Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 08:28
Ik vroeg me af of er Tweakers waren die ervaring hadden met het studeren in het buitenland (US, Canada, etc.) Als verlaten van het humaniora in België vroeg ik mij af of het nut zou hebben om mijn master in het buitenland te doen in plaats van een Erasmus jaar. Zo ja wat hier ook allemaal bij komt kijken uit de ervaring van jullie.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
om de vraag beter te begrijpen even opgezocht: hu·ma·ni·o·ra: algemeen secundair onderwijs

zelf niet gestudeerd in het buitenland maar ik ken wel belgen die in NL zijn gaan studeren aan een hoge school voor enkele maanden.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
MrJayMan schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 10:20:
om de vraag beter te begrijpen even opgezocht: hu·ma·ni·o·ra: algemeen secundair onderwijs

zelf niet gestudeerd in het buitenland maar ik ken wel belgen die in NL zijn gaan studeren aan een hoge school voor enkele maanden.
Ik denk dat ik mijn vraag anders moet formuleren: wat te doen een Erasmus (enkele maanden naar het buitenland) of een volledige opleiding volgen aan een buitenlandse universiteit (bv in de States, canada, Nederland, etc.). Wat zijn de voordelen en vooroordelen over beide in de markt. En zijn de kosten van een universitaire opleiding in het buitenland gerechtvaardigd(op drie spreken we al snel over 100.000 dollar qua studielening). Of zou het beter zijn een master in België halb en dan eventueel een master na master halen in het buitenland?

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Ik heb het zelf niet gedaan en heb daar wel een beetje spijt van eerlijk gezegd. Studeren in het buitenland maakt je zelfstandiger en is voor sommige functies als je net afgestudeerd bent bijna een 'must' (m.n. traineeships, consultancy).

edit: Oké, voor bovenstaande maakt het weinig uit of je een paar maanden of een heel jaar gaat :)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 85511 op 14-06-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Het voordeel van programma's als Erasmus is dat je niet de commerciele inleg betaalt die je zou betalen als je 'zelfstandig' ergens inschrijft in een land ( aka 30.000 euro per jaar ) .

Voor sommige studies is het een must ( diplomatie bv :P ) , voor anderen is het enkel goed voor de ervaring. Ik zou het zeker aanraden, alhoewel het in NL altijd een hoop gezeik is met onwillige bureaucraten om zoiets voor elkaar te krijgen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Basszje schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 10:44:
Het voordeel van programma's als Erasmus is dat je niet de commerciele inleg betaalt die je zou betalen als je 'zelfstandig' ergens inschrijft in een land ( aka 30.000 euro per jaar ) .

Voor sommige studies is het een must ( diplomatie bv :P ) , voor anderen is het enkel goed voor de ervaring. Ik zou het zeker aanraden, alhoewel het in NL altijd een hoop gezeik is met onwillige bureaucraten om zoiets voor elkaar te krijgen.
Dus u zou eerder op Erasmus gaan dan een volledige opleiding te doen in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Kridri schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 10:47:
[...]
Dus u zou eerder op Erasmus gaan dan een volledige opleiding te doen in het buitenland.
Geen idee. Ik zou kijken hoe het zit met

- Accreditatie
- Kosten

Geen idee wat je wil, elke studie heeft zijn specifieken. Maar ik zou geen 100k over de balk gooien voor een standaard studie omdat het alleen maar in een ander land is.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Stel nu dt ik een exotischere studie zou willen doen die je in Europa alleen maar in Nederland en België kunt of anders naar de States zou moeten gaan (luchtvaart). Wat dan doen? Qua levenservaringen maar ook qua kwaliteit van het onderwijs en waarde van het diploma m. Is een pakweg een Amerikaans diploma meer, minder of evenveel waard dan de Europese tegenhanger op idem niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 14:36
Van wat ik uit mijn vakgebied begrijp (biomedische wetenschappen): een master uit NL of België is qua niveau veel waard en studenten worden ook hoger geschat dan de gemiddelde amerikaanse masterstudent (bevalve mensen van harvard, MIT etc natuurlijk). Wat wel veel waard is is om een tijd naar het buitenland te gaan, en dit staat ook echt goed op je CV vind ik. Dan kan je het best een paar vakken in het buitenland volgen (gewoon informeren of dit mogelijk is bij de studie die je gaat volgen) of een stage doet in het buitenland.

Ikzelf ga in september 6 maanden stage lopen in Cambridge, maar studeer 'gewoon' in Utrecht. Iedereen kijkt er misschien anders tegenaan maar dit lijkt mij het beste (en best betaalbare) plan.

Om welke universiteit zou het in amerika gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 14-06-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:36
Als je een alpha of gamma studie volgt in het buitenland moet je heel sterk staan om dit uit te leggen terug in je eigen land.

Iedereen studeert tegenwoordig. Nou ja, bijna zo'n 50%. Er is daarom enorme diploma inflatie. Werknemers weten niet meer wat een goede studie is, en nemen bij open sollicitaties niet te tijd uit te zoeken of jouw diploma van een random universiteit goed is of niet. Okay, Cambridge, Harvard e.d. zijn uitzonderingen, maar over het algemeen ligt de bal bij jouw om uit te leggen waarom je bijvoorbeeld niet in Leuven gestudeerd hebt. En dat kan best tegen je werken.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Zeus schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 11:32:
Als je een alpha of gamma studie volgt in het buitenland moet je heel sterk staan om dit uit te leggen terug in je eigen land.

Iedereen studeert tegenwoordig. Nou ja, bijna zo'n 50%. Er is daarom enorme diploma inflatie. Werknemers weten niet meer wat een goede studie is, en nemen bij open sollicitaties niet te tijd uit te zoeken of jouw diploma van een random universiteit goed is of niet. Okay, Cambridge, Harvard e.d. zijn uitzonderingen, maar over het algemeen ligt de bal bij jouw om uit te leggen waarom je bijvoorbeeld niet in Leuven gestudeerd hebt. En dat kan best tegen je werken.
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter mijn volledige master halen in België en eventueel een of meerdere Erasmus uitwisselingen doen om de buitenlandse ervaringen te hebben met een gerenoveerd diploma van eigen land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gerenommeerd ;)

Het onderwijs in BE/NL is volgens mij toch héél degelijk qua niveau. Zoals anderen zeggen kan je voor meerwaarde alleen bij de betere/bekendere instituten in het buitenland terecht. Het zal ook wel erg afhangen van het vakgebied. Bij financiën en management lijkt het wel een must om in Angelsaksische, rechtse geprivilegieerde bastions te worden opgeleid :)

Erasmus is volgens mij een veel interessantere (en financieel gunstige) optie. Ik heb een semester in Italië gestudeerd, het niveau was daar niet alles. Geeft je wel de kans om een andere cultuur op te snuiven.

P.S. vouvoyeren hoeft hier niet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Borromini schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 11:41:
Gerenommeerd ;)

Het onderwijs in BE/NL is volgens mij toch héél degelijk qua niveau. Zoals anderen zeggen kan je voor meerwaarde alleen bij de betere/bekendere instituten in het buitenland terecht. Het zal ook wel erg afhangen van het vakgebied. Bij financiën lijkt het wel een must om in Angelsaksische, rechtse geprivilegieerde bastions te worden opgeleid :)

Erasmus is volgens mij een veel interessantere (en financieel gunstige) optie. Ik heb een semester in Italië gestudeerd, het niveau was daar niet alles. Geeft je wel de kans om een andere cultuur op te snuiven.

P.S. vouvoyeren hoeft hier niet.
Zo te lezen kan ik beter mijn ingenieursstudie dan in Leuven doen en proberen een Erasmus te doen. Om zo Both of two Worlds te hebben omwille van de financiën. Dank aan iedereen voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 17:50

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

HK >> W&L

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso is het niveau heel hoog in Nederland/België. Als jij bijvoorbeeld in Oost-Europa of Azië een opleiding gaat doen zal je vooral waarschijnlijk twijfel krijgen bij een werkgever wat het nou waard is (tenzij je specifiek ergens op solliciteert waarbij ervaring in die landen een pré is natuurlijk). In de VS hangt het enorm af waar je het doet. Doe je een technische opleiding aan het MIT dan zal het zeker meerwaarde hebben. Doe je het aan de Alabama State University (geen idee of die bestaat :P), dan zal niemand ervan onder de indruk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Werk & Inkomen lijkt me een beter subforum hiervoor ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 09:03
Vrienden van me hebben hun studie aan de TUE gedaan en vervolgens een Erasmus jaar aan Uni Leuven gedaan. Ik zelf heb een Erasmus semester aan de WWU-Münster gedaan. Het heeft in ieder geval nooit tegen me gewerkt en is ook een buitengewoon leuke ervaring.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Het hangt er maar net vanaf wat je wilt gaan studeren om te beginnen.

Ik had getwijfeld om in Aachen te studeren en heb uiteindelijk niet gedaan. Iets wat ik toch wel jammer vind.
Je leert er nieuwe contacten te maken in het buitenland en als je er kan gaan doctoreren dan ben je helemaal in het clubje.

Zeker als Belg heb je de voordelen dat je viertalig bent :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij ben je tegenwoordiger unieker als je gewoon je studje netjes in Nederland afmaakt en je eerste baan in het buitenland start (int. traineeship bv). Ken ook teveel studenten die in het buitenland gingen studeren maar eigenlijk op een wat langere vakantie gingen en bij terugkomst gelijk weer naar papa en mama.....

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Maar is er niemand die echt ervaring heeft meer aan een grote prestigieuze uni (mit, Harvard etc) en de de job kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kridri schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 22:14:
Maar is er niemand die echt ervaring heeft meer aan een grote prestigieuze uni (mit, Harvard etc) en de de job kansen.
Je moet doen wat jezelf boeiend lijkt. Het gaat fout als je dingen gaat doen waarvan je denkt dat andere het gaan waarderen.

Ik studeer zelf aan de TU Delft, een universiteit met een goede naam in binnen en buitenland. Toch zijn er zat studenten die voor hun minor naar het buitenland gaan, de universiteit regelt praktisch alles voor deze mensen. Er is een rijtje universiteiten in verschillende landen waar je uit kan kiezen. De meest prestigieuze universiteit in dit lijstjes is Changi in Singapore.

Een minor bestaat uit een vrij te kiezen vakkenpakket wat in totaal plus minus een jaar studeren kost. Hierna vlieg je terug naar Nederland. Nu hoef je geen rocketscientist te zijn om in te zien dat ze hier natuurlijk een klein beetje foetelen met de gehaalde cijfers, immers even terug vliegen naar Changi is niet te doen.

Met dit in het achterhoofd, wat voegt een buitenlandstudie dan toe? Kort door de bocht ben ik van mening dat het meer is voor de vorming van het individu dan dat het nou zo waanzinnig op je CV staat..

Ikzelf heb nooit een buitenland studie gedaan, ik heb zelf de droom om na of tijdens mijn studie een langere buitenland stage te zoeken. Ik ben van mening dat dit voor mij als persoon veel leerzamer is daar ik via vakantie al veel van de wereld gezien heb, veel heb opgetrokken met personen uit andere culturen. Dus voor mij als persoon zie ik niet veel meerwaarde in een buitenlandse studie half jaar. Wat een werkgever hier ziet weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik die werkgever 100% kan uitleggen waarom ik bepaalde keuzes gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 21:07
Het probleem is niet het niveau. Hierboven worden wellicht Oost-Europees diploma's in twijfel getrokken, maar ik kan je verzekeren dat je daar je diploma allesbehalve gratis krijgt. Hetzelfde bijvoorbeeld bij openbare Zuid-Amerikaanse universiteiten.

Het probleem is de herkenbaarheid voor het bedrijfleven in het land waar je wilt gaan werken. Top dat je een diploma van Fuqua/Duke University hebt (in de top 10 business schools van de wereld), maar 90% van de recruiters/HR afdelingen hier kennen het niet. Succes met elke keer uitleggen.

De ervaring van vol jaar (of twee) buitenland is een stuk waardevoller dan een Erasmus semester. Maar voor 99 uit 100, die in hun werkende leven niet of weinig naar het buitenland gaan, is het beter om een Nederlands of Belgisch diploma van 'het hoogst haalbare' te hebben. Die kunnen dus beter voor Erasmus gaan.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Grappig om te horen dat het op de TU Delft zo voor je gefixt wordt. Hier @ de Universiteit Twente was het echt een: Succes, zoek maar wat uit, wij kijken wel of we er mee akkoord mee gaan.
Knakker schreef op zondag 15 juni 2014 @ 01:15:
Het probleem is niet het niveau. Hierboven worden wellicht Oost-Europees diploma's in twijfel getrokken, maar ik kan je verzekeren dat je daar je diploma allesbehalve gratis krijgt. Hetzelfde bijvoorbeeld bij openbare Zuid-Amerikaanse universiteiten.
Klopt, hoor inderdaad uit de mond van meerdere russen dat ze wel _moeten_ smeren om überhaupt een papiertje te krijgen. :X
Het probleem is de herkenbaarheid voor het bedrijfleven in het land waar je wilt gaan werken. Top dat je een diploma van Fuqua/Duke University hebt (in de top 10 business schools van de wereld), maar 90% van de recruiters/HR afdelingen hier kennen het niet. Succes met elke keer uitleggen.

De ervaring van vol jaar (of twee) buitenland is een stuk waardevoller dan een Erasmus semester. Maar voor 99 uit 100, die in hun werkende leven niet of weinig naar het buitenland gaan, is het beter om een Nederlands of Belgisch diploma van 'het hoogst haalbare' te hebben. Die kunnen dus beter voor Erasmus gaan.
Dat laatste is nu ook weer niet helemaal waar, als je bijvoorbeeld bij een (kleiner) Nederlands bedrijf gaat werken welke wel op het buitenland georiënteerd is (Automotive toeleverancier bijvoorbeeld) is het echt wel een pré om bijvoorbeeld je afstuderen bij een bedrijf wat tot hun potentiële klanten hoort te hebben gezeten.

Verschild gewoon erg per sector en wat je doet. Persoonlijk zou ik in je Bachelor lekker een Erasmusje doen in je Minor waar je lekker lol hebt. In je Master of voor je bachelor thesis bij een uni of een bedrijf waar je ook daadwerkelijk wat opsteekt.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 15-06-2014 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Dus even samenvatten wat hierboven gezegd wordt: bachelor en master in België doen met een Erasmus en dan eventueel een buitenlandse minor?

Dus in mijn geval de luchtvaart (luchtvaartingenieur) studies in België doen met een Erasmus naar een Angelsaksisch land (taal, cultuur, meeste bedrijven zitten hier) en dan een toegepaste minor (business of typische luchtvaart iets: mechanica, elektronica, aerodynamica, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 13:30
Kridri schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 22:14:
Ik heb aan de TU delft gestuurd (scheikundige technologie) en had daar collega's en docenten die aan MIT hadden (af)gestudeerd. Op mijn vakgebied is MIT de nummer 1, maar Delft staat ook zeer hoog in de top 10, dus onderschat Delft niet. MIT staat natuurlijk geweldig op je cv en ik kan me voorstellen dat je dan van meer kanten aanbiedingen krijgt dan wanneer je alleen in Delft hebt gezeten. Omdat buitenlandervaring ook een pre is. Ik zou nooit voor een technische studie naar België gaan, waarom zou je dat doen? Staan die hoger gerankt dan de TU Delft bv?

Maargoed, de mensen die ik ken die naar MIT zijn gegaan waren ook in Nederland al ver bovengemiddeld. Eerlijk gezegd waren dat ook niet de mensen die op een forum zouden vragen 'wat beter is' zonder zelf vooronderzoek te doen, en op basis van een paar reacties hun pad laten bepalen. Die zouden proactief zelf uitzoeken wat de beste optie is, met mensen praten die op MIT hadden gezeten, ranglijsten bekijken, etc.

Alleen een goede universiteit op je cv is niet een magisch toegangskaartje tot een topwerkgever. Het zou het complete plaatje van jou moeten bevestigen.

