeer sowieso eens een ander doctype.

Je gebruikt nu XHTML, probeer die eens in strict modus.

Ik heb verder niet gekeken, maar IE wil nog wel eens switchen naar quirks modus/compatibility modus. Met strict dwing je al wat meer af. Daar kom je dan wat verder al mee.

Daarnaast zie ik echt ontzettend veel errors in je html code door alleen al een w3c inspector tool in FF erover heen te laten gaan. Los dat eerst eens op :Y)

Enneh... <center>.. foei :P

Verder als tips wil ik nog meegeven dat je beter GZIP kan aanzetten en langere classnames kan pakken dan dat je hongarian notation gaat gebruiken . Maar dat is meer aan jou, en je eigen code standards :*)

[ Voor 21% gewijzigd door gitaarwerk op 16-06-2014 10:40 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Kom dan gelijk 1999 uit en pak de html5 doctype :P

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:52
En let bij de X-UA-Compatible meta-tag er op dat deze echt als allereerste meta-tag moet staan, omdat (vooral ie9) anders dus de melding geeft van "already finalized". Html 5 doctype en deze meta-tag werkt dan verder wel.

http://blogs.msdn.com/b/j...and-html1115-warning.aspx

[ Voor 20% gewijzigd door cannibal op 16-06-2014 11:25 ]

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
Denk inderdaad dat het komt doordat wat Cannibal zegt aannemende dat de test server op het zelfde netwerk zit als jij (want bij mij ziet de logo er wel uit op de site) en hierdoor zet IE standaard quirk modes aan

• Daniel.
jbdeiman schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:34:
[...]

Op zich kan dit wel, maar alleen ivm het volgende:
- De sessie op een verkeerde plek starten kan veroorzaken dat er een "warning" wordt meegegeven voor de daadwerkelijke HTML output. Dit kan veroorzaken dat de browser in quirks mode gaat, omdat de output daardoor anders is dan verwacht.

Ik ken het probleem an sich wel, maar dat is dan de oorzaak, niet zozeer de positie van de sessie, maar de geoutputte warning dat de sessie op de verkeerde plek wordt gestart.
Dat wat je nu vertelt was ook juist het probleem. Het kwam bij mij voor zo'n 3 à 4 jaar geleden toen ik net begonnen was.

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 21:09
het gaat helemaal mis op die pagina, gegevens (css, js, header info, etc) laat hij in die pagina in de body. als ik jou was zou ik eerst eens gaan zoeken hoe dat komt en hoe je dat fixed. daarna mis je denk ik een gedeelte css of compatibiliteit met ie9.

als je de logo vast zet op width: 500px, staat hij wel goed alleen is de zoekbar nog vern**kt.
zal waarschijnlijk temaken hebben met wat hierboven vermeld word "meta-tag ".

ik had de pagina gedownload, en vond dit in de header: "<META content="IE=5.0000" http-equiv="X-UA-Compatible">".
ga je echt nog ie5 ondersteunen? zodra ik deze regel er namelijk uit haal werkt het prima en ie5 is al heel wat jaren uit de markt (gelukkig)

[ Voor 23% gewijzigd door beun92 op 16-06-2014 12:18 . Reden: aanvulling ]

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

• knorde
Wat veel reacties!!!

Ik ben inmiddels een klein stukje verder en dat is dat het niet direct aan comment.php ligt.
Ik heb bij links.php precies hetzelfde probleem.

Als ik bij beide de bron bekijk zie ik alleen nergens:
code:
1
<META content="IE=5.0000" http-equiv="X-UA-Compatible">

Wel zie ik:
code:
1
<meta http-equiv='X-UA-Compatible' content='IE=edge,chrome=1' />

Nou is mijn vraag aan beun92 waar je dat ziet staan.

In theme.php vind ik eenmalig de code:
code:
1
<meta http-equiv='X-UA-Compatible' content='IE=edge,chrome=1' />

Dat lijkt dus goed te staan.
Maar als ik jullie goed begrijp moet er ergens nog een keer de meta opgegeven staan?

