Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies Studentenlaptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben gisteren geslaagd van de havo en ga studeren. Het wordt HBO Informatica op het Avans. Nu heb je voor iedere studie tegenwoordig een laptop nodig (vaak niet verplicht maar wel heel handig) en zeker bij een studie informatica. Dus hierbij vraag ik jullie om advies.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Zoals ik al zij ik ga informatica doen, hiervoor zal ik dus vooral moeten programmeren maar er komen ook wel wat grafische dingen bij kijken. Ik wil er ook de mogelijkheid hebben om games te spelen. Ik heb al wel een game-pc die veel games op ultra kan spelen maar het is natuurlijk altijd handig als je laptop ook spellen aankan.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Ik zat zelf te denken aan de 600/700 euro, het liefst minder natuurlijk. Ik snap dat je voor dit geld niet de beste prestaties kan verwachten ook op game-gebied niet maar wat ik op mijn desktop merkte was dat er met een Intel HD 4000 al aardig te gamen viel.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Ja, elke dag mee naar school dus hij moet in ieder geval in mijn tas passen. Een beetje goede accuduur zou ook fijn zijn want je zult net zien dat je de laptop nodig hebt wanneer er geen stopcontact in de buurt is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, het moet ook weer geen aldi laptop zijn maar over het algemeen maakt het merk niet zoveel uit.

Ik heb zelf ook nog wat gezocht en vond deze laptop: http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-3542-laptop
Goedkoop en aardige specs dacht ik.

Wat vinden jullie ervan?

Alvast bedankt!

J v Meel

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Even over het formaat, ik zou lekker een 15" of kleiner kopen. Ik heb de fout gemaakt een 17" te kopen en dat is echt een ramp met het OV elke dag heen en weer naar school.

wat voor games wil je spelen en op welke settings, afhankelijk van dat zou je toch moeten kijken naar iets met of zonder gfx kaart.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 23:43
Ik zelf studeer Technische Informatica op Windesheim HBO en ik heb gemerkt dat je absoluut niet een super sterke PC nodig zal hebben. Ik heb iemand in mijn klas die met zijn celeron nog prima mee kan gaan.
Daarnaast de PC die je nu hebt uitgekozen heeft een IGP je moet er niet teveel van verwachten, maar een simpel spelletje kan wel. Verwacht geen Battlefield of Call of Duty, maar een simpele RTS. Daarnaast kan een IGP Company of Heroes ook niet aan. Wil je toch een spelletje spelen ga dan voor de Insprion 15 7000. Daar zit een Nvidia GT750M in, daar fvalt nog wel mee te spelen. Echter wat ik belangrijker vindt is portable dingen. Is het makkelijk mee te nemen en niet ze zwaar.

De XPS 15 valt sowieso buiten je budget maar dat is een ultrabook met super hoge resolutie waar ook nog een 750m in zit. Kan nog lang mee op de accu ook.

De XPS 13 heeft ook niet veel meer dan de IGP. Wat ik je zou aanraden is de Insprion 14 7000. Die is echt lekker klein, ultrabook optie tot een full hd scherm en licht. 1.5kg en 15mm dik. Het simpele model kost ongeveer tusesn de 600 en 750 euro.

PS: Gefeliciteerd met je HAVO!

[ Voor 1% gewijzigd door Daniel. op 13-06-2014 14:49 . Reden: gefeliciteerd ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Als ik jou was, zou ik dat hele gamen gewoon lekker laten voor wat het is, dat kun je prima op je desktop. En anders kijk je hoe het gaat met de intel HD gfx(vaak draait het wel(natuurlijk geen maxed settings verwachten bij de nieuwste games).

Gewoon lekker een simpel 15" laptopje kopen en je studie halen ;)

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 22:38
Ik ben momenteel bezig met afstuderen, ook HBO Informatica. Mijn ervaringen van de afgelopen 4 jaar:

- 17'' is te groot
- 15'' is al aan de grote kant, zeker met de 9 cell batterij die ik er bij had gekocht :/
- Gamen klinkt leuk, je zal er regelmatig tijd voor hebben tijdens de lessen door, maar echt gamen zal je niet doen. Een potje Heartstone, wat Minecraft of een rondje racen, zo ver kom je nog wel. Maar denk niet dat je rustig een FPS of MMO kan gaan spelen. Om een of andere reden speelde dat niet lekker voor mij, ook al kon mijn laptop het prima aan. Het is meer dat er allemaal mensen om je heen zijn, het is een laptop, en in de zomer ga je veel liever even van de zon genieten en daarna weer in de les achter je laptop.
- Batterij is natuurlijk belangrijk, maar je zit waarschijnlijk nooit ergens langer dan 2 uur waar je geen stroom hebt, ga dus niet voor een te grote accu of energie slurpende laptop, gaat je alleen maar irriteren met het "mobile" zijn.
- Neem genoeg RAM, mogelijk zal je wat virtualisatie moeten draaien op je laptop. Een sterke CPU is ook aanbevolen.
- Ga voor een zo hoog mogelijke resolutie, 1920x1080 moet voor jou budget net aan te doen zijn. Zodra je met Visual Studio aan de gang gaat zal je me bedanken ;)
- Kijk of je een SSD er bij kan krijgen of koop deze los en plaats deze in je laptop. Je hebt vaak al snel genoeg aan zo'n 120gb, niet zo duur dus.

Succes met je studie! En gefeliciteerd met het behalen van je HAVO!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Remz schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:01:
Ik ben momenteel bezig met afstuderen, ook HBO Informatica. Mijn ervaringen van de afgelopen 4 jaar:

- Ga voor een zo hoog mogelijke resolutie, 1920x1080 moet voor jou budget net aan te doen zijn. Zodra je met Visual Studio aan de gang gaat zal je me bedanken ;)

Succes met je studie! En gefeliciteerd met het behalen van je HAVO!
Dat gaat denk niet lukken:
http://tweakers.net/categ...UEQzm9gj2Fb4TS38mX7ivaikf

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:40
Jawel hoor, 15 inch laptops zijn vaak genoeg 15.4 of 15.6 inch, dus even de juiste instelling kiezen en voila ;)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH)
Deze laptop is iets boven je budget, maar je hebt dan wel een full-voltage i5 en een fullhd scherm. Zet er later nog een ssd in en 8GB ram en je hebt een hele goede laptop. Deze laptop wordt hier ook vaak aangeraden.
En de bouwkwaliteit is ook goed.

[ Voor 4% gewijzigd door peakrever op 13-06-2014 16:15 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Moi_in_actie schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:08:
[...]

Jawel hoor, 15 inch laptops zijn vaak genoeg 15.4 of 15.6 inch, dus even de juiste instelling kiezen en voila ;)
Goeiemorge, niet aan gedacht.. ik weet nog toen ik een monitor deed zoeken had ik daar wel aan gedacht. toch bedankt.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

P_Tingen

omdat het KAN

De beste laptop voor elke dag mee is geen laptop. Dat klinkt flauw, maar een laptop is gauw te zwaar om elke dag mee te zeulen. Tijdens college heb je waarschijnlijk amper performance nodig. Wat je wel nodig hebt is accuduur. En de ideale combinatie daarvoor is een tablet. Mijn oudste dochter studeert rechten en is begonnen met een laptop, maar is al snel overgestapt op een surface. Voordeel: licht, lange accuduur, office meegeleverd. En OneNote is voor aantekeningen echt de bom!

Voor het gamen kun je wellicht beter je vaste pc nemen. Voor je opleiding bv een Asus T100

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 13-06-2014 18:35 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
P_Tingen schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:35:
De beste laptop voor elke dag mee is geen laptop. Dat klinkt flauw, maar een laptop is gauw te zwaar om elke dag mee te zeulen. Tijdens college heb je waarschijnlijk amper performance nodig. Wat je wel nodig hebt is accuduur. En de ideale combinatie daarvoor is een tablet. Mijn oudste dochter studeert rechten en is begonnen met een laptop, maar is al snel overgestapt op een surface. Voordeel: licht, lange accuduur, office meegeleverd. En OneNote is voor aantekeningen echt de bom!

