[Win8.1/Win7] Enkele issues en vragen over downgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Hallo,

Dit zal waarschijnlijk de zoveelste topic zijn met vragen etc.. over downgraden maar ik zit met het volgende.

Mijn laptop: Acer Aspire E1-522 heb ik in 2013 gekocht met standaard Windows 8. Het was voor mij even wennen maar ik ben er wel wat aan gewend zo langzamerhand (al verlang ik nog wel naar Windows 7).
De laatste tijd heb ik een aantal rare problemen:
  • Vanochtend startte mijn laptop normaal op maar stopte het toetsenbord met werken na het openen van Google Chrome. In geen enkel programma deed het toetsenbord het meer :o
  • Bij opnieuw opstarten gebeurde er niks. Laptop sloot af en tijdens "opstarten" bleef het scherm uit en gebeurde er werkelijk niks meer > Stroom er volledig af en er weer op en hij startte weer normaal? 8)7
  • Ook na de reboot weigerde toetsenbord dienst. Ik kon wel me wachtwoord in tikken maar eenmaal in Windows weigerde het geval dienst > Ik vermoed dat dit een software issue was dus ik voerde Systeemherstel uit die na een uur nog op "Systeemherstel initialiseren" hing > stekker eruit en gewoon weer opgestart
Tot op heden functioneert het maar ik vertrouw het voor geen meter :/

Ik kan dus geen systeemherstel uitvoeren naar een eerder punt want die blijft hangen dus is een herinstallatie de beste optie?

Nu zijn er twee dingen:
- Allereerst zal een volledige herinstallatie (zo goed als) alle issues verhelpen maar vanuit Acer heb ik geen herinstallatie media verkregen (laptop beschikt niet over een dvd drive dus een Windows Usb zal dan moeten)
- Ten tweede wil ik graag terug naar Windows 7. Ik heb een aantal programma's waaronder Sony Update Service, Sony PC Companion en een aantal andere (waaronder de oudere tomb raider games) die niet volledig werken onder Windows 8.1 (nee compatibele mode functioneert ook niet geheel)

En dan mijn vragen:

1: Downgraden?
>> Ik heb begrepen dat een downgrade mogelijk is maar dat hier een aantal zaken zijn waar rekening mee moet worden gehouden:
> De Bios (UEFI (?)), dit zou omgezet moeten worden ofzo.. (ben het eens tegengekomen)
> De geleverde Drivers > Ik ben al veel van mijn drivers tegengekomen op de website dus dit zal geen probleem zijn
2: Windows 8/8.1 herinstalleren?
>> Een .iso downloaden en op usb pleuren om vervolgens de herinstallatie uit te voeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:39
Of je die Sony software belangrijk genoeg vind om down te graden moet je natuurlijk helemaal zelf weten (als ik google op die software staat erbij dat Windows 8 supported is dus het zou moeten werken). Ik zou het persoonlijk niet doen. Windows 8(.1) is gewoon zoveel moderner dat het een veel fijner systeem is. Als het goed is zit er een herstelpartitie op de schijf van je laptop die je kan activeren bij het opstarten van de laptop, deze zet gewoon de fabrieksinstellingen en -software terug. Kijk voor hoe je dit precies moet doen in de handleiding van je laptop.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:51
mrjraider schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 12:49:
[...]
> De Bios (UEFI (?)), dit zou omgezet moeten worden ofzo.. (ben het eens tegengekomen)
[...]
Je zou hooguit SecureBoot moeten uitzetten voor Windows 7, maar waarschijnlijk zelfs dat niet eens. Verder wat Ramon zegt. Je kan zowel buiten Windows om windows installeren door in de handleiding te kijken. Een andere optie is om in Windows je laptop naar fabrieksinstellingen terug te laten zetten. Effectief herinstalleert die daarmee Windows ook, gebruikmakend van de herstelpartitie:
[...]To reset your PC

Swipe in from the right edge of the screen, tap Settings, and then tap Change PC settings.
(If you're using a mouse, point to the upper-right corner of the screen, move the mouse pointer down, click Settings, and then click Change PC settings.)

Tap or click Update and recovery, and then tap or click Recovery.

Under Remove everything and reinstall Windows, tap or click Get started.

Follow the instructions on the screen.[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Let wel dat downgrade rechten alleen bestaan als je Windows 8.1 Professional of Enterprise draait. Dan mag je downgraden naar de corresponderende Windows 7 versie. Draai je de Home versie dan mag het niet, dan moet je gewoon Windows 7 kopen.

Als je Windows 7 wilt draaien zal je moeten kijken of alle drivers die je nodig hebt ook beschikbaar zijn voor Windows 7. In je UEFI zal hooguit iets als secureboot uitgezet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Bedankt heren :)

Ik denk dat de fabrieksinstellingen terug zetten een eerste stap zal zijn om eventuele na problemen aan te pakken.

Wat de windows 7 downgrade betreft ik heb hier nog een ongebruikte licentie dus dit zal in principe geen probleem moeten zijn.