Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hardware en software database programma?

Pagina: 1
Acties:

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23
Om alle aangeschafte hard en software te kunnen registereren zoek ik een programma waar ik de volgende zaken in kwijt kan:

Serienr's, Type, Merk, aanschaf datum, aanschaf waarde, winkel, licentiecode's, in welke PC(s) het gemonteerd/gebruikt is, lokatie waar het nu staat etc.

Ik heb veel van deze zaken nu in excel sheets staan, maar werkt toch niet echt handig.

Het gaat dus om registraties voor een bedrijf met een kleine 40 werkplekken/servers/Voip telefonie etc.

Hebben jullie suggesties voor mij hoe ik dat anders kan oplossen?

Ik zou het handig vinden om gericht (via queries) of via freeformat te kunnen zoeken, reminder zetten (verlopen licentie datums)

Verwijderd

Als je over Excel beschikt heb je waarschijnlijk ook MS Access. Daar zou dat mee moeten kunnen.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:00

• Herbiek616
Nog meer suggesties? Topdesk is geen klein/simpel programma... programmeren en MS Access zie ik ook niet zitten.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Access-gebruik hoeft geen programmeren te betekenen natuurlijk;maar meer dan 'sleur en pleur' is wel zo handig inderdaad.

Welke cmdb-tools heb je bekeken/onderzocht/waarom afgewezen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Herbiek616
Ik ken de term cmdb tools niet.. heb op het ogenblik nog helemaal geen programma's bekeken omdat ik niet wist hoe dit soort programma's heten

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je de term CMDB tool niet kent zou ik me eerst eens in ITIL verdiepen. Beetje basiskennis is in dit geval namelijk wel vereist.
Als jij een IT'er op een supportdesk of lokale IT'er bent, dan hoor je dit soort kennis gewoon te hebben iig. Wat je er van toepast is ten tweede; ITIL is slechts een framework, daar pak je uit wat je nodig hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Herbiek616
Heb gezocht op CMDB tools en er zijn heel erg veel programma's die zeggen die functie te kunnen vervullen. Meestal als onderdeel van tools die het netwerk kunnen scannen en zo hardware/software in beeld brengen. Daar heb ik eerder over gelezen, maar niet geweten dat dit onder de noemer CMDB valt.

• kaopadkai
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10-2017
Als ik jou was zou ik gerichter zoeken op Configuration Management DataBase software (CMDB).

De scan software die jij bedoelt zijn een hulpmiddel om een CMDB te vullen.

Jouw excelsheet is op dit moment jouw CMDB.

Misschien moet je jezelf een paar vragen stellen als het gaat om de organisatie waar je voor werkt; is de verwachting dat de organisatie niet meer groeit? Is een excelsheet dan niet voldoende? Is het aanschaffen van speciale software een overkill?

Of word er bijv. een flinke groei verwacht? Welke registraties wil ik nu allemaal hebben? En in de toekomst?

Wellicht is het de moeite om dan nu al een goed fundament te leggen voor je CMDB en een wat zwaarder pakket te gaan gebruiken.

Let wel... Dit fundament leggen kan cruciaal zijn; een heleboel organisaties hebben hun CMDB niet goed op orde, omdat ze geen goed fundament hebben gelegd.

Je hoeft het ook niet moeilijker te maken dan het is, maar zorg er in ieder geval dat je je requirements allemaal helder hebt; zeker wanneer er groei wordt verwacht.

OSCE | OSCP | CISSP

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

mace

Sapere Aude

Spiceworks is wel een goede gratis tool die dit kan, en veel meer. Probeer dat eens.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Overigens kudo's dat je wel nadenkt en bezig bent met goed documenteren. Er zijn te veel "beheerders" bij kleinere (en grote :X ) organisaties die dat niet of halfslachtig doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Veel helpdesk en servicedesk tools hebben al een ingebouwde CMDB optie, al dan niet als extra module. Misschien dat je daar gebruik van kunt maken. Het voordeel is dan ook dat je bij een call snel de configuratie van de gebruiker er bij kan pakken.

• Herbiek616
Onze organisatie heeft iets meer als 30 werknemers, met ip telefonie, een stuk of 8 (windows) servers, +/- 10 testpc's, aantal smartboards (+beamers) en langzaam groeiend. De grootste afdeling is een ontwikkelafdeling die ook (pc) hardware gebruikt tbv projecten.

Ik vind het beheer van al deze devices (wat hoort bij welke pc: extra beeldscherm, dockingstation, uitbreidingen zoals geheugen, ssd etc) aanschafdatum, aanschafprijs, serienumers etc flink lastig (en mijn voorgangers ook gezien de incomplete lijst met items)

Verder zou het ook aardig zijn om zaken zoals mobiele telefoons bij te houden, contractdatums etc.

Ik wil eerst ervaring op doen met een dergelijk programma voordat ik daar meteen flink geld voor ga uitgeven. Hopelijk weet ik daarna ook welke informatie ik dan wel of niet in een dergelijk programma kwijt kan en welke rapporten/lijsten/overzichten je daarmee kan maken.

• Herbiek616
mace schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 00:17:
Spiceworks is wel een goede gratis tool die dit kan, en veel meer. Probeer dat eens.
Heb net even kort de website bekeken, ziet er veelbelovend uit, maar waar zit addertje onder het gras? Waarom zouden ze dit gratis aanbieden?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gewoon een LDAP directory opzetten is ook een mogelijkheid, kan je de dingen eventueel ook nog in agenda's kwijt etc.

• Herbiek616
Ik heb mijn zinnen ondertussen op Asset Explorer gezet: http://www.manageengine.c...orer/track-it-assets.html

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dank@update :)

Pagina: 1