In de e107_config.php vind ik de code:
code:
1
$mySQLcharset        = 'utf8';  # $mySQLcharset can only contain 'utf8' or ''

Ik heb dit met en zonder utf8 getest maar dit maakt geen verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door knorde op 16-06-2014 15:33 ]

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 21:09
ik heb nog even gekeken,
het staat nergens direct in de code, alleen als je de pagina opslaat vanuit IE. dan word het in de header gezet.
dit kan je dus simpel testen.
als je
code:
1
<META content="IE=5.0000" http-equiv="X-UA-Compatible">

veranderd naar
code:
1
<META content="IE=9.0000" http-equiv="X-UA-Compatible">

dan zie je dat hij wel ineens goed werkt (op de zoek-knop na)

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

• knorde
Ik snap wat je bedoelt het punt is alleen dat ik daarmee het probleem niet oplos.
Iets in de code moet veranderen waardoor je bovenstaande output niet meer krijgt, maar wat hé :P

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:56

Tribits

Onkruid vergaat niet

Op zich leuk en aardig die suggesties om iets te wijzigen in de DOCTYPE of om het te zoeken in de META tags maar zolang IE (in dit geval IE11) met deze melding komt gaat dat natuurlijk niet helpen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
http://www.computertalk.nl/plugins/links_page/links.php

HTML1300: Navigation occurred.
File: links.php

HTML1527: DOCTYPE expected. Consider adding a valid HTML5 doctype: "<!DOCTYPE html>".
File: links.php, Line: 1, Column: 3

HTML1502: Unexpected DOCTYPE. Only one DOCTYPE is allowed and it must occur before any elements.
File: links.php, Line: 1, Column: 3

In Linux kan je zelf zien wat het probleem is met het commando:

code:
1
wget -qO- computertalk.nl/links.php | hd | less

Dat levert als uitvoer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
00000000  ef bb bf ef bb bf ef bb  bf 3c 21 44 4f 43 54 59  |.........<!DOCTY|
00000010  50 45 20 68 74 6d 6c 20  50 55 42 4c 49 43 20 22  |PE html PUBLIC "|
00000020  2d 2f 2f 57 33 43 2f 2f  44 54 44 20 58 48 54 4d  |-//W3C//DTD XHTM|
00000030  4c 20 31 2e 31 2f 2f 45  4e 22 20 22 68 74 74 70  |L 1.1//EN" "http|
00000040  3a 2f 2f 77 77 77 2e 77  33 2e 6f 72 67 2f 54 52  |://www.w3.org/TR|
00000050  2f 78 68 74 6d 6c 31 31  2f 44 54 44 2f 78 68 74  |/xhtml11/DTD/xht|
00000060  6d 6c 31 31 2e 64 74 64  22 3e 0a 3c 68 74 6d 6c  |ml11.dtd">.<html|

Hier zie je duidelijk de (drie) dubbele byte order mark voordat op positie 9 uiteindelijk je DOCTYPE begint.

Zelfde uitvoer voor de index pagina:

code:
1
2
3
4
5
6
7
00000000  ef bb bf 3c 21 44 4f 43  54 59 50 45 20 68 74 6d  |...<!DOCTYPE htm|
00000010  6c 20 50 55 42 4c 49 43  20 22 2d 2f 2f 57 33 43  |l PUBLIC "-//W3C|
00000020  2f 2f 44 54 44 20 58 48  54 4d 4c 20 31 2e 31 2f  |//DTD XHTML 1.1/|
00000030  2f 45 4e 22 20 22 68 74  74 70 3a 2f 2f 77 77 77  |/EN" "http://www|
00000040  2e 77 33 2e 6f 72 67 2f  54 52 2f 78 68 74 6d 6c  |.w3.org/TR/xhtml|
00000050  31 31 2f 44 54 44 2f 78  68 74 6d 6c 31 31 2e 64  |11/DTD/xhtml11.d|
00000060  74 64 22 3e 0a 3c 68 74  6d 6c 20 78 6d 6c 6e 73  |td">.<html xmlns|

Hier zie je duidelijk dat er maar 1 byte order mark aanwezig is.

