Opbouw gamesysteem: SSD en PSU vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Ben momenteel bezig met het samenstellen van een nieuw gamesysteem. Ben een tijdje eruit geweest dus het is weer een hoop uitzoekwerk om het bos tussen de bomen te vinden ;)

Systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming, maar ook voor muziek en grafische toepassingen.
Overclocken zal ik de eerstkomende tijd niet doen, maar wie weet in de toekomst wel weer.
Het systeem moet zeker weer een paar jaar mee kunnen.

Om deze redenen kies ik voor een Z97 chipset. Componenten tot nu toe:
- Gigabyte G1.Sniper Z97 (mainboard)
- Intel Core i5 4670K (cpu)
- Gelid Solutions Tranquillo rev.2 (cpu cooler)
- Crucial Ballistix Tactical 2x4GB PC3-12800 (geheugen)
- Sapphire R9 280X 3GB Tri-X OC Boost Vapor-X of Toxic (grafische kaart)
- Cooler Master V700 (psu) (áls ik toekom met deze voeding, zie mijn vraag verderop in topic)
- Crucial M500/M550/MX100 SSD (nog aan het uitzoeken welke de beste keuze is)

Nu zit ik met 2 struikelblokken.

PSU

Het belang van een goede PSU met genoeg stroom op de 12V rails is mij zeker niet onbekend. Ik tracht te berekenen wat voor voeding ik nodig heb, maar kom verschillende waardes tegen.
Eerst deze calculator ingevuld en ik kom uit op een benodigde voeding van 510W.
Als ik op de website van Sapphire kijk, beweren zij dat hun videokaart minimaal 750W voeding nodig heeft.
Wie heeft gelijk in dit geval?
Kan iemand eveneens bevestigen/ontkennen dat ik de voeding niet meer dan 80% van opgegeven vermogen zou moeten belasten?

SSD

Dit is een ander verhaal, ik ben nog volledig nieuw met SSD. Maar ik zie dat dat toch niet meer mag ontbreken.
Nu maak ik me over 1 ding wel zorgen, en dat is de verschillende waarschuwingen die ik tegenkom over datacorruptie bij stroomonderbreking. Moet niet te vaak voorkomen, maar het kan wel eens (in de laatste 3 jaar al 2 keer gebeurd). En wat natuurlijk ook kan gebeuren is een vastloper waar je niet meer uit komt zonder met de powerknop de pc volledig uit te zetten.
Als dat laatste zou gebeuren, heb ik dan grote kans op problemen als ik mijn OS (Win 7 of 8) op die SSD zou draaien? Of is dat te voorkomen op de een of andere manier?
Het valt me ook op dat Crucial een beveiliging heeft tegen stroomuitval op hun drives, iemand al ervaring of dat in praktijk werkt zoals het op papier zou moeten?

New pc under construction...

Verwijderd

Jesse99 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 02:58:
Dit is een ander verhaal, ik ben nog volledig nieuw met SSD. Maar ik zie dat dat toch niet meer mag ontbreken.
Nu maak ik me over 1 ding wel zorgen, en dat is de verschillende waarschuwingen die ik tegenkom over datacorruptie bij stroomonderbreking. Moet niet te vaak voorkomen, maar het kan wel eens (in de laatste 3 jaar al 2 keer gebeurd). En wat natuurlijk ook kan gebeuren is een vastloper waar je niet meer uit komt zonder met de powerknop de pc volledig uit te zetten.
Als dat laatste zou gebeuren, heb ik dan grote kans op problemen als ik mijn OS (Win 7 of 8) op die SSD zou draaien? Of is dat te voorkomen op de een of andere manier?
Het valt me ook op dat Crucial een beveiliging heeft tegen stroomuitval op hun drives, iemand al ervaring of dat in praktijk werkt zoals het op papier zou moeten?
Het is een beetje een loterij. Je kunt best regelmatig de stroom eraf klappen zonder problemen, maar de kans op problemen wordt natuurlijk wel steeds groter. Er zijn weinig mensen die gelijk al problemen hebben, dat zijn toch wel vaak mensen die zoiets met enige regelmaat doen.

Crucial en ik geloof ook een deel van de Intels hebben inderdaad bescherming tegen dit probleem. Uit een review enige tijd geleden begreep ik dat de implementatie van Intel het zuiverst is, maar ook vrij prijzig. Crucial doet het ook nog best goed en is erg goed betaalbaar.

Bij sommige andere merken bleek wel dat het op papier allemaal leuk werkte, maar in de praktijk weinig uitmaakte.