Bovendien, die universiteiten kennen ook strenge toelatingseisen bijvoorbeeld mbt hoge cijfers en scores op testen Engels. Voldoe je aan die eisen en heb je het echt voor het uitkiezen zoals je OP doet vermoeden? Ben je zo goed dat je ook op MIT / Harvard tot de top kunt behoren? Heb je uitgezocht wat een studie op Harvard kost en of je dat überhaupt kunt financieren? Voor welke beurzen kom je in aanmerking?

De reden dat MIT een top universiteit is is het hoge nivo. Cijfers zijn relatief, dus je moet je afvragen of je daar tot het hoogste percentiel kunt behoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Hbeez op 15-06-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Hbeez schreef op zondag 15 juni 2014 @ 10:04:
[...]

Ik heb aan de TU delft gestuurd (scheikundige technologie) en had daar collega's en docenten die aan MIT hadden (af)gestudeerd. Op mijn vakgebied is MIT de nummer 1, maar Delft staat ook zeer hoog in de top 10, dus onderschat Delft niet. MIT staat natuurlijk geweldig op je cv en ik kan me voorstellen dat je dan van meer kanten aanbiedingen krijgt dan wanneer je alleen in Delft hebt gezeten. Omdat buitenlandervaring ook een pre is. Ik zou nooit voor een technische studie naar België gaan, waarom zou je dat doen? Staan die hoger gerankt dan de TU Delft bv?
Ben zelf Belg, dus was eerder vam plan om naar Leuven te gaan dan naar Delft.
Hbeez schreef op zondag 15 juni 2014 @ 10:04:
[...]
Maargoed, de mensen die ik ken die naar MIT zijn gegaan waren ook in Nederland al ver bovengemiddeld. Eerlijk gezegd waren dat ook niet de mensen die op een forum zouden vragen 'wat beter is' zonder zelf vooronderzoek te doen, en op basis van een paar reacties hun pad laten bepalen. Die zouden proactief zelf uitzoeken wat de beste optie is, met mensen praten die op MIT hadden gezeten, ranglijsten bekijken, etc.
Maar toen was ik aan het rond zoeken op het internet en met mensen aan het spreken en kwam in het buitenlad studeren vaak naar boven. Daarom dacht ik het eens aan de community de vragen aangezien hier veel hoogopgeleide mensen zitten met vaak afwijkende achergronden. Dus zou er een kanszijn op iemand die het zelf meegemaakt heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kridri schreef op zondag 15 juni 2014 @ 10:27:
[...]

Ben zelf Belg, dus was eerder vam plan om naar Leuven te gaan dan naar Delft.
Ik doe lucht en ruimtevaarttechniek in Delft, daar wemelt het ook van de Belgen, waarom? Studeren in Nederland is heel anders aan studeren in België. Ten eerste omdat je in Nederland veel meer techniek richtingen hebt dan in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb mijn MSc. in het buitenland gehaald. De meeste werkgevers - voornamelijk diegene die de selectie aan de poort doen voor startersposities - hebben zelf amper de intelligentie om te begrijpen wat de voordelen zijn van studeren in het buitenland. Laat staan dat ze weten dat de universiteit waar je bent afgestudeerd hoog staat aangeschreven; daar hebben ze echt geen benul van. Ze begrijpen tevens niet dat het aangaan van die uitdaging en de oefening in het Engels van dermate meerwaarde zijn. Da's ook niet vreemd, want de meeste die de poortselecties doen hebben niet op de universiteit gezeten.

Je moet doen wat je leuk vindt, dat is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Brilsmurfffje schreef op zondag 15 juni 2014 @ 10:57:
[...]

Ik doe lucht en ruimtevaarttechniek in Delft, daar wemelt het ook van de Belgen, waarom? Studeren in Nederland is heel anders aan studeren in België. Ten eerste omdat je in Nederland veel meer techniek richtingen hebt dan in België.
Wat zijn de voordelen van studeren in Nederland t.o.v. België. Op mijn middelbare school hadden ZE Delft afgeraden met de reden dat het slechter zou zijn dan Leuven.

@hierboven

het is wel een schrik van mij om in het buitenland te studeren en dan niet gewaardeerd worden op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 15:07

Don Quijote

El Magnifico

BFmango schreef op zondag 15 juni 2014 @ 11:26:
Ik heb mijn MSc. in het buitenland gehaald. De meeste werkgevers - voornamelijk diegene die de selectie aan de poort doen voor startersposities - hebben zelf amper de intelligentie om te begrijpen wat de voordelen zijn van studeren in het buitenland. Laat staan dat ze weten dat de universiteit waar je bent afgestudeerd hoog staat aangeschreven; daar hebben ze echt geen benul van. Ze begrijpen tevens niet dat het aangaan van die uitdaging en de oefening in het Engels van dermate meerwaarde zijn. Da's ook niet vreemd, want de meeste die de poortselecties doen hebben niet op de universiteit gezeten.

Je moet doen wat je leuk vindt, dat is belangrijk.
Ik zie dan weer het compleet tegenovergestelde, voor bijna alle functies waarop ik wilde solliciteren na afstuderen was buitenlandervaring een vereiste dan wel een enorme plus. Ik zou dan ook altijd tenminste een half-jaar in het buitenland studeren (erasmus), behalve dat het voor jezelf ontzettend leuk en leerzaam is kan het alleen maar in je voordeel werken tijdens latere sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 602358

Beschrijvingen voor vacatures zijn altijd richtlijnen, niemand voldoet 100%. Je moet eerder kijken naar degenen die aangenomen worden, wat is het profiel?