Ook op stack overflow zijn er overigens wel meer die tegen het probleem aan zijn gelopen:

http://stackoverflow.com/...-sequences-before-doctype
http://stackoverflow.com/...-for-utf-8-files-with-bom
http://stackoverflow.com/...m-the-beginning-of-a-file

Ik zou daar eerst eens naar kijken als ik jou was.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• knorde
Ik heb alle 3 de links gelezen maar ik kom er nog niet veel verder mee.
De oorzaak is me duidelijk, als ik namelijk via developers tools van IE op standaard mode draai werkt hij prima.

Echter moet ik er dus voor zorgen dat hij niet in quirks mode gaat.
De reden is me duidelijk waarom hij dat doet maar ik zou echt niet weten wat ik moet aanpassen en vooral waar ik dat moet aanpassen om het probleem opgelost te krijgen.

We praten nu namelijk voornamelijk in html taal maar het zijn juist php bestanden wat ik heb, en daar moet ergens (zover ik het goed begrijp) wat veranderd worden.

Ik kan de inhoud van de php bestanden inmiddels wel dromen maar ik vind niks wat er ook maar op lijkt behalve 2 posts terug dan van mij.

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 15:23
Ergens in je PHP-code (index.php waarschijnlijk, en waarschijnlijk andere pagina's) staat een BOM, die moet weg. Waar je dat doet hangt af van je editor/IDE.
In Notepad++ bijvoorbeeld: Encoding -> Encode in UTF-8 without BOM
In PhpStorm: File -> Remove BOM

Full-stack webdeveloper in Groningen

• knorde
Kun je ook ergens testen in welke bestanden die bommen zitten?
Ik heb notepad++ erop gezet en al diverse php bestanden geopend en gekozen voor Encode in UTF-8 without BOM.
Er veranderd alleen helemaal niks (je ziet hem ook niks doen).

Is dat ergens mee te testen?

EDIT

Ik heb het eindelijk gevonden!
Het programma Notepad++ geeft standaard al aan in welke codering het is opgeslagen.
En wat blijkt? Het lag aan het taalbestand (wie verwacht er nou zoiets lol).
Even in Notepad++ Encoding -> Encode in UTF-8 without BOM en opgeslagen en het probleem is verholpen!

Het was behoorlijk wat uitzoekwerk maar het is gelukt, mede door al jullie tips (ik had hiervoor nog nooit van een bom gehoord, nouja niet hierbij iig) :P

[ Voor 46% gewijzigd door knorde op 17-06-2014 21:10 ]

Verwijderd

MueR schreef op maandag 16 juni 2014 @ 08:44:
[...]

Jouw antwoord is anders best kortzichtig. Het is algemeen bekend dat bijvoorbeeld IE8 gek gedrag vertoond in combinatie met session_regenerate_id en redirects, waarbij je dus een serverside fix moet doorvoeren om ervoor te zorgen dat IE niet gezellig je sessie negeert nadat er een redirect heeft plaatsgevonden. Niet lang geleden kwam ik tegen dat exacte probleem aan, en zat de fix 100% in serverside PHP code (zie link). Krankzinnig, onlogisch en wonderbaarlijk, zeker omdat de "fix" in feite gelijk staat aan een session_regenerate_id() call. Maar het werkte, en het is niet ondenkbaar dat iets als het "later starten van een sessie" (hoe wazig dat ook mag klinken) een browser als IE tevreden stelt.

Inderdaad, IE (zoals de meeste zaken die Microsoft ontwikkelt) werkt niet goed. Maar dat is dan ook de reden dat onlogische en rare hacks/fixes vaak wel nodig zijn om IE (zeker met oudere versies) aan de reutel te krijgen.

• MueR

MueR

is niet lief

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:36:
Jouw antwoord is anders best kortzichtig.
Op zo'n ridicuul antwoord als "sessies maken IE kapot door de browser in quirksmode te zetten" ga ik niet heel veel moeite steken in het ontkrachten van zo'n idee nee.
Het is dan ook verstandig om je sessies altijd braaf weg te schrijven voordat je gaat redirecten. Daarbij is het mij (of mijn collegas) nog nooit overkomen in 10 jaar als developer, dus zo algemeen bekend is het niet..
Inderdaad, IE (zoals de meeste zaken die Microsoft ontwikkelt) werkt niet goed.
Wat een onzin. De meeste zaken die Microsoft ontwikkelt zijn goed, daarom zijn ze marktleider in een groot aantal gebieden. Ja, er zitten fouten in hun producten, net als in alle andere software. Iemand die claimt dat software van anderen geen fouten heeft, lult simpelweg uit z'n nek. IE6 en IE7 waren dramas, IE8 was een iets mindere ramp. Sinds IE9 heb ik eigenlijk weinig te klagen over IE in het geheel. Het zou alleen leuk zijn als MS eens zou beginnen met wat frequentere updates en daarbij ook nieuwe CSS features zouden toevoegen.

Microsoft laat zich jammer genoeg te veel beinvloeden door grote klanten als overheden en bedrijven als Philips, waar ze gewoon te lam zijn om hun software fatsoenlijk te schrijven. Die kunnen daarom niet upgraden en blijft MS bijna gedwongen een final product alleen maar patchen om bugs op te lossen.

Het is (vooral door IE6) veel te gewoon geworden om alles wat niet werkt zoals verwacht maar direct op IE af te schuiven. Het is lang niet altijd IE die fout zit, het is in sommige gevallen zo dat Webkit/FF een aantal dingen tegen de spec in doen, waardoor je eigen fouten voor je worden opgelost. Dan kan je klagen op IE, maar uiteindelijk is het jouw fout. Nu zal dat in lang niet alle gevallen zo zijn, want zoals gezegd, in alle software zit fouten, maar ik vind het wat kortzichtig om zomaar alles op IE te schuiven.

Verwijderd

IE6 was toen het uitkwam een fantastische browser in vergelijking met de concurrentie. Helaas is de ontwikkeling toen in de ijskast gegaan en pas veel later weer op gang gekomen. Dat neem ik Microsoft wel kwalijk omdat ze de ontwikkeling van (en met) onder andere CSS hebben tegengehouden door zaken incompleet of foutief te implementeren en niet aan te passen aan de standaarden.

Verwijderd

MueR schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:58:
Het is dan ook verstandig om je sessies altijd braaf weg te schrijven voordat je gaat redirecten. Daarbij is het mij (of mijn collegas) nog nooit overkomen in 10 jaar als developer, dus zo algemeen bekend is het niet..
Tja. Zo zie je maar. :)
Wat een onzin. De meeste zaken die Microsoft ontwikkelt zijn goed, daarom zijn ze marktleider in een groot aantal gebieden.
Meen je dit nu echt serieus? :?