Voor het gamen kun je wellicht beter je vaste pc nemen. Voor je opleiding bv een Asus T100
Hij moet waarschijnlijk ook op die laptop programmeren, wat ik met een t100 niet direct zie gebeuren :)
Voor een studie recten zou ik ook geen laptop aanraden, maar voor een studie informatica is dit volgens mij toch een heel ander verhaal.

Persoonlijk raad ik deze laptop aan
pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii

750 euro (amper 50 euro duurder als budget is dus overkombaar)
8gb ram, wat ruim voldoende is
GT 750m dus kan wel een spelletje op gespeeld worden
2 kg, is niet super licht, maar zit toch in de zelfde categorie als veel 14" laptops
Prachtig 1080p IPS scherm, geeft je veel schermruimte om mee te werken en door de IPS technologie is het beter als bijna alle schermen in deze prijscategorie
Accuduur was dacht ik iets van een 8 uur (weet ik wel niet meer zeker), wat normaal gezien ruim voldoende moet zijn!

and last but not least, hij heeft ook nog een msata slot, dus als je later er nog een ssd wil bijsteken, moet dit probleemloos gaan

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
Arthur-M. schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:15:
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH)
Deze laptop is iets boven je budget, maar je hebt dan wel een full-voltage i5 en een fullhd scherm. Zet er later nog een ssd in en 8GB ram en je hebt een hele goede laptop. Deze laptop wordt hier ook vaak aangeraden.
En de bouwkwaliteit is ook goed.
de bouwkwaliteit van de edge serie wordt vaak overschat, heb zelf een lenovo e530. Naa een paar maanden begon het plastik rond de fan los te komen en na een tijdje kon ik de laptop niet meer toedoen zonder dat een deel van de laptop los kwam, heb hem uiteindelijk moeten verstevigen met ductape. Heb de laptop nog nooit laten vallen en altijd meegenomen in een laptop tas

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ik kan mij aansluiten bij de pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
Prima ding om redenen die hierboven mij genoemd zijn. Accuduur is inderdaad erg goed. 8 uur is waarschijnlijk haalbaar, maar zoveel heb je vaak toch niet nodig.

Wat is persoonlijk wel merk met mijn 15" laptop, is dat die maar net in mijn tas gaat (die standaard eastpack die iedereen ongeveer had bij ons op school, ik gebruik die tas op de uni nog steeds). Ik heb echter verder zelden mensen horen klagen dat 15 inch te groot voor in een tas zou zijn.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

P_Tingen schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:35:

Een surface volstaat echt niet. Met zo'n mini toetsenbordje kom je er niet, en het formaat is echt niet handig, veel te klein. Batterijduur is trouwens absoluut niet belangrijk (althans bij ons, KdG in Antwerpen), want je hebt letterlijk overal stopcontacten voor iedereen.

Ik doe zelf informatica, en moet elke dag met de tram een heel eind.
Ik heb de MSI GE60 2OE, een 15,6" laptop die volgens de meesten onder de categorie zwaar behoort (2,4Kg). Ik moet zeggen, dat valt super goed mee. Ik heb gewoon een O'Neill rugzak met laptopvak, en ik sleurde vroeger meer gewicht mee aan boeken dan ik nu doe met mijn laptop. 15,6 is trouwens echt wel het formaat dat je wil hebben, 13 inch is te klein. 17 inch is te groot, een paar mensen bij mij in de klas hebben een 17 inch en hebben daar best wel spijt van.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 23:43
Misschien is dit ook wel een leuke laptop. Insprion 14 7000.
Als je Dell mailt kan je vragen voor een Full HD variant. Op dell.com is die namelijk wel beschikbaar.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Verwijderd

Een leuk overzichtje die ik laatst tegen kwam voor studentenlaptops. Niet te duur in ieder geval...http://www.slimmecentenvoorstudenten.nl/beste-laptop/

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
leuk dat je er drie jaar later nog even mee komt.

Verwijderd

En een laptop uit het V&A gedeelte?:

https://tweakers.net/aanb...sd-verlicht-tb-win-7.html

Ik heb deze laatst gekocht van desbetreffende Tweaker. 16GB RAM, Samsung 840 SSD en W10 Pro voor 300,- euro. Betrouwbare Tweaker met goede service en communicatie. Misschien wat voor jou? Laptop draait als een tierelier!
Pagina: 1