Ik zou jezelf vooral niet kapot staren op wel of niet een Erasmus. Kijk vooral naar wat het beste bij je past en hoe je jezelf het best ontwikkelt. Dat kan zijn met een stage, of een onderzoekstage, een jaar in het buitenland werken na je bachelor, freelance apps ontwikkelen of competitief wedstrijdzeilen, om maar wat te noemen. En een beetje rap doorstuderen is natuurlijk ook best wenselijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kridri schreef op zondag 15 juni 2014 @ 12:26:
[...]
het is wel een schrik van mij om in het buitenland te studeren en dan niet gewaardeerd worden op de arbeidsmarkt.
Sorry maar hier redeneer je echt compleet fout, je moet iets doen wat je in eerste instantie leuk lijkt en wat je opleidt naar werk dat je later leuk zal vinden. Een studie doen omdat het je status geeft is echt de slechtste keuze die je kan maken.
Wat zijn de voordelen van studeren in Nederland t.o.v. België. Op mijn middelbare school hadden ZE Delft afgeraden met de reden dat het slechter zou zijn dan Leuven.
http://www.timeshigheredu...ubject/engineering-and-IT

hier zie ik Delft op 32 staan en Leuven op 40 dus tja. Doe wat jezelf leuk lijkt. De rest is allemaal van latere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Brilsmurfffje schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:57:
[...]

Sorry maar hier redeneer je echt compleet fout, je moet iets doen wat je in eerste instantie leuk lijkt en wat je opleidt naar werk dat je later leuk zal vinden. Een studie doen omdat het je status geeft is echt de slechtste keuze die
Het gaat mij eerder om iets te doen wat me leuk lijkt (luchtvaart) maar het moet ook wel toekomst hebben. Niet zoals een aantal jaar geleden een hele hoop alfa studies deden en nu gaan werk vinden. Maar dit zou normaal voor technische profielen niet voorkomen zeggen ze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In niches ongetwijfeld wel. En ik denk dat je je teveel verkijkt op namen en prestige. Daar zit niet altijd inhoud en kwaliteit achter.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zelf ben ik tijdens mijn (technische) studie twee keer naar het buitenland gegaan: een keer voor een paar maanden stage bij een onderzoeksinstituut en een keer voor een jaar afstuderen aan een universiteit. Inhoudelijk heb ik daar genoeg geleerd, al zou je altijd kunnen stellen dat je vergelijkbare inhoudelijke kennis ook in Nederland had kunnen opdoen. Veel belangrijker is dat ik er zelf veel 'internationaler' door ben geworden: ik ken veel mensen van over de hele wereld en weet dat ik me kan redden in omgevingen waar ik niemand ken. Voor mij waren zowel de inhoud als de omgeving belangrijk, dus ik heb er bewust voor gekozen om naar locaties te gaan waar beide aspecten goed geregeld waren. Ik heb er ook bewust voor gekozen om niet eens te kijken naar locaties waarvoor ik me diep in de schulden zou moeten steken.

Ik ben nog altijd erg blij met die keuzes: mede door de internationale ervaring heb ik na mijn afstuderen interessant werk kunnen vinden en ik spreek nog altijd mensen uit allerlei landen. Ik kan eerlijk gezegd geen collega bedenken die niet ook een tijd in het buitenland heeft doorgebracht. Na een tijdje in verschillende landen projecten te hebben gedaan, volg ik nu een opleiding aan INSEAD in Frankrijk, een van de meest internationale instellingen ter wereld. Eerder heb ik ook nog een tijdje in Noorwegen gewerkt. Al die zaken had ik niet kunnen doen als ik niet al vrij vroeg een tijd in het buitenland had doorgebracht.

Wat betreft een Erasmus-uitwisseling of een volledige buitenlandse master: beide kunnen prima zijn en ik zou me daar voorlopig nog niet te druk over maken. Een enkel semester in het buitenland is misschien wat kort, maar als je dat combineert met een buitenlandse stage, ben je in totaal ook snel een jaar in het buitenland. Een volledige opleiding hoeft niet per se duurder te zijn dan in Nederland, als je bijvoorbeeld naar de Scandinavische landen gaat. Een tijd in het buitenland is absoluut een goed idee, zowel voor persoonlijke ontwikkeling als voor sollicitaties later, dus ik kan het van harte aanbevelen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 13:13

Momentumlol

Car Fanatic

Ik denk dat je het voordeel niet moet zoeken in een extra waarde op je CV, maar meer in je persoonlijke voldoening en ontwikkeling (mits iemand daar voldoening uit haalt natuurlijk).

Bedrijven hebben liever een student die ''gewoon een Nederlandse opleiding'' met goede cijfers heeft afgerond, dan iemand die een studie met een leuke titel met matige cijfers in het buitenland heeft afgerond.

Natuurlijk zijn er universiteiten a la Oxford, Cambridge, MIT en Yale waar een diploma toegang geeft tot een heel ander scala van werkgevers en contacten.. maar dat is voor de meesten niet haalbaar/betaalbaar.

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 21:49
Momentumlol schreef op zondag 15 juni 2014 @ 16:31:
Ik denk dat je het voordeel niet moet zoeken in een extra waarde op je CV, maar meer in je persoonlijke voldoening en ontwikkeling (mits iemand daar voldoening uit haalt natuurlijk).

