Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

computernaam niet opvraagbaar

Pagina: 1
Acties:

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
hey, ik heb het volgende probleem:

ik heb een domijn opstaan en binnen het domijn werkt alles goed, als computers buiten het domijn (computers verbonden via vpn of andere computers in het locaale netwerk) op het netwerk kijken, vinden ze geen computers die verbonden zijn met het domijn. echter als ik het ip-adress ping kan deze wel gevonden worden. het is alleen de computer naam wat niet werkt.

imand een idee?

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Kun je een concretere probleemomschrijving geven? (let aub op correct Nederlands)
Vertel ook even wat je zelf al hebt geprobeerd om dit op te lossen, we zijn namelijk geen helpdesk ;)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
* Dysmael mompelt iets over broadcast en subnets.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 18:12
Inderdaad... Dat broadcast verkeer komt niet door de vpn tunnel heen. Ik ben niet supergoed thuis in windows netwerken, maar volgens mij kan je dit fixen door op alle computers een WINS server te configureren.
Er moet dan een machine WINS server spelen.

If it ain't broken, tweak it!

• sander.jansen
sorry als de probleem omschrijving wat wazig is...heb zelf namelijk geen idee waar het fout gaat...weet alleen dat hostnames niet werken...heb dus ook niet echt een idee waar ik op moet zoeken...

en sorry voor mijn nederlands...~dyslectie...

ik ga eens kijken of ik wat met wins kan doen...

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
Niet om het een of ander, maar als je een windows domein draait heb je per definitie DNS? Je kunt je clients toch gewoon je Domain controller geven als DNS server?

:? :?

Staan de clients in DNS?
Werkt je dynamische DNS registratie?

WINS is niet nodig, je hebt DNS als je een domein hebt neem aan. Eerst even nagaan, hoe vind je naamresolutie nu plaats? Heb je wel de DC als Primary DNS voor de clients ingesteld of gaat al het DNS verkeer naar je router? Als je je clients verwijst naar de DC voor DNS moet je wel forwarding instellen zodat de DC alle verzoeken voor namen die buiten zijn authoratieve zones vallen doorstuurt naar het internet.

Ik vermoed eigenlijk dat je DHCP op je router draait en niet op een DC. Die router geeft als primary DNS server zichzelf aan de clients. Je naamresolutie vind plaats via broadcasts in dat geval.

Wat jij wilt is DHCP op je Domain Controller en het IP van de DC aan de clients geven als primary DNS server. Die zal netjes IP's terug geven aan de clients als ze vragen om andere PC's binnen je LAN. Werkt ook als je over VPN verbinding maakt natuurlijk. Lijkt me ook een stuk wenselijker dan via broadcasts, dat is echt last resort. Eigenlijk zou je in een Windows netwerk alleen maar DNS willen gebruiken..

[ Voor 32% gewijzigd door Pakjebakmeel op 14-06-2014 11:27 ]

• sander.jansen
ik heb net uigevonden dat als ik game-pc.thuis.nl doe, dat ik wel zo verbinding kan maken. (hostname.domijn.nl) maar wat stom is, is dat bij netwerk verkennen nogsteeds alleen de pc zelf wordt weer gegeven.

in mijn dns staan alleen de computers die in het domijn hangen. en de ip-adressen voor vpn staat statish op 192.168.1.50~60 dit omdat ik dhcp uitdeel via mijn router en dat graag zo wil laten omdat mijn server niet altijd aanwezig is op het netwerk en dan wel alles nog gewoon moet werken.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Waarom is het nodig om met 'netwerk verkennen' te werken?
Dat gebruik ik werkelijk nooit. En ik werk alle dagen met zeer gevarieerde bedrijfsnetwerken van klein naar groot.

• sander.jansen
nou ik heb het thuis opstaan...dont ask (gebruik vaak deploiment server en webserver enzo...vandaar de server 2012...en het idee van vpn was voor games te kunnen spelen die via lan werken...en gezien netwerk detectie dinges niet werkt vinden de games elkaar niet.

Ik heb de server, een windows 7 pc (in domijn) en een windows 8.1 (zonder domijn) en dat werkt goed, de games vinden elkaar maar zodra ik op de windows 8 pc verbinding maak met me gsm over 3g en dan vpn opzet, kom ik wel uit op mijn netwerk en kan kingen naar em andere pc`s via ip...maar de games werken niet...imand een idee?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
sander.jansen schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 12:30:
ik heb net uigevonden dat als ik game-pc.thuis.nl doe, dat ik wel zo verbinding kan maken. (hostname.domijn.nl) maar wat stom is, is dat bij netwerk verkennen nogsteeds alleen de pc zelf wordt weer gegeven.
Google eens een beetje rond op "Append primary and connection specific DNS suffixes" en "DNS suffix for this connection". Iets met als je een single label name (game-pc) probeert te resolven dat hij je aanvult met de 'suffix' om een 'Fully Qualified Domain Name' (game-pc.thuis.nl) te bouwen.
sander.jansen schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 12:30:
in mijn dns staan alleen de computers die in het domijn hangen.
Logisch. Als je wilt dat niet-domein PC's ook in DNS komen heb je 2 opties:

1. Static records maken (dit wil je niet).
2. DHCP draaien op de Windows server.

Bij optie 2 heb je namelijk de mogelijkheid om een DNS naam te registreren namens de client iedere keer dat de server een lease uitdeeld.
sander.jansen schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 12:30:en de ip-adressen voor vpn staat statish op 192.168.1.50~60 dit omdat ik dhcp uitdeel via mijn router en dat graag zo wil laten omdat mijn server niet altijd aanwezig is op het netwerk en dan wel alles nog gewoon moet werken.
In dat geval kun je misschien je DHCP server zo instellen dat hij als Primary DNS de windows server uitgeeft en Secondary de router zelf in het geval dat deze niet beschikbaar is?

Netbios broadcasts zijn layer 2, als je wilt dat dit werkt over VPN zul je een layer 2 encapsulatie protocol moeten gebruiken zoals L2TP. Ook dit wil je eigenlijk niet tenzij je dit expliciet nodig hebt, ik zou zeker omdat je een domein hebt de boel gewoon inrichten zoals het hoort.

Het (juist) opzetten van een domein vereist toch wel enige inhoudelijk technische kennis van zaken, ik denk dat het geen kwaad kan als je je eens inleest in de materie. De vragen die je hebt behoren toch wel tot de basic Active Directory / DNS kennis. Met name de werking van DNS en de verschillen ten opzichte van WINS/Netbios.

[ Voor 74% gewijzigd door Pakjebakmeel op 14-06-2014 16:13 ]

• sander.jansen
thanks...k ga eens googlen

• sander.jansen
ik heb inderdaad de theorie nooit gehad...ben gewoon gaan knutselen...en vindt dat ik toch wel best ver gekomen ben...maar ga eens wat theorie erbij pakken...kan inderdaad wel helpen ja... :) had alleen even een zetje in de goede richting nodig zodat ik weet waar ik het moet zoekken...
Pagina: 1