• smellysock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 23:38
Hallo,

Een week geleden heb ik voor mijn vriendin een pc samengesteld met een AMD fx-6350 cpu en een asrock 980DE/U3S3 moederbord. Ik loop nu tegen wat problem aan mbt het uitlezen van de temperatuur van de cpu.

Ik wil graag weten of dit moederbord de temperatuur van de core of de socket aangeeft in de bios, ik heb namelijk het vermoeden dat de socket temperatuur word weergegeven en aangehouden in de bios waardoor de automatische cpu fan sneller draait dan nodig is en dus meer geluid produceert. (ik probeer altijd een goede middenweg te vinden tussen een temperatuur die aanvaardbaar ius voor de cpu en het geluid dat de fan(s) dan produceren maar zonder duidelijk beginpunt is het nogal lastig).

Ik heb het halve internet afgezocht en ik heb wat dingen gelezen over dat de FX cpu's nogal wat problemen opleveren mbt het uitlezen van de temperaturen. er schijnt een techniek in te zitten die piektemperaturen aangeeft en accuraat is boven de 40 graden maar onder de 40 graden kan je met Hwmonitor bijvoorbeeld een getal van 10-20 graden verwachten.

Ik heb ondertussen 3 verschillende programma's gebruikt om te kijken of er onderling veel verschil zit in de waarden die worden doorgegeven maar ze geven allemaal hetzelfde aan op 1 na, de asrock OC tuner, die dezelfde temperatuur aangeeft als de bios.

Ik heb begrepen dat de socket temperatuur over het algemeen 10-25 graden kan verschillen met de core temperatuur (daarom denk ik dus dat het moederbord de socket temperatuur leest en gebruikt voor de cpu fan).

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer opheldering over kan geven of misschien heb je zelf een fx cpu met dit probleem. ervaringen mogen gedeeld worden :)

Bij voorbaat dank voor reacties en tips.

Dennis.

ps: programma's die ik gebruikt heb zijn:
-HWMonitor
-CPU-Z
-HWinfo64
-Core temp
-Asrock OC tuner
-Prime 95

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:04
Het enige wat je gaat helpen is een aftermarket koeler. De stock koeler van AMD is ruk en vervang ze ook altijd. Nouja een stock FX-8350 koeler wil nog wel eens rustiger blijven op een FX-6350 maar denk niet dat je die hebt liggen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• smellysock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 23:38
hey Chaoscontrol,

Ik heb een CM hyper TX3 evo erop gezet. even de stock koeler erop gehad maar werd gek van de herrie. de idle temperatuur is zo'n 39 graden (22 graden in huis). maar dit is niet echt relevant aangezien het probleem er is ongeacht wat voor koeler je erop zet.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:04
Helaas werkt je fan alleen door hoe je moederbord hem aanstuurt. Mocht je moederbord dus de socket sensor hiervoor gebruiken kun je niets anders doen dan bijvoorbeeld een fan op je koeler te zetten die meer lucht kan verplaatsen en tegelijkertijd stiller is.

Het is een (bekend) issue bij AMD systemen dat de temp readings niet altijd even goed kloppen en er zit veel differentiatie in. Staar je niet blind op temperaturen though. Kijk gewoon of je cpu niet gaat throthelen bij hoge load en zorg (eventueel met andere fan) dat het geluidsniveau naar wens blijft.

Regel is, hoe groter de koeler, hoe minder lawaai. Er zijn echter altijd uitzonderingen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 19:12
verchil tussen socket en core temps bedroeg bij mij onder load ook iets van 10 graden ik zou me er niet zo druk om maken cores mogen 60 graden worden en dat worden ze toch niet zomaar :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2SC
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-11-2022
Ik heb dus precies hetzelfde probleem met de temperaturen. Afgelopen week heb ik een nieuwe koeler geïnstalleerd, Mugen 4 PCGH op mijn FX 6300 proc. Hoewel deze erg stil is, vielen de koelprestaties me een beetje tegen t.o.v. mijn oude Corsair A50 koeler. Idle temperatuur rond 40 graden, ongeveer hetzelfde als de A50, misschien zelfs iets hoger. Nu kan ik niet helemaal goed vergelijken i.v.m. de variërende omgevingstemperatuur op mijn kamer.
Maar goed ik heb ook wat andere programma's geprobeerd die de temperatuur monitoren, en op dit moment geeft Core Temp 26 graden aan, terwijl CPU temp volgens ASRock Utility 43 graden is. Een bizar groot verschil vind ik. Maar ik zou ook niet weten welke nou het dichtste bij de werkelijke temp zit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee