Google eens een beetje rond op "Append primary and connection specific DNS suffixes" en "DNS suffix for this connection". Iets met als je een single label name (game-pc) probeert te resolven dat hij je aanvult met de 'suffix' om een 'Fully Qualified Domain Name' (game-pc.thuis.nl) te bouwen.
Logisch. Als je wilt dat niet-domein PC's ook in DNS komen heb je 2 opties:
1. Static records maken (dit wil je niet).
2. DHCP draaien op de Windows server.
Bij optie 2 heb je namelijk de mogelijkheid om een DNS naam te registreren namens de client iedere keer dat de server een lease uitdeeld.
sander.jansen schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 12:30:en de ip-adressen voor vpn staat statish op 192.168.1.50~60 dit omdat ik dhcp uitdeel via mijn router en dat graag zo wil laten omdat mijn server niet altijd aanwezig is op het netwerk en dan wel alles nog gewoon moet werken.
In dat geval kun je misschien je DHCP server zo instellen dat hij als Primary DNS de windows server uitgeeft en Secondary de router zelf in het geval dat deze niet beschikbaar is?
Netbios broadcasts zijn layer 2, als je wilt dat dit werkt over VPN zul je een layer 2 encapsulatie protocol moeten gebruiken zoals L2TP. Ook dit wil je eigenlijk niet tenzij je dit expliciet nodig hebt, ik zou zeker omdat je een domein hebt de boel gewoon inrichten zoals het hoort.
Het (juist) opzetten van een domein vereist toch wel enige inhoudelijk technische kennis van zaken, ik denk dat het geen kwaad kan als je je eens inleest in de materie. De vragen die je hebt behoren toch wel tot de basic Active Directory / DNS kennis. Met name de werking van DNS en de verschillen ten opzichte van WINS/Netbios.
[
Voor 74% gewijzigd door
Pakjebakmeel op 14-06-2014 16:13
]