Herstelpartitie ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem hoorn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-01-2021
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe SSD (Samsung 840 EVO 250GB) I wil nu Windows 8.1 opnieuw installeren maar de Herstelpartitie ontbreekt. De data die op de SSD staat is afkomstig van een gekloonde HDD. De HDD zit ook nog in mijn laptop, daar staat de herstelpartitie nog op. Iemand enig idee hoe ik Windows 8.1 opnieuw kan installeren? Ik krijg nu de melding dat de de herstelomgeving niet gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik denk dat je het beste even de HDD kan ontkoppelen, en dan een schone install van windows maken op de SSD. Ik heb hetzelfde probleem ook gehad met mijn Intel SSD.

Tijdens het clonen wordt de bootpartitie op een 100MB partitiegezet, die in wezen niet zichtbaar is, omdat er geen drive letter aan wordt verleend. Maar op de één of andre manier lijtk dat problemen te geven.
(dus wellicht is het beter om de HDD niet te clonen wanneer er een nieuwe SSD in het systeem wordt gezet.)

Wanneer je daarna de HDD weer aansluit, kan het zijn dat je dan ineens een xtra partitie ziet van 100MB. Daar staan wat boot bestanden in. Althans, zo zie ik dat wel op mijn HDD. Ik durf die partitie nog niet te verwijderen, totdat ik alle game safe data van mijn HDD heb gesafed, en er zeker vanm ben dat er nergens anders op die schijf nog bestanden staan die ik nodig heb voor mijn games.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem hoorn
Een schone instal? Ik heb een laptop met voorgeïnstalleerde Windows. Hoe werkt dat daar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je HAD een laptop met voorgeinstaleerde windows op een HDD.

Nu heb je een laptop met een SSD.

Een herstel zou inhouden windows opnieuw op de HDD zetten, maar die HDD is er niet meer.

Als je dus opnieuw wil beginnen, moet je een win8 installatie uitvoeren vanaf usb stick of cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Phaerion
100 MB is van windows dus afblijven, is normaal.

willem hoorn
Je had van je laptop toen je die kreeg een backup moeten maken, dan had je een mooie lege/schone backup gehad die je terug kunt zetten. In je recovery kan ook een virus gaan zitten.

Recovery werkt niet , misschien omdat je copie/install van windows niet bij je hardware hoort, en dat er misschien meer hd/partities zijn dan toen het origineel was. Zoek met google of je dit kunt wijzigen, in de windows bootloader/ntloader.
Met Super Grub2 , hier kun je van booten, dan direct elke OS starten zonder goede boorloader, misschien werkt je recovery partitie ook zo. http://www.supergrubdisk.org/
Of dit werkt weet ik niet. Boot vanaf de cd en kies elke partitie en probeer te booten.

En in het vervolg als iets werkt maak een backup zodat je binnen 20 minuten alles weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem hoorn
Ik heb de oude schijf nog in mijn laptop zitten. Ook de systeembestanden staan er nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
willem hoorn schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 21:03:
Ik heb de oude schijf nog in mijn laptop zitten. Ook de systeembestanden staan er nog op.
Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Als de oude HD nog volledig onaangetast is. Dus geen format of wipe gedaan zou je deze bitperfect moeten clonen. Dus inclusief de herstelpartitie . Dan zou je vanaf de ssd een reinstall kunnen doen

Of je fixt een install dvd en gebruikt de code die op de laptop staat voor activatie

Of je zet de hdd terug . Maakt daar een verse install en clonen hem dan weer naar de ssd

Opties genoeg :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 13-06-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

jan99999 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 20:09:
Phaerion
100 MB is van windows dus afblijven, is normaal.
De 100MB bootpartitie van mijn SSD staat nu netjes op de SSD, zonder toegewezen drice letter. Op mijn oude HDD, waar mijn oude Windows setup op staat heeft de bootpartitie ineens wel een drive letter. (volgens mij heb ik dat gedaan toen ik tijdens een eerdere poging om windows te installeren een 100MB partitie heb geformatteerd, en er een partitie op heb aangemaakt.) Ik formatteer hem binnenkort wel even in een ander systeem die ik heb staan. Trouwens, als ik die HDD ontkoppel, ziet Windows ook mijn USB stick niet meer. :P Maar de UEFI ziet hem wel, en ik kan hem ook selecteren om van te booten.

Ik merk dat ik flink heb zitten klooien. Maar de SSD is nu iig helemaal in orde, en geeft bij koude en warme reboot iig geen problemen meer.
Ray schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 21:40:

Of je zet de hdd terug . Maakt daar een verse install en clonen hem dan weer naar de ssd

Opties genoeg :)
Het clonen van de HDD naar mijn SSD was nu juist hetgeen dat de problemen met zich mee bracht. Het stond zo in de manual van de SSD. Ik heb me rot zitten zoeken naar het punt waar ze uitleggen hoe ik gewoon Windows kon installeren, maar het stond er niet in. Daardoor dacht ik, dat ik Windows er alleen op kon krijgen als ik eerst de bestanden van de HDD had gemigreert naar de SSD. Ik vond het dus nogal verwarrend iig.

Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van het kopiëren van een besturingssysteem.Ik heb ook nog nooit een Ghost gebruikt om mijn set up te herstellen, maar ging altijd voor een clean install. .En zo heb ik ook deze keer de problemen op kunnen lossen. De problemen, inclusief het lezen en zoeken naar een oplossing, die het migreren van de data met zich mee bracht, hebben me een hele dag gekost. Terwijl de schone insstallatie van Windows ongeveer een half uurtje in beslag nam.

Dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom dat clonen nu zo populair is. Belangrijke data kan ik zelf ook wel met met mijn muis naar een andere schijf slepen. Daar heb ik geen migratietool voor nodig. Zo heb ik gelijk ook veel meer controle over wat er nu wel en niet tijdens dat proces gebeurt.

[ Voor 43% gewijzigd door Phaerion op 14-06-2014 14:21 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Pagina: 1