Ik heb zojuist mijn zuinig thuisservertje geupgrade van een Intel Atom D525 van Gigabyte met 2GB ram naar een Intel Celeron J1900 van Asrock met 4GB ram. Nu heb ik hier Windows 7 32 bit op draaien aangezien ik maar 2 GB ram had. Ik ben op dezelfde installatie verder gegaan door enkel het moederbord + ram te vervangen, dus met 32 bit windows 7.
Nu weet ik dat ik de volle 4GB niet ga kunnen benutten met 32 bit, echter heb ik nu maar 2,4 GB beschikbaar. Dat vind ik wel erg weinig. Ik had nog minder beschikbaar (2,beetje) en heb daarom het videogeheugen in UEFI van Auto naar 64 MB gezet. Wat mij in Windows nog wel opvalt is het beschikbaar grafisch geheugen bij de beeldschermadapter:
Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 1034 MB
Totaal toegewezen videogeheugen: 64 MB (ingesteld in UEFI)
Systeemvideogeheugen: 0 MB
Gedeeld systeemgeheugen: 970 MB
Nu heb ik zo het idee dat ik totaal +- 3,4 GB ram beschikbaar moet krijgen als ik het grafisch geheugen naar 0MB terug kan brengen. Alleen hoe?
Ik heb al lopen googelen op J1900 lower video memory ed maar nog niets kunnen vinden. Iemand een idee of hier iets aan te doen is?
In de pc zit:
ASRock Q1900-ITX met 1 reepje van 4 GB DDR3L
64 GB SSD
4TB HDD
verder zit er niets in.
Edit:
1643 MB is nu gereserveerd voor hardware, erg veel als je het mij vraagt voor zo een simpele opstelling.
Nu weet ik dat ik de volle 4GB niet ga kunnen benutten met 32 bit, echter heb ik nu maar 2,4 GB beschikbaar. Dat vind ik wel erg weinig. Ik had nog minder beschikbaar (2,beetje) en heb daarom het videogeheugen in UEFI van Auto naar 64 MB gezet. Wat mij in Windows nog wel opvalt is het beschikbaar grafisch geheugen bij de beeldschermadapter:
Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 1034 MB
Totaal toegewezen videogeheugen: 64 MB (ingesteld in UEFI)
Systeemvideogeheugen: 0 MB
Gedeeld systeemgeheugen: 970 MB
Nu heb ik zo het idee dat ik totaal +- 3,4 GB ram beschikbaar moet krijgen als ik het grafisch geheugen naar 0MB terug kan brengen. Alleen hoe?
Ik heb al lopen googelen op J1900 lower video memory ed maar nog niets kunnen vinden. Iemand een idee of hier iets aan te doen is?
In de pc zit:
ASRock Q1900-ITX met 1 reepje van 4 GB DDR3L
64 GB SSD
4TB HDD
verder zit er niets in.
Edit:
1643 MB is nu gereserveerd voor hardware, erg veel als je het mij vraagt voor zo een simpele opstelling.
[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 15-06-2014 17:38 ]
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.