Verwijderd

Jesse99 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 02:58:
Het belang van een goede PSU met genoeg stroom op de 12V rails is mij zeker niet onbekend. Ik tracht te berekenen wat voor voeding ik nodig heb, maar kom verschillende waardes tegen.
Eerst deze calculator ingevuld en ik kom uit op een benodigde voeding van 510W.
Als ik op de website van Sapphire kijk, beweren zij dat hun videokaart minimaal 750W voeding nodig heeft.
Wie heeft gelijk in dit geval?
Kan iemand eveneens bevestigen/ontkennen dat ik de voeding niet meer dan 80% van opgegeven vermogen zou moeten belasten?
Dit oude praatje weer. Fabrikanten geven zeer stevige overschattingen van het benodigde vermogen omdat sommige mensen voedingen gebruiken die niets waard zijn. Die kunnen hun opgegeven vermogen maar voor een paar milliseconden sustained leveren, of zelfs helemaal niet. Als je gewoon een goede voeding A-merk gebruikt heb je dit probleem niet. Die voedingen leveren hun volledige vermogen met gemak voor langere tijd en vaak nog wel best wat meer ook.

Over het algemeen kan je simpel uitrekenen wat je nodig hebt. Kijk wat je CPU maximaal verbruikt (het liefst gemeten in een review) plus je videokaart en je zit al heel aardig in de buurt. Gooi daar nog zo'n 10 watt voor iedere HDD, SSD en een keer voor je moederbord bij en dan heb je een aardige schatting van het piekvermogen dat je computer kan verbruiken. Als je nog andere apparatuur aansluit moet je die natuurlijk ook meenemen, maar dat spreekt voor zich.

Voor jouw systeem verbruikt de videokaart maximaal ~260 watt (misschien 320 watt met overclock) en de CPU met de rest van het systeem met dikke overclock zo'n 160 watt. Het zou mij dus hooglijk verbazen als je systeem volle bak met alles aan en overgeclockt meer dan 500 watt zou verstoken. Als je iets minder ver overclockt kan je ervan uitgaan dat je piekverbruik nog een pak lager ligt.

Een voeding consequent voor 100% belasten is misschien niet optimaal, maar kan bij een goede voeding wel. Let wel op dat een voeding bij kleine belasting en zeer grote belasting vaak iets minder efficiënt wordt, al zijn dat geen enorme verschillen. Wat belangrijk is om te onthouden is dat het benodigd aantal watts wat we hierboven hebben uitgerekend een piekbelasting is. Dat gebeurt alleen als alles in je computer volle bak belast wordt - iets dat zelfs met spellen lang niet altijd gebeurt.

Iedereen denkt altijd dat hij een enorm zware voeding nodig heeft, maar dat is onzin.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Velies van de voeding zit aan de buitenkant, je verliest dat bovenop wat hij levert, je moet het niet omdraaien en denken dat een 80% efficiente voeding van 500W daadwerkelijk slechts 400W kan leveren (Tenzij de voeding bagger is).

Een mooie ~550W voeding is dan ook een goede voor je, die V550 zou geen slechte keuze zijn overigens.

SSD, ik zou de MX100 halen. De goedkoopste 256GB SSD op dit moment, en hij is gewoon helemaal prima. Niet -te- veel over SSDs gaan nadenken want dan krijg je nog het idee dat het elkaar allemaal veel ontloopt. ;)

Verwijderd

Foritain schreef op zondag 15 juni 2014 @ 08:59:
SSD, ik zou de MX100 halen. De goedkoopste 256GB SSD op dit moment, en hij is gewoon helemaal prima. Niet -te- veel over SSDs gaan nadenken want dan krijg je nog het idee dat het elkaar allemaal veel ontloopt. ;)
Qua performance scheelt het inderdaad weinig, qua support, veiligheidsmaatregelen (powercaps) en waarschijnlijk levensduur scheelt het wel.

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Ja, dat geloof ik. Ik heb de SandForce controller verhalen ook gelezen, kun je ook moeilijk naast kijken bij het zoeken naar SSD info.
Uiteindelijk Crucial, Intel en Samsung overgehouden, en vooral de veiligheidsmaatregelen van Crucial trekken mij wel. Intel komt zeer goed eruit, maar heeft binnen hetzelfde budget (bijv de Intel 320) geen veiligheidsmaatregelen. Samsung 840 Evo scoort overal hoog door zijn snelheid, maar dat verschil zal denk ik te verwaarlozen zijn voor iemand die de overstap van HDD naar SSD maakt. En zelf vind ik betrouwbaarheid een veel belangrijkere factor.
Ik ga nog even kijken naar Intels, of die er zijn met beveiliging en in welke prijsklasse, anders wordt het gewoon de Crucial MX100.

De voeding is mij nu ook een stuk duidelijker.
Dan haal ik de V650S voeding (momenteel goedkoper dan de V550S), komt het zeker helemaal goed.

Bedankt voor jullie tijd en info, hier kan ik mee verder! _/-\o_

New pc under construction...

Pagina: 1