Bedrijven hebben liever een student die ''gewoon een Nederlandse opleiding'' met goede cijfers heeft afgerond, dan iemand die een studie met een leuke titel met matige cijfers in het buitenland heeft afgerond.

Natuurlijk zijn er universiteiten a la Oxford, Cambridge, MIT en Yale waar een diploma toegang geeft tot een heel ander scala van werkgevers en contacten.. maar dat is voor de meesten niet haalbaar/betaalbaar.
Ligt aan het bedrijf, een bedrijf met alleen Nederland als markt, denk aan de lokale supermarkt dan heeft buitenland ervaring geringe meerwaarde. Wil je werken bij internationale onderneming dan is een buitenland-ervaring vaak weer een pre. Naar cijfers kijken sommige bedrijven wel maar dat zijn slechts enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Erg subtiele post hoor Termi...
Ik heb mijn MSc. in het buitenland gehaald. De meeste werkgevers - voornamelijk diegene die de selectie aan de poort doen voor startersposities - hebben zelf amper de intelligentie om te begrijpen wat de voordelen zijn van studeren in het buitenland.
Tja mij mag je ook toevoegen aan het lijstje mensen die niet in ziet wat het voordeel voor een werkgever is. Daarmee wil ik niet moet zeggen dat je het niet moet doen, enkel dat je het niet moet doen als middel om beter je te presenteren aan een toekomstige werkgever, dan kan je beter hard studeren en bijvoorbeeld je studie cum laude halen.

Uitzonderingen daarop zijn echt de hele bekende universiteiten, zoals een MIT. Maar een random andere universiteit zal een werkgever zich vooral afvragen wat het niveau er is. En tuurlijk als je gaat solliciteren op een functie waarbij je primair contact moet houden met Aziatische klanten, dan is het een pré dat je in Singapore gestudeerd hebt. Had je echter in Canada gestudeerd dan was die pré ook weer weg. Maar voor een gemiddelde functie zie ik niet in wat je ermee opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41

Spotter

Lichtnicht

Je hebt het over luchtvaart, kijk voor een master eens naar Cranfield University. Staat erg goed aangeschreven in de luchtvaart, is betaalbaar en je master in een jaar

* Spotter is blije oud-Cranfield student

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Termi schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:21:
[...]

Ligt aan het bedrijf, een bedrijf met alleen Nederland als markt, denk aan de lokale supermarkt dan heeft buitenland ervaring geringe meerwaarde. Wil je werken bij internationale onderneming dan is een buitenland-ervaring vaak weer een pre. Naar cijfers kijken sommige bedrijven wel maar dat zijn slechts enkele.
Beetje kortzichtig om te zeggen dat goede cijfers alleen gelden bij puur Nederlandse ondernemingen. Enkel bij internationaal georienteerde functies vereist men wellicht ervaring het buitenland. Ten Cate in Almelo doet bijv ook zaken met grote bedrijven overal ter wereld, en reken maar niet dat het gros van de werknemers daar meer dan nederlands en redeljk engels sprekend is... dat zijn waarschijnlijk slechts een aantal internationale salesmanagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik zou überhaupt niet kijken naar wat een toekomstig werkgever er van leert, maar waar ik zelf blij van word. Het is leuk om aan CV-building te doen, maar om voor een langere periode met een sip gezicht rond te lopen in het buitenland is ook niets. Hetzelfde geldt andersom: denk je dat je een grote kans misloopt als je niet (tijdelijk) naar het buitenland gaat, dan zou ik zeker gaan. :)

Een compleet buitenlandse studie is leuk, maar moet een valide reden hebben. Denk aan: specifieke studierichtingen, of een hoog aangeschreven universiteit. Wat mij betreft hoort een vreemde taal en cultuur leren daar ook bij, maar dat kun je zoals eerder gezegd ook afdoende in een half jaar doen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol

Momentumlol

Car Fanatic

Krisp schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:05:
Ik zou überhaupt niet kijken naar wat een toekomstig werkgever er van leert, maar waar ik zelf blij van word. Het is leuk om aan CV-building te doen, maar om voor een langere periode met een sip gezicht rond te lopen in het buitenland is ook niets. Hetzelfde geldt andersom: denk je dat je een grote kans misloopt als je niet (tijdelijk) naar het buitenland gaat, dan zou ik zeker gaan. :)

Een compleet buitenlandse studie is leuk, maar moet een valide reden hebben. Denk aan: specifieke studierichtingen, of een hoog aangespreken universiteit. Wat mij betreft hoort een vreemde taal en cultuur leren daar ook bij, maar dat kun je zoals eerder gezegd ook afdoende in een half jaar doen.
Eens. Vooral met je eerste zin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 20:13
Ikzelf heb mijn HBO studie een half jaar in de VS gedaan bij een relatief kleine universiteit (6400 studenten) en dat is mij enorm veel waard geweest, niet per se voor de vakinhoudelijk kennis, want die was in NL gewoon hoger, maar echt vanwege de levenservaring. Dat is inmiddels 4 jaar en diverse sollicitaties geleden en het heeft altijd voor een positieve noot tijdens de gesprekken gezorgd, of ze de betreffende universiteit nu kende of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Spotter schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:01:
Je hebt het over luchtvaart, kijk voor een master eens naar Cranfield University. Staat erg goed aangeschreven in de luchtvaart, is betaalbaar en je master in een jaar

* Spotter is blije oud-Cranfield student
ga eens op onderzoek zoek uit !
The Realone schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:30:
Ikzelf heb mijn HBO studie een half jaar in de VS gedaan bij een relatief kleine universiteit (6400 studenten) en dat is mij enorm veel waard geweest, niet per se voor de vakinhoudelijk kennis, want die was in NL gewoon hoger, maar echt vanwege de levenservaring. Dat is inmiddels 4 jaar en diverse sollicitaties geleden en het heeft altijd voor een positieve noot tijdens de gesprekken gezorgd, of ze de betreffende universiteit nu kende of niet.
Na alle posts gelezen te hebben heb ik beslist om in Leuven Leuven te beginnen en wil ik enkele buitenlandse stages en Erasmus doen om zo both of two worlds te combineren.

