Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Sandboxing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger downloadde ik alles wat vast en los zit en ik bekommerde me dan ook niet om de gevolgen. Later werd ik wat verstandiger en ging ik gebruikelijke voorzorgsmaatregelen nemen, zoals een firewall, virusbescherming en bijvoorbeeld het aanmaken van een losse gebruiks- en administratieaccount. Met deze en nog een paar maatregelen kan je behoorlijk prettig en veilig gebruik maken van je computer.

Inmiddels denk ik dat het tijd is misschien de volgende stap te nemen. Zo nu en dan wil je toch wel eens dingen of programma's proberen, wat later dan niet zo'n succes blijken. Om nu te voorkomen dat er allerlei ongenode bestanden meekomen of blijven staan of de rotzooi stukje bij beetje ophoopt lijkt het me mooi om de boel te gaan sandboxen.

Volgens mij zijn er twee globale opties: sandboxen en virtualiseren. Ik denk dat virtualiseren uiteindelijk de veiligste optie is, maar het is mij momenteel iets teveel gedoe en kost het teveel resources. Ik denk dat sandboxen een mooie middenweg is waarmee je veel problemen toch afvangt zonder dat je systeem gelijk overhoop ligt.

Even zoeken levert een goede kandidaat op: Sandboxie. Na even experimenteren met het programma lijkt het best aardig geschikt, al is het ook nog wel erg zoeken hoe alles moet. Ik kan me echter voorstellen dat mensen die hier al langer mee bezig zijn betere opties kennen, of goede adviezen kunnen geven.

Welke ervaringen hebben jullie met sandboxen? Welke programma's zijn geschikt, juist niet geschikt en zijn er nog goede tips of adviezen?

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:42
-Ik zou beginnen met je browser(s), email client en daarna misschien andere programma's zoals mediaspelers. Leer in het begin vooral hoe je voor 1 programma restricties instelt, tot welke drives/mappen/bestanden toegang wordt verleend etc.
-Maak vooral ook kopieen van sandboxen waarmee je steeds verder in de instellingen kan duiken; heb je er een vernaggeld, dan kieper je 'm weg en ga je verder met een verse kopie.
-TechSupportAlert heeft wel een paar goede tips over Quick Recovery vs Immediate Recovery. link
-Denk ook na over hoe je wil omgaan met bestanden die je download met een sandboxed programma, sla je ze automatisch op buiten de sandbox of in een aparte 'gedownloade bestanden' sandbox, meteen of pas als je het programma/de sandbox sluit, etc.
-Hou rekening met je eigen wensen; vind je het nu prettig om op een website een email link aan te kunnen klikken, dan zal je een sandbox moeten maken waar in zowel je browser als ook je email client toegang heeft.
-Als het gaat om het sandboxen van drives, beperk je in het begin tot USB poorten van bijv. externe drives en ga niet meteen met je C-drive aan de slag. (Je kan jezelf dan "leuk" buitensluiten.. |:( ).
-Omdat SBIE het tegendeel van 'In your face' is, ben je na een tijdje geneigd om updates in je sandbox te doen. Veeg je de sandbox schoon, zit je weer met je niet-up-to-date browser...

[ Voor 25% gewijzigd door Baserk op 16-06-2014 15:43 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU