Twee geluidstracks raken uit sync

Pagina: 1
Acties:

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:41
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik aan het werken aan een gefilmd toneelstuk. Om het geluid van de toneelspelers te vangen zijn twee microfoons opgehangen, eentje links van het "podium" (het is buiten op een binnenplaats), en eentje aan de rechterkant.

Deze geluidssporen lopen in het begin synchroon, maar nadat de opname ruim een uur gevorderd is, zit er zeker een seconde verschil tussen de twee sporen. Als ik dit corrigeer, loopt de opname aan het begin natuurlijk niet meer synchroon.

Kan iemand me uitleggen wat hier aan de hand is, en of dit te repareren valt?

Ik hoor het graag :)

Groetjes,
Koen

• spotke
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-01-2025
Worden de microfoons opgenomen door eenzelfde apparaat?

Één van de opnames zal 'sneller' zijn dan de andere. (Met andere woorden, een seconde opname is in realiteit bijv 990 milli seconden.) Bij een langere opname zal het verschil tussen beide groter en groter worden,

Hoe kan je dit oplossen? De trage geluidsopname in de nabewerking iets versnellen, totdat deze over het gehele toneelstuk in sync loopt, of de snelle geluidsopname vertragen.

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:41
De microfoons zijn eigenlijk voicerecorders, dus het zijn inderdaad losse apparaten... En bedankt voor de oplossing, ga ik proberen. Eens kijken of Audacity dit klusje wil klaren. Bedankt voor je antwoord!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat heet Tempo wijzigen in Audacity.
Als je weet hoe lang beide tracks zouden moeten zijn kun je een van de tracks in tijdsduur wijzigen zonder toonhoogte aanpassing. Daarmee zouden de tracks weer synchroon moeten lopen.

Life is not about specs, it is about joy!