[ Voor 50% gewijzigd door Kridri op 16-06-2014 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 22:41
Je studie in NL/Belgie doen met een erasmus stage of minor zou ik echt aanraden.
Er zijn beursen vanuit verschillende univereiten en HBO's die dit juist stimuleren.

Kijk ook eens hier: http://www.europass.nl/home

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het helpt trouwens ook om gewoon op kamers te gaan wonen ipv bij papa en mama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
Het helpt je om zelfstandiger te worden maar anders. De mogelijkheid tot knorren in t weekend, je bestaande vrienden op te zoeken maakt het niet significant anders dan bij je ouders te blijven wonen. Ik moet eerlijk toegeven dat dit erg afhankelijk is van hoe je ouders erin staan

Een buitenlandstage of minor is een hele andere ervaring. Je begint bijna met niets en moet jezelf zien te redden in een echt totaal vreemde omgeving.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Brilsmurfffje schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:21:
Dat zeker, gewoon om de zelfstandigheid te prikkelen.
Marinusvw schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:30:
Een buitenlandstage of minor is een hele andere ervaring. Je begint bijna met niets en moet jezelf zien te redden in een echt totaal vreemde omgeving.
Ben zeker van om dit te doen na wat ik er al over gelezen heb.

[ Voor 39% gewijzigd door Kridri op 16-06-2014 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Marinusvw schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:30:
Dat ben ik niet met je eens, aangezien veel buitenlandse minors, uitwisselingen etc. berusten op een 'voorgekookt' (jaarlijks terugkerend) programma van de universiteit waar je als student aan kunt meedoen. Het is echt niet zo dat je 'out of the blue' zelf gaat klussen, je maakt gewoon gebruik van bestaande programma's, je zit gewoon 'ingebed' in bestaande regelingen.

De mantra dat in het buitenland studeren je zelfstandigheid zou vergroten deel ik ook niet. N=1 natuurlijk, maar in mijn vakgebied (advocatuur) is een fancy buitenlandjaar eigenlijk meer regel dan uitzondering, ook omdat je zonder buitenlandjaar gewoon een competitive disadvantage hebt. Het is gewoon een heel leuke ervaring, je kunt er leuke contacten opdoen etc., maar als je sec naar de inhoud kijkt, dan heb je er bijna niets aan, simpelweg omdat onze eigen universiteiten al heel goed zijn. Bovendien moet je, om verder te komen in je carrière, het toch vooral uit jezelf halen: dus niet alleen goed zijn op de universiteit, maar vooral ook later in je carrrière bereid zijn eigen tijd te investeren, moeite te doen, discipline en kwaliteit te hebben etc.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
nare man schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:11:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, aangezien veel buitenlandse minors, uitwisselingen etc. berusten op een 'voorgekookt' (jaarlijks terugkerend) programma van de universiteit waar je als student aan kunt meedoen. Het is echt niet zo dat je 'out of the blue' zelf gaat klussen, je maakt gewoon gebruik van bestaande programma's, je zit gewoon 'ingebed' in bestaande regelingen.

De mantra dat in het buitenland studeren je zelfstandigheid zou vergroten deel ik ook niet. N=1 natuurlijk, maar in mijn vakgebied (advocatuur) is een fancy buitenlandjaar eigenlijk meer regel dan uitzondering, ook omdat je zonder buitenlandjaar gewoon een competitive disadvantage hebt. Het is gewoon een heel leuke ervaring, je kunt er leuke contacten opdoen etc., maar als je sec naar de inhoud kijkt, dan heb je er bijna niets aan, simpelweg omdat onze eigen universiteiten al heel goed zijn.
Ik moet je deels wel gelijk geven. Ik doelde vooral op het zelf regelen van een buitenland ervaring.
Als je via een voorgekookt programma in het buitenland gaat studeren is het een stuk minder. Een minor in het buiteland volgen heeft qua inhoud vaak niet iets extra's te bieden. Dat neemt niet weg dat de contacten die je opdoet en ervaringen met een andere cultuur heel erg waardevol zijn.

