Ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuw gamesysteem. Ben een tijdje eruit geweest dus het is weer een hoop uitzoekwerk om het bos tussen de bomen te vinden
Systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming, maar ook voor muziek en grafische toepassingen.
Overclocken zal ik de eerstkomende tijd niet doen, maar wie weet in de toekomst wel weer.
Het systeem moet zeker weer een paar jaar mee kunnen.
Om deze redenen kies ik voor een Z97 chipset. Componenten tot nu toe:
- Gigabyte G1.Sniper Z97 (mainboard)
- Intel Core i5 4670K (cpu)
- Gelid Solutions Tranquillo rev.2 (cpu cooler)
- Crucial Ballistix Tactical 2x4GB PC3-12800 (geheugen)
- Sapphire R9 280X 3GB Tri-X OC Boost Vapor-X of Toxic (grafische kaart)
- Cooler Master V700 (psu) (áls ik toekom met deze voeding, zie mijn vraag verderop in topic)
- Crucial M500/M550/MX100 SSD (nog aan het uitzoeken welke de beste keuze is)
Nu zit ik met 2 struikelblokken.
PSU
Het belang van een goede PSU met genoeg stroom op de 12V rails is mij zeker niet onbekend. Ik tracht te berekenen wat voor voeding ik nodig heb, maar kom verschillende waardes tegen.
Eerst deze calculator ingevuld en ik kom uit op een benodigde voeding van 510W.
Als ik op de website van Sapphire kijk, beweren zij dat hun videokaart minimaal 750W voeding nodig heeft.
Wie heeft gelijk in dit geval?
Kan iemand eveneens bevestigen/ontkennen dat ik de voeding niet meer dan 80% van opgegeven vermogen zou moeten belasten?
SSD
Dit is een ander verhaal, ik ben nog volledig nieuw met SSD. Maar ik zie dat dat toch niet meer mag ontbreken.
Nu maak ik me over 1 ding wel zorgen, en dat is de verschillende waarschuwingen die ik tegenkom over datacorruptie bij stroomonderbreking. Moet niet te vaak voorkomen, maar het kan wel eens (in de laatste 3 jaar al 2 keer gebeurd). En wat natuurlijk ook kan gebeuren is een vastloper waar je niet meer uit komt zonder met de powerknop de pc volledig uit te zetten.
Als dat laatste zou gebeuren, heb ik dan grote kans op problemen als ik mijn OS (Win 7 of
op die SSD zou draaien? Of is dat te voorkomen op de een of andere manier?
Het valt me ook op dat Crucial een beveiliging heeft tegen stroomuitval op hun drives, iemand al ervaring of dat in praktijk werkt zoals het op papier zou moeten?
Systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming, maar ook voor muziek en grafische toepassingen.
Overclocken zal ik de eerstkomende tijd niet doen, maar wie weet in de toekomst wel weer.
Het systeem moet zeker weer een paar jaar mee kunnen.
Om deze redenen kies ik voor een Z97 chipset. Componenten tot nu toe:
- Gigabyte G1.Sniper Z97 (mainboard)
- Intel Core i5 4670K (cpu)
- Gelid Solutions Tranquillo rev.2 (cpu cooler)
- Crucial Ballistix Tactical 2x4GB PC3-12800 (geheugen)
- Sapphire R9 280X 3GB Tri-X OC Boost Vapor-X of Toxic (grafische kaart)
- Cooler Master V700 (psu) (áls ik toekom met deze voeding, zie mijn vraag verderop in topic)
- Crucial M500/M550/MX100 SSD (nog aan het uitzoeken welke de beste keuze is)
Nu zit ik met 2 struikelblokken.
PSU
Het belang van een goede PSU met genoeg stroom op de 12V rails is mij zeker niet onbekend. Ik tracht te berekenen wat voor voeding ik nodig heb, maar kom verschillende waardes tegen.
Eerst deze calculator ingevuld en ik kom uit op een benodigde voeding van 510W.
Als ik op de website van Sapphire kijk, beweren zij dat hun videokaart minimaal 750W voeding nodig heeft.
Wie heeft gelijk in dit geval?
Kan iemand eveneens bevestigen/ontkennen dat ik de voeding niet meer dan 80% van opgegeven vermogen zou moeten belasten?
SSD
Dit is een ander verhaal, ik ben nog volledig nieuw met SSD. Maar ik zie dat dat toch niet meer mag ontbreken.
Nu maak ik me over 1 ding wel zorgen, en dat is de verschillende waarschuwingen die ik tegenkom over datacorruptie bij stroomonderbreking. Moet niet te vaak voorkomen, maar het kan wel eens (in de laatste 3 jaar al 2 keer gebeurd). En wat natuurlijk ook kan gebeuren is een vastloper waar je niet meer uit komt zonder met de powerknop de pc volledig uit te zetten.
Als dat laatste zou gebeuren, heb ik dan grote kans op problemen als ik mijn OS (Win 7 of
Het valt me ook op dat Crucial een beveiliging heeft tegen stroomuitval op hun drives, iemand al ervaring of dat in praktijk werkt zoals het op papier zou moeten?
New pc under construction...