Microsoft is marktleider vanwege slimme (en dure) marketingstrategieën, het toepassen zaken als van vendor lock-in en het verzinnen van eigen (debiele) standaarden waar niemand verder meer omheen kan. Het marktaandeel van Microsoft in de softwaremarkt heeft verder weinig te maken met de kwaliteit van hun producten.
Ja, er zitten fouten in hun producten, net als in alle andere software.
Er zitten steeds dezelfde fouten in hun producten, keer op keer op keer. Er zit verdomd weinig vooruitgang in, laten we daar eerlijk over zijn. ;)
IE6 en IE7 waren dramas, IE8 was een iets mindere ramp.
Nee, IE8 was evengoed een behoorlijk drama hoor. :P
Sinds IE9 heb ik eigenlijk weinig te klagen over IE in het geheel. Het zou alleen leuk zijn als MS eens zou beginnen met wat frequentere updates en daarbij ook nieuwe CSS features zouden toevoegen.
IE9, was dat niet die browser waarvan MS aankondigde dat het dé CSS3 browser van de eeuw zou zijn, met supergoede support voor HTML5 enzo? Tenzij je, bijvoorbeeld, gradients wilt gebruiken.
Het is (vooral door IE6) veel te gewoon geworden om alles wat niet werkt zoals verwacht maar direct op IE af te schuiven. Het is lang niet altijd IE die fout zit, het is in sommige gevallen zo dat Webkit/FF een aantal dingen tegen de spec in doen, waardoor je eigen fouten voor je worden opgelost. Dan kan je klagen op IE, maar uiteindelijk is het jouw fout. Nu zal dat in lang niet alle gevallen zo zijn, want zoals gezegd, in alle software zit fouten, maar ik vind het wat kortzichtig om zomaar alles op IE te schuiven.
Klopt, iedere browser heeft z'n eigen quirks en gekkigheden. Maar laten we eerlijk zijn: als webdevver ben je toch elke keer weer tijd kwijt aan fixes specifiek voor IE die voor alle andere browsers helemaal niet nodig zijn. Hoe je het ook went of keert; IE is en blijft een vreemde eend in de bijt.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Azure, Hyper-V, en er zijn best nog wel een hoop andere services. Probeer met OSX maar eens wat in een enterprise omgeving te doen :9
Microsoft is marktleider vanwege slimme (en dure) marketingstrategieën, het toepassen zaken als van vendor lock-in en het verzinnen van eigen (debiele) standaarden waar niemand verder meer omheen kan. Het marktaandeel van Microsoft in de softwaremarkt heeft verder weinig te maken met de kwaliteit van hun producten.
Mac, das pas lock-in :D, (wilt niet zeggen dat ik er niets van heb hoor, maar het is zo ontzettend gesloten eco systeem dat je er weinig custom aan kan doen)
Nee, IE8 was evengoed een behoorlijk drama hoor. :P
met ie8 buiten JS ben ik er al stukken blijer mee... Mijn grootste irritatie van Microsoft is dat ze hun browsers niet automatisch updaten zoals wel alle andere dit nu doen. Je moet specifiek op "update" klikken, en helaas, in een enterprise omgeving doen ze dit niet zo vaak. Weet niet of dat aan MS ligt, of aan de systeembeheerders.
[...]

IE9, was dat niet die browser waarvan MS aankondigde dat het dé CSS3 browser van de eeuw zou zijn, met supergoede support voor HTML5 enzo? Tenzij je, bijvoorbeeld, gradients wilt gebruiken.

Klopt, iedere browser heeft z'n eigen quirks en gekkigheden. Maar laten we eerlijk zijn: als webdevver ben je toch elke keer weer tijd kwijt aan fixes specifiek voor IE die voor alle andere browsers helemaal niet nodig zijn. Hoe je het ook went of keert; IE is en blijft een vreemde eend in de bijt.
Mwuah.. ligt eraan wat je wilt bereiken. IE9 kan aardig mee. Ja, je zult niet alle features hebben, en als je een grafisch spectakel wilt, is IE9 niet de goto browsert. Maar dat is over het algemeen ook niet je doelgroep dan :Y)

Back on topic

Laat de topicstarter toch maar eerst eens even die doctype eruit slopen :Y) daar kom je verder mee

[ Voor 3% gewijzigd door gitaarwerk op 18-06-2014 08:44 ]

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
MueR schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:58:
Sinds IE9 heb ik eigenlijk weinig te klagen over IE in het geheel. Het zou alleen leuk zijn als MS eens zou beginnen met wat frequentere updates en daarbij ook nieuwe CSS features zouden toevoegen.
http://devchannel.modern.ie
Wish granted?
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 07:24:

Gradients waren ten tijde v/d release van IE9 nog niet stable en hadden rond die tijd net een complete rewrite in de syntax ondergaan. MS hanteert de policy om pas standaarden te implementeren als ze stabiel zijn (en dus ook echt standaard). Dat is een keuze.

Heel recent is daar langzaam aan verandering in aan het komen, mede met boven aangehaalde development channel release van IE.
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 07:24:
Laatste maanden ben ik exponentieel meer tijd kwijt aan alle compleet krankzinnige redraw problemen in Webkit dan met problemen in IE9+ hoor...

Ik heb bijv. liever dat text-shadow niet geimplementeerd is, dan dat ik een specifieke DOM structuur moet gaan hanteren i.c.m. met CSS transform hacks en proprietaire Apple extensies op CSS om problemen met hardware-accelerated rendering, overflow clipping en GPU compositing in Webkit weg te poetsen...

• knorde
gitaarwerk schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:44:
Laat de topicstarter toch maar eerst eens even die doctype eruit slopen :Y) daar kom je verder mee
Het is al opgelost hoor ;)
knorde schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:43:
Ik heb het eindelijk gevonden!
Het programma Notepad++ geeft standaard al aan in welke codering het is opgeslagen.
En wat blijkt? Het lag aan het taalbestand (wie verwacht er nou zoiets lol).
Even in Notepad++ Encoding -> Encode in UTF-8 without BOM en opgeslagen en het probleem is verholpen!

Het was behoorlijk wat uitzoekwerk maar het is gelukt, mede door al jullie tips (ik had hiervoor nog nooit van een bom gehoord, nouja niet hierbij iig) :P

[ Voor 15% gewijzigd door knorde op 19-06-2014 18:25 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Of niet, ik lees het voor het eerst en net zoals MueR hebben ook mijn collega's er nooit van gehoord.

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:07:
IE6 was toen het uitkwam een fantastische browser in vergelijking met de concurrentie. Helaas is de ontwikkeling toen in de ijskast gegaan en pas veel later weer op gang gekomen. Dat neem ik Microsoft wel kwalijk omdat ze de ontwikkeling van (en met) onder andere CSS hebben tegengehouden door zaken incompleet of foutief te implementeren en niet aan te passen aan de standaarden.
Het grootste issue mijns inziens met IE is niet eens de kwaliteit van de browsers, want die is op het moment van release inderdaad meestal prima in verhouding tot de concurrentie (soms zelfs gewoon beter).

Wat het probleem is is dat oude versies jaren lang rond blijven dwalen en dit is niet de schuld van MS, maar van developers die software maakten die alleen werkten voor een specifieke IE-versie. Gelukkig is de kijk op web development tegenwoordig aardig veranderd, dus is dit een probleem dat zich langzaam vanzelf op begint te lossen.

Daarom heeft IE, eigenlijk onterecht, een nare bijsmaak gekregen. Terwijl als we nu nog te maken hadden met een Firefox 2 oid we hetzelfde hadden gehad met een Firefox bijvoorbeeld.

Gelukkig zie ik dit jaar de upgrade van IE8 bij bedrijven een flinke vaart nemen, waarbij de meeste overstappen op IE10. Zelfs in de zorg (wij hebben vrij veel zorg-klanten, zoals ziekenhuizen), die van nature zeer voorzichtig en conservatief zijn wat betreft IT, zijn de meeste bezig met dit upgrade-traject.

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 20-06-2014 09:59 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

knorde schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:23:
[...]
Het is al opgelost hoor ;)
[...]
Ahh... :D super!

• MueR

MueR

is niet lief

Dat is leuk voor mij als devver, maar de gemiddelde gebruiker heeft die versie niet, dus kan ik er alsnog niets mee. De meeste gebruikers merken een update aan Chrome niet eens (firefox wel, maar vinden ze normaal), maar daarmee komen er wel een hoop features bij, die ik als devver kan gebruiken. Ik wil dat IE op dezelfde manier gaat werken. Bij de updates gewoon nieuwe CSS features etc ondersteunen, niet alleen bij majors.

Verder helemaal eens met Bosmonster in "PHP code in firefox en safari goed, in IE9 niet?"

Pagina: 1