In mijn vakgebied (werktuigbouwkunde) zijn er maar weinig die in het buitenland studeren. Ik ben de enige van de 60 studenten die in het buitenland gaat afstuderen de komende half jaar. Daarbij moet ik ook zeggen dat ik express niet via een bureau (http://www.4exchange.nl/ bijv.) een afstudeerstage heb geregeld. Het kan dus wel, maar je moet het wel zelf willen en je moet bij de bedrijven of universiteiten er steeds achteraan gaan als je dat zelf wil doen.
Bovendien moet je, om verder te komen in je carrière, het toch vooral uit jezelf halen: dus niet alleen goed zijn op de universiteit, maar vooral ook later in je carrrière bereid zijn eigen tijd te investeren, moeite te doen, discipline en kwaliteit te hebben etc.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet vooral zelf iets maken van je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Marinusvw schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:19:
[...]
Dat neemt niet weg dat de contacten die je opdoet en ervaringen met een andere cultuur heel erg waardevol zijn.
Het kan helpen, maar culturele sensitiviteit, als onderdeel van je algemene ontwikkeling, is iets wat je toch vooral zelf zult moeten kweken (en waar je, eerlijk gezegd, ook een beetje geluk voor moet hebben gehad -- we worden niet allemaal geboren in ontwikkelde milieus). Het enkele feit dat je in aanraking komt met een andere cultuur is niet voldoende. Ik ken (helaas) heel wat mensen die op de wildste plekken hebben gestudeerd, van de VS tot Zuid-Afrika tot Latijns-Amerika, maar als ze terugkomen in Nederland zijn ze vervolgens weer zo kortzichtig als het maar zijn kan. Daartegenover kun je ook een goede algemene ontwikkeling hebben en cultuurverschillen goed aanvoelen en in je begrippenkader inpassen als je niet in het buitenland hebt gestudeerd. Kant kwam ook nooit buiten zijn woonplaats :P

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 16-06-2014 11:42 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:21:
Waarom? Ik ken genoeg die bij hun ouders hebben gewoond tijdens hun studie die echt niet minder zelfstandig zijn als andere. En nog heel veel meer studenten die op kamers gingen en duidelijk lieten zien dat ze niet met die zelfstandigheid om konden gaan.
Ik zou zeggen het grootste probleem is simpelweg heimwee. Dat je daar niemand kent heb je ook al als je in Nederland ergens anders gaat studeren. En met niets beginnen? Het is geen Discovery survival show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sissors schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:11:
[...]

Waarom? Ik ken genoeg die bij hun ouders hebben gewoond tijdens hun studie die echt niet minder zelfstandig zijn als andere. En nog heel veel meer studenten die op kamers gingen en duidelijk lieten zien dat ze niet met die zelfstandigheid om konden gaan.
Mooi begin toch? Dan weet je dat je niet op buitenland stage moet..

Om maar direct nog een voor oordeel over in het buitenland studeren voor een minor oid. Je gaat bijna niets van het land zien, niet meer dan wanneer je in de zomer een vliegticket die kant op boekt. Immers als je daar zit moet je gewoon heel de week studeren en heb je ook tentamen periodes. Het verschil is dat als je daar zit je je geld gemakkelijker uitgeeft. Ik zit nu 2 jaar in Delft en ben nog nooit in Rotterdam geweest. Ben ik op vakantie in Azië dan leg je die afstand af om even op het strand te kijken.
Dus ben je nog nooit buiten Europa geweest, boek een vliegticket naar Azië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 15:07

Don Quijote

El Magnifico

nare man schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:11:
[...]
De mantra dat in het buitenland studeren je zelfstandigheid zou vergroten deel ik ook niet. N=1 natuurlijk, maar in mijn vakgebied (advocatuur) is een fancy buitenlandjaar eigenlijk meer regel dan uitzondering, ook omdat je zonder buitenlandjaar gewoon een competitive disadvantage hebt. Het is gewoon een heel leuke ervaring, je kunt er leuke contacten opdoen etc., maar als je sec naar de inhoud kijkt, dan heb je er bijna niets aan, simpelweg omdat onze eigen universiteiten al heel goed zijn. Bovendien moet je, om verder te komen in je carrière, het toch vooral uit jezelf halen: dus niet alleen goed zijn op de universiteit, maar vooral ook later in je carrrière bereid zijn eigen tijd te investeren, moeite te doen, discipline en kwaliteit te hebben etc.
Het hele idee van de uitwisselingsprorgramma's is dan ook niet om je vakinhoudelijk iets hoogstaand bij te brengen, maar juist om je op andere vlakken te laten ontwikkelen.
Het is niet voor niets dat bijna alle serieuze multinationals buitenland ervaring als vereiste hebben (of in ieder geval als grote plus beschouwen) om voor bijvoorbeeld een trainneeprogramma in aanmerking te komen. Zoals je zelf al aangeeft, in veel vakgebieden zet je jezelf gewoon op een enorme achterstand wanneer je geen buitenlandervaring op je CV hebt. Net zo goed als dat het niet hebben gedaan van nevenactiviteiten tijdens je studie (bestuur studentenvereniging, studievereniging, sportvereniging, andere maatschappelijk betrokkenheid) ook tegen je kan werken.
Met oog op je CV zou ik dus altijd een buitenland stage/semester etc. doen. Ik heb nog nooit van een recruiter gehoord: "We zijn erg blij met je bachelor uit Delft, maar het feit dat je een half jaar daarvan gedaan in Noorwegen spreek niet in je voordeel". Daarnaast, nog veel belangrijker, kan het ook gewoon een briljante ervaring zijn. Ik heb zelf een half jaar in Zweden gestudeerd en zou dat voor geen goud hebben willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja dat ligt ook heel erg aan de studie. Zo zou ik iemand die communicatiewetenschappen ofzo studeert altijd aanraden om te proberen iets van bestuur ergens te doen in een vereniging. Niet omdat het nou zo nuttig is, maar puur om op je CV te kunnen zetten. Bij veel van de technische studies zal een bedrijf het echter belangrijker vinden om gewoon een goede student te hebben dan wat die allemaal naast de studie heeft gedaan.
Pagina: 1